Gigantisch ontstoken tandvlees? Help?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:02

Even een zijstraatje hoor, maar rook je toevallig of gebruik je bepaalde medicatie? Dat kan je kans op parodontitis ook vergroten.

Hocus Pocus Branco

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:04

Sani schreef:
Gezien er gezegd wordt dat softpicks slecht zijn:
Mijn mondhygiëniste heeft mij deze geadviseerd:
[ Afbeelding ]
Deze dus ook slecht?

Volgens heb ik de rode.

Deze zijn juist goed!!!

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:09

Gebruik je nog steeds sensodyne tandpasta??
Ik zou daar mee stoppen! Ik heb dat ook een tijdje gebruikt en kreeg daar zo een pijn van! Ook onstoken tandvlees en ook de rest van mijn mond deed er erg pijn van.
Meteen mee gestopt en nooit meer gehad! Ik gebruik nu alleen nog maar Elmex maar wel de speciale voor gevoelige tanden. Die word ook door tandartsen aangeraden.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:10

LoveGlove schreef:
Mondy schreef:
Zonder t vervelend te bedoelen krijg ik wel een beetje t idee dat je veel tips (zelfs van mondhygiëniste hier) een beetje laat gaan ?
Waarom niet meteen maandag bellen met mondhygiënist om een afspraak te maken ?
Niet om bang te maken maar mijne gaf aan dat bijv paradontitis niet weg kan gaan, hooguit gestopt.
Zeker met zoveel pijn: afspraak maken, elektrisch poetsen en elke dag !! met ragertjes en tandenstokers tussen de tanden.

Jawel ik doe er wel wat mee hoor. Het is alleen nog geen maandag :D

Maar waarom elektrisch? Ik wil het wel proberen, maar nogmaals, ik heb de meeste controle als ik gewoon met een handtandenborstel poets.

Je antwoordt op iedereen, maar op mijn verhaal (terwijl ik nota bene mondhygiënist ben en er dus meer van weet dan een boel anderen hier) ga je niet in.

Het is morgen maandag, zorg dat je een afspraak maakt bij je tandarts. Als het echt zo ernstig is als dat je beschrijft heb je de komende tijd een intensieve behandeling nodig èn moet je je leven gaan beteren qua mondhygiëne (dagelijks stokeren/rageren , tweemaal daags elektrisch poetsen -bewezen effectiever-). En daarnaast kan ik je aanraden naar een mondhygiënist te gaan.

Janine1990

Re: Gigantisch ontstoken tandvlees? Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:13

Ik poets al meer dan 20 jaar elektrisch, moet ik een weekend op een gewone tandenborstel dan weet ik gewoon dat het weer raak is. Echt een verschrikking!

Maar ik kan me voorstellen dat mensen die altijd met de hand tandenpoetsen met een elektrische borstel veel te hard drukken en het juist erger maken. :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:15

Ik heb destijds advies gekregen om over te stappen op Sonicare. Zo fijn :j

Hocus Pocus Branco

daarisdekaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:16

Ik heb ook vrij snel last van onstoken tandvlees. De mondygiëniste die ik toen had zei "Als u het zegt ... " toen ik zei dat ik wel degelijk dagelijks stookte. Mijn nieuwe tandarts raadde mij een elektrische tandenborstel aan en om per jaar minder vaak de tandarts te zien omdat mijn gebit zelf prima is, en vaker de mondygiënist.

Met betrekking tot de elektrische tandenborstel, ik vond het ook altijd een beetje onzin, maar ben er toch wel blij mee ;) Zoals gezegd ben je minder geneigd je tandvlees mee te poetsen wat leidt tot minder irritatie, en poetst wat beter op moeilijke plekjes die met name belangrijk zijn als je snel last heb van ontstoken tandvlees. Plus die van mij heeft een timer, ik kwam er toen vrij snel achter dat ik met een handtandenborstel echt niet aan die 2 minuten kwam haha.

Verder probeer ik ook in mijn dagelijkse leven te zorgen dat ik meer rust en minder stress heb. De impact van stress kan echt behoorlijk wat invloed hebben op je fysieke gezondheid. In periodes van drukte, stress, en/of weinig slaap, wordt ik sneller ziek en ellendig. Natuurlijk is het altijd verstandig om je bloedwaarden te controleren, maar dat heb je al gedaan als ik het goed begrijp.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:23

Vraag om een instructie mbt elektrisch poetsen. Het IS makkelijker en effectiever, maar je moet wel weten hoe. Beschrijvingen in bv folders zijn imo vaak niet duidelijk genoeg.

Don't dream your life, live your dreams!

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:26

Naast alle genoemde dingen brengt gengigel een zeer aangename verlichting...

Tink net oan juster, der feroarest neat mear oan. Hjoed moat it heve, want doe kinst noch neat mei moarn! (denk niet aan gister, want daar verander je niks meer aan, vandaag moet het gebeuren, want je kunt nog niks met morgen)

De bonte droom is over - Bedankt lieve Bas

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 12:27

Har166: oké dat wist ik dus niet :')
Ierusje: dit is hoe ik poets:
Aan de buitenkant van mijn tanden poets ik zo dat ik de tandenborstel zeg maar een beetje schuin omhoog/omlaag houdt (eraf hangend of ik boven of beneden poets). Half op de tanden en half op het tandvlees. Ik poets dan op de vlakken van mijn kiezen. En dan aan de binnenkant van mijn tanden poets ik de kiezen op dezelfde manier als bij de buitenkant. Mijn snijtanden en hoektanden poets ik zo dat ik de borstel verticaal houdt i.p.v. horizontaal. Ook weer schuin omhoog/omlaag. Dat is hoe het mij is aangeleerd door beide een tandarts en orthodontist/mondhygiëniste (weet even niet zeker welke van de 2 het was).
Gabyfedde: oh ja maar ik had jou post wel zeker gelezen. Dat ik niet reageer betekend bij mij niet perse dat ik er niets mee doe hoor. Ik wil gewoon niet de hele tijd in herhaling vallen, wat waarschijnlijk wel gebeurde als ik wel had gereageerd.

En ik weet dat elektrisch poetsen bewezen beter is. Maar dan moet het me aangeleerd worden :')

Smile though your heart is aching

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:47

Zo moeilijk is het niet, maar wel veel effectiever dan met de hand.
De borstel doet het werk voor je :D

Mondy
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:48

Dus vragen hoe je het moet doen ! Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik wel eens vergeet t ding op te laden en dan weer een paar dagen "gewoon" poets. Maar merk echt wel verschil met de elektrische. Je komt net wat beter overal bij :j

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:44

...doet een mondhygiënist meer dan alleen die invasieve zaken?

Ontstoken slijmvlies kan met goed beleid wel genezen en ik zie op zich het nut wel in van voedselresten verwijderen.
(Dus waarom paradontitis niet...?)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 14:52

Janneke2 schreef:

Ontstoken slijmvlies kan met goed beleid wel genezen en ik zie op zich het nut wel in van voedselresten verwijderen.

Ik snap niet helemaal wat je vraag is?
Parodontitis is een afweer van je lichaam waarbij je kaakbot wordt afgebroken. En bot dat is afgebroken komt niet meer terug, de afbraak kan alleen stop worden gezet.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 17:28

ierusju schreef:
Janneke2 schreef:

Ik snap niet helemaal wat je vraag is?
Parodontitis is een afweer van je lichaam waarbij je kaakbot wordt afgebroken. En bot dat is afgebroken komt niet meer terug, de afbraak kan alleen stop worden gezet.

Parodontis is toch zeg maar het ergste van het ergste bij ontstoken tandvlees?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:23

En tandvlees is slijmvlies en ik vind het wel wat raar dat er ""alleen maar"" gereinigd wordt en geragd enzo, maar dat ik niets lees over actie beleid om het slijmvlies te herstellen.
Daar help je het onderliggende bot ook niet mee....

[o]

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 21:14

Ik heb ook snel last van geïrriteerd tandvlees. Gebruik de stokjes van GUM. En zendium tandpasta, deze bevat enzymen die je gebit nodig heeft.
Sindsdien geen aften meer en minder snel irritatie.
Voor ontstekingen spoelde ik met swedenkruiden .

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 22:00

Ik heb weer gecheckt. Nu zitten er op verschillende plekken op mijn tandvlees rode plekken. Vooral rond de rand van de tand. Wat is dit? Die doen namelijk het meest pijn :\

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:27

Spoelen met kamilliethee is trouwens een mooi verzachtend iets.
Wel laten afkoelen :+

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:48

LoveGlove schreef:
Ik heb weer gecheckt. Nu zitten er op verschillende plekken op mijn tandvlees rode plekken. Vooral rond de rand van de tand. Wat is dit? Die doen namelijk het meest pijn :

Afbeelding
Ziet het er een beetje zo uit?

Janneke2 schreef:
En tandvlees is slijmvlies en ik vind het wel wat raar dat er ""alleen maar"" gereinigd wordt en geragd enzo, maar dat ik niets lees over actie beleid om het slijmvlies te herstellen.

Even een beetje kort door de bocht: ontstoken tandvlees is een reactie van het lichaam op iets lichaamsvreemds: de bacteriën in de tandplaque. De reactie hierop is de ontsteking van het tandvlees. Dit is omkeerbaar. Wanneer de oorzaak wordt weggenomen, gaat ook de onsteking weg. Er is verder geen schade aan het slijmvlies of de tanden en onderliggend bot.
Een bepaald aantal mensen ontwikkelt echter parodontitis. Dit is als het ware je eigen afweersysteem die werkt tegen de indringers. Maar niet alleen de indringers worden aangevallen, maar ook je eigen bot. Hierbij breekt het bot dus af. En afgebroken bot komt niet meer terug. Dit is over het algemeen wel te stoppen wanneer alles word gereinigd en de mondhygiëne aanzienlijk verbetert.
Niet iedereen die ontstoken tandveels heeft, ontwikkelt parodontitis, maar ontstoken tandvlees gaat wel altijd aan parodontitis vooraf.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 22:48

LoveGlove schreef:
Ik heb weer gecheckt. Nu zitten er op verschillende plekken op mijn tandvlees rode plekken. Vooral rond de rand van de tand. Wat is dit? Die doen namelijk het meest pijn :

Als tandarts heb ik een vermoeden die ik je niet ga delen. Het enige dat verstandig is, is om morgenochtend als eerste aan de lijn te hangen bij een mondhygiëne.

Janneke2 schreef:

Bot dat weg is, is ook niet meer te redden. Slijmvliezen herstellen zich, wanneer het daartoe de kans krijgt. Door reiniging haal je de irriterende factor weg, namelijk de etensresten en tandplaque tussen tanden en kiezen, hierdoor kan het tandvlees herstellen. Met als kanttekening dat er geen tandsteen langs of onder het tandvlees aanwezig is.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 02:19

ierusju schreef:
LoveGlove schreef:

[ [url=m/VgxrH3.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ziet het er een beetje zo uit?

Janneke2 schreef:

Even een beetje kort door de bocht: ontstoken tandvlees is een reactie van het lichaam op iets lichaamsvreemds: de bacteriën in de tandplaque. De reactie hierop is de ontsteking van het tandvlees. Dit is omkeerbaar. Wanneer de oorzaak wordt weggenomen, gaat ook de onsteking weg. Er is verder geen schade aan het slijmvlies of de tanden en onderliggend bot.
Een bepaald aantal mensen ontwikkelt echter parodontitis. Dit is als het ware je eigen afweersysteem die werkt tegen de indringers. Maar niet alleen de indringers worden aangevallen, maar ook je eigen bot. Hierbij breekt het bot dus af. En afgebroken bot komt niet meer terug. Dit is over het algemeen wel te stoppen wanneer alles word gereinigd en de mondhygiëne aanzienlijk verbetert.
Niet iedereen die ontstoken tandveels heeft, ontwikkelt parodontitis, maar ontstoken tandvlees gaat wel altijd aan parodontitis vooraf.

Ja een beetje zoals die bovenste foto. Maar dan zonder alle tandplak ertussen. Ik poets mijn tanden echt niet zoo slecht. Het enigste is bij mij dat het niet boven alle tanden zit, en dat er ook plekjes zitten die echt op het tandvlees zitten en niet bij de randen van mijn tanden. De meeste wel, maar nier alles. Bij mij zien het er meer uit als een soort wondjes. En ze bloeden ook als ik mijn tanden poets.

Het probleem straks is wel dat ik 3 dagen stage heb van half 8 sochtends tot 6 uur savonds. Dus ondanks dat juli echt roepen: dit is een gigantisch noodgeval! (Dat is het denk ik) maak ik wel een afspraak voor donderdag. Ik laat sowieso mijn moeder morgen nog eens bellen.

Edit: ik heb even op internet rondgekeken. Ik ben heel bang dat ik toch richting de periodontitis ga. Ik zag bij gingitis (sorry als ik het fout schrijf) dat je tandvlees vooral heeeel erg dik is. Dat heb ik dus gehad. Maar nu heeft mijn tandvlees zich dus teruggetrokken. Mijn twee bovenhoektanden staan ook niet helemaal meer 100% vast (is niet raar voor mij dat het precies die tanden zijn. Die twee stonden voorheen te ver omhoog. De enigste reden dat ik een beugel had. Die twee tanden zijn het gevoeligste voor los staan, aangezien die het meeste moesten veranderen van plaats). Andere tanden staan wel gewoon goed vast. Van wat ik heb gezien is, zogauw je tandvlees terug trekt, heb je eigenlijk al met periodontitis te maken. Maar het is internet, dus ik kan het fout hebben. Ik heb ook echt niet al die vieze tandplak overal zitten zoals op de foto’s. Mijn tanden zijn opzich gewoon mooi schoon en vrij van (onnodig veel) tandplak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 06:20

ierusju schreef:
Janneke2 schreef:

Kort door de bocht: je kunt slijmvlies sterker maken in de 'knok' tegen bacteriën.
Daar is meer voor nodig dan (het op zich nuttige) poetsen en ragen.
(Mondslijmvlies heeft per definitie te maken met nog al wat bacteriën.)
Citaat:

Ja, zo werkt het immuunsysteem, ik noem dat wel eens de blinde soldaten. (Het principe van het immuunsysteem is dat het een duidelijk onderscheid maakt tussen eigen/ nuttig weefsel en schadelijk spul.)
Maar als de gewone 'soldaten' ontbreken, het niet bolwerken etc, dan komen de 'blinde slopers' ("een mens moet toch wat").

Het beste ondersteun je het slijmvlies met sIgA aanmaak (met de I van immuniteit) -
is er "te weinig sIgA en te veel ontsteking" dan stuurt het immuunsysteem die "blinde, niets ontziende slopers" zoals beta-defensinen.
Die idd wel bacteriën slopen, maar ook eigen weefsel.
(En die noodzaak moet svp please zo snel mogelijk worden beëindigd.)

[o]

Ilsevdberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:04

Al gedacht aan juveniele parodontitis of Anug? Of door een infectie?

Nobody makes you angry, you decide to use anger as a response.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:16

Je kan beter paradontax gebruiken voor ontstoken tandvlees. Is de manier van poetsen wel correct? En poets je niet te voorzichtig en te zacht zodat er van alles blijft zitten? Een mondhygieniste of preventieassistente kan je uitgebreide poetsinstructie geven. Er zijn tabletjes te koop waarbij je bij jezelf een kleurtest kan uitvoeren. Zo kun je zien of je echt goed poetst.

De softpicks raden wij dan weer juist af. Het gebeurd toch regelmatig dat de rubbertjes afbreken en juist ontstekingen veroorzaken.
Houtenstokers of ragers zijn het beste. Maar ook dat moet je de juiste maat hebben. Vraag dat aan de tandarts of mondhygieniste na. Als zij bepalen dat je mondhygiëne op en top is. Kunnen ze eventueel verder kijken met een bacterie kweek of er niet iets anders aan de hand is en eventueel een AB voorschrijven.

Elektrische borstels maken veel beter schoon dan handborstels en hebben een timer. Zo weet je echt dat je lang genoeg poetst. Electrisch poetsen heeft wel een andere techniek dan met de hand poetsen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice