Stijfheid

Moderators: EvelijnS, Dani, Shanna, benangelique, Hanmar, Polly

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Naaoommii

Stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-07-19 22:20

Hi bokkers,

Normaal open ik niet snel zo'n topic maar aangezien ik het nog niet te zorgwekkend vind voor een huisarts vraag ik het hier.

Mijn "probleem" als volgt.

Ik merk de laatste paar week dat ik enorm stijf ben. Voornamelijk in de ochtend met het uit bed komen of na eventjes zitten (5 min of langer)

Wat er voornamelijk gebeurt als ik wil gaan lopen is dat er een pijnscheut door mijn heupen gaat en als vervolg dat ik enorm lastig loop. Dit is niet altijd het geval maar toch elke keer met het opstaan dat ik stijf ga lopen.

Ook merk ik dat mijn onderrug en andere spieren in mijn boven lichaam aardig stijf zijn na een tijd rustig zitten of een dag niks doen.

Natuurlijk als dit nog blijft aanhouden zal ik een bezoekje brengen aan de huis arts maar ik weet niet of dit wel zin zal hebben ?

Wat al een aantal jaar geleden is vast gesteld is dat mijn heupen niet ver genoeg in de kom staan. Hier is de arts achter gekomen door een onderzoek naar mijn knieën. In mijn knieën zijn er banden niet helemaal mee gegroeid waardoor ik hier vaak ook pijn in heb, dit is op te lossen ben een brace van de arts maat dit knieën verhaal koppel ik niet helemaal naar mijn stijfheid.

Ik beweeg elke dag naar mijn idee enorm veel. Ik werk als pakketen bezorger dus er word bijna 8 uur in en uit de bus "gesprongen", lopen en het sjouwen van pakketen (die zeker niet te licht zijn). Ook train ik gemiddeld 3 keer per week 3 paarden per keer. Dus ik ben een beetje ten einde raad waar deze stijfheid vandaan kan komen..

Hebben jullie wellicht een idee en of wat het beste advies zou kunnen zijn ? Ik hoor het heel graag.

Goof

Re: Stijfheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:26

Dat je veel beweegt wil niet zeggen dat het ook goede belasting is voor jouw lichaam en al helemaal niet dat het je soepel houdt.
Je zou eens kunnen kijken met een fysio waar het probleem ligt en wat je kunt doen om het te ondervangen.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:41

Al eens gekeken naar de ondersteuning van je matras en kussen? Ligt die goed en je ruggengraat mooi recht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 22:46

Het kan heel goed dat je voor je heupen bent gaan compenseren, en dan weer voor de gevolgen waar je in je lijf dat compenseerd enz. Dan zit je nu aan het eind van die mogelijkheden en aangezien compenseren vaak je vast zetten betekent is stijf zijn niet zo gek. Overleg met je huisarts (incl. bloedonderzoek qua tekorten die dit soort dingen verergeren, reuma e.d.) en maak een afspraak bij een goede fysio (geen verwijzing voor nodig).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:44

...er is idd een effect dat als je heupen niet goed in de kom staan, de spieren van je been/ rondom je knie reflexmatig minder spierspanning krijgen. (De spiertonus wordt verlaagd.)
Kom je in actie in die toestand ben je in het nadeel: je moet onbewust compenseren voor de verlaagde spiertonus. Wat je kniebanden vaak 'niet leuk' vinden want minder tonus wil zeggen dat er een steviger beroep op hen gedaan wordt.

Volgende vraag: waarom staan jouw heupen niet goed in de kom?
Soms is de kom te vlak - maar soms is het ook gewoon iets wat een osteopaat kan oplossen.
En iedere natuurgeneeskundig therapeut/ kinesioloog die 'sips 1' heeft gedaan kan de spiertonus daarna op orde brengen.

En ik ben geneigd te zeggen dat je veel beweegt: stijfheid is dan iets om niet aan voorbij te gaan!!!

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 21:10

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik ben nu wel heel erg open gaan staan om een afspraak te maken bij de fysio

@zefiros na mijn idee lig ik goed, ik word elke dag wel erg fijn en uitgerust wakker. Maar natuurlijk weet ik zelf niet of mijn ruggen graat dan wel recht ligt.

@tamary bedankt voor de tip, ik zal toch eens de huisarts inlichtingen om te kijken of er een bloed onderzoek gedaan kan worden.

@janneke2 duidelijke uitleg, bedankt!

Om terug te komen op je vraag waarom staan mijn heupen niet vergenoeg in de kom; ik heb werkelijk geen idee.. ik heb toen er nooit echt bij stil gestaan aangezien ik voor mijn knie probleem kwam en door de fotos is dit er ook uit gekomen. Ik denk zelf een erfenis van mijn vader, die heeft dit ook gehad en heeft inmiddels 2 nieuwe heupen. De arts confronteerde wel dat dit na 40 jaar bij mij ook het geval gaat zijn vanwege atrose.

Ik zal volgende week een telefoontje doen naar de fysio.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie