Nog iemand meermaals slecht uitstrijkje?

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

tengeltje11

Nog iemand meermaals slecht uitstrijkje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 15:40

4 jaar terug al een slecht uitstrijkje gehad.na een biopt bleek alles toch ok.
Nu wederom een slecht uitstrijkje en het zit in mijn maag omdat het nu al de 2de keer is....

14 aug wordt onder verdoving weer een biopt genomen... je vind overal dat het geen reden tot paniek is, maar toch voelt hervormingen mij serieuzer omdat het wederom zo is.....

Nog mensen die al meermaals een slecht uitstrijkje hadden?

Eva_vanO

Re: Nog iemand meermaals slecht uitstrijkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:52

Ja hier. Pap3a 1ste keer en daarna biopsie met cin 1. Daarna na een half jaar weer pap3a en bij de biopsie geen afwijkende cellen. Zou in oktober weer moeten voor uitstrijkje maar ben zwanger dus dan kan het niet.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:07

Ik had het vorig jaar, toen ik 'pas' 20 was. De dokter vond me er jong voor en het was vreemd, omdat ik gevaccineerd ben tegen baarmoederhalskanker. Toch kwam er HPV uit, met onrustige cellen. Na een biopt bleek het gelukkig redelijk mee te vallen en moest ik in de gaten blijven houden of er iets veranderde. Nu, een jaar later, moet ik een nieuwe afspraak maken in het ziekenhuis voor controle. Dus dat wil ik deze week maar eens gaan doen.

Gek op honden? :D Volg mijn fotografie op Instagram of Facebook!

Go and hug a tree, or a cactus *D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:00

Danielleeee_ schreef:
Ik had het vorig jaar, toen ik 'pas' 20 was. De dokter vond me er jong voor en het was vreemd, omdat ik gevaccineerd ben tegen baarmoederhalskanker. Toch kwam er HPV uit, met onrustige cellen. Na een biopt bleek het gelukkig redelijk mee te vallen en moest ik in de gaten blijven houden of er iets veranderde. Nu, een jaar later, moet ik een nieuwe afspraak maken in het ziekenhuis voor controle. Dus dat wil ik deze week maar eens gaan doen.

Er zijn ca 15 HPV virussen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.
De enting is werkzaam voor 70%.. heel vervelend als je bij die andere 30% zit.
Citaat:
Het vaccin beschermt tegen de virussen die verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de gevallen van baarmoederhalskanker.

Strooigoed strooit goed :)
Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:26

Brainless schreef:
Danielleeee_ schreef:

Er zijn ca 15 HPV virussen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken.
De enting is werkzaam voor 70%.. heel vervelend als je bij die andere 30% zit.
Citaat:
Het vaccin beschermt tegen de virussen die verantwoordelijk zijn voor 70 procent van de gevallen van baarmoederhalskanker.

Daar kwam ik later inderdaad ook achter. Ik was daarom toen ook best verbaasd dat mijn huisarts zo verbaasd was :+ 30% vind ik namelijk nog een redelijk grote kans. Maarja, het blijft vervelend natuurlijk.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 17:28

@Eva,mijn uitstrijkje dateert van april,net voor ik terug zwanger was,dus er kon ook niets gedaan worden.
miskraam gekregen en nu dus wel.

ook al is de kans er dat het niets is,het blijft natuurlijk nooit leuk om een fout uitstrijkje te krijgen en altijd bang afwachten of alles uiteindelijk goed of minder goed is....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:40

Ja hoor, al een jaar of 4, 5 ? na elkaar. Het biopt is telkens wel oke. In oktober wordt wel mijn baarmoeder verwijderd en een deel van de eierstokken.

Don't take anything for granted

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 18:03

@ Lukasje, met wat voor reden? Want mijn biopt wordt nu gecombineerd met een sterilisatie.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:28

Hier ook. Een keer slecht uitstrijkje gehad. Uitslag daarvan was niet heel erg, maar moest na een half jaar terug.
Na dat halve jaar terug gegaan, uitslag was nog slechter. Omdat jk ook pas 26 was ofzoiets, moest ik een colposcopie. Daar kwam een onrustig plekje uit, maar juist omdat ik jong was wilden ze dat de kans geven om zelf te herstellen. Onder controle gebleven, en inderdaad, plekje verdween.
Daarna om het half jaar controle gehad, en vorig jaar te horen gekregen dat ik in de reguliere controle mee mag, wordt dit jaar 30. Dit omdat er 3 uitstrijkjes na elkaar goed waren.

Dus niet zoals bij jou 2 met een tussenpoos, maar gewoon meerdere malen na elkaar slecht en ook steeds slechter. Maar nu gelukkig niks meer, vooralsnog.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:31

Ik ook, op mijn 18de voor het eerst pap3a en daarna 2. Dit jaar was het gelukkig ook gewoon weg. Wordt extra in de gaten gehouden. Ik heb die hpv prik niet genomen destijds.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:31

Uitstrijkje? Nog nooit gedaan eerlijk gezegt. Is dit met reden? Word je uitgenodigd? Of gewoon eigen initiatief?

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:42

Kabayo schreef:
Uitstrijkje? Nog nooit gedaan eerlijk gezegt. Is dit met reden? Word je uitgenodigd? Of gewoon eigen initiatief?

Ik deed het op eigen initiatief, omdat ik bloedverlies had wat niet hoorde. Dus voor de zekerheid ging ik toen naar de huisarts.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:48

Kabayo schreef:

Kan op eigen initiatief of als er klachten zijn of na je dertigste om de 5 jaar als bevolkingsonderzoek

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:48

Kabayo schreef:

In Nederland wordt je ook vanaf je 30e elke 5 jaar uitgenodigd. Het is vrijwillig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 18:58

Hier in België doen de meeste vrouwen gewoon een controle uitstrijkje jaarlijks bij de gyn.
Baarmoederhalskanker in een heel vroeg stadion ontdekken is zo belangrijk naar behandeling toe.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:13

Inmiddels is het zelfs elke 10 jaar in Nederland ipv elke 5 jaar.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:28

olga schreef:

Aaah dan viel ik onder de 10 jaar.
Ik wist het niet omdat ik op mijn 30e een behoorlijke poos aan de lucrin heb gezeten en ik het daar aan linkte.

Ook nu moet ik evt wachten op een evt herhaaloproep ivm een gyn. Operatie

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:33

Oh oke bedankt. Is dit slim om voor de zwangerschap te doen? Excuses voor de vragen hoor :=

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:28

Ik weet dat ik eigenlijk had moeten gaan, maar toen was ik net zwanger, dus moest ik het ombellen. Toen ik er naar vroeg kreeg ik als antwoord dat die 9 maanden ook niet het verschil gingen maken. Nu was wel het uitstrijkje daarvoor gewoon goed.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:59

tengeltje11 schreef:
@ Lukasje, met wat voor reden? Want mijn biopt wordt nu gecombineerd met een sterilisatie.

Je hebt een pb’tje!

Don't take anything for granted

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 06:49

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 07:40

Polly schreef:
olga schreef:

Is dat recent veranderd dan? Ik mocht dit jaar weer en de vorige keer was 5jr terug

Op de site van het rivm staat ook elke 5jr
https://www.rivm.nl/bevolkingsonderzoek ... halskanker

Ik had ook in de wandelgangen gehoord dat het om de 10 jaar zou zijn bij een goede uitslag. Gelukkig had ik pap1 en dus een goede uitslag, maar moet ik toch na 5 jaar weer terug. Vind het op zich wel fijn, want in 10 jaar tijd kan er zoveel veranderen. Liever om de 5 jaar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-19 07:48

Idd, ikvind het ook niet erg om elk jaar een uitstrijkje te laten nemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:05

Citaat:
Het onderzoek is voor vrouwen van 30 tot en met 60 jaar. Vrouwen van 30, 35, 40, 45, 50, 55, 60 jaar ontvangen dit jaar een uitnodiging van de screeningsorganisatie om zich gratis te laten onderzoeken, Afhankelijk van de uitslag ontvangen zij vijf of tien jaar later weer een uitnodiging. Vrouwen van 45 en 55 jaar ontvangen alleen een uitnodiging als zij in de voorgaande screeningsronde hrHPV-positief zijn. Ook vrouwen van 65 jaar ontvangen een uitnodiging wanneer zij op 60-jarige leeftijd hrHPV-positief en cytologie-negatief zijn.

De eerste 3x is om de 5 jaar (30,35 en 40 jaar), daarna evt om de 10 jaar (mits het uitstrijkje goed was).

https://www.bevolkingsonderzoeknoord.nl ... halskanker

Strooigoed strooit goed :)
Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 08:10

Ik heb, na klachten, op mijn 25e voor het eerst een uitstrijkje laten afnemen. Dat was pap2 dus na een half jaar weer terug. Weer pap2 dus door naar de gyn. Ieder half jaar controle en steeds pap2 (met aanhoudende klachten) totdat het pap3a werd. Toen pas is verder onderzoek gedaan. Bleek dat bij mij cellen die normaal aan de binnenkant van de baarmoedermond groeien ook aan de buitenkant daarvan zaten. Dit gaf dus “afwijkende cellen” en veroorzaakte bloedingen. Door bevriezing met stikstof zijn deze cellen verwijderd waarna de juiste cellen zich hebben hersteld. Sindsdien altijd pap1 en het belangrijkste, geen klachten meer :)
Mijn gyn zei overigens dat dit best veel voorkwam, vaak bij vrouwen die een pittige bevalling hebben gehad of lang de pil hebben gebruikt.