Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:32

Jessix schreef:
Ik vind het een docu van toegevoegde waarde tussen de vele documentaires die er al zijn over plantaardige diëten. De een heeft dierenleed als insteek, de ander gezondheid en deze liet voor mij gewoon een kijkje zien in het leven van sporters en hoe zij presteren op een plantaardig dieet.

Er zijn zoveel vooroordelen en zo vaak worden vegans afgeschilderd als slap, zwak en met grauwe, grijze bekkies. Nou niet dus! :)

En verder, niet iedereen is te veranderen en dat hoeft ook helemaal niet. Mij zou je bijvoorbeeld nooit meer kunnen overtuigen om vlees te eten en dat zou andersom ook zo zijn. Maar als het jouw dieet niet is, voel je vooral dan niet zo aangevallen.

Het is niet zo dat ik niet beweer dat het geen toegevoegde waarde heeft, maar het is 'gevaarlijk' voor mensen die al problemen hebben met eten en hun gewicht, dat het net deze soort mensen zijn die hierdoor weer gemakkelijk in een ander patroon vervallen. Het kan voor sommige mensen een echte trigger zijn en dat vind ik gevaarlijk aan deze dingen, want wetenschappelijk is de toegevoegde waarde echt 0 :/

To ride a horse is to ride the sky.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:34

Over gezonde darmflora gesproken.
Ik heb laatst een hele interessante workshop gevolgd van Christian Weij.

http://verrotlekker.nl/

Lees zijn boeken ook eens.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:36

Plus Vegan is niet in principe duurzaam. Als iedereen nu gewoon de groenten ed. van het seizoen gaat eten en niet altijd fruit uit het buitenland (zoals advocado). Dan ben je al een heel stuk duurzaam bezig. Omdat die meestal gewoon in de buitenlucht geteeld en gekweekt worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:38

The_Cat schreef:
Jessix schreef:
Ik vind het een docu van toegevoegde waarde tussen de vele documentaires die er al zijn over plantaardige diëten. De een heeft dierenleed als insteek, de ander gezondheid en deze liet voor mij gewoon een kijkje zien in het leven van sporters en hoe zij presteren op een plantaardig dieet.

Er zijn zoveel vooroordelen en zo vaak worden vegans afgeschilderd als slap, zwak en met grauwe, grijze bekkies. Nou niet dus! :)

En verder, niet iedereen is te veranderen en dat hoeft ook helemaal niet. Mij zou je bijvoorbeeld nooit meer kunnen overtuigen om vlees te eten en dat zou andersom ook zo zijn. Maar als het jouw dieet niet is, voel je vooral dan niet zo aangevallen.

Het is niet zo dat ik niet beweer dat het geen toegevoegde waarde heeft, maar het is 'gevaarlijk' voor mensen die al problemen hebben met eten en hun gewicht, dat het net deze soort mensen zijn die hierdoor weer gemakkelijk in een ander patroon vervallen. Het kan voor sommige mensen een echte trigger zijn en dat vind ik gevaarlijk aan deze dingen, want wetenschappelijk is de toegevoegde waarde echt 0 :/

Maar er zijn zó veel meer mensen die juist problemen hebben met overgewicht en met ongezond eten, en door dit soort docu's juist veel gezonder gaan leven en soms zelfs kunnen stoppen met medicijnen en hart- en vaatziektes voorkomen..

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:42

Marie111 schreef:
Over gezonde darmflora gesproken.
Ik heb laatst een hele interessante workshop gevolgd van Christian Weij.

http://verrotlekker.nl/

Lees zijn boeken ook eens.

Ik heb zijn boek Verrot lekker :j Erg leuk en interessant.
De recepten vind ik te basic, een beetje te simpel omschreven, dus die zoek ik meestal op via internet, maar ik houd ook wel van gefermenteerd voedsel. Maar ook dat is niet allemaal even gezond.

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

janouk

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 10:43

Bedankt voor jullie reacties. Goed om de verschillende meningen te lezen. En applaus dat iedereen in zijn waarde wordt gelaten.
_/-\o_

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:40

8nnemiek schreef:
The_Cat schreef:

Maar er zijn zó veel meer mensen die juist problemen hebben met overgewicht en met ongezond eten, en door dit soort docu's juist veel gezonder gaan leven en soms zelfs kunnen stoppen met medicijnen en hart- en vaatziektes voorkomen..

Alleen is het ook kort door de bocht om te zeggen dat vegan leven automatisch gezond leven betekend. Als je niet weet wat in je huidige levensstijl ongezond is, ga je dat ook niet meteen merken in een Vegan levensstijl (of eender welke)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:48

Dat is inderdaad kort door de bocht The_Cat. Er is namelijk net zoveel vegan junkfood. Maar volgens mij wordt dat ook niet beweerd.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 11:54

Misschien had ik mijn zin anders moeten formuleren. Wat ik bedoel is het volgende:

Persoon A met bv 20kg overgewicht zit al lang te sukkelen met zijn gewicht/gezondheid en wil eigenlijk afvallen, misschien al eens traditioneel dieet geprobeerd maar zonder resultaat en heeft niet echt een idee wat hij fout doet. Hij kijkt naar deze film en daarin halen ze allerlei mooie dingetjes naar voren, en hey enkele bekende mensen doen het, dus dit moet wel goed zijn. Vervolgens gaat hij dan heel zijn levensstijl omschakelen zonder te beseffen dat hij misschien wel gewoon teveel at in zijn 'vorige' levensstijl en is dit nog altijd niet aangepakt in de huidige. Of misschien had hij wel een probleem met teveel vetrijk eten (en dan bedoel ik niet persé gefrituurd) of misschien reageert hij wel slecht op granen. Al deze dingen weet persoon A nu nog steeds niet, maar de film doet het wel uitschijnen alsof aanpassingen het van het zijn.

For the record, ik heb echt niets tegen Vegan, alleen tegen deze soort van filmdocu's die voor sommige mensen echt niet de juiste triggers zijn

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:00

The_Cat schreef:

Ik bedoelde toegevoegde waarde op de andere vegan documentaires. :)

Voor de mensen die jij nu beschrijft zal elke docu over voedsel voor problemen kunnen zorgen. Hun hele voedsel beleving is heel anders. Voor mij is dat geen reden om dan maar geen programma’s over voedsel te maken.

Over de wetenschappelijke onderbouwing in deze film kan ik zo uit mijn hoofd even niets zeggen. Ik heb hem al een tijdje terug gezien en heb daarbij zoveel gezien en gelezen over plantaardige diëten dat ik even niet meer weet waar ik het vandaan heb. Vind deze film vooral leuk omdat het topsporters belicht met een plantaardig dieet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:04

The_Cat schreef:
Misschien had ik mijn zin anders moeten formuleren. Wat ik bedoel is het volgende:

Persoon A met bv 20kg overgewicht zit al lang te sukkelen met zijn gewicht/gezondheid en wil eigenlijk afvallen, misschien al eens traditioneel dieet geprobeerd maar zonder resultaat en heeft niet echt een idee wat hij fout doet. Hij kijkt naar deze film en daarin halen ze allerlei mooie dingetjes naar voren, en hey enkele bekende mensen doen het, dus dit moet wel goed zijn. Vervolgens gaat hij dan heel zijn levensstijl omschakelen zonder te beseffen dat hij misschien wel gewoon teveel at in zijn 'vorige' levensstijl en is dit nog altijd niet aangepakt in de huidige. Of misschien had hij wel een probleem met teveel vetrijk eten (en dan bedoel ik niet persé gefrituurd) of misschien reageert hij wel slecht op granen. Al deze dingen weet persoon A nu nog steeds niet, maar de film doet het wel uitschijnen alsof aanpassingen het van het zijn.

For the record, ik heb echt niets tegen Vegan, alleen tegen deze soort van filmdocu's die voor sommige mensen echt niet de juiste triggers zijn

Maar dat zal die persoon ook hebben met een dieet gebaseerd op dierlijke producten. :) Elke docu begint ook met de waarschuwing dat niet elk dieet voor iedereen geschikt is, raadpleeg je arts, etc.

Je zal altijd mensen hebben die iets doen wat ze beter niet kunnen doen. Mensen doen ook stunts na uit films en programma’s met alle gevolgen van dien. Om maar een voorbeeld te noemen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:08

Wij zijn weer terug gegaan op plantaardig eten nadat ik de film heb gekeken. De correlatie tussen het flink laten versoepelen van ons dieet en de teruggang in energie was voor ons toch wel tekenend. Had ook een flinke darmontsteking waar ik binnen een week vanaf was toen ik dierlijk liet staan, maar dat kan natuurlijk gewoon toeval zijn.

Voor ons gaat het om alle aspecten van de veehouderij waarom we eigenlijk niet willen. Milieuimpact, gezondheid voor onszelf, dierwelzijn en resistentie van bacteriën door bioindustrie.
En zolang je niet kant en klaar eten nodig hebt maar zelf kan koken mis je ook helemaal niets.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:09

Jessix schreef:
The_Cat schreef:

Ik bedoelde toegevoegde waarde op de andere vegan documentaires. :)

Voor de mensen die jij nu beschrijft zal elke docu over voedsel voor problemen kunnen zorgen. Hun hele voedsel beleving is heel anders. Voor mij is dat geen reden om dan maar geen programma’s over voedsel te maken.

Over de wetenschappelijke onderbouwing in deze film kan ik zo uit mijn hoofd even niets zeggen. Ik heb hem al een tijdje terug gezien en heb daarbij zoveel gezien en gelezen over plantaardige diëten dat ik even niet meer weet waar ik het vandaan heb. Vind deze film vooral leuk omdat het topsporters belicht met een plantaardig dieet.

Yup, daarom dat ik vind dat elke van die docu's of ze nu gaan over vegan, suiker of eender welk echt wetenschappelijk onderbouwd moeten worden en niet gewoon enkele stukken nemen van een wetenschappelijk onderzoek en de rest maar laten vallen. Eigenlijk zouden ze dit al eerder moeten presenteren als een mockumentary dan als een documentary.

Ik ben ook niet tegen het maken van zo'n programma's, maar ik vind gewoon dat men dat duidelijker moet maken voor mensen. Supersize me, that sugar movie etc was ook niet het perfecte voorbeeld. Half de wereld die ineens anti suiker was, en hoewel de boodschap van die film wel een punt had, namelijk dat teveel suiker niet gezond is, is dat niet wat het grootste probleem is voor mensen.

Ik vind persoonlijk gewoon voor mentale gezondheid van mensen dat men harder moet letten op dit soort dingen. Overgewicht is niet altijd maar 1 factor, en men is niet persé gezonder met 1 ding als men het grotere plaatje niet weet.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:16

Janouk mooi dat je zo veel baat hebt bij vegan eten!
Ik en mijn man vonden de film echt super mooi, vooral dat laatste stukje over die rangers die olifanten en neushoorns beschermen, en dan beseffen dat ze zelf koeien eten waardoor de omgeving voor de neushoorns kleiner wordt, echt zo mooi wat zij doen moest er echt een traantje om laten.
Echte helden.

Ik at al langer vegetarisch en nu veganistisch en merk echt dat mijn gezondheid beter is geworden.
Ben ook creatiever met koken geworden, dus alleen maar voordelen hier!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:23

The_Cat schreef:
Alleen is het ook kort door de bocht om te zeggen dat vegan leven automatisch gezond leven betekend. Als je niet weet wat in je huidige levensstijl ongezond is, ga je dat ook niet meteen merken in een Vegan levensstijl (of eender welke)

Het is altijd gezonder om het grootste deel van je dieet plantaardig te laten zijn. Er kunnen geen vreselijk enge dingen met je gebeuren wanneer je voornamelijk vers en plantaardig eet.
Als je kijkt naar de 'groene zones' op aarde waar de mensen het oudste worden, dan zie je dat ook zij voor het grootste deel vers en plantaardig eten.

Maar je hebt gelijk dat er meer aan 'voedsel-educatie' gedaan moet worden, wanneer je ziet wat men in de supermarkt op de band legt word je gewoon verdrietig.
Je ziet onmiddellijk waarom deze mensen te zwaar zijn, weinig energie hebben en zich niet blij voelen.
Ze stoppen alleen maar lege calorieën en gif in hun mond.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 12:58

The_Cat schreef:
Yup, daarom dat ik vind dat elke van die docu's of ze nu gaan over vegan, suiker of eender welk echt wetenschappelijk onderbouwd moeten worden en niet gewoon enkele stukken nemen van een wetenschappelijk onderzoek en de rest maar laten vallen. Eigenlijk zouden ze dit al eerder moeten presenteren als een mockumentary dan als een documentary.

Ik ben ook niet tegen het maken van zo'n programma's, maar ik vind gewoon dat men dat duidelijker moet maken voor mensen. Supersize me, that sugar movie etc was ook niet het perfecte voorbeeld. Half de wereld die ineens anti suiker was, en hoewel de boodschap van die film wel een punt had, namelijk dat teveel suiker niet gezond is, is dat niet wat het grootste probleem is voor mensen.

Ik vind persoonlijk gewoon voor mentale gezondheid van mensen dat men harder moet letten op dit soort dingen. Overgewicht is niet altijd maar 1 factor, en men is niet persé gezonder met 1 ding als men het grotere plaatje niet weet.

Ik snap je punt. Ik heb daar zelf geen moeite mee. Over elk onderwerp zijn wetenschappelijke onderzoeken te vinden die voor- of tegen zijn. Als je ergens dieper op in wil gaan kun je dat zelf onderzoeken.

Maar nogmaals ik snap waar je mening vandaan komt. :)

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:18

Ninx schreef:
Het is altijd gezonder om het grootste deel van je dieet plantaardig te laten zijn. Er kunnen geen vreselijk enge dingen met je gebeuren wanneer je voornamelijk vers en plantaardig eet.
Als je kijkt naar de 'groene zones' op aarde waar de mensen het oudste worden, dan zie je dat ook zij voor het grootste deel vers en plantaardig eten.

Maar je hebt gelijk dat er meer aan 'voedsel-educatie' gedaan moet worden, wanneer je ziet wat men in de supermarkt op de band legt word je gewoon verdrietig.
Je ziet onmiddellijk waarom deze mensen te zwaar zijn, weinig energie hebben en zich niet blij voelen.

Je doet precies wat ze ook in de film doen: twee extremen met elkaar vergelijken om tot de conclusie te komen dat "plantaardig en vers" het beste is. Maar dat komt omdat je het vergelijkt met koekjes, snoepjes, magnetronmaaltijden, fast food en welke andere troep de extreem ongezonde persoon ook eet.

Maar er zit nog een groot grijs gebied tussen, waar je wel genoeg groente en fruit eet, waar je wel vlees eet, maar waar je niet al je maaltijden bij de McDonalds haalt. Dan krijg je al je macro's binnen zonder moeite, al je micro's en hoef je ook geen B12 bij te spuiten of naar aparte restaurants om uit te kunnen eten.

Gewoon de ongezonde dingen slechts met mate doen zodat je en oud kan worden, en gezond blijft en nog gewoon een normale maaltijd kan eten. Maar ja, dat verkoopt niet om daar een film over te maken.

p.s groene zones? Zijn dat geen blauwe zones? https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Zone

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:30

Jawel hoor, daar is ook een film over op Netflix :) Gaat inderdaad over de nadelen van bewerkt voedsel.

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:35

Jessix schreef:
Jawel hoor, daar is ook een film over op Netflix :) Gaat inderdaad over de nadelen van bewerkt voedsel.

Dat lijkt me een open deur (dat bewerkt voedsel ongezond is, of tenminste minder gezond dan vers en zelf koken). Misschien dat dat ook de reden is dat ik niet wist dat daar een film over was, terwijl ik wel op de hoogte ben van Game Changer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:36

enzino schreef:
Ninx schreef:

Je doet precies wat ze ook in de film doen: twee extremen met elkaar vergelijken om tot de conclusie te komen dat "plantaardig en vers" het beste is. Maar dat komt omdat je het vergelijkt met koekjes, snoepjes, magnetronmaaltijden, fast food en welke andere troep de extreem ongezonde persoon ook eet.

Maar er zit nog een groot grijs gebied tussen, waar je wel genoeg groente en fruit eet, waar je wel vlees eet, maar waar je niet al je maaltijden bij de McDonalds haalt. Dan krijg je al je macro's binnen zonder moeite, al je micro's en hoef je ook geen B12 bij te spuiten of naar aparte restaurants om uit te kunnen eten.

Gewoon de ongezonde dingen slechts met mate doen zodat je en oud kan worden, en gezond blijft en nog gewoon een normale maaltijd kan eten. Maar ja, dat verkoopt niet om daar een film over te maken.

p.s groene zones? Zijn dat geen blauwe zones? https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Zone

Er zijn ook heel veel vleeseters die B12 moeten spuiten/slikken, enzino.
Natuurlijk is het niet helemaal eerlijk om vers, onbewerkt, plantaardig eten te vergelijken met fastfood en snoep, maar in deze docu wordt het juist vergeleken met een 'gezond' sportersdieet van heel veel vlees en andere dierlijke producten. En juist die mensen voelen zich ook beter op plantaardig voedsel.
Natuurlijk kan je prima oud worden op een gewoon dieet met vlees en melk en eieren, maar er komen gewoon steeds meer bewijzen die laten zien dat ook door dat 'gezonde' dierlijke eten je aderen langzaam dichtslibben.
Mijn opa heeft zijn hele leven gezond gegeten, groente en fruit uit eigen tuin, maar wel dagelijks vlees. Is heel lang heel fit geweest en zelfs 90 geworden, maar toch is hij uiteindelijk overleden aan dichtgeslibte aderen bij zijn hart.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:36

enzino schreef:
Ninx schreef:

Ik vergelijk de 2 zaken niet.

Ten eerste geef ik aan dat primair plantaardig altijd het gezondste is.
Ten tweede ga ik in op een stukje voedsel-educatie, maar dat staat volkomen LOS van het voorgaande en daarmee reageer op Poes die aangeeft dat er bij consumenten te weinig kennis is over goede voeding. En dat is waar.

B12 tekorten worden net zo vaak waargenomen bij vleeseters als veganisten.
Omdat veel veganisten, niet allemaal, zich noodzakelijkerwijs meer verdiepen in voeding... bevinden ze zich, gek genoeg, vaak juist in een hogere marge.

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 13:48

8nnemiek schreef:
maar in deze docu wordt het juist vergeleken met een 'gezond' sportersdieet van heel veel vlees en andere dierlijke producten. En juist die mensen voelen zich ook beter op plantaardig voedsel.

Survivership bias misschien?

De mensen die zich niet goed voelde op alleen maar plantaardig voedsel zijn weer vlees gaan eten en worden niet in geïnterviewd. En de mensen die veel vlees eten en zich ook goed voelen komen ook niet aan het woord.

Ninx schreef:
B12 tekorten worden net zo vaak waargenomen bij vleeseters als veganisten.

Volgens Harvard Medical school zijn het vooral vegetariers en ouderen die het risico lopen een tekort te hebben. https://www.health.harvard.edu/press_re ... deficiency
Maar ik haalde het slechts als voorbeeld aan om aan te geven dat een gebalanceerd dieet voor de meeste de beste optie is zonder dat het aparte dingen vereist zoals op zoek gaan naar speciaal voedsel om een B12 tekort te voorkomen.

Natuurlijk zou het beter zijn als iedereen dagelijks zijn calorien, macro's en micro's bijhoud, maar wat meer voedseleducatie op scholen gaat dit niet veranderen. Het zijn de extremen (sporters en veganisten) die dit doen en boven gemiddelde resultaten behalen, de gemiddelde persoon weet wel dat pizza bestellen niet gezond is maar doet het toch.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:06

Je plaatst een artikel uit 2005 :+
Dat is al lang achterhaald..

De docu gaat nu eenmaal over mensen die het beter doen op plantaardige voeding.
Dan is het logisch dat er geen mensen aan het woord komen die het beter doen op vlees, net zoals er geen mensen worden geïnterviewd die het slecht doen op vlees. Het gaat puur om de positieve overgang naar plantaardige voeding, en hoe het veel mensen geholpen heeft.
Ik ken behoorlijk wat mensen die veganistisch of plantaardig eten, en de mensen die zich er slecht bij voelden en terug zijn gegaan naar vlees zijn op één hand te tellen, en dan zijn dat ook nog mensen die oa. geen gluten verdragen, en andere allergieën hebben.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:26

8nnemiek schreef:
Je plaatst een artikel uit 2005 :+
Dat is al lang achterhaald..

Dan is het logisch dat er geen mensen aan het woord komen die het beter doen op vlees, net zoals er geen mensen worden geïnterviewd die het slecht doen op vlees. Het gaat puur om de positieve overgang naar plantaardige voeding, en hoe het veel mensen geholpen heeft.
Ik ken behoorlijk wat mensen die veganistisch of plantaardig eten, en de mensen die zich er slecht bij voelden en terug zijn gegaan naar vlees zijn op één hand te tellen, en dan zijn dat ook nog mensen die oa. geen gluten verdragen, en andere allergieën hebben.

Maar de docu is daarin niet eerlijk, want het verteld gewoon maar halve verhalen.

Je kan niet zeggen 'ooooh maar de gladiatoren deden het super goed op een veganistisch dieet' als je weet dat
1) die mensen niet te kiezen hadden wat ze moesten eten en slaven waren
2) die mensen geen lang leven beschoren waren
3) gladiatoren papperig moesten zijn

Je kan ook niet bewijzen dat plantaardig eten een betere functie geven op het mannelijk geslachtsdeel, als je niet andere factoren mee in vergelijking neemt of kan uitsluiten. Je kan niet gewoon 5 dagen iets meten zonder andere factoren mee te tellen.

Je kan ook niet uit een studie het voordeel halen door te zeggen 'dat de studie aantoont dat plantaardig eten hetzelfde voordeel haalt zolang je maar het juiste eet' terwijl diezelfde studie ook nog vermeld dat puur plantaardig eten ook een nadeel geeft (link voor de geïntresseerden)

Daarom, de film is een leuk werk van fictie, maar zoals het nu gepresenteerd wordt niet veel waarde :)

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:38

8nnemiek schreef:

Bijschrift van de officiele website:

Afbeelding

Discover why plant-based eating provides powerful, proven advantages for health, wellness, and longevity.

En dat bewijs geven ze dus niet. Zoals je zelf ook aangeeft, ze laten een paar mensen zien die het op dit moment beter doen op plantaardig voedsel. Ze bewijzen helemaal niets omdat ze aan cherry-picking doen (eenzijdig belichten, misrepresenting science, achterwegen laten van onderzoek dat hun visie niet bevestigd, etc.)