Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

8nnemiekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:44

The_Cat schreef:
Maar de docu is daarin niet eerlijk, want het verteld gewoon maar halve verhalen.

Je kan niet zeggen 'ooooh maar de gladiatoren deden het super goed op een veganistisch dieet' als je weet dat
1) die mensen niet te kiezen hadden wat ze moesten eten en slaven waren
2) die mensen geen lang leven beschoren waren
3) gladiatoren papperig moesten zijn

Ik weet niets van gladiatoren.. maar volgens google waren de eerste gladiatoren inderdaad vooral gevangenen en slaven, maar kon later iedereen gladiator worden, was er zelfs een opleiding, en werden mensen rijk en beroemd als ze het goed deden..
Wikipedia: "Gladiatoren waren eerst alleen krijgsgevangenen, zware misdadigers of slaven. Vanaf de eerste eeuw v.Chr. konden ook vrijgeborenen gladiator worden."
Ik kan ook nergens terugvinden dat deze mensen dik waren. Het lijken juist heel goed getrainde mensen te zijn geweest.

Enzino, de voordelen voor de gezondheid zijn wel degelijk bewezen. Ze gaan niet heel diep in op de onderzoeken, maar die zijn er zeker.

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 14:46

Niet met je eens the cat
Een aantal topsporters konden heel goed vergelijken wat vegan voeding met hun doet, omdat ze de waardes voor en na de overgang meten. Deze topsporters staan onder topsportbegeleiding.
Het betreft wereldkampioenen, olympisch kampioenen. Die kennen hun lijf door en door.
Dat vond ik juist het opvallende in deze docu. Ze gingen beter presteren met vegan dieet, terwijl ze voorheen ook al goede prestaties haalden.

Meest frappant vond ik dat de presentator, ultimate fghter, superfit voorheen nog geen 10 minuten volhield aan de touwen, terwijl na zijn revalidatie en de overgang haar vegan een uur volhield aan de touwen

Zelf had ik toch altijd ook het idee, dat je voor zware topsporten niet vegan zou kunnen leven. Dat was voor mij nieuw, dat zulke topsporters ook vegan topprestaties neer zetten

@enzino het gaat in de film om niet zomaar over prestaties, maar goud op de Olympische spelen of wereldkampioen. Dat is echt indrukwekkend. En natuurlijk zullen er ook mensen zijn die het niet goed doen op vegan, maar deze mensen wel. Dat zegt toch wel iets
Laatst bijgewerkt door janouk op 06-11-19 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:48

8nnemiek schreef:
The_Cat schreef:
Maar de docu is daarin niet eerlijk, want het verteld gewoon maar halve verhalen.

Je kan niet zeggen 'ooooh maar de gladiatoren deden het super goed op een veganistisch dieet' als je weet dat
1) die mensen niet te kiezen hadden wat ze moesten eten en slaven waren
2) die mensen geen lang leven beschoren waren
3) gladiatoren papperig moesten zijn

Ik weet niets van gladiatoren.. maar volgens google waren de eerste gladiatoren inderdaad vooral gevangenen en slaven, maar kon later iedereen gladiator worden, was er zelfs een opleiding, en werden mensen rijk en beroemd als ze het goed deden..
Wikipedia: "Gladiatoren waren eerst alleen krijgsgevangenen, zware misdadigers of slaven. Vanaf de eerste eeuw v.Chr. konden ook vrijgeborenen gladiator worden."
Ik kan ook nergens terugvinden dat deze mensen dik waren. Het lijken juist heel goed getrainde mensen te zijn geweest.

Enzino, de voordelen voor de gezondheid zijn wel degelijk bewezen. Ze gaan niet heel diep in op de onderzoeken, maar die zijn er zeker.

Yes, maar het blijft erbij dat die mensen gemiddeld gezien geen lang leven beschoren waren, en ze aten eigenlijk om zoveel mogelijk vet te krijgen. Ik zeg ook niet dat ze dik waren, ik zeg dat ze 'papperig' moest zijn. Want zoals ik al eerder zei, een wonde in je vetlaag was makkelijker te verzorgen dan toen een wond in je spieren. Die was moeilijker te naaien en voor toen ook moeilijker te verzorgen. Ook wou je liever een laagje vet over al je interne organen voor moest je een soort stompe slag krijgen. Die mensen aten dat dus uit noodzaak omdat het voor hun de meeste kans gaf op overleven. Maar daarom, je mag niet inbeelden dat de gladiatoren van toen eruit zagen zoals de spierbundels zoals ze nu op tv komen.

To ride a horse is to ride the sky.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 14:54

@the cat nu is dat stukje over gladiatoren maar heel kort en niet het belangrijkste in de film. Verder constateerden ze het plantenmenu door de hoeveelheid strontium in het bot vroeger en op de naam die de gladiatoren in het latijn hadden.. Niemand was erbij, dus het zal altijd wel gissen blijven, of ze moeten geschriften vinden met menu's uit die tijd.

Verder was het vlees vroeger ook van andere kwaliteit omdat er vroeger geen bioindustrie was. Haha :Y) }:0

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, B dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 14:58

janouk schreef:
Niet met je eens the cat
Een aantal topsporters konden heel goed vergelijken wat vegan voeding met hun doet, omdat ze de waardes voor en na de overgang meten. Deze topsporters staan onder topsportbegeleiding.
Het betreft wereldkampioenen, olympisch kampioenen. Die kennen hun lijf door en door.
Dat vond ik juist het opvallende in deze docu. Ze gingen beter presteren met vegan dieet, terwijl ze voorheen ook al goede prestaties haalden.

Meest frappant vond ik dat de presentator, ultimate fghter, superfit voorheen nog geen 10 minuten volhield aan de touwen, terwijl na zijn revalidatie en de overgang haar vegan een uur volhield aan de touwen

Zelf had ik toch altijd ook het idee, dat je voor zware topsporten niet vegan zou kunnen leven. Dat was voor mij nieuw, dat zulke topsporters ook vegan topprestaties neer zetten

@enzino het gaat in de film om niet zomaar over prestaties, maar goud op de Olympische spelen of wereldkampioen. Dat is echt indrukwekkend. En natuurlijk zullen er ook mensen zijn die het niet goed doen op vegan, maar deze mensen wel. Dat zegt toch wel iets

Ik ben akkoord met je dat topsporters goed met hun lijf bezig zijn en met hun voeding, maar ook hier wordt te weinig context gegeven. Wat is er veranderd? Welke supplementen nemen ze nog bij? Zijn de metingen gebeurt in hetzelfde jaargetijde? Je moet de pool vergroten en de context gelijk maken voor je toch iets kan zeggen.
Anders kan je bv een documentaire maken waarin we 5 bompa's van bokkers aan het woord laten die allemaal kettingroker zijn en voorbij de 80 zijn. Dan kunnen we immers bewijzen dat roken langer doet leven nee? Je moet context maken en een grotere pool maken, volledige studies houden en de surviver bias wegnemen. Nu is het niks waard qua inhoudt. Voor hetzelfde geld geeft het voor sommige mensen ook wel een placebo effect! Ik eet gezond dus ik ben gezond :)

Het stukje van de gladiatoren is inderdaad niet lang, maar het komt op hetzelfde neer, je kan toch geen voordelen door gewoon al de rest weg te laten

Nogmaals: ik heb niets tegen vegan :D ik vind dit trouwens een leuke discussie

To ride a horse is to ride the sky.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:19

De vergelijking van vega t.o.v. Niet vega is zo onmogelijk te doen. Ja, vegetariers hebben minder last van bepaalde ziektebeelden, leven langer, enz. Enz.
Maar vegetariers zijn ook vaker vrouwen, bewuster bezig met eten EN bewuster bezig met gezondheid, met hun lichaam enz. Enz.
Ligt het dan aan hun eetstijl? Of ligt het misschien gewoon aan de gemiddelde leefstijl van een vegetarier?

En w.b. Die blue zones en plantaardig eten: in veel blue zones is juist helemaal geen sprake van grotendeels plantaardig eten. Wel van veel onbewerkte voeding, maar o.a. In zweden, italie en Griekenland is dierlijke voeding een groot deel van het menu.
Veel matige beweging, sterkte banden met familie en vrienden, pure voeding en een juiste combinatie van traditie tov modernisering kenmerkt blue zones.

Kom maar op met die kerstmuts op mijn hoofd!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:24

Ik vind het geen vervelende discussie maar snap niet zo goed waarom een documentaire van allerlei kanten belicht zou moeten worden. Het gaat toch gewoon om de ontdekkingen van een revaliderende sporter die andere sporters bevraagt over hun plantaardige dieet.

Een documentaire over een ruiter of meerdere ruiters hoeft toch ook niet alle trainingstheorien te laten zien?

Spreekt het je aan dan is het mooi. Wil je er meer over weten dan is er een wereld aan informatie. Vind je het bagger dan is het ook prima. :)

Deze docu zou mij niet overtuigen tot een plantaardig dieet maar ik zou er wel nieuwsgierig van worden en er meer over willen weten. Daarna komt dan nog te vraag hoe en of het geschikt voor me zou kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Jessix op 06-11-19 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:25

Ik vind het ook een interessante discussie :j En een grotere pool zou natuurlijk super zijn, maar wat lastig omdat er juist nog zo veel mensen sceptisch zijn en niet zomaar plantaardig zullen gaan eten. Juist zo'n docu kan er voor zorgen dat er meer onderzoeken komen en er meer mensen een plantaardig dieet gaan uitproberen, waardoor het aantal proefpersonen vanzelf weer verder uitbreidt.
Als je een docu maakt waarin men zegt 'deze 5 mensen voelen zich beter door plantaardig eten, en deze 5 mensen merken geen verschil' dan zal zo'n docu nooit zo veel kijkers trekken en is het gewoon veel minder interessant, en zullen wetenschappers ook minder snel verdere onderzoeken gaan doen.
Feit blijft wel dat mensen zich beter voelen en beter presteren. Het is niet zo dat het allemaal in scene is gezet. Ik zie ook niet zo waarom ze voor de docu op zoek zouden moeten naar mensen die het niet goed zouden doen op een plantaardig dieet.

Op zoek naar een (trouw)videograaf? ABCreatief Videoproducties Bokkers krijgen een leuke korting!

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:31

Jessix schreef:
Ik vind het geen vervelende discussie maar snap niet zo goed waarom een documentaire van allerlei kanten belicht zou moeten worden. Het gaat toch gewoon om de ontdekkingen van een revaliderende sporter die andere sporters bevraagt over hun plantaardige dieet.

Nee hoor, niet volgens de makers, zie mijn eerdere screenshot:

Discover why plant-based eating provides powerful, proven advantages for health, wellness, and longevity.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:38

enzino schreef:
Jessix schreef:

Nee hoor, niet volgens de makers, zie mijn eerdere screenshot:

Discover why plant-based eating provides powerful, proven advantages for health, wellness, and longevity.

Ja dat schrijf ik ook. Aan de hand van de ontdekkingen van een revaliderende sporter. :)

enzino

Re: Stof tot nadenken: Game Changer op Netflix: vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:40

Maar het probleem is juist dat ze het helemaal niet bewijzen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:50

enzino schreef:

Nou ze laten topsporters aan het woord die het tegendeel van die stelling beweren! :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:51

8nnemiek schreef:
Er zijn ook heel veel vleeseters die B12 moeten spuiten/slikken, enzino.
Natuurlijk is het niet helemaal eerlijk om vers, onbewerkt, plantaardig eten te vergelijken met fastfood en snoep, maar in deze docu wordt het juist vergeleken met een 'gezond' sportersdieet van heel veel vlees en andere dierlijke producten. En juist die mensen voelen zich ook beter op plantaardig voedsel.
Natuurlijk kan je prima oud worden op een gewoon dieet met vlees en melk en eieren, maar er komen gewoon steeds meer bewijzen die laten zien dat ook door dat 'gezonde' dierlijke eten je aderen langzaam dichtslibben.
Mijn opa heeft zijn hele leven gezond gegeten, groente en fruit uit eigen tuin, maar wel dagelijks vlees. Is heel lang heel fit geweest en zelfs 90 geworden, maar toch is hij uiteindelijk overleden aan dichtgeslibte aderen bij zijn hart.

Maar is er bewezen dat die dichtgeslibte aderen bij zijn hart kwamen door het dagelijkse vlees? Of is dat gewoon omdat hij ouder werd en er kwalen bij kwamen?

Ik probeer zelf wel bewuster en minder vlees te eten, maar volledig stoppen zie ik zelf (nog) niet zitten. Ik ben ook echt fan van kaas, eieren en yoghurt (dat laatste eet ik elke dag met zelf gemaakte granola). Ik heb pas geleden soja yoghurt gehaald omdat ik wilde minderen in het gebruik van melkproducten, maar dat vond ik echt zo vies. Ik drink al wel amandelmelk, en doe dat ook in plaats van gewone melk in een cappuccino bijvoorbeeld.

Ik vind het nog erg lastig, en (heel egïstisch) geniet ik echt nog teveel van mijn (niet dagelijkse) stukje vlees om het te laten staan. :o

Jessix schreef:
enzino schreef:

Nou ze laten topsporters aan het woord die het tegendeel van die stelling beweren! :D

Maar zo kan er ook een documentaire / film worden gemaakt met topsporters die beweren dat het alleen maar nadelen geeft en je juist dierlijke producten moet gebruiken.

22-11-2019 :
Gibalia, 6 jaar liefde, plezier & springen: Hos d’O x Jasper
Voor onze paardenavonturen https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:55

Kaitlyn schreef:
Maar zo kan er ook een documentaire / film worden gemaakt met topsporters die beweren dat het alleen maar nadelen geeft en je juist dierlijke producten moet gebruiken.

Absoluut! En die zijn er ook genoeg. :j Deze film laat een andere kant zien.

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 15:56

Jessix schreef:
Kaitlyn schreef:

Absoluut! En die zijn er ook genoeg. :j Deze film laat een andere kant zien.

Maar dan ben je dus niet op zoek naar "de waarheid" om het te bewijzen en wil je gewoon of propaganda spuwen of onzin vertellen om meer kijkers te krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:05

enzino schreef:
Maar dan ben je dus niet op zoek naar "de waarheid" om het te bewijzen en wil je gewoon of propaganda spuwen of onzin vertellen om meer kijkers te krijgen.

Er zijn al heel veel docu's die de wetenschappelijke onderzoeken laten zien. Ik denk dat deze film niet die insteek had, maar simpel wilde laten zien dat topsport ook te bereiken is met een plantaardig dieet.

Een documentaire is niet per definitie een samenvatting van wetenschappelijke onderzoeken, maar het verteld een verhaal over gebeurtenissen.

Ik denk dat jij met een hele andere insteek kijkt en overtuigt moet worden met wetenschappelijke feiten om er iets van te kunnen vinden? Ik kijk er naar zoals ik hier boven beschrijf, het geeft mij een blik op topsporters met een plantaardig dieet en hun bevindingen daarover.

8nnemiekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:08

Dat dus.
Het heeft niks te maken met propaganda of onzin verkondigen.. Ze willen simpelweg laten zien dat je met een plantaardig dieet prima kan sporten op topniveau, en er zelfs voordelen door kan ervaren. En daar laten ze bewijzen van zien.
Het overgrote deel van de sporters denkt namelijk nog steeds dat je alleen je benodigde eiwitten uit vlees kan halen. Dat is gewoon niet waar.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:20

8nnemiek schreef:
Er zijn ook heel veel vleeseters die B12 moeten spuiten/slikken, enzino.
Natuurlijk is het niet helemaal eerlijk om vers, onbewerkt, plantaardig eten te vergelijken met fastfood en snoep, maar in deze docu wordt het juist vergeleken met een 'gezond' sportersdieet van heel veel vlees en andere dierlijke producten. En juist die mensen voelen zich ook beter op plantaardig voedsel.
Natuurlijk kan je prima oud worden op een gewoon dieet met vlees en melk en eieren, maar er komen gewoon steeds meer bewijzen die laten zien dat ook door dat 'gezonde' dierlijke eten je aderen langzaam dichtslibben.
Mijn opa heeft zijn hele leven gezond gegeten, groente en fruit uit eigen tuin, maar wel dagelijks vlees. Is heel lang heel fit geweest en zelfs 90 geworden, maar toch is hij uiteindelijk overleden aan dichtgeslibte aderen bij zijn hart.

Vleeaeters die B12 bij moeten spuiten hebben een opnamestoornis.
Een sportdieet heeft niets met ‘veel vlees’ te maken. Alleen body builders eten veel proteine. Bij duursporten eet je juist koolhydraten.
Je opa zou echt geen 110 zijn geworden zonder vlees hoor. Er is een vegetarisch bejaardentehuis vol mensen die hun leven lang vegetariër zijn en die mensen gaan ook gewoon dood.

Het probleem met deze docu’s is dat ze Amerikaans zijn. Het gezond eten wordt altijd afgezet tegen het ‘standard American diet’ (en als je niet weet wat dat is dan kan je zo’n docu dus helemaal niet op waarde schatten, google het maar).
Zet het vega(n) af tegen het veel gematigdere en relatief al gezonde Nederlandse of Mediterrane dieet en dan gebeurd er niks spectaculairs.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:22

8nnemiek schreef:
Dat dus.
Het heeft niks te maken met propaganda of onzin verkondigen.. Ze willen simpelweg laten zien dat je met een plantaardig dieet prima kan sporten op topniveau, en er zelfs voordelen door kan ervaren. En daar laten ze bewijzen van zien.
Het overgrote deel van de sporters denkt namelijk nog steeds dat je alleen je benodigde eiwitten uit vlees kan halen. Dat is gewoon niet waar.

Ik gok zomaar dat jij niet veel sporters kent?

8nnemiekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:28

Heb je de docu gezien, Waves?
In deze docu gaat het niet over het 'SAD', maar over het dieet van sporters, en niet alleen bodybuilders maar allerlei takken van sport. De sporters leggen uit wat hun dieet is, en dat is bijvoorbeeld 'grasgevoerd' rundvlees en andere soorten dierlijke producten die bekend staan als gezond.

Of er iets spectaculairs gebeurt na een leven lang plantaardig eten vs een Nederlands of Mediteraans dieet valt niet te zeggen, er zijn gewoon veel te weinig mensen die in onze maatschappij al hun hele leven plantaardig eten. Wie weet worden die wél 110. Dat weten we pas over 100 jaar..

En ja, ik ken best een aantal sporters, ook enkele op hoog niveau.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:33

Ik hoef eerlijk gezegd ook geen 110 te worden. :')

22-11-2019 :
Gibalia, 6 jaar liefde, plezier & springen: Hos d’O x Jasper
Voor onze paardenavonturen https://www.instagram.com/1991leane/
Gibalia
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

8nnemiekJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:36

Nou als ik op mijn honderdste nog fit genoeg zou zijn om lekker op reis te kunnen en van mijn pensioen te kunnen genieten.. lijkt me best chill :))

enzino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:38

8nnemiek schreef:
Ze willen simpelweg laten zien dat je met een plantaardig dieet prima kan sporten op topniveau, en er zelfs voordelen door kan ervaren. En daar laten ze bewijzen van zien.

Misschien kan je deze discussie voeren met de makers want die zijn het niet met je eens.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:39

enzino schreef:
8nnemiek schreef:
Ze willen simpelweg laten zien dat je met een plantaardig dieet prima kan sporten op topniveau, en er zelfs voordelen door kan ervaren. En daar laten ze bewijzen van zien.

Misschien kan je deze discussie voeren met de makers want die zijn het niet met je eens.

Oh jij kent ze?! :D ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:40

8nnemiek schreef:
Heb je de docu gezien, Waves?
In deze docu gaat het niet over het 'SAD', maar over het dieet van sporters, en niet alleen bodybuilders maar allerlei takken van sport. De sporters leggen uit wat hun dieet is, en dat is bijvoorbeeld 'grasgevoerd' rundvlees en andere soorten dierlijke producten die bekend staan als gezond.

Of er iets spectaculairs gebeurt na een leven lang plantaardig eten vs een Nederlands of Mediteraans dieet valt niet te zeggen, er zijn gewoon veel te weinig mensen die in onze maatschappij al hun hele leven plantaardig eten. Wie weet worden die wél 110. Dat weten we pas over 100 jaar..

En ja, ik ken best een aantal sporters, ook enkele op hoog niveau.

Dat zijn Amerikaanse sporters? Grassfed beef is namelijk typisch Amerikaans, wij kennen die term niet eens in Europa.

Mensen in Felixoord worden iets ouder dan anderen maar echt geen spectaculaire leeftijden. (Herstel, schreef eerst niet ouder).