janouk schreef:Niet met je eens the cat
Een aantal topsporters konden heel goed vergelijken wat vegan voeding met hun doet, omdat ze de waardes voor en na de overgang meten. Deze topsporters staan onder topsportbegeleiding.
Het betreft wereldkampioenen, olympisch kampioenen. Die kennen hun lijf door en door.
Dat vond ik juist het opvallende in deze docu. Ze gingen beter presteren met vegan dieet, terwijl ze voorheen ook al goede prestaties haalden.
Meest frappant vond ik dat de presentator, ultimate fghter, superfit voorheen nog geen 10 minuten volhield aan de touwen, terwijl na zijn revalidatie en de overgang haar vegan een uur volhield aan de touwen
Zelf had ik toch altijd ook het idee, dat je voor zware topsporten niet vegan zou kunnen leven. Dat was voor mij nieuw, dat zulke topsporters ook vegan topprestaties neer zetten
@enzino het gaat in de film om niet zomaar over prestaties, maar goud op de Olympische spelen of wereldkampioen. Dat is echt indrukwekkend. En natuurlijk zullen er ook mensen zijn die het niet goed doen op vegan, maar deze mensen wel. Dat zegt toch wel iets
Ik ben akkoord met je dat topsporters goed met hun lijf bezig zijn en met hun voeding, maar ook hier wordt te weinig context gegeven. Wat is er veranderd? Welke supplementen nemen ze nog bij? Zijn de metingen gebeurt in hetzelfde jaargetijde? Je moet de pool vergroten en de context gelijk maken voor je toch iets kan zeggen.
Anders kan je bv een documentaire maken waarin we 5 bompa's van bokkers aan het woord laten die allemaal kettingroker zijn en voorbij de 80 zijn. Dan kunnen we immers bewijzen dat roken langer doet leven nee? Je moet context maken en een grotere pool maken, volledige studies houden en de surviver bias wegnemen. Nu is het niks waard qua inhoudt. Voor hetzelfde geld geeft het voor sommige mensen ook wel een placebo effect! Ik eet gezond dus ik ben gezond 
Het stukje van de gladiatoren is inderdaad niet lang, maar het komt op hetzelfde neer, je kan toch geen voordelen door gewoon al de rest weg te laten
Nogmaals: ik heb niets tegen vegan
ik vind dit trouwens een leuke discussie