Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Moderators: ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj, Dani, Polly

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-20 23:45

ellepel schreef:
ik doe koolhydraat beperkt,mag dat ook?
ik vind vooral vegetarische receptjes erg moeilijk, en de weekenden.
ik hou van mijn wijntje en zak chips :D :o

Dat mag zeker!
Ik vraag me af of mijn menu ook echt koolhydraatarm is.
Wij houden hier ook van bier en wijn. Dat schiet ook niet op :')

Boras

Re: Koolhydraatarm eten. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 23:52

Beter van niet natuurlijk.

Maar droge, witte wijn bevat de minste koolhydraten en calorieen.

Bier.... Tja :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-20 02:25

Elin_ schreef:
Ons menu:
Maandag: Gehakt met spitskool
Dinsdag: Tomatensoep (https://www.leukerecepten.nl/recepten/tomatensoep/) met evt. 2 KHA broodjes met kaas erbij.
Woensdag: Burrito's van kool (https://www.leukerecepten.nl/recepten/b ... -van-kool/)
Donderdag: Zoete aardappel met biefstuk
Vrijdag: Zalm met spinazie
Zaterdag: gamba's met wokgroenten
Zondag: Rundvlees met groenten

Ontbijt: afwisselend yoghurt met fruitstukjes of iets met een omelet (groenteomelet of met zalm e.d.)
Lunch: op werkdagen 2 KHA broodjes met kaas. Niet werkdagen redden we het ontbijt vaak niet dat valt samen met de lunch qua tijd :') (yep geen kids of paarden bij huis, dus uitslapen tot de max. := )
Tussendoor: gekookt ei of paar blokjes kaas.

Wij zijn niet zo van de nootjes e.d., maar gelukkig wel dol op eieren, dus ontbijt dagelijks hetzelfde maakt ons niet heel veel uit.

Is dit iets? We houden 150 gram vlees en 400 gram groente per dag aan.

Iemand trouwens tips of dit goed is
Ik heb nogsteeds geen idee wat we aan het doen zijn. Ik maak gewoon een menu n.a.v recepten die volgens Google koolhydraatarm zijn.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 02:52

O fijn! Een levend topic over kha!
Ik ben sinds 3 januari kha aan het eten en het bevalt mij prima.
Ik wilde gezonder gaan eten en ben in december gestopt met het eten van suikers, maar wist vervolgens niet goed wat ik nou wel en niet kon eten. Na wat research kwam ik kha tegen en voelde mij goed bij dit idee.
Ik voel me fitter, alerter, en ben nu zo’n 6 kilo kwijt.
Het is soms even omschakelen.
Wat ik doe voor recepten: ik zoek online naar het ingrediënt waar ik zin in heb (bijvoorbeeld garnalen) en zoek op ‘recept Keto garnalen’ of ’recept kha garnalen’
Websites als gobento en ketohuis helpen hier ook goed bij.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:37

Als je nog steeds geen idee hebt wat je aan het doen bent is de diëtist dan toch geen optie? De meeste zorgverzekering vergoeden dit gewoon. Er is een verschil in kha eten en gezond eten. Je kan alle kh vervangen door vetten maar gezonder is door eiwitten bijvoorbeeld.

Het menu klinkt wel oké, misschien nog iets te weinig. Zou meer rauwkost en zuivel toevoegen. En havermout, haverzemelen. En fruit vervangen door rood fruit.

[o]

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:18

Ik ery met tijden kha. Afgelopen jaar 15 kg ermee afgevallen en jammer genoeg toch weer de suikerval ingelopen door emotionele vreetbuien. Maar sinds gisteren weer streng bezig.
Over 1 of 2 weken ga ik het ook weer combineren met intermitted fasting. Ik eet dan tussen 12.30 en 20.30.

Ik eet meer richting carnivoor/zeer streng keto. Dus vooral vlees en minder groenten. Als ik groenten eet, dan zijn het groenten zoals sla, komkommer, courgette etc.

De meeste daglijstjes wat ik hier zie zijn trouwens khbeperkt. Wat zeker geen probleem is, maar rijst, havermout etc past niet echt in kharm.

Voor kh arm ziet jouwn lijstje er netjes uit elin. Als lunch zou je bv ook een salade of een soep kunnen eten. Gebruik voor de fruitstukjes fruit dat in het engels eind8gt op berry, die zijn het meest kha. Je hebt vaak van die zalken ingevroren bosvruchten. Die zijn ideaal.

Als je last van je ontlasting krijgt (sommige mensen krijgrn dat, ik zelf nooit), zou je evenuteel in je yoghurt wat lijnzaad kunnen doen.

[o]

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:25

Dat is toch ook echt niet gezond, zoveel vlees eten.

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 09:36

Voor mij is dit de manier die werkt. Teveel groenten zorgt bij mij voor vreetbuien en buikpijn. Ik eet zeker elke dag genoeg groenten maar kijk goed uit welke ik pak.
Als ik oooit op gewicht ben (nog ongeveer 30 kg afvallen), dan moet ik nog goed uitzoeken hoe ik ga eten zonder eetbuien. Dat blijft erg lastig voor mij zodra ik iets teveel kh eet. Ligt ook vooral aan de emtionele stabiliteit hoor.

Ik ben ooit begonnen met atkins (niet de nieuwe manier) en die fase 1 houdt ik nu nog aan. Dus alleen groenten van een bepaalde lijst.

Ik merk wel dat de laatste jaren de grenzen kharm/khbeperkt/keto door mekaar gebruikt gaan worden.
Voorheen was dat veel duidelijker allemaal en als nu iemand kharm zegt moet ik eerst even kijken welke vorm deze persoon nu weer bedoeld.

Edit: hier een site met duidelijke uitleg hoe het voorheen altijd allemaal genoemd werd.

https://slankmetlinda.nl/hoeveel-koolhydraten-per-dag/

[o]

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-20 14:15

njiloj schreef:
O fijn! Een levend topic over kha!
Ik ben sinds 3 januari kha aan het eten en het bevalt mij prima.
Ik wilde gezonder gaan eten en ben in december gestopt met het eten van suikers, maar wist vervolgens niet goed wat ik nou wel en niet kon eten. Na wat research kwam ik kha tegen en voelde mij goed bij dit idee.
Ik voel me fitter, alerter, en ben nu zo’n 6 kilo kwijt.
Het is soms even omschakelen.
Wat ik doe voor recepten: ik zoek online naar het ingrediënt waar ik zin in heb (bijvoorbeeld garnalen) en zoek op ‘recept Keto garnalen’ of ’recept kha garnalen’
Websites als gobento en ketohuis helpen hier ook goed bij.

Wat knap!
Ik zoek inderdaad ook op kha recepten. Inmiddels heb ik een tel app erbij. Mijn eetmeter. En ik schrik toch wel wat je per dag binnen krijgt!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 20:56

Ik let absoluut op dat ik genoeg groentes en vezels binnen krijg. Ik eet meer groenten dan voordat ik met kha begon. En rood fruit zit in m’n Griekse yoghurt als ik dat pak. :o
Ik heb m’n research gedaan wat betreft kha en Keto, en ben absoluut niet van plan om dirty Keto te gaan eten. Ik eet gezond, pak lekker een stukje kaas of nootjes (kha) of knabbel spek ( <3 ) als snack,
Eet (voor Keto begrippen) ietsjes teveel eiwit, maar ik ben blij dat ik deze manier van eten heb gevonden.

Vandaag ontbeten met Griekse yoghurt (10%) met rood fruit erin, geluncht met groene blad salade met tonijn uit blik en feta, en avondeten varkenshaasje met champignons,paprika, ui en kaas uit de oven, met ernaast een salade van baby blad spinazie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:39

arabella2000 schreef:
Ik ery met tijden kha. Afgelopen jaar 15 kg ermee afgevallen en jammer genoeg toch weer de suikerval ingelopen door emotionele vreetbuien. Maar sinds gisteren weer streng bezig.
Over 1 of 2 weken ga ik het ook weer combineren met intermitted fasting. Ik eet dan tussen 12.30 en 20.30.

Ik eet meer richting carnivoor/zeer streng keto. Dus vooral vlees en minder groenten. Als ik groenten eet, dan zijn het groenten zoals sla, komkommer, courgette etc.

De meeste daglijstjes wat ik hier zie zijn trouwens khbeperkt. Wat zeker geen probleem is, maar rijst, havermout etc past niet echt in kharm.

DE manier om eetbuien te krijgen is streng zijn voor jezelf.
Dus geef jezelf wat meer lucht!

En wellicht ook: geef jezelf gewoon echte groenten. Als in: echt eten.

Allez, al hebben we geen winter: courgette eten is onzin. Sla is ook een zomers iets en de meeste komkommers zijn een soort water.
Eet boerenkool met appels en noten,
zuurkool met paprika en amandelen,
witte kool met radijs en eieren,
rode kool met kaneel en appel (mjummm),
spruiten met paranoten,
witlof met wat kaas,
en dan zijn er winterwortelen, rode bieten, pompoenen en zo nog het een en ander.

(Dat spaart ook de behoefte aan vlees, er zijn nog andere belangen dan luxe eten.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:42

Appels bevatten wel redelijk wat kh, zo’n 12 gram per 100 gram.
(Voor mij zou dat niet werken, Ik eet zo’n 20 a 30 gram kh per dag)
Maar er zijn natuurlijk zo veel verschillende manieren van Kha eten...

Ik kwam onder andere deze tip tegen:

Citaat:
Pas de hoeveelheid fruit aan wat bij jou past. Zit je op een streng kha dieet, neem dan een half stuk fruit per dag. Heb je een gematigd koolhydraatarm dieet, neem dan 1 stuk fruit per dag. Als je een normaal kha dieet volgt, neem dan maximaal 2 stuks fruit per dag

Dus ik houd het wel bij m’n rode besjes, frambozen, aardbeitjes en bramen. :+

Wat betreft groentes:

Broccoli <3
Spinazie
Bloemkool
Champignons
Witlof en spuitjes zijn ook heel goed, maar dat vind ik zo vies, haha!

Dit is zoals ik het doe. Ieder zijn manier, toch?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:44

Door het strenge kha eten blijft mijn bloedsuikerspiegel gelijkmatig. Juist dit zorgt voor minder eetbuien. De eetbuien die ik nu heb (gehad) zijn dan ook zeker niet het gevolg van het verkeerde eten, maar van teveel dingen die fout liepen in mijn leven.
Dat accepteer ik en zodra het weer gaat, ga ik weer verder met gezonder eten.
Niet alle opties die je aandraagt zijn kha. Er zitten zeker goede opties tussen.

Vlees ga ik niet minderen. Voor mij is dat belangrijk.
Gelukkig krijg je tegenwoordig veel groenten jaarrond. Salades geven mij een fris gevoel in de smaken van vlees. Daarom voeg ik dit vaak toe.

[o]

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:09

arabella2000 schreef:
Niet alle opties die je aandraagt zijn kha. Er zitten zeker goede opties tussen.

Mag ik vragen wat er niet kha is? :o Ik leer graag bij. Of was dit niet tegen mij bedoeld. O:)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:15

Was niet tegen jou njiloj, ik zie dat wij hetzelfde erin staan haha ;)
Was tegen janneke, had dit getypt zonder jouwn reactie ertussen :o

[o]

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:19

O haha, ik dacht al, volgens mij zitten wij wel op 1 lijn. :D

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:44

Ontbijt vanmorgen (heb nu tijd normaal niet zo uitgebreid),

100 gr spinazie
28gr ui
50gr champignons
3 medium eieren
1 plak kaas
En natuurlijk kruiden naar behoefte.

Afbeelding

Note to myself: de volgende keer toch omdraaien tussendoor..... was nu ene beetje zwart vanonder (wel nog eetbaar). :x dus nog maar chilisaus erbij gedaan zodat het verbrande niet te erg was.

Chilisaus is van de action. Is suikervrij .

[o]

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:56

Lekker! Hier ook 3 eieren geklopt, in de pan met paprika, champignons, ui, ontbijtspek en kaas (ik weeg het niet af)
Vervolgens op een bedje van rucola, veldsla en babyspinazie op m’n bord.
En koffie. :D

Ik gooi de geklopte eieren en alle ingrediënten in de pan op heel laag vuur en laat ze langzaam gaat worden. Dan word de omelet lekker dik en luchtig.
Hier kan ik de hele dag op door tot het avondeten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-20 19:25

arabella2000 schreef:
Ontbijt vanmorgen (heb nu tijd normaal niet zo uitgebreid),

100 gr spinazie
28gr ui
50gr champignons
3 medium eieren
1 plak kaas
En natuurlijk kruiden naar behoefte.

[ [url=m/R508tp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Note to myself: de volgende keer toch omdraaien tussendoor..... was nu ene beetje zwart vanonder (wel nog eetbaar). :x dus nog maar chilisaus erbij gedaan zodat het verbrande niet te erg was.

Chilisaus is van de action. Is suikervrij .

Oeh dit ziet er super lekker uit!.
Hier rundvlees met broccoli en kaassaus gegeten. Voor volgende week al een luxe menu samengesteld. Ik kom op 50 KH per dag uit. Ben benieuwd. Vooral wat de weegschaal gaat aangeven :+

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:15

Vandaag boodschappen gedaan, morgen beginnen met mijn nieuwe leefstijl.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:32

ik ben uit eten geweest.
naar de pizzeria, maar heb geen pizza genomen
denk dan neem ik zalm met saus, en extra salade.
maar vind het dan toch moeilijk om de broodjes en patatjes te laten staan.
heel consequent zijn is wel een dingetje :j

ik doe koolhydraatbeperkt mede omdat ik smorgens gewoon brood wil eten.
ik heb dan wel het verlaagde brood genomen.dat scheelt alweer.
heb wel andere ontbijtjes geprobeerd,maar ik heb toch het liefst mijn broodje :j

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 22:25

Leuk een nieuw topic !

Ik ben een jaar of 6/7 geleden 10 kg afgevallen met kha. Toen weer zwanger en inmiddels is zoon net 5 geworden en ben ik die extra kilo's wel beu.
Dus sinds een paar weken weer begonnen. Wel koolhydraatbeperkt omdat dat voor mij makkelijker is met de kinderen en ik het anders niet volhoud.
Mijn favo recepten zijn wel
Carpacciosalade:
Carpaccio
Gemengde sla
Truffelmayo <3
Pijnboompitten
Parmezaanse kaas.
Carpaccio op een bord, truffelmayo erop smeren, sla erop, pijnboompitten even roosteren in de pan en erover en de kaas erop. Heerlijk !

En witlof met zalm, roomsausje en kaas uit te oven.
Bittere pit uit de witlof snijden en 5 minuten koken, slagroom met roomkaas smelten in een pannetje. Witlof laten uitlekken en in een ovenschaal leggen, zalm erop, sausje erover en de geraspte kaas er nog op en dan de oven in.

Verder eet ik graag zoete aardappelfrietjes en zoete aardappel puree. <3

[o]

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 02:41

Leuk al deze ervaringen te horen! Ik ken verder niemand in mijn omgeving die keto, kha of khb eet, dus hoop op deze manier toch wat leuke tips en trucs te leren. :)

Vanavond spinazie met kabeljauw uit de oven gegeten. Ik ben echt totaal geen keukenprinses, dus m’n eten mislukt nog wel eens... maar vanavond was lekker, haha!

Stiekem later op de avond nog 2 plakken oude kaas en een bifi gesnacked. De weegschaal was lief vanochtend, dus vond dat ik wel een extraatje mocht hebben. O:)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 07:30

In het verleden ben ik 25 kilo kwijtgeraakt met slow carb eten, uit het boek the 4 hour body van Tim Ferris. concept is 6 dagen alleen trage koolhydraten (bonen peulvruchten groenten vlees vis) en geen zuivel tarwe suiker (vuistregel: alles wat "wit" is). En dan 1 dag p week juist wel al die troep eten, faturday. Helpt bij het psychologisch volhouden + je valt sneller af omdat je lijf niet in de ijstijdstand gaat.

Peanutbutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 09:19

Ik volg ook !! Ben nog erg zoekende wat bij mij past.
IF kreeg ik hormoonschommelingen van , ben ik mee gestopt.
Wel 5 kilo kwijtgeraakt in ongeveer 10 weken.
Ik ben nu koolhydraten aan het beperken.

Ik wil nog 7 kilo kwijt en er ongeveer 4/5 maanden over doen.

Ook heb ik wat kwaaltjes waar ik geen last meer van heb sinds IF heb gedaan en met KHA lijkt dat dit ook wegblijft ( week of 2 )

Opgeblazen gevoel ( ook echt bolle buik)
Veel lucht die kwijt moet.
Na kantoordag vocht in benen.
Bizarre eetbuien ( eerder soort aanvallen met trillen erbij)
Slechte huid.

Nu heb ik er geen onderzoek naar laten doen omdat ik het verschil pas merkte met IF.
Ik ben gluten gaan verminderen/vermijden en de eerste 2 vielen al af.
Langzaam aan door KHA te gaan toepassen de rest.
Heb energie voor 10 en sport weer 4x per week.
Cardio / HIIT / Kracht

Ook houd ik mijn calorieën bij via MFP

Ontbijt , 3 gebakken eieren met 2 plakken gebakken ontbijtspek.

250 ml magere kwark

Lunch wrap van Body en Fit met zelfgemaakte tonijnsalade en ijsbergsla ( blikje tonijn olie/eetlepel mayo / sjalotje gesnipperd / augurkje gesnipperd)

Avondeten balgehakt en bloemkool kerrie uit de oven.

Ik ben opzoek naar blijvende vervangers van bv brood , wraps en pasta’ s