Slaapproblemen en een baby

Moderators: Hanmar, Ladybird, Shanna, Princesj, Dani, ynskek, Mondy, Polly

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:06

Toen mijn dochter drie weken was overwoog ik haar bij de buren ter vondeling te leggen. Ik sliep ongeveer 1,5 uur per etmaal en niet eens aansluitend. En toen ging ze ineens slapen. En pas toen zij redelijk doorliep kwam ik pas aan slaap toe. Het was zwaar ( onze zoon die 1,5 jaar ouder was, was elke ochtend om 5.00 wakker), maar uiteindelijk komt het goed. En ik heb ook echt wel eens hulplijnen ingeschakeld. Mochten de kids bij opa en oma logeren. Met mijn man naar bed gaan was het eerste jaar ook letterlijk naar bed gaan en slapen.

_Nancy

Re: Slaapproblemen en een baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:36

Een heftige periode voor jullie, sterkte!

Ik zou je toch ook aanraden om je kindje op haar eigen kamer te leggen, dat scheelt misschien zoveel.
Mijn twee zoons hebben nooit bij ons op de kamer geslapen, moet er niet aan denken.. Ik kan dan echt niet slapen.
En ze doen het allebei super goed, ik check voordat ik zelf naar bed ga nog een keer op hun kamers en ga dan zelf slapen tot de volgende ochtend. Je ligt je kindje strak onder het dekentje en kan zo geen kant op, je hoeft echt niet bang te zijn.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:46

Aan de andere kant.. In een co sleeper hoef je je bed niet uit, als kindje in de eigen kamer ligt moet je wel je bed uit

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:00

Oh die eerste weken zijn pittig! Je hele leven staat op z'n kop, er komt zoveel bij kijken! Maak je vooral geen zorgen over dingen waar je geen invloed op hebt. Niet op de klok kijken als je wakker wordt (om welke reden dan ook), gewoon doen wat dan nodig is (zelf even wat drinken, kleintje flesje geven) en accepteren dat het zo is.
Kijk of je kunt voorkomen dat je zelf heel "wakker" wordt. Inderdaad niet verschonen (grotere luier of een overbroekje voor wasbare luiers er overheen) 's nachts als er niet gepoept is. Als je er uit moet, lekker warme sloffen en ochtendjas aan, zorg dat je niet koud wordt! Geen groot licht aan en niet even je telefoon checken.

Mijn dochter is nu dik 11 maanden en slaapt sinds een maandje op haar eigen kamertje. Ik vond het eerst verschrikkelijk, ik ben pro-samenslapen (in ons geval haar ledikantje naast ons bed), maar ik merk nu dat het ons allemaal wat meer rust geeft. We hielden elkaar wat wakker. Ze komt nu nog meestal 2x per nacht. Ik moet nu wel echt uit mijn bed, maar de momenten er tussen, slaap ik dieper.

Ik ben een erg lichtte slapen en doe er rustig een half uur (minstens) over om in slaap te vallen. Met de BV gaat dat vaak een stuk sneller. Ik heb dus echt wel profijt van de Oxitocine die dan vrij komt. Toen ik stopte met de droomvoedingen voordat ik ging slapen, moest ik ook echt even afkicken!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 23:16

Ik slaap ook moeilijk, ook altijd maar kort. Tussen de 5 en 7 uur max.
Mijn dochtertje is nu 5,5 en sliep niet.. Nu slaapt ze nog niet altijd door, en nog steeds lig ik daar op wakker zegmaar. Tot haar 3,5 kwam ze nog zeker 8 keer per nacht. Als baby sliep ze in blokjes van 20 minuten.. Hoe ik dat heb overleefd geen idee.. Door een zorgintensief ouder zoontje helaas geen werk.. Maar het was en is gewoon heel pittig.. De enige tip die bij mij werkte was het accepteren.. Hoe gek dat ook klinkt.
Ik ging er zo doorheen en lag serieus boos, teleurgesteld en wachtend op slaap wakker. Toen ik er eenmaal overheen was en het kon accepteren dat dit mijn leven was ging er een stuk frustratie weg en ging het makkelijker.
Maar ik gok dat ik alsnog een jaar in m'n eentje naar de Bahamas zou moeten om al die gemiste uren slaap in te halen :Y)

En heel veel sterkte, las dat jullie sowieso door een heftige periode gaan, dat maakt het er helemaal niet makkelijker op.

Trotse mama van Julian 15-01-2011 <3 En Nina 06-07-2014 <3

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:03

Hier juist de ervaring dat ik amper sliep met een baby op afstand. Bang om dingen te missen als ik ze niet zou horen. En ik miste ze ook echt fysiek. Dus wij slapen samen, maar ik geef wel bv en mijn bed is er op ingericht.

Mijn tip zou zijn om echt overdag meer rust in te bouwen. Dat is voor elke kraamvrouw belangrijk, maar zéker als je s nachts weinig slaapt. Als je oververmoeid bent, slaap je ook slechter. Dus schakel hulp in voor je huishouden, voor je hond, voor de boodschappen, voor de afspraken die je man heeft, stel kraambezoek uit en blijf in je bed.

Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:14

Goede tips al hierboven. Misschien helpt het al te weten dat je niet de enige bent. En, echt, doe wat voor jou goed voelt..

Wat mij hielp tegen piekeren waren podcasts met slaapmeditatie, juist voor hele korte dutjes overdag. Focus niet op slapen, maar uitrusten. Dat hielp mij in ieder geval een (deel van) de frustratie eruit te halen.

Maar eerlijk is eerlijk, slaaptekort is echt k.lote

MirandaFuego

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:25

SusanH schreef:
Ik had ook als ideaal beeld baby bij me op de kamer. Ben ik heel snel van af gestapt en dat hielp wel om beter te slapen. Ik reageerde op ieder geluidje namelijk. Dat had ik niet meer toen ze in haar eigen kamertje sliep. Wellicht is dat voor jou ook een oplossing.

Dit heb ik ook gedaan, ik was zoo alert op de baby dat ik geen oog dicht deed.
Toen ze in haar eigen kamer lag, die evengoed ook heel dichtbij was, gaf dat toch meer rust.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:33

Zoals al vele dames voor me hebben geschreven, die eerste weken doorkomen, voordat je kindje de nacht doorslaapt is het zwaarste.
Wij hebben vanaf het begin onze kinderen in hun eigen slaapkamer laten slapen.
Babyfoon voor de controle erbij. ik gaf de laatste voeding zo laat mogelijk.
Bleef dan rustig op tot 12uur, voeding geven, luier verschonen, en dan naar one eigen slaapkamer.
Dan in bed stappen die al voorverwarmd was door mijn elektrische deken.

Maar neem ook alle hulp aan die je wordt aangeboden. Van vriendin tot buurvrouw, echt iedereen.
Geen kraamvisite, of ze moeten voor je het huis schoonmaken, zodat jij even een powernap nemen.

Sterkte met je man, want julie zitten in een wel heel heftige periode.

info@raswas.com voor het reinigen van je paardendekens.

Oordeel niet over mijn leven.
Want je hebt mijn rugzak niet gedragen.
-Rita Nievelstein-

Gillbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 00:56

Wat heftig, ik denk dat je echt op jezelf moet letten. Wanneer de vele ziekenhuisbezoeken je belemmeren te slapen dan zou je daar, hoe moeilijk ook, een andere oplossing voor kunnen zoeken.
Je bent net bevallen en je hebt je rust wel echt nodig, het is zonder al die extra zorgen al moeilijk aan voldoende slaap te komen wanneer je alleen snachts kan slapen
Hopelijk heb je genoeg hulp om je heen

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

ChantalSmook

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 05:05

Romeo jeetje wat super heftig.. allereerst veel sterkte met je man.
Ik moet zeggen dat ik nu met 7.5 week ook het ene moment echt op een roze wolk zit en het andere moment er soms echt wel even af donder omdat ik echt veel slaap nodig heb altijd en dat nu echt niet gaat.

Af en toe valt het mij tegen hoe intensief een zwangerschap en bevalling voor jezelf lichamelijk is en hoe je conditie achteruit gaat. De tijd heb je echt nodig om te herstellen en dat valt mij soms al best tegen. Het liefst doe ik veel tegelijk maar nu kies ik vaker voor een slaapje of een serietje kijken dan iets ondernemen. Ik begin nu een beetje op te knappen daarvan en kan ook iets makkelijker met minder slaap dan in het begin.

Dit was echt een zorgen puntje al voor mijn zwangerschap. Ik weet dat van mezelf dat ik het liefst 8 uur aan een stuk moet slapen en word er geen gezelliger mens van.

Onze zoon is na de voeding niet snel weg te leggen door krampen em terug spugen wat zeker in het begin resulteerde in max een uur slaap per voeding. Hij kwam stipt elke 3 uur maar hij was te vroeg geboren dus voeding was erg intenstief met kolven en finger feeden e.d. Ik kon dit ook echt niet relativeren en kon die klok niet negeren. Nu begint hij iets langer te slapen en word ik al iets meer mens. Als hij een slechte nacht heeft door krampen kruip ik de bank op en bouw ik ons in met dekens en kussens en dut ik daar wat. Samen in bed vind ik te gevaarlijk zelf.

Wat bij mij scheelde is toch na een week of 4 onze zoon naar zijn eigen kamer. Ik was zo alert en alles was nieuw dus dan hing ik boven de wieg terwijl hij gewoon door sliep of even wat murmelt en weer in slaap valt. Ik heb onderschat hoe intens dat natuurlijke gevoel van binnen is.

Ik moet zeggen nu de weken verstrijken kan ik dingen meer loslaten en ook dat buikgevoel wordt minder heftig en leer ik de kleine ook meer kennen.

Verder in de nachten pak ik zelf een kop thee, probeer met inslapen muziek aan te zetten.

Overigens ben ik nu zo moe dat ik vaak in slaap donder. Toch net als vanacht weet ik dat hij vanaf kwart voor 1 mag komen voor voeding. Toch verrast hij me en heeft tot half 4 geslapen. Daar moet ik dan weer aanwennen en slaap heel onrustig omdat ik bang ben dat ik hem niet hoor. Terwijl dat onzin is want ik ben echt meteen wakker :')

Hoe ik dat met werk ga doen, geen idee haha. Ik merk nu al dat hij meer gaat slapen. Hopelijk maakt hij betere nachten. Wel ga ik starten met 24 uur en eens kijken hoe dat gaat. Ik ga onregelmatig werken weer dus kan mijn eigen rooster gaan maken en heb zat vakantie staan nog voor het geval dat het minder lekker loopt.

Ook plan ik kraam bezoek heel rustig in en met een slechte nacht zeg ik het af. Ik plan niks meer in ee ochtend zodat ik nog een rondje mee kan slapen en ook weinig in de avond. Zodat als het kan ik er ook op tijd mee in kan.

Afgelopen weken ook druk geweest met mijn moeder die had een pittige operatie en wat anderen dingen die niet lekker lopen, dan plan ik geen kraambezoek en geen leuke uitjes. Gewoon even het hoog nodige

Ik probeer wel te wandelen en de deur uit te gaan overdag. Dit geeft mw toch ook wat meer energie.

Ik heb ook 2 vriezertjes en zorg dat deze goed gevuld is zodat ik mij daar geen zorgen over hoef te maken maar ik wel goed eet.

Krijg je daar wat hulp mee of wat hulp in het huishouden strakjes?

Onderstaande speel lijst vind ik heel fijn trouwens.

https://open.spotify.com/playlist/018xq ... xVpjubL04A

En inderdaad verdeling van rondes zodat ik net een extra ronde kan slapen. Dat kan jij niet met je man maar een extra hulp lijn inschakelen zoals je moeder is echt een goed idee. Je hebt niet alleen de zorgen voor de kleine maar ook voor jezelf en ook voor je man...

En is het haalbaar om zoveel te blijven werken met je man strakjes? Ik weet niet wat het vooruitzicht nu is met je man. Wanneer moet je weer beginnen? Kun je niet deels jezelf ziek melden straks? Ik weet niet hoe ernstig de situatie van je man is maar ik kan mij voorstellen dat het mentaal super zwaar is.

Met de kleine wel alles goed?

Ontzettend veel sterkte :(:)

Change your thoughts and you will change your world.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 05:55

TS, is het misschien een idee dat je haar in haar eigen kamertje legt met een webcam en dan een monitortje naast je bed zodat je daar af en toe op kunt kijken zodat je weet dat het goed met haar gaat?

Heel veel sterkte! Hier geen kinderen maar wel ernstige slaapproblemen. Heb je al eens een EEG gehad?
Klinkt heftiger als dat het is (stelt werkelijk niets voor) en ze kunnen er zoveel informatie uithalen omtrent je slaapproblemen.

Pantykous
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:05

Romeo2007 schreef:
Hi allemaal,

Al jaren heb ik slaapproblemen. Dit uit zich in moeilijk in slaap komen, onrustig in bed liggen en moeilijk doorslapen.
Twee weken geleden ben ik bevallen van een mooie meid.

Zij slaapt nu in de co sleeper naast ons bed. Maar vanwege mijn slaapproblemen en haar voedingsmomenten kom ik amper aan slaap. Wanneer ik bijna slaap is het soms alweer tijd voor haar voeding en daarna begint het riedeltje weer van voor af aan.

Is dit herkenbaar? Hoe pakken andere mensen met slaapproblemen die er al waren voor de baby dit aan? Ik vraag me namelijk echt af hoe je hiernaast kan gaan werken.

Overigens heb ik al haptonomie gevolgd en body scans etc.

Ben benieuwd!

Als je weer gaat werken slaapt je baby als het goed is alweer wat langer door :j Maar het is gewoon afzien, daar kun je niet omheen. Wat wel kan helpen is om even 'vervanging' voor je man te zoeken, zodat je de rust terug kunt brengen. Kan er niet wat familie/vrienden een paar nachtjes komen logeren zodat die de nachtvoedingen kunnen doen?

Takes a village to raise a child zeggen ze dan.

Storm
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:35

Ga voor jezelf uitvinden wanneer jij het beste slaapt. Ofwel in de co-sleeper naast je, ofwel beeb op je buik, of op je zij en je kindje in de holte van je arm naast je en dan buik tegen buik, of gewoon op de eigen kamer. Ga dat uitzoeken zodat je je rust kan sokken.

'What if I fall?'
'Oh but my darling, what if you fly?'

Amado7
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 19:41

Komt je kindje uit zichzelf? Anders lekker laten wachten totdat het zelf komt en een ruk maken.

Be kind to yourself
Ik hou nu al van Wakkerdam

IK BEN ALLERLIEFSTE ROODBOL <3 WVW