Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Ladybird, Polly, Hanmar, Princesj, Shanna, Dani, EvelijnS

manzano

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:14

Ach ja... Je kan lang of kort speculeren. Energie besparen en door naar een volgende!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 13:03

Niello schreef:
Is een NVM makelaar verplicht een NVM koopcontract te gebruiken? Hebben een huis gekocht, maar de NVM verkoopmakelaar komt met een zelfgemaakt koopcontract. Ons inziens worden de rechten van de koper in dit contract minder goed beschermd. De NVM verkoopmakelaar piekert er niet over het NVM koopcontract te gebruiken. Nu zitten wij met een dilemma. Iemand een idee?

Ik zit even de interne NVM-regelementen te bekijken en zie er zo 123 niets over staan. Wij bouwen ook wel eens dingen om, maar wel duidelijk zichtbaar. Ik betwijfel dat het verplicht is, maar vreemd is het wel.
Wat is er allemaal aangepast aan de koopovereenkomst?

Edit: je kan inderdaad altijd even de NVM bellen hoor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 14:39

Maar ben nu wel benieuwd wat er uit de standaard overeenkomst is gehaald eigenlijk.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 18:17

Kiki1995 schreef:
Deze week voor het eerst de biedingsoorlog ondervonden. We hadden geen idee hoe de huidige huizenmarkt er uit ziet (we wonen als 23 jaar op dezelfde plek) maar nu toch wel een best voorproefje gehad.
Ontzettend mooi huis in Hengelo (GLD) gezien, perfect voor ons (we gaan met 2 families een huis kopen) maar helaas net voor onze neus weggekaapt door mensen die meer hadden geboden. Erg zonde.

Ik merk ook hoe lastig het is om iets te vinden dat bij onze wensen past. We zoeken een huis dat met 2 families bewoond kan worden (voorkeur voor 2 huisnummers), rond de 500.000 en eventueel met een mogelijkheid om paarden te stallen in de regio Achterhoek. Het is niet makkelijk! :')

Poeh dat zijn ook nogal wat wensen voor zo'n budget. Succes!!!
Je moet echt net geluk hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:32

Dubbele bewoning is lastig.
Is niet even een kwestie van een extra keuken/badkamer etc. Zelfs als er geen eigen huisnummer nodig is.

Maar zal vast wat op jullie pad komen!
Laatst bijgewerkt door manzano op 05-11-19 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 19:38

Ja zeker hoor. Zie het ook best wel eens voorbij komen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 21:17

Nikass schreef:
Hoeveel kost het opstellen van een bouwkundig rapport voor een niet al te grote eengezinswoning en hoeveel tijd kost het?
Is het voor de verkoper vervelend als hij de woning snel wil verkopen? Is het logisch om het te willen als de woning er spik en span uit ziet, gewoon voor de zekerheid, omdat het een woning is van begin 1900...?
Of kun je een paar vragen stellen waarmee je voldoende weet? Wat is dan handig om te vragen?

Zeker laten keuren. Juist bij zo'n oud huis. En wat de verkoper vervelend vind is zijn probleem. Je koopt geen pakje boter. Je kan prima in je 3 dagen bedenktijd keuren bijvoorbeeld, dan loopt het überhaupt geen vertraging op. Keurder geeft tijdens de keuring altijd al feedback, dus je weet meteen wel of er verrassingen zijn.
Kost ongeveer 1,5 uur en kosten verschilt per bedrijf. Ik gok een euro of 300.

Hoe het er binnen uit ziet zegt helaas lang niet altijd wat over de constructie. Vloerbalken, dakconstructie, dakbedekking, vocht in muren. Ik heb al zo vaak verrassingen meegemaakt die de verkoper ook niet weet en een makelaar is uiteindelijk ook geen bouwkundige.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:49

Nikass schreef:
Heel erg bedankt. We zouden dus evt een bod kunnen doen onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring?

Dat kan sowieso ja

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 22:52

Bij een keuring moet je echt naar kwaliteit kijken. Kijk ook naar voorwaarden als aansprakelijkheid voor het rapport. Er zijn inmiddels zoveel prijsstunters/cowboys.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 10:35

karuna schreef:
Die zijn goed ook, hooguit niet zo rap. Maar beter iets meer uitgeven dan een waardeloos rapport.

Ik vind ze waardeloos en absolute geldverspilling.
Veel collega's delen die mening.

Wij hebben ze 7 jaar geleden zelf privé ingeschakeld toen we wat kochten (toen werkte ik nog niet in makelaardij, dus had geen idee) en m'n vriend kon overal meer van zeggen dat de keurder :=
En die is geen bouwkundige.

Edit: in omgeving Utrecht kan ik Q-keur aanraden. Heb heel veel met ze te maken en nooit gedoe gehad.
Perfektkeur werkt landelijk. Heb ik in mijn regio ook goede ervaringen mee. Hun keurders werken per rayon, dus ik weet niet hoe ze elders zijn, maar het bedrijf staat goed aangeschreven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 19:08

Gefeliciteerd!!!!!
Ik heb sinds de half maart nog geen huis gezien waar we willen gaan kijken :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:08

Nikass schreef:
Nog even over de keuring: als het om een huis gaat van begin 1900, maar het is recent compleet gerenoveerd, laat je dan nog steeds keuren?

Dat vroeg je gisteren ook al...
Misschien makelaar meenemen om je met alles te begeleiden?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:08

Iloveiswan schreef:
Gefeliciteerd Claudia.

Hier ook bod geaccepteerd. 2de huis die we gezien hebben. *\o/*

Jij ook gefeliciteerd!!

Edit: en Swah ook :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:00

Nikass schreef:
manzano schreef:

Dat vroeg je gisteren ook al...
Misschien makelaar meenemen om je met alles te begeleiden?

Nee hoor, dat vroeg ik gisteren niet. Maar toch bedankt voor de tip.
Wij hebben geen goede ervaring met een aankoopmakelaar en willen ook graag zelf goed geïnformeerd zijn.
We hebben nog niets besloten over wel of geen keuring.

Er is wel in die trant geantwoord aangezien het min of meer op hetzelfde neer kwam.

Wel keuren dus

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:49

Oeps!! Was de datum niet meegenomen bij het bieden?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:25

Hahahaha. Be careful what you wish for :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 19:49

lucifertje schreef:
Iloveiswan schreef:
Nee nog niet. Moeten akkoord geven. Dan pas word er getekend door verkoper en dan door ons.
Maar in de overeenkomst staat ook naam notaris. En die is nog leeg.

Sorry voor mijn ontwetend heid _O-

Wie heeft je die 2 werkdagen gegeven en waarom ben je daar dan mee akkoord gegaan? Ik zou me echt niet zo laten opjutten hoor. De koopakte van ons huis heeft ook een week of 2 geduurd.

In deze tijd zou ik als koper juist wel zorgen dat er snel getekend wordt. Je loopt anders nog steeds risico dat een verkoper een andere bieder treft die meer biedt.
Uiteraard wel zorgvuldig doorlezen, maar dat hoeft geen dagen te duren. Makelaar kan je ook best na het tekenen invullen/doorgeven. Gebeurt wel vaker.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:09

Iloveiswan schreef:
Maar hoe dan? we moeten binnen 2 werkdagen het akkoord geven. Dan moeten we dus voor maandag een afspraak maken bij een notaris?

Nee je vraagt via de website gewoon wat offertes op bij notaris in de buurt. Meestal heb je die binnen 5 min in je mailbox. Degene die je het best bevalt kies je dan en geef je door aan de verkoop makelaar. Je hoeft helemaal niet langs.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:19

Het is niet gebruikelijk dat een notaris dat doet. Maar als je ze er voor inhuurt zullen ze dat vast doen.
Normaal krijgt een notaris het pas na tekenen.

Edit: in Amsterdam is trouwens een uitzondering. Daar maakt de notaris zelfs de koopovereenkomst en niet de makelaar

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 20:45

Heb je zelf een makelaar of bedoel je de verkoop makelaar?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 21:08

Iloveiswan schreef:
We hebben een aankoopmakelaar. :)

Oooh dan kan die alles aan je uitleggen en helpen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 06:17

Ja maar heb je nou over tekenen van de leveringsakte bij de notaris of het tekenen van de koopovereenkomst bij de makelaar?
Die eerste neemt de notaris idd door.

Balen vd rente zeg.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:03

De volmacht hoeft sowieso niet geregeld te worden bij de notaris die transport regelt. Dat kan dus bij een lokale notaris en die stuurt dat door naar de notaris in kwestie. Worden wel regelmatig kosten voor gerekend. Niet altijd.

Asbest ligt voor mij aan het type (hechtgebonden of niet) en de manier waarop of dat een probleem is.
De hele regeling van verplicht verwijderen is zelfs aan de buitenzijde voorlopig van de baan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 08:51

Die regeling gold al niet voor dakbeschot hè. Dat kon sowieso blijven zitten. Als je daar isolatie onder zet heb je er in principe helemaal geen last van.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 08:56

Achterom schreef:
manzano schreef:
Die regeling gold al niet voor dakbeschot hè. Dat kon sowieso blijven zitten. Als je daar isolatie onder zet heb je er in principe helemaal geen last van.

Klopt van die regeling.
Maar waarom zou je er isolatie onder zetten als je weet dat het er ooit wel een keer af zal moeten? Ze willen gewoon van alle asbest af...

Dat weet je helemaal niet. De opinie over asbest en het gevaar ervan is enorm aan het kantelen.
Asbest aan de buitenkant spoelt uit met regen en komt in de bodem of afvalwater en is daarom ongewenst. Ingepakt ín in dak heb je daar geen last van. Ik moet nog maar zien of dat ooit verplicht wordt. Dat zat nu al niet in de regeling die is afgeschoten.
Er zit ook mega veel in constructies verwerkt waar je niet eens bij kan. Je kan mensen moeilijk eisen hun halve huis te slopen. Dus al daarom geloof ik er niet zo in.