Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:00

daantjuhhh schreef:
x_spekkie_x schreef:
Stukje uit de krant:
Kijk naar de Livingstonelaan in Kanaleneiland, zegt Rosenberg. Tijdens de crisis nam hij de huizen in die straat niet eens aan, zo slecht verkochten ze. Laatst had hij een klant die er een half jaar geleden een appartement kocht voor 180 duizend euro. Onlangs bood hij dat weer aan voor 210 duizend. Hij kreeg er 260 duizend voor. Of de arbeidershuisjes in Oudwijk: in de crisis deden die ‘tweedertig’, nu ‘vierzestig’.
Link.

Niet te doen als starter in deze regio...

Dit was bij mijn oude huis net zo.

Ik kocht ongeveer 3 jaar terug een appartement. Die mensen verkochten het met 40.000 verlies. Appartementen stonden daar al 2 of 3 jaar te koop. 2,5 jaar later verkocht ik het in een paar dagen met 20% winst. Dat is echt bizar.

Even los van het feit dat de markt absurd is (dat is absoluut het geval), is deze informatie ook wel gekleurd.
In die tussentijd is het appartement namelijk helemaal gerenoveerd en dus niet meer hetzelfde. Dan is het qua waarde dus ook niet juist om die die zo zwart wit te vergelijken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:24

daantjuhhh schreef:
Ik weet niet waar jij de Info vandaan haalt dat mijn appartement gerenoveerd zou zijn.

Ik bedoelde het appartement uit het krantenbericht.... Door de quote kan je het idd dubbel opvatten.
Maar bij jou is het dus niet "net" zo als in dat bericht. Vind wel storend dat krant dit soort halve info geeft en het in feite nog verder opstookt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 14:32

Fitzroy schreef:
Huis in de duurdere prijsklasse. En het is maar net waar je als makelaar dan de nadruk oplegt. De een zag het als een gewoon huis in het buitengebied, de ander als een uniek plekje voor paardenliefhebbers. En zo heb ik het ook ervaren :D

Ik werk alleen maar in jouw prijsklasse of hoger en dan is zo'n verschil echt niet acceptabel hoor.

Meerdere makelaars uitnodigingen is helemaal niet raar verder. Een klik is gewoon erg belangrijk, los van de cijfertjes.
Let wel zelf op dat een voorstel reëel is. Sommige makelaars beloven hoge verkoopresultaten om maar een opdracht binnen te halen die uiteindelijk niet reëel zijn. Zakken in je vraagprijs is dan vaak het gevolg (en niet altijd wenselijk, maar dat hangt af van je strategie en haast).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:58

Fitzroy schreef:
Tja, als we op mijn klik waren afgegaan, had dat wel degelijk heel veel minder opgeleverd. Dus cijfertjes zijn zeker wel belangrijk ;)

Bedoelde het niet of of.
Je had ook de makelaar met de klik het advies van de ander voor kunnen houden en dan met die prijs van start kunnen gaan.
Gaan de meesten best in mee hoor, tot in het redelijke uiteraard.

manzano

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 18:30

Er is er hier in Utrecht maar 1 die mijn huis mag verkopen (buiten ikzelf haha). Is geen goedkope makelaar, maar kwaliteit gaat voor mij voor.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:21

rina schreef:
OVB is omdat je nog niet bij de notaris bent geweest ;) :)* Maar zolang je de bankgarantie hebt kan dat niet fout gaan.

De notaris is geen voorbehoud.
En dat kan ook nog best fout gaan, alleen heb je dan wel wat achter de hand.

Die statussen op Funda worden vaak slordig gebruikt.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:28

Dan nog is Funda een Nederlands product met bijhorende regels. Wat een makelaar doet is een ander verhaal. Dat is wat ik zeg. De meesten houden zelf maar wat aan.
De overdracht bij een notaris is vereist, maar geen voorbehoud van koop.
Edit: net als dat ynskek schrijft dat hij op verkocht onder voorbehoud staat terwijl ze zelfs nog moet tekenen. Dat klopt ook niet. Dan is er nog niet eens wat verkocht dus.

En ongeacht het land kan er altijd wat mis gaan tot je bij de notaris zit. Bankgarantie of niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:56

Dan nog kan het hartstikke mis gaan.
In Nederland wordt er ook door de bank een bankgarantie afgegeven als de koper helemaal gecheckt is en de lening is goedgekeurd. Dat is doorgaans ook het financieel voorbehoud. Dat zijn de weken die je hebt om het te regelen. Zodra de bank akkoord is en de bankgarantie afgeeft is het voorbehoud eraf (en dus niet meer verkocht onder voorbehoud, maar gewoon verkocht).
Maar tot er een handtekening onder staat bij de notaris is er helemaal niks zeker.

Heb het al 2x meegemaakt helaas, ondanks de bankgarantie van de bank.

Om maar het simpelste voorbeeld te noemen......... jouw Duitse kopers, met hun mooie Duitse bankgarantie rijden zich dood een week voordat je bij de notaris zit. Veel succes!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:11

Da's ook nog wel een tip voor mensen die wat kopen; bespreek dat even goed met je hypotheekadviseur.

Heb situatie met echtpaar aan de hand gehad dat samen wat kocht. Eigenlijk alleen op zijn salaris en dat was ook prima verder.
Beiden de koopovereenkomst getekend (waar je hoofdelijk aan gebonden bent) en vervolgens hypotheek geregeld binnen de 6 weken die er voor staan. Niks aan de hand. Hypotheekman had nog gezegd: neem wel een overlijdensrisico verzekering op leven van de man, zodat als hem iets gebeurd, mevrouw het financieel kan redden.
Wanneer ging die verzekering in.... op de datum van de hypotheek.... de datum van overdracht bij notaris dus. Die was nog paar maanden weg.

Helaas ging er tussentijds wat mis en meneer kwam te overlijden. Mevrouw was wel gebonden aan de koopovereenkomst, maar had nog geen verzekering en die ging er natuurlijk ook niet meer komen. Dikke ellende dus.

Dus heb je een afspraak met een adviseur; bespreek dan ook bovenstaand! Ik weet niet of het altijd zo gaat, want ik ben geen hypotheekadviseur, maar ik vond het wel een eye-opener en terugkijkend naar mijn eigen hypotheken is dat ook nooit goed geregeld geweest in het verleden (bij voorname banken), dus deze mensen (en ik) zullen vast niet de enige zijn bij wie het standaard zo geregeld is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:59

Brainless schreef:
@Manzano
Een goede notaris biedt een overlijdensrisico bescherming aan.
Deze dekt dan de 10% boete als 1 van beide kopers overlijdt.
Ook voor de nabestaanden (bv kinderen ) die daar dan evt voor zouden moeten opdraaien.
Het maximum bedrag daarvoor is (dacht ik) ca 50.000 E.

Tnx voor de tip. Ga ik eens uitzoeken. Was hier kennelijk niet zo, want wij hebben dat dus daadwerkelijk aan de hand gehad.
Ga het bedrag ook eens uitzoeken en hoe je dat dan aanvullend moet regelen (duurdere huizen).
Wij stonden aan verkopende partij overigens en hebben woning uiteindelijk opnieuw verkocht en de 10% laten zitten. Was al dramatisch genoeg en verkoper had per saldo geen schade.

Het auto ongeval had mijn Duitse zwager. Die hebben hun huis opnieuw te koop gezet. Hoe dat verder qua boete is afgewikkeld weet ik niet.

Wij hadden privé aantal jaar geleden dat de bank 2 dagen voor de overdracht belde dat de hypotheek werd opgeschort wegens een onregelmatigheid in de hypotheek aanvraag. Super raar, want er was al een bankgarantie enzo. Wij dachten dus dat de koper had gefraudeerd ofzo :+
Alles een week uitgesteld en toen kreeg ze gelukkig toch de hypotheek. Echt super raar. Nooit begrepen wat daar nou is gebeurd. Kan me namelijk niet voorstellen dat je als bank standaard 2 dagen van te voren alles nóg eens checkt. Wel hoop stress om niks.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:12

Super spannend Fitzroy! Ik duim!!

En ik ben hetzelfde hoor met die stickers .... Don't jinx it :=

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:31

Is niks voorlopigs aan inderdaad. Is denk ik in de wandelgangen ontstaan die er vervolgens wat ingesleten is ofzo. Is geen officiële term.

Het is ook niet dat je 2 koopovereenkomsten hebt en dus onderscheid maakt met die term. Bij notaris is geen koopovereenkomst immers.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 07:02

Ja het is ergens ook wel raar dat je een contract tekent zonder dat er feitelijk wat gebeurt en later nog een keer naar de notaris gaat.
En voorheen was een financieringsvoorbehoud natuurlijk bijna altijd standaard, dus als verkoper moest je nog weken wachten op zekerheid. Vaak nog wel zo.
Zal er ook wel mee te maken hebben.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 12:37

Fitzroy schreef:
Ik ben echt perplex, ook hier op de Veluwe Amsterdamse taferelen met kijkmiddagen, biedingsformulieren enz.
Dit is zo niet mijn ding :roll:

Oh bah! Voor het huis waarop je gisteren had geboden?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 13:19

Fitzroy schreef:
Nee, weer andere huizen. Je kunt maar meerdere ijzers in het vuur hebben. ;)
Maar die gaan het ook niet worden op deze manier.

Ah ja! Slim!
Wel lastig hoor. En echt heel spannend. Soms komen ze na meerdere biedingen alsnog terug met een inschrijving, dus dacht ff dat dat met die van gisteren was het gebeurd.
Ik duim dat je snel wat hoort.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:13

Fitzroy schreef:
Voor mij wordt het onderhand meer een obsessie := .

Herkenbaar :=
Wel echt super balen dat je het niet geworden bent :(

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:47

Van ketels is de gemiddelde levensduur idd 15 jaar, maar ze kunnen vaak best langer mee. Zie ze echt vaak veel ouder.
Combi wil zeggen dat de ketel zowel warm voor verwarming levert, maar ook warm tapwater (keuken, douche etc).
HR is afkorting voor Hoog Rendement. Ook oude ketels zijn vaak al HR en/of combi.

Elektrische verwarming bestaat al heel lang, maar is zoals dubbeldun terecht zegt eigenlijk nu pas interessant door particuliere toepassing van zonnepanelen. Als je dat niet hebt wil je je stroomrekening echt niet zien :=

Edit: als je je ketel wat wil updaten zodat je nog paar jaar wil aankijken wat de mogelijkheden zijn kan je vaak ook onderdelen reviseren. Dat is misschien ook wel interessant om te bekijken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:54

Barbet schreef:
Ik lees ook mee, heb er nu ook mee te maken.
Mijn huisje staat sinds gisteren op Funda, ben zelf op zoek naar iets anders. :)
Als mijn huis verkocht wordt en ik heb nog niks anders, ga ik zolang bij mijn ouders wonen.

Spannend!!!!! Veel succes!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 22:44

Spannend allemaal Plukje!!!

Missch een aankoopmakelaar inschakelen Nikass?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 06:45

Dat is lastig! Maar op zich ook wel vreemd, want ze kunnen best ruimer acteren dan 1 plaats. Zijn er geen kantoren die wat breder werken?

Edit: Als je gebied echt heel ruim is kan je ook meerdere makelaars benaderen en bijv afspraak maken dat als je uiteindelijk in de andere plaats (en met andere makelaar) slaagt dat je dan de makelaar die geen koopcourtage ontvangt een bedrag betaalt per uitgevoerde bezichtiging. Zo deden wij dat ook nog wel regelmatig. Kost je dan misschien wel wat meer, maar kan wel een oplossing zijn.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:35

Barbet schreef:
manzano schreef:

Spannend!!!!! Veel succes!

Gisteren direct een bezichtiging gehad, en direct verkocht voor bijna de vraagprijs. :)
En de vraagprijs was al aan de hoge kant, ook hoger dan de makelaar had geadviseerd om het te koop te zetten.
Maar deze man laat ook een bouwkundige keuring doen als voorwaarde, en mijn huisje is uit 1800 nog wat, dus dan is er vast wel wat te vinden.
Dus het blijft toch wel spannend.

Wow, super snel. Voorzichtig gefeliciteerd! Ik duim

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 18:37

In aanvulling op Prairy.... Een bouwkundig rapport versterkt ook je positie tav je onderzoeksplicht als koper. Dan kan je later altijd laten zien dat je daaraan hebt voldaan.

Wel zit er echt verschil in kwaliteit van keurders. VEH zou ik niet adviseren aan een klant :n

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 18:53

Fitzroy schreef:
Weet iemand of je voor de taxateur weer helemaal je huis aan kant moet hebben? Of is het niet erg als er hier en daar nog wat boeken liggen of de zonnehemel nog overeind staat :+

Haha dat is geen probleem. Ik kom regelmatig van alles tegen.... Waaronder ook slingerende lingerie haha

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 09:50

Ik had laatst een huis dat online kwam op Funda terwijl het al verkocht was en ze zelfs al overdracht hadden gehad bij notaris. Kan nog erger dus....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 10:58

rina schreef:
Het kan wel hoor Karuna. Daarbij de makelaars moeten zelfs al verkochte huizen online zetten. Funda is van de NVM, en die verplicht ze dat. Het zou best kunnen dat die mensen al voordat hij online kwam bezichtigd hebben, en precies op de dag waarop de makelaar hem online zet het ok van de bank hebben gekregen. Of dat ze al van te voren wisten dat dit huis te koop zou komen, ze direct een afspraak gemaakt hebben en gekocht.

En ja het is heel vervelend voor iemand die ook zoekt, maar de markt is op het moment gewoon zo. En soms kan je er niet tegen bellen. Dat is al meerdere hier in het topic overkomen.

Je hoeft ze helemaal niet op Funda te zetten. Wel in het achterliggende systeem, maar dat is wat anders.