Lieve Fonia, het einde van een tijdperk

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Muronia

Lieve Fonia, het einde van een tijdperk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-19 20:09

Nog maar twee dagen geleden postte ik met zoveel trots op facebook dat mijn lieve, stoere, sterke Fonia nu 32 jaar op haar teller mocht zetten. Wat een geweldige prestatie en wat zag ze er nog goed uit.
Afbeelding

En dan is nu zo snel een einde gekomen aan ons tijdperk samen. Een tijdperk, zo mag het worden genoemd want van haar 32 jaar hebben we er 28 samen doorgebracht en daar ben ik zo ontzettend dankbaar voor.

Als twee jonge meiden kwamen we bij elkaar en wat hebben we samen een prachtige tijd gehad. Fonia was mijn betrouwbare rots in de branding, een zachtaardige en lieve vriendin die me nooit in de steek zou laten.
Afbeelding

Afbeelding

Wat heb ik vaak mijn liefdesverdrietjes bij haar uitgehuild en wat heeft ze het in mijn puberjaren soms zwaar met mij gehad. Altijd deed ze haar uiterste best op wedstrijden, ook al vond ze het echt niet allemaal zo makkelijk. Hoe vaak ik wel niet om me heen heb moeten horen dat ik met zo'n basispaard toch nooit ver zou komen. Zo reed ik als 17 jarig meisje met haar in de Z2 rond tussen de regionale grote namen, wat was ik trots op haar!
Afbeelding

Helaas gooide artrose toen roet in het eten en werd het tijd voor haar pensioen. We mochten nog 2 prachtige veulens van haar krijgen, waarvan 1 nog altijd in mijn bezit en voor de meesten van jullie wel bekend, namelijk Wainonia. Fonia was inmiddels zelfs oma geworden van ons jongste paard, Veronia.
Afbeelding

De jaren gingen voorbij, Fonia vermaakte zich goed op de wei met haar maatje Florentino.
Afbeelding

Afbeelding

Fonia's dertigste verjaardag:
Afbeelding

Afbeelding

Zomaar een dag:
Afbeelding

De artrose werd beetje bij beetje erger en erger en dat is vandaag de reden geweest dat er geen andere keuze meer was dan te zorgen dat de pijn nu zou stoppen. Vanmorgen lag Fonia in haar stal en kon niet meer opstaan. Na 6 uur is het met heel veel moeite gelukt, maar de levenslust was uit haar ogen verdwenen en de pijn had de overhand genomen.

We keken elkaar aan en ik wist wat me te doen stond. Toen de dierenarts er was duwde Fonia haar hoofd in mijn armen en liet me weten dat het goed was. Ze ging rustig liggen en het ging allemaal zo mooi en rustig. De verandering van de blik in haar ogen zei mij een heleboel. Zo zacht en zo vredig.
Spoiler:
Afbeelding

Haar vriend Florentino heeft rustig afscheid van haar genomen. Zo bijzonder en ook tragisch om dat te zien, hoe lief hij haar hoofd aflikte en nog aan haar halster trok om te zeggen dat ze op moest staan.
Spoiler:
Afbeelding

En nu is het stil. Nog zo onwerkelijk allemaal. Een prachtige leeftijd, een mooi leven gehad. Vrede ermee dat het goed is zo. Maar zo'n lange geschiedenis samen, dat is ook juist een enorm groot gemis. Dat moet echt nog landen. Ik heb Fonia vandaag beloofd dat ik goed voor haar dochter en kleindochter zal zorgen. Nooit meer die zware hinnik van haar, nooit meer een kusje of knuffel, nooit meer...

[o]
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 1
Florentino (v. Florencio)
Wainonia (v. Oliver) drachtig van Lenard voor 09-04-2020
Mijn fotografiepagina: https://www.facebook.com/muroschfotografie

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 13:10

Heel erg bedankt allemaal. Ze leeft zeker voort in haar dochter en kleindochter. Ik ben ontzettend blij met wat ze me daarmee heeft nagelaten. Zij was echt onze stammoeder en ik hoop dat ik er verder nog toe mag bijdragen dat deze stam doorleeft in nakomelingen.

Dit zijn van boven naar beneden dus oma, kleindochter en dochter. Kleindochter heeft zelfs precies dezelfde vlekjes rond haar neus en mond dan haar oma.
Afbeelding

[o]

Muronia

Re: Lieve Fonia, het einde van een tijdperk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-19 17:27

Dank je wel

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-19 13:25

Dank jullie wel, ik besef hoeveel geluk we mochten hebben om haar zo lang bij ons te hebben gehad.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 11:23

Dank je Fransje, dat is precies zoals het is. Het valt me behoorlijk zwaar en dan denk ik, we mogen helemaal niet klagen..maar toch.

[o]

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 14:48

Vandaag zou je verjaardag zijn. Een datum die in mijn geheugen staat gegrift.

Het voelt vreemd.. voor de eerste keer in 28 jaar tijd kan ik op deze dag niet trots vertellen hoe oud je bent geworden en je verwennen met iets lekkers. Maar je blijft voor altijd bij me. En ook leef je voort in je dochter en je kleindochter, die in alles zoveel op je lijkt. Als alles mee mag zitten dan word je volgend jaar opnieuw oma, want Wainonia is drachtig.

Deze heb ik een tijdje geleden laten zetten als eerbetoon voor mijn lieve Fonia:

Afbeelding

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie