Heelt de tijd alle wonden?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

djinnie

Re: Heelt de tijd alle wonden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:40

Ik denk niet dat de tijd alle wonden heelt. Althans, niet zonder rest 'schade'. Er zijn wonden die behoorlijke littekens achterlaten. Uiteraard is dat ook een vorm van helen, maar van sommige littekens kun je flink last hebben.

4,5 jaar geleden overleed mijn moeder na een heftige strijd op de intensive care. Ik heb de periode voor haar overlijden als zeer intens ervaren en niet alles kunnen zeggen wat ik nog wilde. We gingen van strijdbaar naar opgeven naar overleden binnen 4 dagen. Mijn vader kon haar dood niet verwerken en werd 'ons zorgenkindje'. Ruim 2,5 jaar na haar overlijden is zijn hart er mee gestopt. Plotseling en onverwachts, ondanks problemen op dat gebied. Ik heb niets meer kunnen zeggen, maar deze dood pastte wel bij hem. De dapperheid op het gebied van doktoren en ziekenhuizen die ik bij mijn moeder heb gezien, zou hij nooit hebben kunnen opbrengen.

Het is nu bijna 2 jaar geleden dat mijn vader overleed. Ik heb hem vreselijk gemist en dacht dat ik mijn moeders dood al een goed plekje had gegeven. Dat is niet zo. Het is tijdelijk ondergesneeuwd geweest. Nu komt dat intense gemis weer omhoog als ik dingen zie die me aan haar herinneren.

Maar dat geeft niet. Het gemis mag er zijn. Het verdriet mag er zijn. Ik houd het wel voor mezelf, want de wereld is allang in een nieuw hoofdstuk begonnen. Dat maakt soms wel eenzaam, maar dat is mijn eigen keuze. Ik zou het gerust met mijn man of vrienden kunnen delen, dat lukt echter niet.

Afbeelding

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie