[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, Lous, LindyH, balance

Faitherr

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:54

Skippy, hmm ook vervelend ja als een been stuwend is, ik zal het nog een keer navragen maar rechtsvoor is over het algemeen ook echt Aprils landingsbeen, als ik met haar over de weg loop hoor je heel duidelijk (zeker nu met de ijzers) dat ze rechts veel harder meer zet. Maar dat zou idd ook goed kunnen komen van een teveel stuwend achterbeen! Ik ga het vragen aan de fysio!
Heerlijk zeg zo relaxed naar buiten!! Inderdaad heel roze maar ach, ik had het eerst helemaal niet op roze maar ben nu een beetje doorgeslagen, het staat zo gaaf bij april :o

Lenexa, jaa het is wel een stuk beter idd, als ze nogsteeds niet zou eten en drinken zou ik nuet weten wat we moeten doen haahha.

Waarom ben je gestopt met strechen sinds ze op de wei staat? Of gewoon niet meer aan gedacht? Ik deed steeds ook alleen strechen als ze weer wat minder liep of als de fysio voelde dat hij weer wat vast zat. Maar toen het steeds terug bleef komen dacht ik ja, het kost letterlijk nog geen 5 min dus dan kunnen we t net zo goed maar gewoon altijd doen, en dat lijkt te helpen dus ja. Moet zeggen dat ik het nu niet meer echt élke keer na het rijden doe (sowieso altijd na t rijden en niet ervoor want koude spieren zijn niet echt te rekken). Maar zoals na een springles rekken we zeker en verder minimaal 3x p/week. Maar als ik een keer haast heb sla ik het gerust over.

Ahh zo, jaa dat is lastig dan met buitenrijden! Vooral als het wandelen dan ook soms lastig gaat. Goed dat je het dan gewoon rustig aan doet! April is over het algemeen wel altijd makkelijker onder het zadel dan aan de hand, wellicht die van jou ook? En als ze verder redelijk kalm blijft moet dat idd vast goedkomen!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:56

Faitherr schreef:
Skippy, hmm ook vervelend ja als een been stuwend is, ik zal het nog een keer navragen maar rechtsvoor is over het algemeen ook echt Aprils landingsbeen, als ik met haar over de weg loop hoor je heel duidelijk (zeker nu met de ijzers) dat ze rechts veel harder meer zet. Maar dat zou idd ook goed kunnen komen van een teveel stuwend achterbeen! Ik ga het vragen aan de fysio!
Heerlijk zeg zo relaxed naar buiten!! Inderdaad heel roze maar ach, ik had het eerst helemaal niet op roze maar ben nu een beetje doorgeslagen, het staat zo gaaf bij april :o

Ze hebben allemaal één stuwend en één dragend achterbeen, dat is de natuurlijke scheefheid. Dat is niet per se vervelend hoor, maar gewoon iets om rekening mee te houden in je training: je wil (tenzij je in de racepaarden zit) natuurlijk naar dragende benen, dus dat train je dan gericht :)

Jaaaa, heb echt met een big smile langs de weg gedraafd, auto's, fietsers, wielrenners, vrachtwagen zelfs... allemaal ok :D

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:05

Jeeeetje wat gaan jullie HARD! Ben druk aan het afstuderen dus niet zoveel tijd om te reageren, lees wel trouw mee hoor :D

Faitherr, succes met je examens! +:)+
Skippy, wat super dat het zo goed ging, fijn is dat he lekker samen op pad :j

If it doesn't challenge you, it doesn't change you
Flicka (Silberstern x Master Imladris)B+10 L1+12 L2+12 M1+11 M2+0
[RIJ-ITP] Laatste M1 wedstrijd met haflinger Flicka!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:50

En ineens gaat t weer hard :')
Leuke spring foto en een roze pony gezien.
Ook 1 die wat stijver was. Hopelijk snel weer beter!

Hier druk met werk weer..

Kayenne geen koorts meer na vrijdag de laatste injecties. Hoest nog wel steeds en eet ook nog niet zoals voorheen.
Indien ze woensdag nog zo hoest toch echt vragen om supplement voor die keel. Vrijdag vond hij dat nog niet nodig..

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:31

Ahh oke skippy, ik kan me vaag herinneren zoiets inderdaad gehoord te hebben maar was het alweer vergeten. Dat van 1 stuwend achterbeen. Is wel interessant om te weten inderdaad!

Fijn dat het iets beter lijkt te gaan Wendy, maar wel heel vervelend als het zo een beetje door kwakkelt, verstandig om inderdaad iets te zoeken voor de keel. April is de eerste winter dat ik haar had ook heel verkouden/ziek geweest, voornamelijk doordat ze een enorme wintervacht had en ik behoorlijk intensief reed, dus ze stond weleens wat nat op de wei. Toen hoeste ze ook steeds zo naar en ook koorts op een gegeven moment. Dierenarts was er toen ook heel regelmatig, maar wij waren een beetje in een cirkel terecht gekomen, de was verkouden geworden en daardoor was haar keel gevoelig/pijnlijk, en het stof/stemgeligheid van het hooi irriteerde dat nog meer en zo bleef ze er last van houden. Wij moesten het hooi toen nat voeren, daar is het wel mee over gegaan! Wellicht dat je dat kunt proberen?

Dit jaar zijn we weer begonnen met het hooi eerst natmaken maar uiteindelijk gekeken hoe dat ging zonder en nu heeft ze nergens last van, dus was puur omdat die keel al geïrriteerd was.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:14

Pfff, gisteren was NIET onze dag... Kreeg appje van een stalgenootje dat Doortje in de verkeerde wei stond. Tussen 2 heethoofdige hittepettitjes. Ik was zó boos. Normaal staat ze met haar 2 tinkervriendinnen heel relaxed te grazen. Stalgenootje heeft Doortje terug gezet op haar eigen wei en mij gelijk bericht gestuurd. Ik uiteraard naar stal... Doortje was bekaf, ze had waarschijnlijk heel erg flink gerend onder 'druk' van die andere twee (een van de twee is een puberruin die nogal kliert, de andere een merrie die vaak jaagt). Doortje gelijk even goed gemasseerd en wat extra magnesium gegeven. Gisteravond nog teruggegaan, toen vond ik haar nog steeds erg mat, moe, slaperig en opgeblazen.
Afbeelding

Ze stond 's middags bij de massage al te slapen (en géén slobber te eten! ZO moe was ze dus) en 's avonds trof ik haar weer slapend.
Vanmorgen ben ik om 6u terug naar stal gegaan en gelukkig was ze weer ok.
Heel fijn, zo'n heel gevoelig paard, maar dan moeten bejaarde stalgenoten GEEN managementfouten maken, want dan is gevoelig dus gelijk 'van slag'... (heb met die stalgenoot van 70+ al vaker woorden gehad over management, als je het niet goed kunt doen, moet je van mijn paarden afblijven, was de conclusie toen, en vervolgens doet hij het weer en maakt hij weer fouten!) _-:(

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:43

Arme Doortje, helemaal kapot. Altijd toch weer stressvol bij andere paarden en al helemaal als dat geen rustige paarden zijn. Gelukkig vanmorgen weer rustig. En fijn, 'behulpzame' mensen. Ik vind een paard in een verkeerde wei zetten wel echt heel stom.

Bij ons was een van de ruinen 2 sloten overgesprongen en liep dus in onze merrie wei. 3 merrie's hengstig dus die liepen er natuurlijk achter te plakken. Hij liet zich ook niet vangen dus ze hebben hem maar even laten staan. Hij stond een uur later weer in zijn eigen wei, hopelijk werd hij gek van de opdringerige hengstige merries. De app groep ontplofte, want hier is natuurlijk niemand blij mee. Vooral omdat er in de ruinen groep een jaarling hengstje staat.. We hebben nu toch draad gevraagd om de midden wei heen zodat ze niet van de ruinen wei naar de midden wei kunnen springen, dan komen ze ook niet bij de merrie wei.

Ik hoorde van de week van de vriendin van mijn hoefsmid dat hij de verkeerde haflinger heeft bekapt voor hij Roxy had _/-\o_ Al snap ik ook als de eigenaar van die haf wellicht niet zo blij was. Ik had nog naar hem geappt, Roxy staat in de laatste groene buitenstal. Dat zijn 4 stallen, maar de tweede stal staat ook een haflinger. Oeps. Voor andere mensen lijken ze toch allemaal op elkaar. Dit was pas de tweede keer dat Roxy moest dus hij kent haar ook nog niet, ook heeft hij het nog even snel voor de weidegang gedaan. Dat was superfijn, maar ging dus niet in 1 keer goed.

Roxy was gister weer goed, we hebben rustig aangedaan maar lekker gereden. En we hebben een rondje drafbaan gedaan om uit te stappen. De laatste keer dat ik daar op reed ben ik eraf gevallen en had ik een hersenschudding, dus weer een kleine overwinning.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:04

Faitherr, als je het niet helemaal eens bent met haar, zou je dan niet liever privéles willen van een eigen instructeur? Leuke foto's! Ik zag inderdaad dat er iets naast April had gestaan en het was weggewerkt. :+

Lisanne_M, wat een leuke foto's! Zien er heel netjes uit.

Margriet, leuk een kleinkind van Star! Wat grappig dat jouw vriend Hans heet. :') Veel plezier met de tulpenrally!

Faitherr, succes met de examens!

Kirania, wat rot van je hooi! Je ziet de buikkrampen duidelijk inderdaad. Hoe voelt ze zich nu?

Skippy01, hahaha tikkertje. :') Mooie kaptoom heb je!

Lenexa, die grasmaskers wekken altijd woede op he. _O- Ik weet mijn merrie er nog mee. Maar goed, het is beter voor ze. Als het voor de hoefbevangenheid is is lang gras niet per definitie slecht. Ligt eerder aan het fructaangehalte en lang gras bevat minder fructaan. Ook kunnen ze met een grasmasker heel slecht lang gras eten.

Kirania, heb jij geen boer met hooi in de buurt? Zo kopen wij ons hooi altijd. Afgelopen week 42 pakjes gehaald bij een boerenzoon die voor de hobby een aantal pakjes had geperst afgelopen jaar en die dan verkocht aan paardenmensen. €3,80 per stuk! :D

Wendy, blijft kwakkelen met Kayenne dus! Hopelijk biedt bloed duidelijkheid.

Faitherr, fijn dat je 1e examen goed is gegaan! Op welk niveau doe jij examen?

Skippy01, wat een leuke oefening! Ook leuke afwisseling zo.

Faitherr, mooie beschermers! Fijn dat je de schapen hebt getrotseerd! Misschien heeft het wegrennen van de schapen haar vertrouwen gegeven. Knap zo zonder zadel

Lenexa, jammer van de les, maar ja dat heb je soms! Leuk een buitenritje! Vind je dat spannend?

Faitherr, leuk dat je een springzadel wilt gaan kopen omdat het zo goed gaat! Ziet er ook goed uit (al heb ik er niet echt veel verstand van).

Skippy01, fijn dat je begeleiding krijgt van het buitenrijden! En top dat ze zo braaf was toen je het nog eens probeerde op zondag!

Flicka, succes met afstuderen!

Skippy01, was ze in de verkeerde wei gezet of was ze ontsnapt? Sneu zeg!

Lenexa, wat een blunder van je hoefsmid. _O-

------

Ik had ff zadelstruggles dus ik was even stil. Vorige zadel paste niet, verkocht, andere gekocht, daar zat kunststofvulling in (is rotspul), dus leeggehaald en opgevuld. Zondag was hij klaar dus ik vond het gister wel weer tijd worden om er eens op te gaan! Stalgenootje wilde wel mee op de fiets een klein rondje. Dus erop gestapt en zij op de fiets achter ons aan. Vond ie best even spannend om voorop te moeten nu. Hij was wat twijfelachtig en sommige dingen vond hij spannend, maar het blijft natuurlijk een heerlijk dier. Dus als hij het eng vindt gaat hij stilstaan. :') Verder ook voor het eerst los gedraafd en dat deed hij keurig! Aandraven en ook weer gaan stappen doet hij super netjes. Ik zag aan hem toen ik terug was dat ik hem weer mentaal had uitgedaagd, dus vandaag lekker een rustdagje voor hem.

Afbeelding

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:20

Lenexa schreef:
Arme Doortje, helemaal kapot. Altijd toch weer stressvol bij andere paarden en al helemaal als dat geen rustige paarden zijn. Gelukkig vanmorgen weer rustig. En fijn, 'behulpzame' mensen. Ik vind een paard in een verkeerde wei zetten wel echt heel stom.

Bij ons was een van de ruinen 2 sloten overgesprongen en liep dus in onze merrie wei. 3 merrie's hengstig dus die liepen er natuurlijk achter te plakken. Hij liet zich ook niet vangen dus ze hebben hem maar even laten staan. Hij stond een uur later weer in zijn eigen wei, hopelijk werd hij gek van de opdringerige hengstige merries. De app groep ontplofte, want hier is natuurlijk niemand blij mee. Vooral omdat er in de ruinen groep een jaarling hengstje staat.. We hebben nu toch draad gevraagd om de midden wei heen zodat ze niet van de ruinen wei naar de midden wei kunnen springen, dan komen ze ook niet bij de merrie wei.

Ja, écht heel stom. En vanmorgen appte een vriendin dat ze dus nog binnen stond. Die man weigert haar nu nog buiten te zetten, en de vaste stalhulp ging ervanuit dat die man haar wél buiten zou zetten... Dus nu de staleigenaar maar een bericht gestuurd... Vreselijk dit soort onzin!

PeerAppel schreef:
Skippy01, was ze in de verkeerde wei gezet of was ze ontsnapt? Sneu zeg!

echt verkeerd weggezet. Draden nog intact, halster aan de paal van de verkeerde wei en Doortje heeft zoveel respect voor draad dat ze nog niet over een halstertouw dat op de grond ligt heen stapt....

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:47

Ahh wat vervelend zeg van Doortje! Gelukkig dat ze iets lijkt opgeknapt, niet fijn als mensen zo slecht mee denken.

Lenexa, oh dat is ook niet heel handig nee, is er ook niet een gevaar dat ze dan in de sloot terecht komen nu hij niet afgezet is? Lijkt me best eng.

Peerappel, Jaa ik zou graag priveles hebben van een eigen instructeur maar ik woon in een afgelegen dorp ver van alles eigenlijk dus dan zou je iemand al snel heel veel reiskosten moeten betalen als ze überhaupt al hierheen willen komen.
Dankjewel voor de succeswensen iedereen trouwens! Vandaag de 2e, engels.
Mijn examen doe ik op Havo niveau.
Wauw gaaf zo relaxed naar buiten! Mooi dat je zadelprobleem opgelost is! Hij zal nu wel druk aan het nadenken zijn inderdaad.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:17

Wat vervelend Skippy! Wat een gedoe zo.
Faitherr, oke spannend! Heb je ook examens geoefend uit 2015? :P Dat waren mijn examens namelijk. Succes! Jammer dat er dan veel reiskosten overheen zouden komen.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:45

hahah ik heb zeker examens uit 2015 gemaakt!! Zo grappig dat dat echt gewoon examen is geweest voor mensen. Engels ging goed vandaag, verwacht rond de 7 en de 7,5. Nu voorbereiden voor Nederlands donderdag!

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:52

Wat grappig! Ik weet niet of je ook biologie hebt, maar die helse vraag over de pinguins kan ik me nog zeer goed herinneren. En ik zag ook weer dingen over het geschiedenis examen over die stomme kenmerkende aspecten. Wat ben ik blij dat ik mijn havo-diploma inmiddels al bijna 4 jaar heb. :+

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:47

Ooooh die kenmerkende aspecten wat vreselijk! Ik had een 3,9 op geschiedenis :Y) Heb ook in 2015 examen gedaan.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:02

Gelukkig zijn de examens voor mij al lang geleden! Succes Faitherr, tot zo ver klinkt het alsof het goed gaat!

Gebruiken jullie wel eens vliegenmaskers? Roxy heeft een lichte neus zonder haar, dus ze loopt nu met een neusnetje aan haar halster. Dat werkt nu eigenlijk prima voor nu. Ik dacht als de vliegen straks gaan komen dat ik haar een vliegenmasker met neus beschermer op wil doen. Ze moet toch iets over die neus dus dan lijkt me dat wel lekker.
Maar wat doe je met die voorpluk? Die is nogal massief, prop je die er gewoon onder? Vlecht erin? De paarden op de foto's hebben allen een normale voorpluk, maar die is bij hafs natuurlijk iets groter.

Ik wil het liefst een masker zonder oren, deze zag er wel fijn uit:
https://www.agradi.nl/shires-vliegenmas ... -black.htm

Veel vallen er af omdat de neusflap niet lang genoeg is, die moet dus echt tot over der neus. Hier kun je goed zien hoe bloot der neus is.
Afbeelding

Hoe doen jullie dat? Wat hebben jullie? Of hoe zouden jullie het doen?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 09:06

@Lenexa, Doortje heeft gelukkig een donkere neus, maar vriendinnen met tinkers (nog meer haar en veel lichte neuzen) doen een halster + neusflap + vliegenfrontriem. Dus geen masker echt. Als je een masker wil: een gat erin maken voor de voorpluk zie ik nog wel eens gebeuren. Ook zijn er maskers die al een gat hebben voor de voorpluk.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:54

Bedankt voor de succeswensen nogmaals!! Biologie heb ik idd wel maar het examen die jij hebt gehad heb ik nog niet geoefend!
Lenexa, april heeft sinds vorig jaar een vliegenmasker van bucas, alleen deze is niet fijn vind ik omdat de onderkant een beetje open staat waardoor er dus nog vliegen in kunnen lopen. Ze krijgt m ook altijd af maar dat zal meer wan haar liggen dan aan het masker :+
April heeft geen lichte neus maar wel altijd suuuper veel vliegen erop, dus vorig jaar heeft ze idd een halster omgehad over het vliegenmasker met daaraan een netje, maar dit jaar wil ik ook eentje kopen met een neusflap, die van shires heb ik ook naar gekeken, dat gaat hem hier denk ik wel worden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:13

Kayenne hoest nog steeds iets.

Nu maar even af wachten. Da vind t niet nodig om drankjes oid te doen..

Morgen nacht met vakantie, dus zie der nu tijdje niet..

Over maskers. Ik heb er een van bucas dacht ik. Voorpluk gewoon los. Gaat vanzelf aan de kant onder dat masker. Als je m aan t eind vd dag af doet zit er aan beide kanten een dikke pluk langs t hoofd. Dus niet in ogen oid. Durf niet te vlechten want schuren en hij is weg. Of masker keer vergeten en alsnog veel vliegen op hoofd. Dus gewoon los werkt hier al 3 jaar prima. Ondanks dikke lange pluk..

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 21:42

Hier de vliegenkap van Rambo, met zo’n boog erin. Heel erg tevreden over :j

Wat balen van Kayenne, Wendy! Hopelijk is ze snel weer helemaal fit! Jij alvast een goede vakantie :D Waar gaat de reis naartoe?

Vandaag heerlijk getraind en lekker buiten uitgestapt. Gaat echt de goede kant op, over 4 weken ons m2 debuut *\o/*

<3

Afbeelding

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:40

Fijne vakantie Wendy, waar ga je heen?

Lekker aan het trainen Flicka2, zo zijn jullie straks helemaal klaar om te shinen bij het debuut!

Ik ga denk gewoon die van Shires eens halen bij de EJ en die even passen. Gister was de eerste dag dat er echt weer vliegen zaten.

Wij gingen gisteren wandelen naar het park, enge brug over was geen probleem. Weer bij die sluis die vorige keer niet lukte, ze was een tijdje aan het twijfelen maar liep er uiteindelijk toch in. Deed ze ineens een paar snelle stappen naar achter, billen tegen het hek, haalde ze toch even uit. Ze vond het toch een beetje spannend. Net na de sluis liepen er ook gelijk een stuk of 50 schapen, dus dat was ook een beetje raar. Ze kwam toch een beetje opgefokt de sluis uit, maar gelukkig doet ze dan niets raars alleen een beetje onrustig en dribbelen. Zijn we net 5 stappen het park in, groep wilde pony's. :') Ze gingen vanzelf weg toen we dichter in de buurt kwamen, maar Rox was uiteraard zeer geïnteresseerd. Toen was het wel een beetje over met de rust. Gelukkig ging de sluis terug beter en werd ze na de brug weer rustiger.
Vandaag hetzelfde stukje onder de man, ik hoop op een iets rustiger ritje als eerste 'buitenrit'. We zullen zien *\o/*

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 13:37

Ik ga naar zuid frankrijk :)

Flicka ziet er goed uit!!

Spannend zo'n wandeling, hopelijk vandaag beter met de buitenrit!! :Y)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:30

Gisteren met Rox op pad geweest, de dijk deed ze heel braaf. Ze waren overal aan het hooien, daar heeft ze dan helemaal niks van al die tractors en machines. De sluis wilde ze niet in, daar hebben we zeker 10 min gestaan. Geprobeerd beide kanten open zodat ze door kon lopen, ze kwam niet dichterbij dan een meter of 2. Pas toen er een paard in zicht was liep ze ineens. Die sluis gaan we opnieuw met wortels ofzo oefenen want ze kwam weer opgefokt er doorheen. Wel weer opgestapt maar wel even aan een touwtje want ze liep op high alert. Tot de volgende sluis gelopen en omgekeerd, toen maar stukje afgestapt want ze wilde heel graag het park uit. Sluis terug ging in hoog tempo en pas daarna werd ze weer rustiger. Ze vind het daar nog wel spannend blijkbaar.
Het was wel een goede oefening en we hebben een lekkere avond gehad.
Afbeelding