[HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:29

CandyArmando schreef:
Is idd een zalig iets he! Koersen op een stuk land. Maar mijn haffie zet altijd zo een harde spurt als die in galop gaat. Kennen jullie dit ook? _O-

Doortje doet het liefst handgalopjes ;)
Maar als ik zeg 'ben je er klaar voor?', dan stuift ze wel weg. En als ik dan zeg 'beetje meer', heeft ze nóg een versnelling kwam ik gisteren achter :') :j

Heeeeeeerlijk uitzicht dit hoor, gaat niet vervelen :D
Afbeelding

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:11

CandyArmando, wat een leuke haf! :D Is hij braaf op buitenrit?
Faitherr, ja stom is dat aan het springen he. Als ze daar een speciale rubriek voor hadden zou het een hoop schelen. Oefencrossjes zijn wel heel tof!
Lenexa, wat goed dat je de nieuwe situatie bent gaan benaderen. Nu ze weet dat die koeien geen paarden eten zal het in het vervolg vast minder eng zijn! Als ze stilstaan tenminste. Als ze mee gaan rennen en gek doen als je er langs draaft is het weer een nieuwe situatie :') Dat alleen achterblijven zonder dat Roxy als een gek erachter aan rent is gewoon goed oefenen. Komt wel! Gewoon duidelijk een ho hebben vanaf de grond is ook een goede. Ho is bij mij echt stilstaan, dus als ik dat zeg gaat Mon echt direct in de ankers. Voor vertragen in een gang heb ik kalllummm (kalm), draf-stap = stahp-pen, galop-draf = draaaaaaaaaaven. Daar onderscheid in brengen heeft bij Mon erg goed geholpen.
Skippy01, heerlijk zeg! Slim dat je ervan geniet zolang het kan.
CandyArmando, Mon sprint alleen als ik hem opfok van te voren. Uberhaupt alleen als ik het zeg. :+ Verder galoppeert hij gewoon in een iets harder dan gemidddelde arbeidsgalop.
Skippy01, heerlijk he als ze dan ff gaan!

----

Wij gaan vandaag met de trailer naar het bos in Drenthe! *\o/* Wordt de eerste keer weg met de trailer, dus duimen dat Monroe geen gekke fratsen uit gaat halen. Hij staat er gelukkig wel samen op met een maatje.

CandyArmando

Re: [HK] We kletsen weer een topic vol, over onze gouden knol!#6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:17

Mijn haffie is super braaf als er een ander paard bij is. Dan doet die alles wat je vraagd, is hij rustig en van niks bang! Toont echt hoe het moet.

Als ik alleen ga, durft hij stoppen aan een weide, niet meer vooruit willen.. Verschieten van stomme dingen..(ookal kent hij die baan super goed)

Of te wel heel onzeker of te wel speelt die met mijn goedheid <<)

CandyArmando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:24

Vind super jammer dat ik in belgie woon, geen trailer heb.. Anders konden we met z'n allen samen op stap <3 zou mij een zalige onvergetelijke dag geven.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:17

@peerappel, hoe was je uitstapje? Alles goed gegaan met trailer en al? Mooie rit gemaakt?
Ik doe idd in de gang ruuuuustuugg om langzamer te gaan , dat gebruik ik in de bak en met longeren ook. Dat is nog een goeie om te proberen inderdaad. Ze is niet out of control gelukkig, maar ze luistert nog niet goed genoeg. Zondag gaan we als het goed is weer naar buiten, dan weer lekker oefenen.

@candyArmando, Roxy is ook nog wat onzeker als we alleen op pad gaan. Ik doe dus nu als ik in de bak rijdt een klein stukje samen buiten uitstappen, gewoon ff 5 of 10 minuten en dat hoop ik uit te kunnen bouwen. Een maand geleden vond ze dat nog heel spannend, nu stopt ze nog wel vaak om te kijken maar dan gaat ze met een beetje overtuiging wel weer door.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:07

CandyArmando, jammer dat hij dan niet heel braaf is. Gewoon doorzetten! Je wil niet weten hoe onzeker mijn Haflinger is.

Uitstapje was zoooooo leuk! En zo mooi. <3 Onwijs genoten en ook zo trots op mijn propje. Toen ik hem eind maart kocht zei ik heel voorzichtig: "Het doel is dat ik na de zomer er een rondje stap, draf, galop op kan." En daar wandelt hij dan, ín de zomer, door een wildvreemd bos. Scheelt een hoop dat zijn maatje erbij was, maar toch. Had dit echt niet durven dromen!

We hebben 3,5 uur over 17 km gedaan. Beetje de route kwijtgeraakt, de route genegeerd en uiteindelijk toch zelf een terugweg gezocht en gevonden. :')

Afbeelding

Ik had het heus niet onwijs naar mijn zin hoor. :o
Afbeelding

CandyArmando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:38

peerappel. Ja kweet moet doorzetten.. Maar het is zo mijn baby <3 _O-
En dit vind ik nu eens super geweldig! Mooi assortie met je paardje! (ik doe dit ook altijd) <3 is trouwens een mooi kleur op je haffie. Mooie foto's. En Jaa paardjes zyn ook rustiger met nog een paardje bij. (de mijne ook).en ja is leuker he zelf een route zoeken en zien, waar kom ik uit.. Lekker genieten..

Hoe gaat het met de andere haffies <3 Lenexa, skippy1, faitherr ? *\o/*

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:13

@peerappel genieten zeg!

Wij hebben even rustig aan gedaan. Valt qua tijd toch wat tegen, als je 2 weken de tinker van je stalgenoot erbij hebt die op vakantie is... en je zelf gewoon moet werken ;)

Gisteren had Doortje lekker helemaal vrij, niet eens vd wei gehaald, gewoon even op de wei gaan kroelen.
Eergisteren moest ze van mij weer aan het dressuren - en dát beviel haar dus niet, na eerst een week vrij met de hitte en daarna een week lekker crossen over het stoppelveld... Zo'n ongelofelijk ongemotiveerd paard had ik er aan :o Toen ik op het laatst dacht "nou ja, ze was braaf, ze mag nog wel even naar de akker...", had ze ook gelijk haar gaspedaal weer gevonden. Tuttebol!

Ik hoop dat vandaag de regen geen roet in het eten gooit, want ik wilde vandaag of aan de hand of onder het zadel dressuren... Ik vind trainen in de regen niet erg overigens, maar het moet niet té hard gaan, want dan wordt de bodem dramatisch...

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 08:59

Ziet er heerlijk uit PeerAppel! Genieten zo een dag op pad en zeker als hij het allemaal zo braaf doet.

Hier ook al een week rustig aan, Rox was door de terror mini gebeten. Het viel wel mee maar precies een plekje bij haar singel. Dus even een paar dagen geen zadel erop. We hebben 2 dagen alleen op de dijk wat groen gras gegraasd, dag gelongeerd en een dag zonder zadel een half uur in stap wat oefeningen gedaan.

Vanavond heb ik les dus dan moeten we weer aan de bak. We hebben gelukkig een goede eb en vloed buitenbak en een 15x30 binnenbak dus ook met slecht weer kunnen we gewoon lessen.
Zondag gaan we weer op buitenrit als het weer oke is!

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:11

Wat een heerlijke omgeving Peerappel <3

Hoe ging je les, Lenexa?

Wij zijn nog heerlijk op vakantie in Burgh. We gaan hier al 6 jaar iedere zomer op vakantie en het liefst een hele maand. Ik had mezelf met Tris ingeschreven voor de tonnenrace welke dit jaar een beetje beter georganiseerd was en daarom was er ook veel meer animo. We zijn 2 keer gaan oefenen en we namen het op tegen een grote groep trekpaarden en 2 vriendinnen waarvan 1 met 2 ponies mee deed. Tris was de dag zelf gigantisch nerveus, veel erger dan vorige jaren en hij wilde echt niet weg bij de groep paarden. De eerste ronde nam hij daardoor veel te grote bochten al was ik überhaupt blij dat hij de ring in ging in z'n eentje. De tweede ronde ging veel beter, scheurde kort langs de tonnen en in volle galop terug.

Toen de prijsuitreiking.. die was nog heel spannend want mijn vriendin haar Arabier was ook heel snel maar met enkele seconden waren we toch iets sneller. We kregen een beker en mochten nog een ere rondje galloperen. Tris wilde liever bij de paarden blijven en het rosetje wapperde te veel :') maar de zak voer die we gewonnen hebben daar was meneer toch ontzettend blij mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haflinger Tristan

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 15:15

Dit was onze beste ronde.

Haflinger Tristan

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 07:24

@_tristan, gaaf!Ik heb dit vroeger wel gedaan met de paint die ik reed, vond ze geweldig! Als ze het kunstje eenmaal door hebben... blijven ze vaak gaan en worden ze steeds heter. Zo tof!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 09:12

Heel cool Tristan! Hij kijkt erg blij met zijn beker :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:21

Hier al de halve week een natte bedoeling, bij jullie ook?

Afgelopen vrijdag les gehad, het was een zware les. Ze viel linksom helemaal naar binnen, het werd ook niet beter naar mate we echt losgereden waren. Waarop de instructeur zei, laat mij er is op. Hij is lang, ik denk richting de 1.90 dus dat zag er uiteraard niet uit. Gelukkig( zodat ik me niet helemaal een kneus voelde) deed ze bij hem ook niet wat mij ook niet lukte. Zadel eraf, hij er weer op zonder zadel, nog steeds niet. Toen heeft hij haar even afgevoeld en de eerste rib weer los gemaakt en ineens was het allemaal weer goed. Dus laatste stukje toch nog lekker kunnen rijden.

Zondag en maandag had ik een barebackpad geleend om uit te proberen, dus 2 dagen lekker rond gehobbeld. Maandag op de drafbaan lekker kunnen rijden, nu hopelijk nog wel wat droge middagen de rest van de week..

En ik ben in dubio wat ik met Rox haar manen ga doen, het blijft lang dat is 1 ding dat zeker is. Maar het onderste stuk is wat dun, ook omdat hier altijd de vlechten eindigen die ze zeker in de zomer veel ingehad heeft. Ik denk dat ik die onderste 10 cm er gewoon af ga knippen, het blijft dan alsnog iig net zo lang als haar hals breed is. En doen jullie wel eens iets aan de voorpluk? Of laten jullie dat gewoon groeien en is het zoals het is?
Afbeelding

Afbeelding
( En ja, die manen lijken grijs. Het is echt een varken..)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 10:28

Ik knip aan de manen echt heel weinig: alleen wat heeeeeele droge puntjes eraf soms.
Voorpluk doe ik niets aan. Wassen. Soms ;) (Moet wel zeggen dat ik soms denk: "ik knip het kort!", vooral vanwege het feit dat er nogal wordt gekriebeld en gekroeld op de wei, en ik dus soms plukken haar mis... vooral bij de schoft...)

Hier eigenlijk ondanks het natte weer steeds nog prima kunnen rijden! Gisteren heerlijke dressuurtraining achter de rug - wel nadat we even oorlog hadden over stilstaan tijdens het poetsen. Madame wil NIET stilstaan zolang er ergens een vliegje is. Maar ze vergeet dan ook dat ik er sta, haalt rustig uit terwijl ik haar hoef krab, want er moet een vlieg van haar buik gejaagd worden, etc. Heel naar dus. Ik was dus even echt heel goed boos. En ik ben heel erg blij wanneer de vliegen eindelijk eens gewoon vertrekken... ze kwamen in maart al!
Maar het trainen zelf ging echt heel lekker, voor het eerst met een (zwanenhals)spoor gereden, omdat ik mijn been optrek in de zijgangen en van mezelf weet dat ik met sporen gewoon veel voorzichtiger en alerter ben met mijn benen... En dat had het gewenste effect: ik kon in de zijgangen nét iets preciezer hulpen geven en bleef er verder juist met mijn been af. Resultaat was super scherp wijken!
Daarna nog even crossje op de akker :)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:57

Wat een rust hier! Hopelijk omdat iedereen van vakanties aan het genieten is.
Ik ga volgende week een week weg, dan ga ik voor het eerst een dag Rox niet zien sinds ik haar heb. Dat zal even afkicken zijn. 8-)

Hier zijn we gewoon bezig, de laatste tijd is het moeilijk de juiste stelling te krijgen op haar moeilijke hand. In stap gaat het eigenlijk prima, maar zodra ik hetzelfde in draf probeer vind ze het heel erg moeilijk en negeert ze mijn binnenbeen compleet. Andere hand gaat eigenlijk wel gewoon goed, ze vind deze kant echt heel moeilijk. We begonnen met echt heel scheef met het grootste gedeelte van het gewicht op het binnen voorbeen. Daar zijn we nu wel uit, met stukjes doet ze dat nog wel zeker als we langer op de volte blijven. Ze moet meer op die achterhand, maar ook dat vind ze erg lastig. We gaan ook weer wat meer haar schouders en borstbeen losmaken met de oefeningen van de osteopaat om dat los te houden.

Ik heb speciaal een barebackpad gekocht zodat ik 1 dag in de week vooral in stap en draf op de drafbaan tempowisselingen kan gaan rijden met lange rechte stukken.

En ik ga na mijn vakantie denk toch maar op zoek naar een instructeur die het werken aan de hand ons kan leren. Ik denk dat we daar veel profijt uit kunnen halen om het te oefenen zonder ruitergewicht.
@Skippy, ken jij heel toevallig mensen die dat doen in omgeving Den Haag? _/-\o_

Nu druk bezig met lessen met aanhanger, valt me nog best tegen. Ik rij alsof ik in mijn eigen kleine twingo rij, dat wil hij nou juist niet zien. Ook dat ga ik vast leren -O-

Zaterdag nog een buitenrit gepland, we zijn al even niet op buitenrit geweest dus ook daar zin in!

Rox is al langzaam begonnen met het aanmaken van wintervacht. Doen jullie allemaal paard scheren? Of zonder dekens? Vorig jaar had ik op Roxy wel een deken en had ze wel wat wintervacht maar niet superdik. Dat was voor rijden ideaal en kon ze op mooie dagen ook wel eens lekker zonder deken staan. Zonder deken kan ik er denk de hele winter niet op rijden omdat ze dan altijd nat en smerig is.

Hoe gaat het bij jullie allemaal?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:05

@lenexa in die regio weet ik niet direct iemand, maar Angela Remie - van Avalon - rijdt wel routes en is écht goed.

Qua dekens... ik ben er nog niet over uit. Doortje staat de hele zomer al onder vliegendekens en ik ben aan het overwegen haar deze winter zonder deken te zetten. Puur omdat de winterdekens vooral voor mijn comfort zijn, en ik niet denk dat 365 dagen per jaar een deken om hebben nou erg goed is voor de huid en vacht van een paard... dus we gaan het beleven... of ik het vol ga houden of haar toch onder dekens zet ;)

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:44

Hee, inderdaad rustig hier! Ik ben ook niet erg actief op bokt de laatste tijd! Heb wel meegelezen steeds!
jullie zijn druk bezig zo te horen lenexa! Fijn zeg! Welke bbp heb je als ik vragen mag?

Wij hebben sinds vandaag eindelijke een passend springzadel! *\o/* , een busse, ik ben er super blij mee! Hij zit super lekker en ik vind hem erg mooi! Ik moet wel heel erg wennen haha, heb er nu dan vandaag voor de eerste keer opgezeten en het voelde wel vreemd hihi, maar dat is ook wel logisch en dat komt vast vanzelf wel, zondag hebben we springles dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat voelen!

En ik krijg net een telefoontje (gelukkig) dat de schapen over ongeveer een uurtje deze kant op komen en (jawel), naast de wei komen te staan.... paniek. Dus even goed in de gaten houden en zorgen dat ik er ben als ze komen, maar ik hoop dat dat allemaal goed gaat. Ik ben benieuwd of ze wel rustiger wordt als ze er eenmaal een paar dagen naast staan, misschien juist wel goed! Vandaag een kort buitenritje gedaan en toen zijn we zelfs langs een aantal schapen gestapt en dat ging super goed!
We gaan het zien ahaha. :o

Hier het nieuwe zadel:
Afbeelding
Afbeelding

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:57

CandyArmando, dankje! Hoofdstel is een halsterhoofdstel van biothane. Ideaal, want als ie vies is gooi je hem in de vaatwasser of in een emmer met water en hij is weer schoon. En het is dus een halster hoofdstel. Hoofdstelgedeelte haal je er met 2 drukknoopjes zo vanaf.
Skippy01, dat klinkt druk inderdaad! Snap Doortje wel een beetje. :+
Lenexa, balen van die beet!
Tristan, wat tof zeg! Gefeliciteerd! En leuk zo'n vakantie.
Lenexa, wat handig dat je instructeur dat zo even loswerkt. Fijn dat het daarna wel ging! Ik smeek je met heel mijn hart en ziel om behalve dode puntjes knippen, niks aan de voorpluk te doen. Als ik iets er stom uit vind zien is het een geknipte voorpluk.
Skippy01, fijn dat zo'n spoortje werkt! Wat bijzonder dat ze zo gevoelig is op vliegjes.
Lenexa, lastig van de stelling. Ik scheer denk ik niet. Heb geen zin in dat gedoe en vind het ook niet echt nodig, omdat ik veel buiten rijd. Ik stap dan toch al lang in en uit, dus tegen de tijd dat ik weer op stal ben is hij vast al droog.
Faitherr, wat fijn dat je een zadel hebt gevonden! De schapen komt vast goed. Lange blootstelling zorgt vaak voor gewenning. Mon was bang voor motors. Was geen doodsangst, maar wel versnellen. Een keer reed ik een rotonde linksom halfrond (klinkt gevaarlijk, maar het fietspad loopt gewoon zo) en toen kwamen er een stuk of 8-10 motoren driekwart. Hij heeft dus 8-10 motoren lange tijd voorbij zien komen. Vond ie ff spannend. Ging snurkend in de berm staan. Gerustgesteld en sindsdien kijkt hij nooit meer naar motoren. Zelfs niet naar die Harley achtige dingen met van die knallende uitlaten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:01

@peerappel motoren vindt Door ook niet spannend, maar die Harley-knalpijpen wel hoor! Net als dat vrachtwagens niet eng zijn, maar landbouwvoertuigen die nu met aanhangers rondrijden met van die hele hogen banden wel... ;)

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:06

@faither, Leeft April nog? Of is ze compleet in shock naast de schapen? Fijn een springzadel, hopelijk gaan jullie er beide veel plezier aan hebben!

@PeerAppel, ik ga de voorpluk ook liever niet knippen maar hij hoeft ook eigenlijk niet heel veel langer. Ik vind al dat mega lange ook weer niet mooi. Nu is het een mooie lengte, kan ook nog goed los. De manen heb ik toch een paar cm afgeknipt, iets beter. Maar ga van het weekend haar even wassen en dan even opnieuw kijken of er nog een paar cm af gaat of als het gewoon schoon is nog wel mooi zit. Ze is zo vaak smerig dat het soms lastig is om te zien _/-\o_

Dat is ook de grootste reden dat ik een deken op ga doen, als ze in de blub in de paddock staat heb ik altijd een vies en nat paard. Ze ligt nl ook graag in de blubber ( tenzij het echt koud is ).

@skippy, thanks voor de aanbeveling. Ik heb als het goed is nog wel 1 of 2 stalgenootjes die ook interesse hebben dus wellicht dat we zo wel iets kunnen regelen dat het voor haar de moeite is. Lijkt me ook leuk om hierin een beetje basis te hebben voor de winter komt. Als het dan nat en blubber is in de bakken kunnen we op dagen dat ik niet rij ook dingen oefenen op het terrein, dijk of drafbaan.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:11

Lenexa schreef:
Dat is ook de grootste reden dat ik een deken op ga doen, als ze in de blub in de paddock staat heb ik altijd een vies en nat paard. Ze ligt nl ook graag in de blubber ( tenzij het echt koud is ).

Scheelt ook wel dat die van jou op de paddock staat dan... Doortje staat zomer en winter op de wei. Die rolt wel, maar van gras wordt ze meestal niet heeeeeeel smerig :+

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:48

Het is allemaal goed gegaan met de schapen! Ze zouden helemaal om de weide heen komen te staan afgezien van een zijde maar dan zouden ze dus nergens echt kunnen staan zonder schapen bij zich. We zijn even naar de mensen van de schapen toegelopen en die waren zo aardig om het stuk door de helft te doen zodat ze achter dan niet naast de schapen stonden. Super fijn!
Vooral de aankomst van de schapen was spannend want dan is er uiteraard grote paniek, heel wat vreemde sprongen etc gezien en ze gingen me toch een partij hard door de wei heen maar gelukkig niet uitgebroken of iets anders naars. Nu zijn ze heel rustig! Kijken er niet meer naar op of om, heerlijk, had ik ook wel verwacht dat dat na een dag/paar dagen snel beter zou worden maar dit is echt top! Hopelijk vind ze ze nu ook minder eng als ze weer eens langskomen!

pff dekens ja... daar moeten we ook weer aan gaan denken, ik moet dit jaar heel wat nieuwe kopen want de oude zijn lek, echt helemaal lek. Maar ik ga deze winter weer scheren dus er zit niks anders op. Wel fijn dat je inderdaad altijd een droog en (relatief) schoon paard hebt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 11:53

Dekens hebben inderdaad voor ons als ruiter heel veel voordelen! En als je scheert, moet je. Simpel.
Ik heb dekens liggen in alle gewichten, maar omdat Doortje juist in de winter zo in haar element is, en in de zomer (maart-okt) onder vliegendeken moet omdat ze anders paniek heeft voor de vliegen... wil ik eigenlijk dit jaar de winterdekens dus achterwege laten... En hey, misschien wordt ze er ook wat 'taaier' van en wordt ze dan ook minder panisch voor vliegen op haar lijf? Nou ja, we gaan het proberen. En anders liggen er genoeg dekens nog :))

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:48

@faither, fijn dat de schapen angst in de wei in ieder geval gezakt is. Ook zo sneu als ze in de wei al niet relaxed kunnen zijn. Hopelijk een goede springles met je nieuwe zadel morgen!

@Peer, waar komt jouw biotane halster/hoofdstel vandaan? Ik wil voor de winter eigenlijk wel graag een biotane halster want daar krijgt ze geen kale plekjes van achter haar oren. Haar graasmasker is er ook van en toen verdwenen de plekjes gelijk. Nu gebruik ik ook een ander halster zonder van die zachte stukjes op het hoofd en neus stuk en nu blijft het ook gewoon harig. Maar voor de winter nog wel een idee om dan biotane halster te doen.

@skippy, met heel de zomer ook een deken snap ik je keuze heel goed! Dan is bloot extra lekker.

Hier vandaag niks gedaan, zouden op buitenrit maar echt te warm. We hebben die lekker een uur buiten in de schaduw gegraast en lekker gekroeld. Gister even in de longeerbak gewerkt, ik zie nu wel echt dat ze begint met afvallen. Gras is ook wel op dus we voeren nu ook bij.
Afbeelding

En nog 1 gewoon omdat ze knap is
Afbeelding