Dressuurhaflinger

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Peelie

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:42

Ik meld me ook.

Ik start redelijk fanatiek (tussen het studeren door) mijn 5 jarige Haflinger ruin op L2 niveau. Thuis Is hij M1 klaar, maar op wedstrijd wil hij nog wel eens overprikkeld raken waardoor het niet zo goed gaat. Hij Is meer dan een heel klein beetje sensibel. Echt een puntje van aandacht dus.

https://fbcdn-photos-h-a.akamaihd.net/h ... 6d6d009ece

Mijn merrie Is ondertussen bijna 13 en Is thuis op Z niveau gereden. Op wedstrijden tot L2+7 gekomen, maar een blessure gooiden roet in het eten. Ze staat al een poos "stil". Ze word sinds een tijdje wel weer wat gereden wat ze machtig mooi vind. Ik zie haar helemaal opvleuren. Ik hoop haar tzt ooit weer eens te starten.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... JpIjoidCJ9

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:06

Ik doe trouwens 22 Feb mee in benningbroek en 14 maart houten (zo uit mn hoofd?) wie nog meer?

Ps. Ik heb een koudbloedgroep op facebook.

https://m.facebook.com/profile.php?id=541161859352621

Eenieder die het leuk vind om foto's te delen van zijn koudbloed (hoeft dus niet persee een haf te zijn) voel je vrij om je aan te melden :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:22

Waarom zou je pas weer in april starten naomie?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 07:26

Wat me opvalt Is dat een hoop van jullie (vooral B ruiters heb ik het idee?) zich benadeeld voelen door andere ruiters of jury. Waarom, vraag ik mij een beetje af.

Als je je paard goed voor elkaar hebt rij je gewoon je punten. En tuurlijk zit er wel eens een flauwe ruiter of jury tussen, maar dat gebeurd ook als je op een kwpner rond stuurd die een te dikke voorpluk heeft of een te lang hoofd... Dat Is niet inherent aan het rijden van een Haflinger imo.

Zorg er voor dat je je paard voor elkaar hebt, rij netjes, nagefelijk en actief je proef rond. Maak je niet druk om andere ruiters of wat de jury er van vind. Als je je punten niet rijd, reflecteer waarom je geen punten hebt gescoord. Zorg er voor dat iemand filmt zodat je samen met het protecol de punten kan doornemen. Wees kritisch op jezelf.

Ik vind het zo makkelijk om andere de schuld te geven.

Zo. Dat gezegd hebbende :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:27

Hey, leuk dat springen! Ik spring met Nash eens in de 2 weken. Gewoon voor de afwisseling, maar hij kan het wel goed. Mocht ik ooit nog eensnin een gekken bui zijn, gan ik wel eens officieel springen. Maar dat Is toekomsg. Hij is nog jong :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:08

Nash is 1.52 en Mara 1.44. Ik ben zelf 1.64

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:22

Ik langelijn af en toe met mn ruin. Ik vind het best leuk om te doen. Je wprdt je heel bewust van je teugelhulpen. Ik kan alle oefeningen (wijken, sbw, travers, appuyament) doen aan de lange lijnen. Maar hij kan ze ook al onder het zadel, dat helpt wel.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 07:19

Een baucherbit mag niet gebruikt worden op wedstrijd en ik zou je dus aanraden met een bit te trainen waar je ook mee mag starten. Anders kom je tijdens wedstrijden gegarandeerd in de knoop.

Ik heb Nash hier op een dubbelgebroken watertrens, 16mm. Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik die af en toe nog te dik. Soms gaat zn mond niet lekker dicht heb ik het idee. Het is wel het enige bitje waar hij lekker op knabbelt.

Nash heeft zijn wolfstanden nog gewoon. Ze zijn wel een heel stuk afgeslepen door de tandarts om verwonding van andere paarden (al bijt hij helemaal niet, maargoed) te voorkomen. Wel Is er in oktober een mega wolfskies verwijderd.

Dat arme dier bloede als een rund, maar hij loopt nu zo veel fijner. :D

Dus, conclusie, wolfstanden laten zitten en als hij wolfskiezen heeft laten verwijderen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:55

Een baucherbit mag alleen in het Z of hoger mee gestart worden. Vandaar dat ik het zei.

Ik kan op Nash met een hackamore rijden en daar gaat hij heel fijn op. Maar als ik een sidepull oid zou gebruiken gaat hij mega aan de kletter, waar ik helemaal geen zin in heb :)

Ik heb as zondag weer priveles, joepie :D heb ik zin in.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:36

Ik rijd mijn dressuurlessen nooit meer in groepsverband eigenlijk. Ik vind het vaak niet leerzaam genoeg en er Is vaak te weinig aandacht voor mij (vind ik). Dus daar rij ik alleen maar privélessen.

Echter komt mijn instructrice uit Tilburg en ik woon in midden Nederland, dus ze komt maar 1x per maand.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:16

Mn woonplaats staat bij mn nickname ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:55

Naomi, ik denk eerlijk gezegt dat je assertiever moet worden met je paard. Pak hem een keertje door. Als hij aan de longe wel netjes loopt, kan hij het dus wel En ligt het probleem dus bij jou. Het doorpakken ligt dus bij jezelf, en niet bij de spullen die je gebruikt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:22

Nash heeft ook moeite gehad met de galop. Hij bleef maar in 4tackt gaan ipv 3 tackt. Van de ene instructie moest ik hard galoperen zodat hij in de juiste tackt zou gaan. De andere zei juist verzamelen en van daar uit sprong laten maken. En dat werkt voor Nash.

Hem plat door de bocht laten rennen word hoj geen haar beter van, ik heb het maanden geprobeerd En ik voelde me er op een gegeven moment ook niet goed bij. Daarna andere instructie die juist zegt verzamelen, en nu gaat de galop er goed. We zijn er nog niet natuurlijk, maar het gaat echt veel beter :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:51

Vandaag priveles gehad. Ging best goed. nash was gisteren alleen mega druk en heel veel spanning. Dus gisteren Had hij al flink gewerkt, hij Had vandaag dus nog spierpijn

Uiteindelijk wel lekker gereden en heeft Nash vandaag hard gewerkt. Wat meer focus gelegd op door heel het lijf nageven en voorwaards blijven denken. Ook de sprong in de galop houden. Joepie, dat ging zo fijn. :D

Ik voelde me op een gegeven moment zelfs een dressuurruiter :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:38

Ik ga tot max een uur met de trailer rijden weg.

Ik start in Benningbroek als laatste in de L2 (op de nieuwe startlijst zometeeen).

Ik weet even niet wie het zei, maar laat je noet onder de indruk brengen van hogere klasses. Daar heb je voorlopig nog niks mee te maken en als je jezelf daarmee gaat vergelijken, dan kom je daar nu nooit bij in de buurt. Het zorgt er alleen maar voor dat je extra stress krijgt.

Als je al gaat kijken naar de hogere niveaus, doe het dat alleen om te kijken. Gewoon omdat het leuk Is, niet om jezelf er mee te vergelijken. ;)

Zometeen een lesje geven, paardje even longeren en dan zijn We weer klaar voor vandaag.

Mijn vriend Is ook mijn groom. We gaan samen op wedstrijd, hij leest mij voor, helpt mij met spullen pakken en opzadelen. Maar mijn vriend en ik zijn al 5 jaar samen. We kennen elkaar door en door en hij vind mijn paarden leuk :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:43

Hier ook geen carnaval openingstijden. Ik woon boven de rivieren, lekker makkelijk :P

Er zijn hier in de buurt zo veel wedstrijden op een straal van 10 kilometer, dat ik mijn God nooot weet naar welke wedstrijden ik wil :P de keuze Is reuze iig :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:25

Ik start ook tussen de kwpners. Ik merk idd wel dat ik er harder aan moet rijden bij een 'normale' wedstrijd. Maar ik vind niet dat ik strenger beoordeeld word. Ik win namelijk ook wel eens.

Het is denk ik meer omdat de kwaliteit van de paarden bij de normale wedtrijden hoger ligt. Ik win bijna altijd bij de KVTH/DAH wedstrijden namelijk. Maar mijns inziens komt dat doordat ik mn paard klaar heb om bij een normale wedstrijd punten te rijden. Veel mensen gaan mee in het imo vaak lage niveau van veel koudbloed ruiters. Dat imago komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.

Dus ik merk wel dat ik op een KVTH/DAH wedstrijd minder stress heb om te scoren (dat is ook een rede dat ik die wedstrijden leuker vind) en dus 'makkelijker' ga rijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:42

Ik vind dat ook zeker goed. Een aantal jaar geleden was het idd nog zo dat er echt nog met punten gesmeten werd. Dat is nu echt niet meer zo. Er zit nu misschien nog maar 3 punten verschil tussen een normale of dah wedstrijd. (bij mij iig)

ik vind wel vaak het niveau in de B nog erg laag. Hopelijk worden ze daar ook wat strenger. Dat zou het imago van koudbloedwedstrijden zeker goed doen :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:53

Silby, ze worden ook echt wel strenger gelukkig. En daar ben ik heel blij mee want ik vind het zo zonde van een ras wat zo veelzeidig is en eigenlijk elke tak van sport kan beoefenen.

Ik hoop iig dat deze trend zich vasthoud en het niveau blijft stijgen (vooral in de lagere klasses)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:28

Linkje?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 09:58

He.... Storm te koop?

Storm Is wel onwijs leuk!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:39

Nash heeft ook behoorlijk wat manen hangen.

Ik zal eens kijken of ik van de week, wanneer ik ze gewassen heb, een foto er van kan maken.

Zn manen zijn iig zo lang dat ze in de vlecht moeten, anders eet hij ze op. Ze komen iig tot onder zn zouders uit.

Ik kan er heel mooi een hengstenvlecht in maken. Blijft perfect zitten :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:55

Ik vind het vaak wel heel erg stoer staan, zo'n korte coupe. Waarom niet? Het groeit toch weer aan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 04:48

Als er eem beetje vet in de manen zit blijft het het mooiste zitten bij Nash. Een neetje wax doet echt wonderen. Of gewoon "vieze" manen. In helemaal schone manen word het wel lastiger, dan worden de haren stikf en glad waardoor het minder makkelijk blijft zitten.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:14

Iemand had het er over nav de discussie mbt het niveau op koudbloedwedstrijden, dat ze zich, na mijn uitspraak, voeld alsof ze geen recht heeft tot starten.

Dat Is natuurlijk onzin. Maar ik vraag mij wel altijd af hoe het rijden dan thuis gaat. Ik zie zo vaak dieren die nog nieteens een beetje fatsoenlijke overgang stap, draf, galop kan make, ze met losse teugels rondrijden en nog geen normale volte kunnen rijden.

Ik vraag mij oprecht af wat je dan komt doen. Gs eerst thuis de proefjes oefenen zodat er een beetje ritme in komt. Dan kom je ook voor minder verrassingen te staan als je op wedstrijd bent. En dat maakt het boor omstanders ook leuker om naar te kijken, ipv geklungel. Ik bedoel dit alles positief, laat dat duidelijk zijn. ;)