Dressuurhaflinger

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 07:02

Ook ik meld mij hier even. Dit is Fhara van de Smidshof 1.54 groot, ze loopt op dit moment Z1 dressuur met als hoogtepunt 219 tussen de rijpaarden en 221 op een haflingerwedstrijd. Ons doel is om aankomend seizoen Z2 te starten.

https://lh3.googleusercontent.com/-47QsdCUric0/VF5S78pJjPI/AAAAAAAAAWc/ADFLBJkvKL0/s640/Fhara%2520Stoer%2521%2521.jpg

Verder bij ons in de kring absoluut geen last van "discriminatie" hoor. Wij worden vaak net zo gepunt als de rest in de ring. Alleen moet je wel reeel zijn, qua gedragenheid zullen wij het nooit winnen van een zeer correct lopende KWPNer.
Laatst bijgewerkt door mimp3 op 10-02-15 07:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Minolda Z1+14 met pensioen.
Fhara van de Smidshof Z2+8
Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:41

Helaal niet, wij gaan naar het haflingerevent in Uden. Ook erg gezellig hoor!!

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:23

Een baucherbit mag niet gebruikt worden op wedstrijd en ik zou je dus aanraden met een bit te trainen waar je ook mee mag starten. Anders kom je tijdens wedstrijden gegarandeerd in de knoop.

Een Baucherbit staat gewoon op de lijst van toegestane bitten bij de KNHS, maar vraag me af of een bepaald bit wel de oplossing is om aanleuning voor elkaar te krijgen.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:58

nnniekje schreef:
Volgens mij mag je met dat Baucherbit alleen in het Z starten. Ik heb er namelijk ook al eens voor gekeken.

Je hebt inderdaad gelijk! Was wel even zoeken hoor bij de KNHS ;)

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 20:05

Zijn er hier ook mensen die behalve de haflingerwedstrijden ook tussen de paarden rijden? En merken jullie verschil in de punten? Ikzelf vind altijd wel dat ik op de haflingerwedstrijden toch wat hogere punten rijd dan tussen de rijpaarden. Haflingerwedstrijden zijn erg leuk en gezellig maar ik vind het ook wel een uitdaging om tussen de paarden de starten en jullie?

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:52

Wie heeft er een oplossing voor een hengstenvlecht met deze manen. Ik krijg het niet voor elkaar. De manen zijn vrij zacht en glad dus zakt deze elke keer weer uit. Knotten is ook geen optie want die worden veel te dik. En de manen trekken wil ik dus echt niet
Afbeelding

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 07:24

@kiddokids, wat een geweldig weer om naar het strand te gaan! klein beetje jaloers..
@Meassie, kan mij voorstellen dat het moeilijk is om je ruin te verkopen, heb zelf ook altijd het probleem dat ik geen afstand van de paarden kan doen.
@leoniee, heel veel succes vandaag.

Ik heb zelf vandaag ook weer een wedstrijd na een stop van drie maanden. Toch elke keer weer wennen als je er een tijdje uit bent geweest.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:46

Iedereen gefeliciteerd met jullie behaalde punten. Vandaag zelf ook een winstpunt gereden maar de tweede proef helaas niet. Wel fijn gereden, maar er zaten wat rijtechnische foutjes in van mijn kant.
@kiddokids, wat ontzettend jammer dat het strand niet doorging.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:49

@Miiess18 mooie foto hoor, lijkt me een fijn paard!

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 20:18

SRY, fijn dat je paardje weer een beetje is opgeknapt!

Lisette inderdaad ik zag je zitten naast de bak! Ook gefeliciteerd met je punten. Is de foto mooi geworden? Zag al wel wat foto's voorbij komen op de site van de DAH maar Fhara'tje stond er niet tussen. Trouwens de foto's die je hier van jezelf hebt geplaatst zijn ook erg mooi hoor!

Koen Harmsen heeft de proef ook gefilmd, ben ik erg blij mee. Ga nu even mijn coupon vergelijken met het filmpje.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 22:22

Leuk stukje van Janouk haar boek. Haflingers zijn echt zoo leuk om hun streken, we hebben er 9 op stal staan en ieder heeft ook haar eigen eigenwijze karakter.
Enne Willem is inderdaad te herkennen aan zijn klompen en baard..haha

Heb vandaag een soort van rodeo gehad met Susi Sandra oeioei wat ging die bokken zeg! Lekker de lente in de bol en gaan maar. Had er wel een beetje knikkende knietjes van gekregen.

Ik heb hier een link van een filmpje van mijn proef afgelopen weekend. gefilmd door Koen Harmsen. Ben er heel blij mee want zo kan je eens kritisch naar je eigen rijden kijken.

Moet wel zeggen dat ik drie maanden erg weinig gereden heb en merk wel dat Fhara iets aan kracht ingeleverd heeft. Zijn net weer goed drie weken aan de gang maar zie op het filmpje dat ze nog iets meer gedragen mag lopen. Ook heeft ze op dit moment geen ijzers, wat ze normaal wel heeft.
https://www.facebook.com/l.php?u=https% ... =AAQGAhhoe

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:28

O jee! Ik weet niet waarom het filmpje het niet doet. Je kan hem op you tube zien op Fhara van de Smidshof Brummen 8 maart.
@Naapienaap, dit is een ouder filmpje van onsvan 2012 maareh het gaat wel om een merrie hoor..hihi
@Liesbethje. Klopt inderdaad! Waar ken jij Nienke van dan?

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:36

Naapienaap schreef:
@ mimp3... :-) ah dan was jij dat niet op dat andere filmpje... Zag nog een filmje van een haf... meteen ff kijken natuurlijk... Een met een kolletje...

Jawel,dat was ik ook. Maar dan een paar jaar geleden. En Fhara gedraagt zich wel als hengst maar het is gewoon een merrie.
Maar krijg wel vaker te horen of het een hengst is :j

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:05

@liesbethje, Oh inderdaad dan heeft Nienke het nog wel eens over jullie gehad.
@ Leoniee, wat heeft jouw paard toch een prachtige manen, ben wel een klein beetje jaloers.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:52

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde punten van afgelopen weekend! Ben even een tijdje in de meeleesmodus geweest ivm een ooramputatie van mijn kat. ben er nog steeds een beetje ziek van. Je weet dat het beter is maar het is nu zo'n zielig hoopje ellende. ze had een tumor op haar oren.

Maargoed hier heb ik het filmpje van mijn dressuurproef 8 maart j.l. De eerste keer weer op pad na een stop van drie maanden en ze heeft momenteel geen ijzers(Ik vind dat je dat wel terug kan zien in de beweging.

Ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden.

Deze proef is gefilmd door Koen Harmsen

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:34

@Baily12, ik dacht eerst zit daar haflinger in? Lijkt wel een tinker..nu zie ik in je profiel dat het een kruising is. Leuk paard! Op de standfoto kan je wel weer duidelijk zien dat er haflinger in zit :) .
@ mendiee, ziet er leuk uit hoor. De achterhand kan je alleen maar sterker maken met overgangen, overgangen en schijnovergangen rijden. En probeer iets meer impuls te krijgen maakt het ook wat makkelijker.
@Peelie, ook ik heb je topic gelezen...Jammer dat mensen zo kunnen zijn. Tuurlijk zijn er puntjes waaraan gewerkt kan worden. Maar hebben we dat niet allemaal? Van B tot en met Grand Prix. Gewoon lekker rijden en elkaar verbeteren. uiteindelijk zijn we allemaal zo begonnen.
Toch staan er nuttige tips bij, van mensen die het wel goed met jullie voor hebben.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:59

Janouk, leuk hoor, hihi straks gaat Janouk nog naast haar gouden springschoentjes lopen.
Flicka, gefeliciteerd met je punten.
Peelie, tuurlijk willen wij je filmpje zien! Probeer niet in een keer alles te willen veranderen he,dan zie je door de bomen het bos niet meer en verlies je het gevoel. Als je eerst werkt aan houding en zit word de rest makkelijker en als de rest makkelijker word krijg je vanzelf meer zelfvertrouwen en minder stres. tip van Miiess18 is een hele goeie. probeer met je kont in de lepel van het zadel geplakt te zitten en van daaruit ontspannen meebewegen met de onderrug.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:01

Peelie, ik vind wel nu je hem meer achter de vodden aanzit dat je beter lichtrijdt dan in de proef. Pas wel op met je slof dat je deze niet te strak houdt vind hem nog niet echt in een boogje hangen. galop mag ook wat meer naar voren. Foto oogt netjes!

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 07:14

Nee, je moet nooit te ver achterin het zadel zitten. je moet als het ware je zit in het zadel duwen om zo mee te kunnen bewegen met de beweging van de paardenrug. Ik reed vroeger altijd te veel op mijn bovenbenen, mijn instructeur trok mij wel eens iets naar achter aan mijn broekriem om te zorgen dat ik met mijn zit meer de beweging kon volgen ipv een beetje loskomen van het zadel. Ook weer moeilijk uitleggen dit hoor. Maar om op een gespannen paard wat zijn rug vasthoudt is dit toch wel belangrijk om daar in je zit niet in mee te gaan. Dus toch proberen heel ontspannen te zitten. Waardoor het paard waarschijnljk ook eerder de rug wat loslaat.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:33

Iedereen weer gefeliciteerd met de behaalde punten en prijzen.
Wat vinden jullie tijdens een dressuurwedstrijd, manen los of in een vlecht?
Zelf heb ik ze altijd los omdat een hengstenvlecht altijd uitzakt en knotten vind ik dus echt een beetje pennyachtig. Ik krijg op bokt ook best wel commentaar over de losse manen. Juist van de haflingermensen die vinden het rommelig. Wat betreft de juryleden heb ik er nooit geen commentaar op gehad. Wel een vriendin van mij in de klasse L1, daar vond de jury toch echt dat de manen gevlochten moesten worden.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:01

Leuk die foto's van Janouk! Wel spannend hoor in het donker bij het station.
@ Peelie, wow wat een punten zeg! gefeliciteerd.
@ maessie, jammer van de galop, maar 186 is toch ook wel weer goed!

Vandaag zelf ook wedstrijd gehad van het NHPS in westervoort. Resultaat 201 en 208 punten! Erg blij mee vooral met het commentaar wat ik kreeg. Sympathiek gereden en zeer veel harmonie tussen ruiter en paard. Mooie constante proef! Zaten ook wat foutjes in wat me ook wat punten heeft gekost. Het grappige is dat ik twee weken geleden juist het commentaar had dat er te weinig harmonie was(zie filmpje). Daarbij was de jury ook een pittige die de punten niet kado geeft.

Mijn pupillen hebben ook heel netjes gereden in de klasse B dressuur impuls. Liz was twee keer eerste met 193 en 196 punten. Amber had ook twee mooie winspunten 186 en 182. Kortom weer een geslaagd weekend!

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 19:45

Jeetje Maessie dat is schrikken zeg! Fijn dat alles nu goed gaat. Gek dat als je met je hoofd er niet helemaal bij bent, je vaak de beste punten rijdt.
@Peelie, ik denk dat je er voor het gemak eerst een beetje een halve volte van moet maken om deze lijn dan steeds rechter te rijden(gewoon even een stapje terug) Vaak als je schoudervoor inzet heb je de kans dat je je paard verbuigt waardoor deze alsnog weer in de verkeerde galop aanspringt.
@Patricia, die punten komen vanzelf wel, mijn eerste keren Z1 waren ook om te huilen. Maar dit is ook goedgekomen.
@Kiddokids, dressuur is en blijft een jurysport, ik ben zelf nooit helemaal tevreden over mijn proeven maar als ik een keer stiekem denk dat ik zeker beter was. Dan juist sta ik altijd onderaan.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:17

@Patricia73, ik vind filmpjes zo leuk om naar te kijken. Ook van jezelf je kan er zo veel van leren. Ben nu wel benieuwd welke punten je had. Het beeld vind ik er niet verkeerd uitzien. Je hebt waarschijnlijk veel punten laten liggen op de apuyementen en de tweede keertwending en de tweede en derde galopwissel. Mijn instructeur heeft mij vanaf het begin aangeleerd in een appuyement veel stelling te vragen want het is al snel te weinig. Bij de keertwending moet je opletten dat je op het binnenbeen blijft zitten. Galopwissel mag vloeiender. Galop vind ik goed! In de draf mis ik een beetje impuls, mag meer van achter naar voren. Denk dat je hem voor iets vrijer mag laten dan krijg je denk ik al een heel ander beeld. Inderdaad nog wat puntjes op de I en het gaat zeker goedkomen! (Is met ons ook goedgekomen hoor :j )

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:04

Iedereen gefeliciteerd met alle behaalde resultaten!

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:19

@Leoniee Goed zeg! Gefeliciteerd! Jammer dat je geen beeldmateriaal hebt.

Loletta 2018 L1+17
Lenthe Loren