[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

s_v

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:45

Sanso, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, wat een dotje, een echt prinsesje <3 !

Update over Jules:
Zo, weer een nacht zonder telefoontjes! Dus vanochtend weer zelf naar de kliniek gebeld. Ik vroeg hoe hij de nacht was doorgekomen en hoe het nu gaat, het antwoord was: 'Super!' *\o/*
Hij doet het echt heel goed, maakt geen koorts, heeft vannacht al een paar keer mest gemaakt en zijn 'darmgeluiden' waren terug normaal. Hij is ook heel allert en wakker (ze zei: zoals zaterdag toen jullie er waren, dat maal tien!) en laat zelfs zijn koppige kantje al zien, hij voelt zich oké, mijn stoere ventje en dat terwijl hij nog maar 2 dagen gelegen onder het mes lag <3

Ik ben zo fier op mijn maatje, het is zo'n stoere en sterke beer <3 Nu duimen en hopen dat er geen ontstekingen komen in zijn buikje en dat alles zo goed blijft vooruit gaan, maar we zijn in ieder geval op de goede weg!

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 10:51

Ooh, dat vergeet ik zelfs nog te zeggen tegen jullie, inderdaad!
Hele fijne Kerstdagen gewenst! {:) <|-

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:01

Wat een leuke foto van Caj! :D

Vandaag terug even op bezoek geweest bij mijn bolletje, hij stelt het echt heel goed. Ongelofelijk eigenlijk, als je bedenkt dat hij er een paar dagen geleden nog bij stond als een hoopje ellende en hij zaterdag is geopereerd.

Hij krijgt nu 6x per dag een handje hooi en een keertje slobber. Hij is wel 'grumpy' dat het niet meer hij is natuurlijk een echte Fjord hé :+
We mochten een stukje met hem wandelen aan de hand vandaag (5 minuten), hij had veel energie, maar was heel flink en genat er echt zichtbaar van!
Afbeelding

Als alles zo blijft gaan (wat wel de prognose is) mag hij vrijdag of zaterdag al weer mee naar huis! Ik ben zo fier op mijn maatje, hij doet het zo ongelofelijk goed daar <3
Afbeelding

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:24

Wat fijn dat ze het zo goed doet Ipsilonka! Ze ziet er happy uit zo voor de wagen! :)

Vanmiddag weer op ons dagelijkse bezoekje geweest in de kliniek, het gaat hem goed, de hele genezing verloopt eigenlijk vlot. Hij heeft veel energie was blij dat hij even buiten mocht stappen :D En natuurlijk ging hij actief opzoek naar eten, draakje :+
Ik zal zo blij zijn als hij eind deze week terug thuis staat. Terug een beetje in 'ons normale doen', in hoeverre dat kan nu natuurlijk. Heb ook het gevoel dat het hem deugd zal doen, terug in zijn eigen stalletje, dicht bij zijn vriendinnetje, die hem echt wel mist, arm klein ding <3
Afbeelding

Hij is trouwens wel best wat afgevallen na de operatie, gelukkig had hij reserve genoeg (ahum, te veel O:) )

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 16:51

Knap gemaakt Sanso, de neusriem is tof, hoe heb je dat gedaan? :)
Ik heb vorige week ook een touwhalster geknoopt voor mijn bolletje, leuk om te doen he en eens je het door hebt, zit er ook zo eentje in elkaar :)

Mijn maatje is weer thuis, wat ben ik blij dat ik dit vertrouwde uitzicht terug heb in de stal. Hij is helemaal happy (want hij kreeg een beetje hooi!) en zijn vriendinnetje was echt door het dolle heen, net als ik trouwens! <3
Afbeelding
Jules ging ook gelijk zijn nieuwe stal weer even 'inwijden' maar plasje of een plasje, Vlekje wil knuffelen :+:
Afbeelding

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:19

Voor jullie ook de beste wensen allemaal nog! Maak er een geweldig jaar van met onze (nu nog ;) ) pluizige gouden vriendjes, vol mooie momenten om nooit meer te vergeten <3

Jules zijn manen zijn lang, dus ik kan je niet helpen met je vraag Jessol. Wat jammer van de verbening, heeft hij er veel last van zelf? Hoe is de prognose dan? Ben er verder niet echt mee bekend.

Over het voeren, Jules krijgt nu een aangepast rantsoen natuurlijk, hij krijgt 2x per dag 2 handjes slobber (soms met een worteltje erbij) dat wordt later terug gewone onderhoudskorrel 2x 1 handje + SANDEX om het resterende zand uit zijn darmen te halen. En 3à4 keer per dag ruim voldoende hooi. 's ochtends in een gewoon hooinet, 's avond in een slowfeed net van de EJ, zodat hij 's nachts wat langer toekomt. Tussendoor krijgt hij het los op de grond.

Vanmiddag komt de DA, om de draadjes van de operatie te verwijderen, ik laat ook ineens bloed prikken om insuline resistentie uit te sluiten (of vast te stellen, maar dat hoop ik niet!) zijn er van jullie Fjorden die last hebben van IR? Laar het kleintje hier ook gelijk testen op IR en cushing, nu we toch aan het dokteren zijn, gaan we gelijk 'all the way'.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:32

Marcella schreef:
Nooit laten testen op IR, maar wel behandelt als IR paard. Hij heeft ook Cushing.

Jullie ook de beste wensen. :o

DA stelde zelf ook al voor om Jules dan eerst op cushing te testen, en daarna op IR, ben benieuwd wat eruit gaat komen eigenlijk, vind het wel een beetje spannend...
Voer jij dan heel anders voor de cushing + vermoedelijke IR? Ik voer nu ook al vrij 'taai' hooi en bijna geen krachtvoer (met weinig koolhydraten) maar 2 x 1 klein handje per dag, voor het idee. Dat komt volgens mij vrij goed overeen met een IR dieet al, of sla ik de bal daar volledig in mis?

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:52

Isabel_k schreef:
Ik voer mijn fjord met cushing bijna niets. Alleen hooi en een handje metazoa brokjes.

Dat is dus ook wat de mijne normaal krijgt, alleen krijgt hij dat handje brokjes dan 2x... Nu ziet zijn dieet er iets anders uit, maar dat is omdat hij nog herstellende is van zijn koliek operatie 2 weken geleden, hij krijgt slobber (ook met een laag suiker gehalte) om het zijn darmen iets makkelijker te maken, zodat het resterende zand makkelijker mee weg spoelt, in samenspraak met de kliniek.

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:20

De DA is net weg. Die vond hem helemaal niet zo overdreven dik voor zijn ras, hij was juist netjes in conditie volgens hem. Hij zei 'ik heb er andere tussen mijn cliënteel zitten'. Al is Jules natuurlijk wat afgevallen van de operatie (zijn gras/hooi buikje) maar ook in zijn hals e.d. was hij niet overdreven vet volgend hem, dus dat was al positief nieuws!

Kleintje is een ander verhaal, bij haar wel vermoeden van cushing, niet zo zeer owv haar gewicht, wel omdat ze een shettie is en al wat ouder (als in 30+) + in het verleden wel bevangen geweest... Even hopen dat het niets is, en anders een aangepast dieet + medicatie voor madamme, zodat ze nog lang mee kan gaan!

Draadjes zijn uit de wonde gehaald, wonde zag er heel goed uit, net zoals het paard. Volgens de DA herstelt hij bijzonder goed (had nog met de kliniek gebeld voor hij kwam, ook daar hadden ze nog eens gezegd hoe goed hij het al deed :) ). De draadjes eruit halen was een heel preciesie werkje, een gepriegel voor de DA, zo onder de buik van een paard, zag er wel spannend uit.
Maar wat was mijn mannetje flink!! Hij stond er gewoon bij te slapen, is niet eens een beetje opzij gestapt. Zelfs de DA was er verbaasd over, normaal moet hij paarden altijd verdoven om dit te doen en zelfs dan is het vaak nog een spannende onderneming. Knap paard <3 !

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:59

Pff knippen, ik zou het niet aandurven, ziet er bij mij vast schots en scheef uit dan :+ Maar goed, ik rijd ook geen endurance, dus ik heb makkelijk praten natuurlijk :j

Ik laat die van mijn manneke ook lekker groeien, vlecht ze wel week om week (normaal gezien dan toch, schema is een beetje in de war gelopen met heel het rug gebroken - koliek gedoe van de afgelopen weken O:) ) daar doen ze het goed op, hoop dat ze tegen de zomer toch op zijn minst zijn hals voorbij zijn, dat hij met mooie lange manen op onze trouwfoto's kan staan <3

Die van zijn vriendinnetje zijn aardig lang ondertussen, ben ik heel fier op, aangezien die exceem heeft, is het best een uitdaging om haar mooie bos te behouden, meestal schuurde ze er hele happen uit, waardoor knippen de beste optie was uiteindelijk :(:) Gelukkig dit jaar wel heel goed gelukt :)

Hij mist trouwens wel een stukje manen na zijn avontuur in de kliniek 3 weken geleden, nu hangt er dus één korter vlechtje tussen, gelukkig groeit het weer bij :D

Ooit, wil ik ook een grote moestuin Marcella, hoe ziet de jouwe eruit? Heb je ook een bijzondere indeling (qua vormen enzo) of 'gewoon' rechttoe rechtaan? Ben wel benieuwd nu eigenlijk!
Jules liep ook altijd lekker los mee naar binnen, lekker rustig en flink, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat hij weet dat hij eten krijgt in zijn stalletje :Y)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:06

Oh, wat ik trouwens nog aan jullie wilde vragen, weten jullie toevallig hoe zwaar jullie Fjorden zijn?

Ik heb Jules trouwens deze week 'gewogen' met zo'n meetlint van de kliniek, hij kwam op 470 kg strak gemeten (met al dat haar, kan het natuurlijk nog wel een beetje afwijken, maar goed) en meet volgens zijn papieren 1.43 (nog niet zelf nagemeten, maar ga er van uit dat dit ongeveer wel klopt).

Nu vraag ik mezelf af of dit een beetje een normaal gewicht is? Aangezien ik van de kliniek te horen kreeg dat hij veel te dik was, en mijn DA dan weer vond dat hij helemaal niet te dik was... Hij is wel wat afgevallen door de kliniek natuurlijk, maar ook voorheen vond mijn DA niet dat hij super zwaar was. Wel toen ik hem net kocht, toen was het echt een bolletje, maar ondertussen zijn er wel heel wat kilo's af...

Even ter vergelijking:
April 2017
Afbeelding
Afbeelding
December 2017
Afbeelding
Afbeelding

Heb helaas nu even geen betere vergelijkingsfoto's ...

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:51

Dat heb ik inderdaad ook geprobeerd Fabster, kon de ribben wel voelen, niet bij het aaien, moest wel wat druk zetten, maar goed, er zit ook veel haar tussen nu natuurlijk !
Jules zit voor mijn gevoel tussen de 2 in Marcella, al is hij nog wel wat aan de dikke kant, dat merk ik zelf ook wel. Maandag of dinsdag komt de DA waarschijnlijk nog eens langs voor de tanden + uitslag bloedjes bespreken, zal het ook nog maar even met hem bespreken dan :)

Waauwie, wat een moestuin Marcella, geweldig! Heb je lekker het hele jaar vers eten van als je wat inmaakt en invriest toch? :)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:58

Oh, oops, die 2 reacties waren sneller dan mijn post :) Ik vind dat Bente er wel heel netjes in conditie uitziet, maar, dat jullie 'sporten' ook wel echt he? :)

En 511 is inderdaad wel veel Jessol, maar wat je zegt over dat Fjorden vaak te dik zijn, vind ik ook wel waar... De mijne is ook nog aan de zware kant hoor, mogen nog wel wat kilo's af, maar veel meer dan 2x 10 minuten stappen per dag mogen we nu niet, dus dat zal iets voor tegen de zomer zijn!

Ik zag jullie topic op MD voorbij komen inderdaad Jessol, veel sterkte voor jou en Shadow, jullie waren net zo fijn aan het groeien samen, hoop echt voor jou dat jullie dat jullie nog wel veel fijne recreatieve ritten mogen maken samen! Dat jullie nog lang kunnen genieten van elkaar!
Laatst bijgewerkt door s_v op 12-01-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:12

Dat is echt een hele hoop he! Mijn ouders hebben ook een grote moestuin, het is wel veel werk maar je krijgt er ook wel echt veel voor terug he, en je weet wat je op je bord krijgt, ook niet helemaal onbelangrijk, toch :)

Heb je geen pompoenen en courgettes staan? :) Gewoon interesse hoor, maar ik zag die niet op je plan, daarom :)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:41

Dat issie zeker <3 Mooi hoofdstelletje ook! Barefoot?

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 17:25

Ziet er goed uit Von, netjes geknipt en het boogje staat stoer, net als het blauwe, staat leuk op Fjordjes vind ik, eigenlijk alle kleuren wel, maar blauw is toch wel een van mijn favoriete kleuren denk ik, naast rood (en roze, maar ik heb een ruin :Y) )...

Heb nog een blauw touwhalster + leadrope besteld, maar daar is ergens iets mee mis gegaan, dus pakketje wordt zo snel mogelijk opnieuw verzonden, ach ja, we staan nu toch effe 'op pauze', dus kan nog wel even wachten :)

Pompoen en courgette opzich vind ik ook niet lekker hoor Marcella, maar in soep, njammie, vooral butternuts zijn echt heerlijk om in soep te verwerken, maar goed, dat is een kwestie van smaak natuurlijk :j ! Meloen lukt in de serre bij zonnig weer normaal goed en ze zijn wel voller van smaak dan de 'winkel meloenen' (mijn ouders verkopen groenteplantjes, dus ik hoor m'n vader regelmatig advies geven aan de klanten :) ).

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 19:06

Haha, dat is wel handig ja, als hij de lucht in gaat gaan je tomaten het zeker niet doen en je meloenen al helemaal niet, hihi :+
Tomatensoep is ook echt jammie hier trouwens, maar eerlijk is eerlijk, meestal wel uit blik, verse is zoveel werk (gelukkig krijg ik elke week een pot verse soep van mijn schoenmoeder, lekker makkelijk en vers, en zij kookt graag, iedereen blij dus :j ) , kippensoep niet zo, alleen als ik ziek ben, dan moet ik soms van mezelf :)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:04

Wat verdrietig van Viking Sanso :( Ken jullie hele verhaal niet, maar hoe lang heb jij hem al? Wat fijn dat hij nu de kans krijgt om dit allemaal te verwerken & dat hij een warm en veilig thuisje heeft bij jou <3

Ik ga opzoek naar de FB pagia om de filmpjes te bekijken, want het is ook wel interessante materie. Denk soms dat er ook ergens iets is mis gegaan in het verleden van Jules (al is het dan zeker niet bij het meisje waar ik hem van kocht, zij was super met hem <3 ) maar hij kan zo schrikken van kleine dingen en was in het begin bang van de zweep...

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:05

sanso schreef:
Op de Facebookpagina kan je filmpjes van de training sessies zien voor wie geintresseerd is!

Jeetje, ik bekijk de filmpjes net, hij is echt bang he? Wat sneu zeg en wat goed dat jij dit voor hem doet!

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:01

Wat fijn dat hij in ieder geval de tijd al heeft gekregen om te wennen aan zijn nieuwe omgeving, dat zal hij zo te zien zeker nodig gehad hebben! Je ziet op de filmpjes ook dat hij wel tot rust komt bij jou, of die indruk heb ik toch, komt vast wel goed, als hij de tijd ervoor krijgt, maar die ga jij hem zeker geven!

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:17

sanso schreef:
Wow wat ben ik trots :D
Er stond vandaag een totaal andere Viking in de weide! Zo heerlijk relaxed!
Ik heb met hem alle oefeningen gedaan exact zoals gisteren, maar hij deed wonder boven wonder alles goed.
Zelfs de loop en stop oefening met lichaamstaal deed hij zonder lijn, helemaal los.
Ik ben een trotse mama *\o/*

Wat fijn dat je al een verschil merkt na 1 sessie, zo als ik het leeg, zit het (beginnend) vertrouwen toch wel echt goed, dat hij het vandaag al zo goed deed onder jouw begeleiding, wat fijn!

Ik ben ook een trotse mama, begin deze week maakte ik een grappig topic over Jules, waarmee we in uitgelicht stonden & nu kom ik er ook achter dat ons topic 'topic van de week' is, wat leuk :D

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 18:40

sanso schreef:
Hoe gaat het nu met hem na zijn operatie? Goed herstel?

Beter dan ik had durven hopen 3 weken geleden, hij doet het zo goed, hij heeft vanaf dag 1 kei hard gevochten en het herstel na de operatie is volgens de kliniek 'uitmuntend' verlopen (staat letterlijk zo in het verslag). Begin deze week zijn de draadjes uit de hechtingen gegaan & heeft mijn eigen DA nog even kort telefonisch contact gehad met de kliniek hierover, daar vertelde ze nog eens hoe goed hij het daar al deed. En ook mijn DA vond dat hij een hele alerte en vrolijke indruk maakt! Het is dat hij nog zo'n apart patroon in zijn vacht geschoren heeft, verder heb ik gewoon mijn paard terug <3

Wat een verschil ook op 3 weken:
Een zielig hoopje ellende op van de pijn, helemaal vies van het rollen & vallen :(
Afbeelding
En weer helemaal zichzelf...
Afbeelding Afbeelding

Er is wel nog een bloedje in het labo, om eventueel cushing uit te sluiten, gezien hij best zwaar is, en altijd honger heeft... Daarvan heb ik begin deze week normaal de uitslag...

Verder blijven de eerste weken nog wel spannend en blijft het opletten voor complicaties zoals HB, omdat hij nu iets minder beweging krijgt... Al vind meneer dat zijn stal ruim genoeg is om een drafje in te doen & van de week zelfs een paar pasjes galop. Hij heeft een lekker ruime stal, van 5x10, dus als je naar de andere kant moet om te eten, tsja, dan ga je hard als je een Fjord bent natuurlijk :Y)

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 22:33

Hoe gaat het met jullie en jullie gouden vriendjes? :)

Ik heb begin deze week de bloed uitslagen binnen gekregen en die zien er goed uit, geen cushing of aanwijzingen tot andere problemen en dat bij beide paardjes!

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:09

Mooi zadel sanso, leuk dekje ligt er ook onder en fijn dat het rijden goed ging! :j
Maar, ik moest wel heel erg lachen om de foto, sorry, zo'n mooi nieuw zadel, chique ANKY dekje & dan een lekker vieze/natte pony eronder, met een dikke berenvacht, heerlijk :D

Ik ben de hele namiddag (2u) aan te tuttelen en het poetsen geweest met de paardjes, heerlijk, het is er weer voor ook, bah zeg! Heb de voorpluk van Jules nog eens 'ingevlochten' maar meneer vindt dat niet zo geweldig leuk, dus het is niet zo netjes, die van zijn vriendinnetje is beter gelukt hihi :o
Afbeelding

En, ik heb nog een foto van Jules vroeger gevonden, was de foto al wel eerder tegen gekomen, maar nog niet gedeeld hier, heel ander paardje is het, maar z'n koppie is nog herkenbaar :D Hier was hij 3 jaar, puppie paardje <3
Afbeelding

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 17:32

Ik vind het grijze eigenlijk wel leuk staan op zo'n fjordenkleurtje, hij/zij(?) komt er goed mee weg! :)
Haha, is ook geen beginnen aan, nu poetsen, mijne is schoon nu, omdat hij niet buiten mag, anders had ik hier ook zo'n moddervarkentje lopen hoor :D

Hihi ja, Jules heeft een schattig klein vriendinnetje, nuja, klein, voor een shet is ze vrij groot (1.10m). Vlekje is al bij ons sinds ik zelf een jaar of 10 ben, dametje wordt al behoorlijk oud (zal rond de 30 zitten nu) maar doet het nog steeds super en heeft voorlopig (even afkloppen) nog geen last van ouderdkomskwaaltjes <3
Tsja en wat hun soort betreft, ze zijn lekker koppig, maar als je ze goed opvoed, kan je er ook wel mee lezen en schrijven hoor, ik vind het een kei tof ras en vind dat ze qua karakter best dicht bij onze gouden vriendjes liggen, ze zijn alleen wat kleiner :+