[HK] Het grote fjordentopic

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:00

Hallo allemaal! Ik meld mij bij dit Fjorden topic. Ik heb zelf een Fjordenruin van 12 jaar oud. Ik heb hem vanaf dat hij 6 maanden oud is. Hij staat samen met zijn halfbroer welke van mijn moeder is.
Naam: Berthus (officieel Bluf)
Vader: Haldor
Moeder: Jerika
MV: Tunar

Wij zijn M1 startgerechtigd :)

Hij is geschoren omdat ik actief met hem rij en anders gewoon 3 uur nodig heeft om droog te worden... Hij staat overdag buiten op de paddock en in de nacht op stal. Normaal zet ik hem met een halsdeken buiten neer, maar in een jaar tijd heeft hij een onwijs brede nek gekregen... Nu heb ik een bucas deken met XL hals, maar zelfs deze is te krap!!
Wat voor halsdeken gebruiken jullie?

Afbeelding
Afbeelding

XO Ilona

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:52

Ik was inderdaad al bang dat veel fjordeneigenaren hun knapperds dekenloos neer zetten. :')
Het is best een uitdaging een prettig deken te vinden die goed past op een fjord. Vaak zijn ze te lang aan de onderkant of te smal op de borst, hehe.

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:52

sanso schreef:
Welkom! Erg mooi dier! Hier ook geen dekens (wel een natuurlijk dekentje van haar O:) ) dus helaas geen advies voor je..

Dankje! :D

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:58

Isabel_k schreef:
Ik heb wel ergens in de kast een bucas turnout liggen die ze prima past mocht het echt super koud worden. Lees: dagen en dagen achtereen regen en sneeuw terwijl ze al niet zo lekker was. Maar dat is zonder hals.

De Bucas ligt tot nu inderdaad het best, alleen het hals stuk is hem te krap :(
Deken heeft hij altijd op, maar de dagen dat het heel koud is of veel neerslag doe ik de hals er bij. Nu dus mooi verlengt met stro touwtjes alleen vind ik dit niet erg prettig voor hem...

Ilonaa265

Re: [HK] Het grote fjordentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 14:19

Bedankt voor de reacties!!

Ik heb zelf een AB dressuur zadel op Bert liggen. Super fijn zadel, helemaal aangemeten op mij en me paard en op de andere fjord licht een JC vzh zadel en county compitior dressuur(weet niet of ok het goed spel, haha) ook super fijne zadels, beide 2e hands.

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:00

Anita45 schreef:
Hier 13 Fjorden en allemaal lekker zonder deken. Fijn te lezen dat er veel meer de keuze maken om ze zonder deken te houden in de winter. Geen betere bescherming tegen kou en regen dan hun eigen vacht.

Ben ik het mee eens, maar als je intensief rijd zweet een paard toch best erg. En als je een paard zi bezweet zonder deken buiten zet worden ze ziek. Dus vandaar de keus scheren zodat ze snel droog en op adem zijn en dan maar een deken om. Hij heeft 6 weken op stal gestaan ivm een nare snee aan zijn been (kon niet gehecht worden) en toen dus wel lekker zonder deken, zat alweer een aardige vacht op.

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 17:10

Als ik die van mij echt kaal wil houden de hele winter moet ik iets van 3 tot 4 keer scheren. Als ik niet scheer staat hij de volgende dag nog steeds nat op stal.
Ieder ze ding toch :)

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:00

Ik heb sowieso wel mijn vraagtekens bij het paard natuurlijk.. met bepaalde dingen ben ik het wel eens 24/7 stalling bijvoorbeeld kan gewoon niet het zijn buitendieren. Als ik denk aan paardnatuurlijk dan denk ik aan paarden die vrij op de prairie los rennen :’) Ik kijk naar mijn paarden hoe ze het hebben en wat beter/prettiger kan voor hen. En dat is lekker buiten geschoren onder een deken staan en zo veel mogelijk lekker aan het werk zonder oververhit of zeiknat van het zweet op stal staan. Ik vind het ook lekker om weer een droog jasje aan te doen na een uurtje zweten.

Btw, ben ik nou een van de jongste hier met me 22e ? Hahahah

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:05

sanso schreef:
Ik ben 21 :+

:)
Jou onderschrift is trouwens echt geniaal, hahahha :+

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:46

Heeerlijk de fjordenkoppies <3
Zo iets?
Afbeelding

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:58

Heerlijk die losse koppies allemaal zo lief bedoelt, hahaha.. tot je een lichte hersenschundig krijgt.. jupp happend to me boven op me oog dus blauw oog en een lichte hersenschudding.
Altijd leuk om die mannen bij te zien draaien, maar altijd blijven roepen dat ze stinken :’)

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:39

Inderdaad de bekende fjordstoten, al is onze andere fjord super zachtaardig en zal je noooit pijn doen, zo een zoetje.

Neusriem zit inderdaad laag, had dat hoofdstel net nieuw voor wedstrijden en even om gedaan voor de shoot dus niet helemaal precies pas om gedaan, thankss :)

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:41

Wij hebben deze knapperd er bij <3
Ernie, uhmm ja Bert en Ernie :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 12:25

Fabster schreef:
Die foto met 2 fjorden en de shet in het midden <3

Ik gad er ook een shet bij. Toen gad ik alleen nog Leo en de shet. Maar de shet is een aantal jaren geleden overleden. Ik heb nu 5 paarden aan huis staan (ook veel te veel trouwens), dus er is geen shet meer bij gekomen.

Die hebben wij in de woonkamer hangen, de 3 musketiers. Kunnen totaal niet zonder elkaar <3

Super leuk dat de meeste fjorden van ons toch ook een shetlander maatje hebben!

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:27

Wat een leukie die Viking. Wat is er met hem gebeurd dat hij nu zo onzeker is voor aanraking.

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 21:50

sanso schreef:
Ilona wat precies weet ik niet (deels wel maar niet alles) maar hij heeft een erg zwaar verleden gehad. Van zichzelf is het al een onzeker en iets wat sensibel/gevoelig paard. Dit is alleen maar verergerd door zijn verleden.
Ging als veulen al mis toen hij in de draad is komen te hangen, een erg groot litteken op zijn achterbeen.
Zo zijn er meer dingen; geslagen/mishandeld en ook mentaal gebroken. Bang voor vreemden, (onverwachte) aanrakingen en naalden oa.

Een heel boekwerk, maar omdat ik niet het hele verhaal kan terug ‘vinden’ ga ik er liever niet verder op in als dit. Wellicht via PB wel.

Achh arm dier! De oudste fjord van ons heeft ook iets mee gemaakt in ze jongen jaren, geen idee wat heeft ook wat littekens in zijn manenkam en bang voor de zweet. Gelukkig wel redelijk overheen gegroeid, maar nog steeds dagen dat hij erg gevoelig is voor bepaalde dingen. (Inmiddels al 19 jaar oud, maar nog..)
Succes met hem!! Veel vertrouwen opbouwen en oefenen :) Nu al heel veel verbetering te zien dus gaat vast ‘goed’ komen.

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:31

Wat een gaaf kado!! Daar gaan jullie zeker veel plezier mee hebben. Naast de wedstrijden heeerlijke buitenritjes.

Ik heb ook een paar western lesjes gedaan en ook een outfit gekocht toen der tijd. Super leuke dingen uit opgestoken die ik nu nog steeds gebruik in de ‘dressuur’.

De 2 broers in western tenue
Afbeelding

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:43

Staat inderdaad super leuk op die fjorden <3
Kempen? Dat is een aardig eintje tippelen voor ons haha, kom uit de buurt van alphen ad rijn. Hier helaas niet zo veel uitrij mogelijkheden. Vooral heel veel polder, maar dat is ook genieten. Gelukkig hebben wij een trailer dus als we willen kunnen wij ook lekker op tour :)

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:50

Wat een allrounders zijn die fjorden toch <3

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:13

Hier een link van het dekje wat je zoekt
http://ldpdesign.nl/zadeldek-bloem-square/
Ik heb die met sterretjes en tijgerprint.

Mennen doen wij niet meer. Ze zijn 1x er vandoor gegaan met ze 2e en over een hek gesprongen. Gevolg hek krom 1 paard in de sloot en de andere in shock op de grond. Daarna gelukkig niets mis met de paarden maar wel naar de eerste hulp met me moeder, die werd van de bok gelanceerd over de paarden heen... nou voor ons echt nooit meer. Al ligt het vooral aan die van mij, af en toe echt een panniek vogel.
De shet staat overigens wel voor de sulky, dat vind ik dan wel nog leuk om te doen :)

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:48

Alles goed gekomen gelukkig! Ze had een snee op de scheenbeen, auww, die is toen geplakt. Daarnaast nog wat kneuzingen. Dus al met al wel met de schrik vrij gekomen. Maar echt nooit meer. Je hoort inderdaad soms zulke nare verhalen over het mennen.. :(

He balen dat die is uiterverkocht misschien ergens anders?

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:37

Een kwestie van scheren of kammen...
Afbeelding
Afbeelding

Laten groeien of weer een mooi boogje er in knippen? Wat zeggen jullie..

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:42

Haha ja onze andere fjord heeft ook lange manen. En staat inderdaad super cute...
Afscheren kan altijd nog

Ilonaa265

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:57

Ja ligt er inderdaad aan hoe lang en vol ze manen worden, anders gaat het er uiteindelijk toch weer af hahah. We gaan het meemaken !!

Aaah wat super lieff!! Ze voelen dat inderdaad echt aan volgens mij. Die van ons zijn ook altijd extra lief tegen kinderen en zeker als ze inderdaad bijzonder zijn.
Zoals onze ‘oude man’ is super braaf, zet geen stap verkeerd en als je maar iets scheef gaat staat hij stil. Altijd gebruikt voor voltige les met allemaal van die kleine hummeltjes, geweldig. Tot dat ik er op stap dan zit er ineens een echte dwarse fjordenkop op hahahah.
Heerlijk <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie