Voor/nadelen aan fjorden.

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 15:52

Ik ben gek op Syl de fjord! Super werkwillig, zet 9 van de 10 keer zijn beste beentje voor (ook hij kan een off-dag hebben). Het is een echte goedzak! Aan de hand of aan de longe kan hij wel echt eigenwijs zijn, maar daar kan ik wel om lachen. Aan de longe of tijdens een buitenrit kan hij nog wel eens een vreugdebok geven. Verder zet hij geen pas verkeerd. Hij zoekt eigenlijk altijd contact met je en wordt ook gebruikt als coachpaard.

Qua disciplines doe ik alles met hem. We dressuren in het M1, we springen in de BB (70-90 cm) paarden en crossen BB. En er zit nog veel meer in! Een sportfjord is dus ook zeker mogelijk, kijk ook maar naar andere bokkers met fjorden. Wel is de ene fjord voordeliger gebouwd dan de ander. Syl is ook niet voor iedereen geschikt omdat hij maar 143 is.

Een nadeel vind ik inderdaad wel dat ze snel te dik worden. Dat is wel iets waar wij echt op moeten letten. En hij is redelijk klein (al maakt dat voor mij niet uit).

Waar syl ook last van had waren afbrokkelende hoeven. Op aanraden van de hoefsmid dus rondom op ijzers gezet en iedere dag smeren met bepaald spul. Inmiddels staat hij ook ivm sport rondom op ijzers. Geen idee of zijn hoeven weer zouden brokkelen als hij van de ijzers af gaat.

Maar net zoals bij alle rassen heb je er ook rotte appels tussen zitten. Ik zou dus gewoon kijken kijken en nog eens kijken (ook naar andere rassen). Wie weet is jou droompaard wel een Belg of KWPN'er, je weet het niet :D

Duc L1+4 eindstand ~ El Domingo L1+6 eindstand ~ Phil L2+1 eindstand ~
Syl M2+2 ~ F20+4

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie