Voor/nadelen aan fjorden.

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:45

Daantje_1996 schreef:
Dat eigenwijze verschilt volgens mij gewoon per paard.
Die van mij is echt heel erg meewerkend, tijdens het werk zelden eigenwijs en wanneer hij wel eigenwijs is, is dat bijna altijd met een reden (hij durft iets niet, is gestrest of heeft pijn bijvoorbeeld). Er is 9 van de 10 keer iets wat hij echt eng vindt (extreme schijterd).
Bijna alle fjorden waar ik wat mee gedaan heb waren ontzettend lief en meewerkend. Heb ooit als 10-jarig meisje alleen een buitenritje (stap, draf, galop) gemaakt op de toen 25 jarige fjord van mijn moeder, beest heeft geen stap verkeerd gezet, was heel lief en voorzichtig.
En er zitten zeker wel flink koppige exemplaren tussen hoor, maar dat is bij alle rassen zo. Eigenwijsheid moet je echt per paard bekijken

Wat ik persoonlijk een nadeel vind is de stokmaat, ik ben 1,90 dus over het algemeen zijn er niet veel fjorden waar ik mezelf op vind passen. Op die van mezelf vind ik het net kunnen, maar die is 1,57 (als het niet meer is intussen) dus niet heel erg representatief _O- .

Zo maat kom je niet zo snel tegen

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 02:51

xApple schreef:
Nadelen van een fjord;

- vaak manen knippen
- vaak gevoelig voor overgewicht
- en hoefbevangenheid
- eczeemgevoelig

En verder is het echt paard afhankelijk. Mijn 1e merrie was een kei in de dressuur en heel fijn en makkelijk te rijden daarin. We vielen altijd in de prijzen gewoon bij de paarden. Buiten was ze dan weer niet te doen.

Mijn huidige 2 fjorden zijn ook weer verschillend. Beide heel braaf en koel maar de ene trekt wel naar huis zeg maar maar goed die zijn nog jong dat komt wel goed. Moet hun karakter nog een beetje afwachten.

Vaak zijn ze van nature wat lomp maar ik vind dat je qua opvoeding heeeel veel kan doen daarin.

hoefbevangenheid heeft met het voer te maken, teveel eiwitten zoals bv gras, en kuilgras en biks

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 03:10

ik vind het altijd grappig dat er veel mensen altijd een fjord pony noemen.
Ondanks hun schoftmaat zijn het wel paarden,

Ik vermoed dat er veel mensen dat niet eens in gaten hebben.

Ze zijn niet voor niks zo sterk. Ze hebben de kracht van een paard.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:10

Nies_ schreef:
Je kunt snel dik worden ook een voordeel noemen :') De voerkosten van mijn KWPN'er zijn bijna 3 keer zo hoog. Het formaat vind ik absoluut een voordeel; dekens ed zijn een stuk beter hanteerbaar en daarnaast is het wat minder angstaanjagend voor je hulp die eigenlijk niks met paarden heeft.

Nadelen: ze hebben vaak slechte hoeven. De meeste hebben geen opvoeding genoten (vaak omschreven als "eigenwijs"). Ze hebben niet veel talent wat het lastig maakt om wedstrijden (dressuur, springen, maar ook marathons) te winnen. Ze hebben juist wel talent om zware dingen te trekken, mijn fjord geniet er echt van om de bak te slepen, het is gewoon leuk om te zien, maar helaas komen de meeste fjorden niet meer aan dat soort werk toe. Buitenrijden zijn de meeste ook wel geschikt voor, maar er zijn uitzonderingen. Naast de hoeven laten beenstanden ook te wensen over, halzen zijn niet al te functioneel en ik vind bij veel oudere dieren de ruggen ook niet al te best.

Maar je hebt zoveel verschillende fjorden. De mijne is bijvoorbeeld helemaal niet het type van werken word je moe, zoals hierboven omschreven. Ze is nu wat volwassener (14), maar vroeger kon ze er echt om niets tussenuit gaan. Kon enorm drammen omdat ze harder wilde, maar als ze voluit mocht ging ze stappen.

Ik vind fjorden wel te duur geworden. Voor hetzelfde geld heb je een haflinger en dan heb je iets betere kwaliteit om uit te kiezen. Misschien als je over de grens kijkt dat het beter is, maar in Nederland is het wel logisch ook omdat dat stamboek niet serieus te nemen is (weten niet wat een correcte en functionele bouw is. Daarnaast is het een corrupter bende).

Hoe populairder het ras des te duurder ze gaan worden.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:14

troi schreef:
Veel fjorden (natuurlijk niet alle!) komen terecht bij minder ervaren baasjes en worden inconsequent opgevoed en gereden. De dieren moeten het dan zelf uitzoeken, dat kunnen ze vaak wel, ze worden zelden gemeen maar dat creeert wel eigenwijze monsters. Ik vind dat vooral een nadeel aan oudere fjorden.
Het probleem dat mensen denken dat fjorden ponies zijn dus leuk voor kinderen en klagen dan ze zo sterk zijn .Het zijn paarden mini trekpaarden

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 00:12

Gini schreef:
Niksie schreef:
Qua gebruik in de sport ben ik het niet eens met bovenstaande opmerkingen dat fjorden geen talent zouden hebben. Mijn vorige fjord beheerste de Grand Prix dressuuroefeningen en mijn huidige fjord leert met gemak de oefeningen uit het M. Het zijn geen doorgefokte sportpaarden, dus fysiek zul je ze langer moeten trainen en hun gangen zijn natuurlijk heel anders. Maar dressuur en springen is voor elk paard goed om te doen. Door de brave, slimme karakters rij ik fijner en veiliger op een fjord dan op een rillerige, elastische KWPNer.

Ik denk dat het woord 'talent' verkeerd geïnterpreteerd wordt. Een talent is een aangeboren aanleg voor iets hebben, een begaafdheid waardoor een bepaalde vaardigheid je heel gemakkelijk afgaat.
Juist het feit dat er dus met Fjorden langer voor getraind moet worden en hun bouw en gangen anders zijn, "bewijst" eigenlijk dat ze geen talent hebben voor de dressuur. Dat is geen verwijt, want met veel trainen en oefenen kan je uiteraard wel ergens komen. Het is niet omdat je geen talent als violist hebt, dat je nooit een goede vioolspeler kan worden.

ik denk aan talent van de amazone's die geen zin hebben om te gaan om hun rijtechniek te verbeteren.
Terwijl het zo gelangrijk is ,

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie