Voor/nadelen aan fjorden.

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 17:18

Ik heb drie fjorden gehad, alle drie totaal verschillend.
Mijn Fjord dat ik als kind had, sprong met gemak over een hindernis van 1.30 m, kon dressuur en was een heerlijk paard. Dat paard was "groot" en "sterk" en is later naar een centrum gegaan voor kinderen met een mentale beperking. Het was ook niet "mijn" paard, ze is naar ons gekomen toen mijn echte paard (welsh) een klap had gekregen van een ander paard en haar ribben in de longen kreeg. Dat paard is één jaar in "herstel" gegaan en ik kreeg van mijn grootvader "een vervanger".
Zalige Fjord, heeft me de liefde gegeven voor het ras... en is bijna 30 geworden en héél veel plezier gegeven, ook aan die kinderen.

Hierna heb ik nog twee Fjorden gehad, ook twee totale andere paardjes. Max heeft op latere leeftijd geleerd om een karretje te trekken en kreeg gezelschap van Winnie... Op papier zijn ze geen 20 geworden, volgens de tandarts waren ze 10 tot 15 jaar ouder dan hun chip.
Heerlijke paardjes, kanjers, ik mis ze nog steeds.

Grootste nadeel? Ze worden inderdaad zo graag "vies" en ze hebben hun eigen "karakter"... waar ik wel van hou. Max zou zichzelf voor de 1000 procent gegeven hebben, die moest ik steeds sparen, die kende zijn grenzen niet, wilde altijd "pleasen"... Winnie was "gereserveerder", maar had Cushing met de nodige problemen... Winnie deed alles om zijn berijder "blij" te maken, of dat nu een peuter, kleuter, kind, volwassene was... hij paste zich ten volle aan aan de rijkunsten van zijn berijder...
Max kon ik niet geven aan een kind of iemand die nooit gereden had...

Heerlijke paardjes, moeten sober gehouden worden...

Staar je niet blind op een ras, er komt zeker wel een paardje langs waar je een "klik" mee hebt...
Zo ben ik nu blijven "plakken" aan een draver en een haflinger... maar het is zo dat ik altijd blijf "vergelijken"....
Ieder paard heeft zijn eigen "iets" dat weer anders dan het andere paard... het is de "klik" die je moet hebben!

Pluk de dag!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie