Ras van de maand: Pura Raza Espanola (PRE)

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:59

1,5 jaar geleden was ik het beu op de manege en leerde ik er niets meer bij, dus ging ik stilletjes aan op zoek naar iets anders. Zo kwam ik terecht bij een dressuurinstructrice die ook een aantal lespaarden had staan (aangezien ik geen eigen paard heb). Op het moment dat ik hier kwam rijden had ze 2 PRE's staan, eentje van haarzelf, de andere voor in de les. Na een paar keer te hebben gereden op Furio (de les-PRE) was ik helemaal verliefd! Even later ben ik hem dan ook gaan leasen.

Toen ik daar kwam rijden was hij nog maar 5 jaar oud, en eigenlijk echt heel braaf onder het zadel. Enige minpuntje is dat het echt een lui paard is. Mijn ervaring zegt ook dat de meesten goed zijn in het zichzelf makkelijk maken als je niet streng genoeg bent. In tegenstelling tot de PRE van de instructrice (een enorm heethoofd! De enige die erop kan rijden is zij, anders gaat hij gigantisch zenuwachtig doen. Zelfs bij haar is hij zeker niet de makkelijkste, maar zij kan er goed mee om. Zo zie je maar hoe er ook grote verschillen zijn binnen het ras.) is hij eigenlijk heel rustig. In de piste schrikt hij zelden, tenzij hij een beetje fris is, maar je kan hem goed bij je houden. Nu is hij iets meer dan 6 jaar oud, en is hij echt aan het puberen. Bokken als het niet naar zijn zin is, echt tegenstrop doen wat betreft voorwaarts lopen.. Maar met hoe ik op dit moment (niveau bedoel ik dan) rij vind ik het wel een leuke uitdaging. Op buitenrit is hij wel wat heter. Als we in groep zijn schrikt hij van weinig, maar als de rest draaft, moet hij perse (verzameld, vreemd dat dat in de piste niet kan :roll: ) galopperen en als de rest galoppeert kan hij ook echt vervelend doen. Standje kop tussen de benen en 10 keer bokken hoort daar ook bij.. Ook op wedstrijd kan hij van vanalles schrikken maar over het algemeen is hij vrij braaf.

Op de grond heeft hij soms weinig respect voor wie er naast hem staat. Stilstaan is onmogelijk en met bijten moet hij toch echt eens gaan stoppen. Als hij geen zin heeft om naar de wei te gaan, blijft hij gewoon staan en als je niet streng genoeg bent kan je het vergeten.

Het lijkt of ik nu alleen maar negatieve dingen kan opnoemen, maar ik vind hem een geweldig paard! <3 In principe kan je er alles mee: rijden, longeren, gaan wandelen, vrijheidsdressuur, zonder zadel, springen (al is hij geen natuurtalent :') )... Hij houdt van knuffelen (in de betekenis van kriebelen op zijn lievelingsplekjes) en ik vind hem daarnaast ook nog eens ontzettend mooi! De negatieve kantjes neem ik er graag bij!
Afbeelding
Afbeelding

Sinds een half jaar is er nog een PRE bijgekomen, met weer een totaal verschillend karakter. Een echte knuffelkont, altijd vrolijk, en in principe ook braaf met rijden. Hij schrikt wel van veel en gaat dan lopen, maar als je hem doorhebt kan je hem makkelijk bij je houden.

Ik vind het wel leuk om eens op Marktplaats naar aangeboden paarden te kijken, en als ik een paard mooi vind, is het 9 van de 10 keer een PRE. Ik kan dus wel zeggen dat ik helemaal verliefd ben op het ras!

Moppie - For always in my heart little friend! <3

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten