CPL topic

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:36

Sowieso stemt het dieet naar mijn weten voor een PSSM paard best overeen met een CPL paard. Dus als je dat al aanpakt, ben je al goed op weg.

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:45

De Hippalgo werd aangeraden aan paarden met CPL, maar wegens er luzerne in zit twijfel ik beetje aan t product. Ook dacht ik te lezen dat het geen volledig paardenvoeder is en moet je er swso veel van voeren om aan de dagelijkse behoeften te voldoen. Ik ben echt niet meer gewend om veel te voeren sinds ik vitaminenbrokken geef, haha.

Luzerne wil ik zo veel mogelijk vermijden ivm ook nadelige effecten zou hebben op rasp bij Tinkers. Of het waar is, weet ik niet. In de Vital dat ik voer zit swso ook luzerne in. De vertegenwoordigster van Mijten heeft me toen verteld dat als je onder de 20% blijft je safe zou moeten zitten.. Maarja, wat is wijsheid.

Hier is de boel wel verbeterd na het scheren van de sokken. :j Kan ik enkel aanraden eerlijk gezegd. Het ziet er wel niet uit, maar kon zo ook wel zien dat mijn merrie toch wel vochtophoping had thv de kogel. Paar rimpeltjes, maar niets super ernstig gelukkig.

~ Gypsy gold doesn't chink or glitter, it gleams in the sun and neighs in the dark. Love my Tinkers
INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:01

Welke voer je Duhelo? Ik geef momenteel de Vital, op zich wel tevreden over. Fijn qua prijskwaliteit en makkelijk te krijgen. Gaf er nu nog grasmix bij aan gebrek van goed alternatief die makkelijk verkrijgbaar is in de buurt, maar Pavo kwam nu op de markt met de Fibre Nuggets (gelijkaardig aan Wiesencobs) en hoop dat dus in combinatie te kunnen gaan voeren. Enkel vitaminenbrok vind ik weinig en is hap-slik-op. :P Mijn ene paard moet bijgevoerd worden ook, dus om de eettijden beetje te synchroniseren is het wel handig zo.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 21:38

Die van Agrobs heb ik ook bekeken, maar duur in aankoop (krijg je er uiteindelijk wel uit, maar portemonnee krijgt toch wel telkens een flinke steek dan := ) en bovendien niet zo simpel te verkrijgen hier.

Ik heb nu product van Aveve meegenomen obv Pyrethrinen (en nog wat). Is poeder, dus kan je droog aanbrengen ook. Viel wel mee qua prijs. Mag voor allerlei dieren gebruikt worden, maar staan ook dosissen bij voor paarden.

Wat is voor jou de reden Gloa om van luzerne af te stappen? :)

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:09

Hah ben het al tegengekomen ook. Geen ervaring mee en ik vind t te duur om even te testen..

Hier gaan zaterdag eindelijk de sokken eraf van mijn ruin en hoop dan te behandelen met het anti mijten poeder spul van de Aveve. Ben benieuwd.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 16:47

mindful schreef:
Jackytje schreef:
Hah ben het al tegengekomen ook. Geen ervaring mee en ik vind t te duur om even te testen..

Hier gaan zaterdag eindelijk de sokken eraf van mijn ruin en hoop dan te behandelen met het anti mijten poeder spul van de Aveve. Ben benieuwd.

a echt, hebben die dat? Heb je foto?

https://avevewinkels.be/Producten/Detai ... ox-p/b3f47

Vandaag gebruikt. Wel handig spul, gewoon opstrooien, inwrijven en klaar! Alleen doseren is lastig. Ik heb laagje poeder over rug en manen gedaan en dan ook apart de benen ingewreven. Ruin heeft gelukkig geen CPL lijkt het, wel wat verdikking rond de kogel, maar geen echte CPL rimpels. Merrie helaas dus wel, maar het scheelt dat ze 'al' 17 jaar is en nu misschien 3 rimpels heeft. Qua management kan ik niet veel meer doen buiten zo goed mogelijk mijtvrij houden (voeding en beweging is in orde). Ze lijkt er gelukkig niet veel last van te hebben.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:35

Jep en ik dacht gelezen te hebben in enkele wetenschappelijke artikels dat Pyrethrinen wel degelijk goed zou werken, dus ik ben benieuwd. Ik heb ze gelijk er wel alle 4 mee in gepoederd. Wel even opletten met inademen. Had er enkele in de stal gedaan en moet toch in m'n neus terecht gekomen zijn, pikken dat dat deed :')

Ik ga het na 10 dagen nog eens herhalen ook. Ik hoop zooo hard dat het werkt want dit spul is gewoon super handig en gebruiksvriendelijk. Zeker ook voor in de winter.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:08

Ehh er is geen bijsluiter. Enkel het etiket op de fles. Staat bij dat het schadelijk is voor milieu idd. Maar dat is Sarnacuran ed ook. Ik zal morgen - als ik het niet vergeet - even een foto maken van de uitleg op de fles.

En goh, de mijne zijn geschoren dus ik geraak direct aan de huid :+ Zou niet weten hoe het is met sokken. Ik doe het op mijn handen (met handschoenen) en wrijf het erin. Het verstuift wel erg, dus daarmee rekening houden. Ik heb ook voor de zekerheid nog een lijntje getrokken over de manen tot de staarttop.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:53

Afbeelding
Afbeelding
Dagje later, sorry :o Ik durf wel met enige voorzichtigheid zeggen dat ik ze niet meer zien of horen stampen heb!!!

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:23

Staat er eigenlijk niet heel duidelijk op. Ik wrijf het wel goed in de vacht met mijn vingers. Geen idee of dat goed is of niet?

Helaas pindakaas iets te vroeg gejuicht want mijn merrie stond daarstraks wel te stampen. :( Wel minder vaak dan vroeger en heb de hele ochtend korstjes eruit zitten halen en de droge plekjes/rimpels insmeren dus wellicht irriteerde dat ook een beetje. Enfin, binnen enkele dagen nog eens herhalen sowieso.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:56

Ik heb gisteren voor de 2de keer behandeld dus ik wacht nog even af voorlopig.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 13:40

Ik heb het idee dat ze minder stampen. Ik heb de benen gisteren ook bijgeschoren. Voorbenen zijn best netjes. Achterbenen toch weer wat wondjes gevonden onder het teruggroeiende behang. Dus de boel weer netjes ingesmeerd.

Ik vond de Zero ook wel interessant maar de luzerne en wortels erin vond ik mwah. (Verkoopster zei dat t voor t oog was, tja snap ik maar ik hoef dat allemaal niet in een voeder) En omdat het niet gecocentreerd is moet je er weer zo veel van voeren om aan vit/min behoefte te voldoen. Daarnaast las ik op t proefzakje dat het een aanvullend paardenvoer is? Vond ik vreemd haha.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:36

Ik voer Pavo Vital (100 gr) en Pavo FibreNuggets ca 400 gr. Merrie krijgt wel nog Bodybuilder bij van Mijten want die staat snel schraal. Vind t wel jammer dat er melasse in zit, maar t helpt wel goed dus durf niet goed er mee te stoppen. Ben wel aan t afbouwen nu ze ook op gras staan af en toe en ze dus voldoende vit e binnenkrijgt zo. :) Ook 50 gr proferm probiotica.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 20:48

Heb je het enkel op de benen gedaan? Ik doe ook streep over de rug. Best doen als er niet te veel wind is idd, poeder everywhere :') Nat maken geen idee, gok dat je dan misschien de werking verliest.

Klopt, melasse is bindmiddel en maakt de boel smakelijker. Maar eigenlijk is het pure suiker. Dus ik ben er geen enorme fan van en probeer het zo veel mogelijk te vermijden :o

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:25

De plekken achteraan de knie van het voorbeen zijn typische plekken van hyperkeratose. Dit is een genetische aandoening bij Tinkers en andere sokkenpaarden (Veel haar -> overproductie aan keratine)

Mijn ruin haatte het ook als ik aan die plek kwam. Maar ik heb met behulp van positieve beloning dat kunnen oplossen. Telkens als ik er aan kwam, kreeg hij een snoepje. Later opgebouwd dan met een spuitbus waarmee ik behandelde (op de benen wrijven, indien rustig kreeg hij een beloning). Nu kan ik het perfect aanraken zonder problemen. :)

Ik wrijf de korstjes los door te wassen met bv. isobetadine scrub en houdt het haar zo veel mogelijk weg op die plek. Korstjes zijn voedingsbodem voor mijten. In het haar blijft de boel plakken. Het is ook makkelijker af en toe eens in te wrijven met wondzalf indien het plekje opengebeten wordt als het haar kort is.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:44

Hier hebben ze er denk ik wel last van als het echt opengebarsten/gebeten (?) is.

Ik merk hier ook zeker verschil afhankelijk van de periode in het jaar. Deze zomer had ik het heel goed onder controle. Nu hebben ze weer meer aanmaak. Ik wijt het aan het fructaangehalte in het gras maar geen idee of dat zou kloppen.

Bij mijn merrie zien die plekjes er zo uit:
Afbeelding
^Wittige is zalf

En dit zijn haar achterbenen met milde CPL, geschoren in oktober ergens volgens mij:
Afbeelding
^Waar de lijntjes horizontaal lopen zijn huidverdikkingen waar een platte vinger in past. Zitten ook vaak korstjes in. Gelukkig lijkt het tot nu toe niet erger te worden dan dit..

Ik plan binnenkort terug bij te scheren en korstjes te verwijderen. Ik zal dan nog eens foto's maken van de knieholten ook zonder haar.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:50

Het is geen talg, maar stukjes huid (keratine). Het is dan wel een artikel dat reclame voor een product maakt, maar de info die er in staat is wel correct https://www.equiderma.com/pages/mallenders-sallenders-b
Oké, je moet er niet dagelijks aan staan prutsen maar af en toe de korstjes weghalen is wel belangrijk om irritatie en ophoping te vermijden. En dus zoals eerder gezegd, de voedingsbodem van Chorioptes mijten zo minimaliseren ;)

Daarbij voer ik mijn merrie al heel lang Bodybuilder en ik heb niet dezelfde bevinding die jij hebt. Maar dat kan aan allerlei zaken liggen.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:20

Ik weet niet of het hier mag maar..

Voor mijn bachelorproef als studente Agro- en Biotechnologie met als afstudeerrichting Dierenzorg bij de HoGent ben ik op zoek naar verschillende Tinkers (min 30 in totaal) van allerlei leeftijden, afstammingen en geslachten. De paarden hoeven geen problemen of CPL te hebben! Liefst binnen regio Gent, Halle, Ninove, Geraardsbergen (België).

Mijn onderzoeksvraag is namelijk hoe vaak CPL of Chronisch progressief lymfeoedeem voorkomt binnen het ras. Hiervoor dien ik verscheidene paarden te onderzoeken. Op basis van een score systeem zal ik bepalen in welke gradatie CPL aanwezig is bij het paard. Dit is echter geen finale diagnose aangezien ik geen studente dierengeneeskunde ben! Ik zal mij puur baseren op enkele symptomen, bekijken of het paard deze heeft door de benen te betasten en in de sokken te kijken. Mijn bevindingen worden dan genoteerd op een determinatiefiche en worden uiteraard niet verspreid. Eventueel worden er ook foto's gemaakt van de benen.

Indien interesse, gelieve te reageren via PB met regio. Aangezien ik afhankelijk ben van (openbaar) vervoer is verder reizen beperkt. Graag ook vermelden om hoeveel paarden het gaat.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:16

Ik begin binnenkort aan mijn bachelorproef te schrijven omtrent dit onderwerp, dus wellicht heb ik dan wat meer kennis hierover. Maar voor het onderzoeksgedeelte werk ik met een gradatiesysteem die ook toegepast is bij onderzoek naar cpl bij Belgische Trekpaarden.

Naargelang jouw beschrijving, zou ik het paard een score 1 geven of maw heeft het paard dan volgende kenmerken: Milde symptomen in het vroege stadium van de ziekte, inclusief lichte zwelling van het been met hyperkeratose en schilfering. Er zijn 1 of 2 kleine huidplooien aanwezig in het achterste gedeelte van de koot.

Ik heb zelf een merrie lopen met ook een score 1 van inmiddels 19 jaar oud. Bij haar lijkt er ook niet veel te veranderen, maar ik voer haar ook zoals een CPL paard zeg maar. Weet echter dat de correlatie tussen voeding en de ziekte nog niet echt is vastgelegd volgens mij. Dit zijn louter op basis van de ervaringen van andere mensen met CPL'ers. Ik heb destijds een lijstje gemaakt met informatie die ik her en der vergaard heb uit ervaringen van andere mensen en een verklaring proberen zoeken waarom dit CPL (en hyperkeratose) zou kunnen bevorderen:
1. Biotine
Functie
Skin, hair and hooves consist of fibrous proteins. These proteins are referred to as keratin. Biotin plays an essential role in the formation of keratin. It has been scientifically proven that skin, hair and hoof health can be improved by supplementing with Biotin. Biotin is also known as vitamin B8.
Waarom?
Tinkers hebben last van hyperkeratosis (of een verhoogde aanmaak van keratine) wat er voor zorgt dat de haargroei bevordert is. Biotine bijvoeren bevordert de aanmaak van keratine bijgevolg dat hiervan een overvloed is.

Imagine keratin exuding from your horses' skin, drying and every day leaking a little more. Over time a large build up will result. If you allow it to stay bacteria and fungus work their way under the dried wad and set up shop in this warm, moist area. It's a perfect environment for them to thrive and before you know it a full-blown infection sets in. The compromised skin becomes sore, splits and cracks with each step allowing bacteria access to the tissues beneath which can lead to lameness and cellulitis.

2. Vit B6
Functie
Pyridoxine (B6) deficiency may slow hair growth because of a key role in plays in protein synthesis. Another symptom you may see is skin inflammation.
Waarom?
Zou keratine productie beïnvloeden. Maar wegens het belang van B6 op lichaamsfuncties is lage(re) dosis voldoende.
3. Luzerne
Functie
It typically contains more digestible energy, more crude protein and calcium, and fewer nonstructural carbohydrates (sugars and starches). While feeding extra protein is wasteful, a high-protein diet in itself does not hurt a healthy horse. It can be detrimental, however, to horses with impaired kidneys or liver. These individuals have problems processing and excreting protein and should be kept on a very low-protein diet.
Waarom?
Horses that can maintain their weight easily should not be fed alfalfa hay. Energy requirements would be better met by supplying a lower quality grass hay (though not dusty, moldy, or otherwise unsafe). With fewer calories per mouthful, easy keepers will be able to eat more, which will satisfy the urge to chew as well as keep the gastrointestinal tract in motion.
4. Additieven
5. Wortels
6. Laag in zetmeel en suikers (graan- en melassevrij)

Verder is voldoende beweging echt essentieel. Maw voldoende weidegang/paddock paradise om dit te stimuleren. Sokken kort houden is ook één van de 1ste, belangrijkste stappen die dient gezet te worden voor optimale behandeling en management bij CPL'ers.. Dit is iets wat mijn DA meerdere keren beaamd heeft en ook altijd in de wetenschappelijke literatuur beschreven staat. Voordeel is dat UV-licht dan de huid kan bereiken wat ook ectoparasieten zal doden. Verder goede wondverzorging, bacteriële infecties voorkomen (evt. benen wassen met Isobetadine/hibiscrub) en mijtenpreventie.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:33

Koudbloed Kim hier op bokt is volgens mij ook mede door steeds erger wordende CPL ook ingeslapen..

Bij de echte trekpaarden kan de aandoening echt heel lelijk uithalen met enorme verdikkingen tot gevolg. Ze kunnen dan gewoon niet meer zonder ongemak bewegen. Als je googelt op CPL kom je van die paarden tegen met erge stadia van de aandoening. In principe zullen ze dus niet zelf eraan doodgaan, maar op vlak van dierenwelzijn is euthanasie soms wel noodzakelijk.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 13:33

Hier krijgen de paarden gewoon een balancer, in de vorm van de Pavo Vital. Daarnaast ca 300 gr Fibrenuggets voor wat 'gezonde vulling'. Dit week ik. Mijn merrie met CPL krijgt ook nog bietenpulp omdat ze snel schraal staat en lijnzaadolie.. Qua supplementen heb ik net een kuur kleefkruid en goudsbloem gegeven. Ik las daar hele goede ervaringen over in een internationale FB groep over CPL. Het is van het merk Hilton herbs en je kan het bestellen op medpets. Ik vind het wel moeilijk om te bepalen of ze er werkelijk baat bij heeft gehad, maar kwaad kan het alleszins niet.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:49

Ik heb ook getwijfeld bij de Vital ivm de luzerne (die wou ik zoveel mogelijk uitbannen), maar de hoeveelheid is eigenlijk te verwaarlozen aangezien ze er ook slechts 100gr van krijgen.. Voordien voerde ik die van JPGEF. Fijn product, maar duur en moeilijk te verkrijgen.. Dat laatste vind ik vooral vervelend. Ik wil het gewoon in de winkel kunnen halen en dat is een dingetje hier. Paarden doen er voor de rest wel prima op, dusja. Die Inshape heb ik ook bekeken en er zit echt een hoop troep in imo. Ook die wortelschijfjes etc. zijn weer extra suikers. Bovendien mag mijn merrie ivm verhoogde nierwaarden niet te veel eiwitten krijgen.

Had nog niet de bedenking gemaakt dat de Souplesse mix van Depaardendrogist ook veel dezelfde ingrediënten bevat. Goed om te weten :) Ga eens de prijs vergelijken met die van Hilton Herbs. Ik vond het wel een fijn product dat ook verpakt was in een milieuvriendelijke verpakking en zeer goed gevuld.
Edit: Het kost iets minder dan de Souplesse mix, 22,95 euro tov 25,50 euro.

Dit weekend geven ze mooi weer dus ik hoop dan alle paarden nog eens te behandelen tegen mijt, de stallen en mijn borstels te ontsmetten.
Laatst bijgewerkt door Jackytje op 02-04-20 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:55

Gloa schreef:
Maar ook heel veel paarden die niet goed tegen luzerne kunnen.

Vind het een prijzig product. Met een betere eiwit/vet bron en goede mineralenkorrel ben ik voor de helft van de prijs per dag klaar.

Doel je dan op de In-shape of de Vital?

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:04

Het is moeilijk op basis van een beschrijving te oordelen, maar weet dat de ribbels in principe bindweefselvorming zijn. Ze horen er normaliter niet. Dus indien deze aanwezig zijn, zou ik toch wel durven zeggen dat het (wellicht) om een hele milde vorm/beginstadium van CPL gaat.

Wondjes kan wel komen door jeuk (door mijten). Byemite is zeker een geschikt middel. Ik zou dat proberen en indien dit onvoldoende werkt, dan pas kijken naar andere middelen.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA

Jackytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:30

Gloa schreef:
Geen idee hoe cpl in de medische wetenschap wordt beoordeeld qua maatstaven.

Dat weet ik, dankzij mijn onderzoek, wel :D Alleen is dat zelf niet volledig waterdicht en niet altijd eenvoudig te interpreteren. Zeker niet bij die mildere gevallen.

Ik zou dit paard de mildste score geven. Het lijkt mij echt een beginstadium, dat het zo mild is op 10-jarige leeftijd is wel positief denk ik. Je kan het nu nog onder controle proberen houden door goed management. Die kleine, korstige huidplooien op het pijpbeen heeft mijn merrie ook, maar in ergere mate (daar past echt een zijwaartse vinger in..). Het lijkt alleszins wat hyperkeratose achtig. Ik zou blijven scheren, de boel goed in 't oog houden en de huidplooien evt insmeren met huidversoepelende zalf (Uierzalf of iets in die aard). Af en toe ook behandelen tegen mijt. Voldoende beweging voorzien en voeding aanpassen.

De plooien in de koot vind ik zelf heel goed meevallen bij je paard. Daar zou ik me niet echt zorgen om maken. Zwelling vind ik ook echt oké.

INKY • ORIS •ACKY •OHRA