CPL topic

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:24

mindful schreef:
Duhelo schreef:
imo is de cyclus van de mijt bij de paarden hetzelfde als bij runderen, maar ze zeiden me allemaal dat het spul langwerkend is en dus over de ganse periode de mijten afdoodt.
Dan denk je dat je het goed doet en blijk ik het ook al jaren verkeerd te doen :

mijn VA zegt ook maximum 1 per jaar

maar dat is de dectomax spuit?

ik had het eerder over cydectin / eprinex (de pour on's)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:41

Sommige paarden reageerden verkeerd dpordat ze reageerden op de hulpstof erin. Dat is nu aangepast.
Ik heb in december 2 maal gespoten, maar alsnog niet jeukvrij ( en 90 euro lichter) dus ik blijf bij de cydectin.
Preventief kan idd niet, maar zodra er jeuk is uiteraard wel.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:48

Ik weiger het te gebruiken omdat ze de samenstelling niet willen vrijgeven. Der zijn ook een hoop paarden met slechte leverwaarden na gebruik ervan.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:38

Dan zou ik eerder naar byemite gaan dan naar dectomax.
Ik start met byemite of sarnacuran. Zo lang je ze daarmee goed kan houden dat gebruiken. Als dat niet meer afdoende helpt ga ik naar cydectin of een equivalent. En pas als dat niet helpt naar injecties. Als je een 3 jarige nu al gaat inspuiten heb je niks meer achter de hand als ze resistent worden.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:22

maar zomer exceem uit zich niet in de benen toch? Paard van mindful schuurt volgens mij enkel met de benen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:43

ik ging net zeggen, voor pssm1 kan je niet veel meer doen dat het dieet aanpassen, en als het goed is zijn onze cpl'ers al op de goede weg.
Mindful: wat geef je nu van voer? niet meer die quatro?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:38

die hippalgo ziet er niet slecht uit.
de quattro was misleidend, arm in suiker (maar geen percentage vrijgeven) en wel 28 % zetmeel bevatten ...

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:49

ik geef ook gewoon een vitaminebrok hoor. In de zomer enkel dat.
in de winter krijgt mijn jonge 350 gram pulp en een handje pre active voor de smaak, de oude krijgt 350 pulp, 220 fetura en 250 pre-active, want die wordt mager.
Moest ze niet mager worden zouden ze enkel de vitaminebrok krijgen, meer dan genoeg.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 18:04

Daarom krijgen de andere idd ook pulp. Anders krijgt een paard een giga emmer en de andere 6 brokjes :D.

Ik geef lexa wintercobs. Mooi kwa prijs en kwaliteit, paarden eten het super graag en is in handige snoepjesvorm.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:04

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:11

Lijkt me dat je met een neutrale babyshampoo en dezelfde olie te kopen goedkoper kan uit zijn.
Waarom zou je die combi niet gebruiken zorro?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:17

moet dat spul op de huid komen, of is op de haren ook al voldoende?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:58

https://www.minihorseshop.be/shapley-s- ... tail-groom
wij hebben nu deze olie besteld.
Vriendin van me gebruikt het al een tijd, en de mijne had haar manen geschuurd, dus wat van die olie erop gedaan. In een dag tijd waren de plekken van rauw en bloederig naar dicht en rustig gegaan. Ik gebruik het nu ook in de kloven. Het helpt de huid verzorgen en werkt jeukstillend. Niet goedkoop van een fles maar wel zijn geld waard.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:13

de mijne heeft in haar voorknie ook dergelijke plekken. Achterbenen hebben duidelijk cpl, voorbenen zijn vrij schoon behalve die plekken net achter de knie. Die zijn ook pijnlijk.
Ik doe er eigenlijk niks aan, behalve behandelen tegen mijten, want ik mag er ook niet aankomen met product van haar. Soms lukt het me er een klodder uierzalf op te smeren.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:47

Monique1963 schreef:
Dank je, ik was er idd nieuwsgierig naar omdat ik nergens duidelijk lees of cpl dodelijk is of niet.

De cpl is an sich niet dodelijk, wel bijkomende problemen.
In de natuur dus verminderde beweging waardoor ze sneller opgegeten worden. Of infecties door de wonden die bloedvergiftiging veroorzaken.

In gevangenschap is opgegeten worden en bloedvergiftiging minder van tel, dus wordt het meestal zo erg dat het paard niet comfortabel meer kan bewegen (door openspattende wondes) en dus kreupel is, naast ook gewoon constant ongemak. Vaak zie je ook dat de gewrichten zelf pijnlijk worden doordat de benen constant ontstoken zitten.

Dan is het beter om ze in te slapen.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:15

Gloa schreef:
Vergeet niet dat de ribbels in de zomer een enorme aantrekking hebben op vliegen en de maden er vaak welig getieren.

Ook inderdaad. Mijn oude merrie heeft ook heel erg losse beentjes, zelfs cydectin aanbrengen is al een gevaarlijke actie. Laat staan dat ik nog kan scheren, wassen, etc.
De bekapper kan gelukkig wel weer grotendeels bekappen, mits hij enkel hoeven aanraakt en geen benen. Maar verder kan je er niet meer aankomen.
Stel dat daar maden inkomen die er niet spontaan uitvallen als ik behandel met cydectin, dan is het gewoon einde verhaal. Die maden eruit krijgen zonder dat ze verdoofd wordt is een no go, en telkens verdoven is ook geen optie...
Ook al zijn haar benen nu nog redelijk ok.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:28

_Dominique schreef:
Hè balen.. Ik woon in regio Den Haag.

Ik heb zelf de Raaphorst daar ben ik heel tevreden over.

Misschien kan ik mijn vraag hier ook wel voorzichtig stellen, ik heb net zoveel goede als slechte ervaringen gelezen over de Dectomax injectie. Mijn paard is resistent geworden voor de Bye Mite en het wassen. DA vroeg zich af of de injectie dan niet mogelijk een oplossing biedt. Ik heb zoiets van, als het niet werkt maar ook geen schade aanbrengt, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. En wie weet helpt/werkt het wel.

Ik geef haar nu finecto sinds 2 weken en dat wil ik nog even een kans geven. Merk nog geen verschil maar hoorde van meerdere mensen dat je na ongeveer 5-6 weken resultaat ziet. Ook onder het mom; baadt het niet schaadt het niet..

Daarom wilde ik graag nog wat dierenartsen spreken over hun mening over de dectomax.

probeer eerst eens cydectin pour on 5%. Is geregistreerd voor de runderen.
Op de huid tussen de sokken druppelen (NIET op de rug, zeker niet met zon! ) => 10 ml / 100 kilo paard.
Is wel vrij duur (180 per liter ongeveer); je kan ook eprinex gebruiken, die komt rond de 115 per liter en is een andere werkzame stof.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:39

mindful schreef:
kunnen jullie cydectin zo kopen zonder voorschrift?
Mijn veearts koopt een 5 liter bus en geeft me dan voor drie maanden mee, ik heb laatst 24 euro betaald dacht ik, vrij goedkoop dus. Hij raadde mij aan om maandelijks toe te passen in het begin, dus 1 x per maand, 3 maanden na mekaar

Ik koop het aan mijn dierenarts. Met 1 liter kom ik ruim toe voor een jaar voor beide paarden, dus ik bestel het gewoon als ik de inentingen laat zetten.
1 Literfles = 10 behandelingen = +- 18 euro per behandeling.
Voor hoeveel behandelingen is die 24 euro?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:00

Jackytje schreef:
mindful schreef:
kunnen jullie cydectin zo kopen zonder voorschrift?
Mijn veearts koopt een 5 liter bus en geeft me dan voor drie maanden mee, ik heb laatst 24 euro betaald dacht ik, vrij goedkoop dus. Hij raadde mij aan om maandelijks toe te passen in het begin, dus 1 x per maand, 3 maanden na mekaar

Jij kan het in België wel verkrijgen dus? Denk dat ik dat ook eens ga navragen dan. Sarnacuran nog één kans gegeven, maar zelf nu na volledig volgens het boekje (lees 4 paarden, spullen die direct in contact zijn gekomen én stallen behandelen) te behandelen nog altijd jeukende paarden ;( Ik vermoed dus helaas ook resistentie.

In België is het ook met voorschrift of via de dierenarts zelf (en niet geregistreerd voor paarden, dus die moeten uitgesloten zijn voor de slacht.)
Ik heb sarnacuran snel opgegeven, altijd een gedoe met dat wassen, als je een stukje overgeslagen hebt dan kruipen ze met zijn allen naar daar en je raakt er moeilijk vanaf op die manier. Enige dat sarnacuran imo goed werkt is als je ze in een bad kan zetten.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 20:56

mindful schreef:
Hij had met 180 ml gegeven voor drie keer

In België enkel op voorschrift

180 ml voor drie keer. Dan heb je 3 keer voor maar 600 kilo gedoseerd?

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:27

mindful schreef:
Duhelo schreef:

180 ml voor drie keer. Dan heb je 3 keer voor maar 600 kilo gedoseerd?

volgens hem heb je minder nodig als je op de rug aanbrengt

Dat zou mij eerlijk gezegd sterk verwonderen. Dosering is gewoon per kilo, ook omdat er moxidectine ( = ontworming) in zit, als je telkens onderdoseert riskeer je enorme resistentie.
Daarnaast doe ik het nooit op de rug. Paardenhuid is véél gevoeliger dan koeienhuid, het zou de eerste niet zijn die er (in combi met de zon) op reageert en de vellen erbij loslaten.
Ook in combi met een tuig erop of een zadel, vind ik teveel risico.
Maargoed, ik ben natuurlijk geen dierenarts, dus als hij de dosering zo inschat zal dat wel correct zijn :) .

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:34

Noromectin is inderdaad wat hetzelfde als cydectin.
Ik spuit het met een spuitje op de huid in de sokken. De mijten zitten enkel daar, en minder risico op contact met zonlicht.
@mindful: blijven schuren doen de mijne ook wel, maar minder. Het echt bijten en stampen doen ze niet meer als ze behandeld geweest zijn. Dus misschien zijn er toch nog achtergebleven.

Eventueel de volgende keer behandelen, en 10 dagen later opnieuw, dan zouden ze wel helemaal schoon moeten zijn.

Ik heb ook die aarde, maar het is een ramp om het in de sokken te krijgen. Mijn jongste staat sinds deze week ook te stampen, heb er gisteren MTG olie in gedaan, want de bekapper komt zaterdag en dan vind ik het niet slim om de benen met cydectin te doen. (zag onlangs een andere bekapper met een serieuze allergische reactie op zijn armen, had een tinker bekapt die die dag gewassen was met byemite en hadden ze vergeten te vermelden ...).
Zitten nu echter pas op 9 weken, dus het wordt wel korter en korter voor ze begint te stampen ...
Ik moet maandag naar de kliniek. Ze heeft vorig jaar een giga hoefzweer gehad die er langs de kroonrand uitkwam. Drie weken op drie benen gestaan, pas in juli was ze weer ok. Sinds november 2019 staat ze op rust ivm uitgroeien van het gat. Half feb is de osteo gekomen, de zat erop de bekapper, en toen ik de 20 ste mocht stappen op het harde, bleek ze goed kreupel te zijn.
Even aangekeken, maar ondertussen 7 weken verder en nog altijd niet goed. In overleg met de kliniek wachten we even bekapping van dit weekend af, in de hoop dat het gewoon een nieuwe zweer is, maar ik vrees ervoor.
Aparte is, ze is linksvoor mank, op het harde. Op het zachte zo goed als niet. In draf rechtsom op het zachte zuiver, linksom licht onregelmatig, op de hardere weide goed onregelmatig, en op het harde durf ik haar niet te draven want dan is ze echt héél mank.

Op de plaats van de zweer is haar hoef erboven wel goed vervormd, dus ik vrees dat er binnenin toch het een en het ander niet helemaal goed gekomen is ...

Bij inspectie van de sokken gisteren valt op dat de cpl behoorlijk verergerd is op die voorbenen. Nochtans, 24/7 buiten, zelfde voer (bietenpulp met een vitaminebrokje), hooi. Dit jaar hebben ze wel helft hooi helft voordroog gehad ivm te weinig stockageruimte. Volgend jaar krijg ik normaal gewikkeld hooi (oke, technisch gezien ook voordroog, maar eerst even droog gemaakt als hooi).

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 10:55

Gloa schreef:
Gewikkeld hooi is niet hetzelfde als gewoon hooi al is het net zo droog!

Alles wat verpakt is ondergaat een fermentatie proces. Door dat proces heeft het een hele andere invloed op de darmen en bij veel koudbloeden is die invloed negatief.....

Daar ben ik inderdaad op de hoogte van. Helaas moet ik wekelijks hooi halen met mijn aanhangertje en met 20 baaltjes red ik het geen week...
Ik heb nl geen opslag op stal...
Deze winter heb ik 2 wekelijks 20 baaltjes gehaald,en voerde 1 pak voordroog over de 2 weken bij, dat kwam net goed uit.
Volgende winter zal ik dus het gewikkelde hooi hebben, Daar dat beter goed zal blijven onder een zeiltje zal ik misschien wel iedere week achter 20 baaltjes hooi gaan en de gewikkelde pak hooi spreiden over 3-4 weken.
Nu, voorgaande jaren zijn er eigenlijk periodes geweest dat ze puur op voordroog stonden op de vorige stal, en dan merkte ik geen nadelige gevolgen aan de benen, dus ik ben er niet zeker van dat dat beetje voordroog nu wel de oorzaak is (zeker ook omdat dit veel mooier voordroog is dan dat ik vroeger had.)
Ik wijt het eerder aan de giga natte winter geweest in combi met de hoefproblemen waardoor haar immuunsysteem misschien een dipje gekregen heeft. (en ook minder beweging door die hoef, ze heeft afgelopen jaar amper gewerkt ...)

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:04

Mijten hebben ze sowieso, ongeacht of ze hooi, voordroog of gras krijgen.

Opslag maken is niet mogelijk, ik huur het stukje. En ik haal het ook niet qua tijd en vervoer. Als ik opslag maak dan moet ik wekelijks 2 keer heen en weer rijden achter hooi, bij de boer mijn kar vullen, thuis alles eraf halen en in de opslag brengen, om dan die hoeveelheid nog eens uit de opslag in mijn ruif te steken.
Ik ben alleen bij de paarden, heb alles in eigen beheer, naast een fulltime job, huishouden en hond, en op stal geen stroom, dus in de winter zijn de dagen wel erg kort. Ik haal dat simpelweg niet qua tijd. (en met een allergie voor hooi is het ook niet erg aanlokkelijk om elk baaltje 4 keer door mijn handen te laten gaan :+ )

Zodra het kan / blijft gaan (zoals vanaf nu) staan ze enkel op hooi. In de winter kan ik er niet onderuit om een deeltje aan te vullen met voordroog.

Duhelo
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:25

oh, nog een dag langer laten liggen? Goed dat je het zegt, dat wist ik niet!
Ik heb geluk dat mijn boertje op maat kan werken voor mij, hij kwam met het voorstel om het ipv in te pakken als voordroog, het tot hooi te laten komen en dan pas in te pakken, dus ik kan wel wat sturen daarin.

Ik heb het nog niet weten voorkomen bij gewone paarden. Heel soms (zoals een paar posts terug) wel eens bij paarden met smallere beentjes, maar die zijn altijd wel een kruising met sokkenpaarden.

Bij friezen komt het ook wel regelmatig voor, die hebben vaak ook niet echt sokken maar eerder bevedering, maar het is toch meer schering en inslag bij tinkers en trekpaarden.