Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Ziezo_X

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:48

Eigenlijk had ik nog een vraag! Vorig jaar oktober had ik Casti laten scheren, in het zogenaamde en zelfbedachte penismodel :') (ahum, foutje bedankt!). Hij vond het zelf gelukkig niet erg om voor banketstaaf te lopen, maar toch had hij het meestal nog te warm met rijden. Nu zit ik dus te denken aan een jachtmodel oid.

Heeft iemand enig idee hoeveel je kan wegscheren bij een paard dat 24/7 buiten staat met stal? Op een één of andere manier heeft hij echt een hekel aan dekens, dus die doe ik liever niet op. (Als er 3 dagen natte sneeuw valt wil hij hem trouwens wel ineens op). Hij heeft het verder ook nooit echt koud, tenzij het echt dagenlang regent en waait. Als dat zo is leg ik meestal wel een nacht de (100gr) deken op.
Ben benieuwd wat jullie denken!
Afbeelding

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:48

Zo denk ik er ook over Ir111! (En vooral dat bit?! Lekker met die melktandjes |( ) Daarnaast schijnt het ook niet tof te zijn voor de psyche om ze op jonge leeftijd aan het werk te zetten. Las een tijd terug een abstract van een artikel waar jonge paarden klaargemaakt werden voor een test (geloof in Portugal of Spanje). Daar werden een groep paarden vergeleken die als veulen al veel in de hand waren geweest en die al aan de dubbele lijn konden lopen, veel keuringen hadden meegedaan, konden longeren met singels, etc., met een groep jonge paarden die alleen maar met andere paarden in het land had gestaan en nauwelijks in de hand waren geweest (van het fokprogramma van de overheid). De paarden uit het land ontwikkelde zich als veel fijnere rijdieren met een betere instelling dan de paarden die al veel in de hand waren geweest en veel kende. Schijnbaar zijn al die prikkels op jonge leeftijd niet erg positief voor het latere leven. Zal eens kijken of ik dat artikel nog ergens kan vinden... was alweer een tijdje geleden.

(Toevallig zelf toen ik in Portugal studeerde 2 3-jarige helpen zadelmak maken waarvan 1 vanaf geboorte op de campus stond en dus altijd door studenten in de hand was geweest en veel mee gedaan, en een 3-jarige die ze als gift van een fokker hadden gekregen die ook net uit de groep kwam en aardig schuw was. Die laatste pakte alles veeeel beter op dan het jonge dier wat dag in dag uit in de hand was geweest en al veel had gedaan en nergens bang voor was. Maargoed, m'n studiegroep was te klein, dat had natuurlijk ook toeval kunnen zij :P )

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:51

Ziezo_X schreef:
... Vorig jaar oktober had ik Casti laten scheren, in het zogenaamde en zelfbedachte penismodel :') (ahum, foutje bedankt!). Hij vond het zelf gelukkig niet erg om voor banketstaaf te lopen, maar...

Haha bokt heeft banketstaaf bedacht :p maar hij liep dus letterlijk voor luI*

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 09:44

@Ir111 en HeidiHeros, beide prachtige prestaties weer! Echt super van jullie! Geniet ervan ;)

@Belker, haha woow, gaaf zo'n achterbuurman! Bevalt de paddock paradise? Deze winter gaan mijn paardjes ook verhuizen naar een wei met iets meer mogelijkheden. Daar wil ik ook een wat 'actievere' situatie voor jut&jul creëren, hehe.

Gister m'n vrije dag even gewisseld om vroeg een rondje Bussloo te doen met een vriendinnetje. Stiekem even het water in (voor het eerst voor Casti). Z'n vriend deed steeds met het voorbeen plonsen, maar Casti deed liever de snorkel!
Ook nog even al mn angsten en springtrauma's opzij gezet en de crosshindernisjes gesprongen. Schijnt allemaal geen probleem te zijn ofzo :p

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oh Ir111, heb al even gespeurd naar het artikel maar nog niet kunnen vinden. Wordt vervolgd!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:11

Oh jaa ik ben tegenwoordig overal voor in (aangezien Casti dat schijnbaar ook altijd is)! Als er al een datum bekend is zou ik die ook graag willen weten. Leukkkk *\o/*

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:13

HeidiHeros schreef:
Yes!! We hebben weer twee winstpunten gehaald in de M1 :-)
8 oktober wordt onze eerste M2 wedstrijd.. super veel zin in :-)

Lekker bezig HeidiHeros!! Gefeliciteerd *\o/* Succes de 8ste, en laat maar weten hoe het is gegaan!
Hier is toch ook de startkaart aangevraagd :') oeps.... Ir111 en HeidiHeros hebben mij misschien toch per ongeluk weer een beetje aangestoken geloof ik. Ik ga samen met een goede vriendin die al heel lang wil starten, maar de stap niet zo goed durfde te maken. Dus nu gezellig samen op pad in de weekenden (: Enneh, wel goed voor Casti z'n algemene ontwikkeling vond ik -:) .

EmEm schreef:
Kijk Ziezo, deze kwam ik toevallig tegen! Haha!
8 t/m 12 heeft blijkbaar geen deken nodig.
[ [url=m/V4VSO2.jpg]Afbeelding[/url] ]

EmEM ja deze! 8 lijkt me ideaal... ik kan al bijna niet meer fatsoenlijk een uurtje buiten trainen zonder dat meneer klets nat is. Daarnaast heeft hij het ook gewoon te warm, niet fijn. (Zeker weten dat hij komend weekend weer staat te zweten in het land met z'n alpine-skipak aan en 20 graden zonnetje erop). Ik hoop dat die vacht de komende jaren toch vanzelf minder gaat worden en niet zo Zwitsers blijft. Maarja, als er in de zomer een maand lang regen en wind op dat dunne zomervelletje valt (net zoals vorige zomer) dan zal een zeeklimaat-regenjas (ipv alpine-skipak) wel een illusie blijven :n

@EmEm, Belker en Nessie4, ze zien er alle 3 echt prachtig uit!! Mooie blije sterke paarden 8-)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 09:45

Belker schreef:
Aan de veluwe fribi eigenaren een vraag. Ik ben op zoek naar een goede hoefsmid. Wie hebben jullie?

Ik heb Björn Rhebergen. Hij is wel van de blote voeten beweging en beslaat dus in principe niet. Omdat Casti het liefst op blote voeten loopt ben ik overgestapt naar hem. Mijn oude smid sneed namelijk wel altijd veel van de straal en zool schoon en dat is gewoon niet lekker als je de dag erna weer over de grind/puinpaden bij ons in het bos wil rijden.... Fijn rustige man met veel verstand van paarden(gedrag), maar een nogal sterk standpunt wat betreft bekappen en voeding.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:06

Belker schreef:
Ik denk dat Sav prima staat en goed gevoedt wordt. Paddock Paradise met hooi en 1x daags hardvoer. In ons geval Fibra.
Blote voeten is ook mijn wens, mits het haalbaar is met mennen.
Heb je een telefoonnummer voor me?

Hij is de man van paddock paradise! Dus wellicht sluit het ook goed op jou visie aan dan!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:43

Casti en ik zijn er wel bij!

Ah spannend EmEm! Kiara vindt het vast fijn (: komen ze dan met z'n tweeen te staan?
Ennem 'zelluf doen' gaat vast goed bevallen (even doorbijten in de winter wel haha). Al maakt die binnenbak vast alles goed. Dat is fijn zeg!

Haha Ir111 ja toch, staan ze van het weekend weer bij 20 graden :p nouwja, moeten ze zich maar kalm houden.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:17

Wooow dat ziet er uit als een super fijne plek EmEm!!! Denk dat Kiara de winter daar prima doorkomt. Heerlijk!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:18

Ziezo_X schreef:
Wooow dat ziet er uit als een super fijne plek EmEm!!! Denk dat Kiara de winter daar prima doorkomt. Heerlijk!

Oh en super mooie ruif inderdaad! Is hij Freibergerproof tot nu toe? :p Is het niet zwaar om het net daarin te hangen als het vol is? Of hoe vul je hem?

De bak heb ik al, maar dit is ook wel een errug mooi systeem zeg!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:29

Ir111 schreef:
De Kolonel heeft zijn thermokleding aan, je ziet er niet zoveel van maar het schijnt goed warm te zijn. :D

Hahahaha ja dat is ook lekker warm, thermo-ondergoed :') . Ik heb Casti z'n thermo-ondergoed maar even vakkundig laten verwijderen. Best lekker zo in de blote kont! Daarna kwam een vriendin van de onderbroekendief even foto's maken om het verwijderen van thermo-ondergoed te promoten :P . Kreeg zelf ook een paar foto's! *\o/*

Afbeelding
(ehm, die binnenhand was even om meneer te motiveren NIET de volte naar rechts op te rennen omdat dat meisje met de camera links o zo spannend was *-:) (dat klikt namelijk zoals een lekkend stroomdraadje :') )

Afbeelding

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:20

Oh nee @Laibadji, wat een rouwdouwer! Hij weet nu al wat hij wil inderdaad haha := Hij is wel errug mooi zeg!!
Hebben jullie meerdere Freibergers, of is dit de eerste? Waar komt Estaban vandaan? (Of heb ik enige historie hiervoor in het forum gemist? hehe). Kunnen ze niet in vervolg met z'n vieren bij elkaar op het land? Of is dat niet verstandig met een veulen?

Casti moest wel even bijkomen van zijn drukke dag gister geloof ik... lag vanochtend toen ik kwam voeren nog helemaal gestrekt in dromenland :z en stond eerst 5 minuten te gapen en te knipperen voor hij weer een beetje uit de kreukels was en aan z'n ontbijtje kon beginnen.
(Ben benieuwd of hij heeft gedroomd van z'n eerste gewonnen lintjes en bekers (die komen straks uiteraard op z'n nieuwe slaapkamer te staan :') ) of over die lange stok met dat enge ringetje tijdens de WE clinic? :P )

Van de Freiberger Herfstactiviteit heb ik in ieder geval erg genoten en vond het super leuk om de andere Freiberger-papa&mama's te ontmoeten en weer te zien! Een zeer geslaagde dag! Kijk nu al uit naar de volgende activiteit :j .

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:16

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:59

Hoi hoi allemaal, wat is het stil hier!

Zijn we nu allemaal naar de facebook-groep verplaatst? Of zijn er ook nog bokkende facebook-loze Freibergerliefhebbers over? :o

Hier een kleine dressuur update mét inleiding -:)

Na 13 jaar fanatiek dressuur gereden te hebben met m'n oude pony (harddraver) en paard (kwpn'er) was ik er een beetje klaar mee. Vooral de sfeer rondom de wedstrijden en mijn altijd gestreste kwpn-merrie maakte het steeds minder leuk. Ik wilde weer lekker buitenritten maken zonder bang te zijn om gevaarlijke situaties tegen te komen, weer lekker kamperen met het paard (lange trektocht staat nog steeds op m'n lijstje), en andere leuke dingen met het paardenbeest doen. Vandaar de keus voor een Freiberger, na de verkoop van mijn kwpn'er.

De eerste twee jaar dat ik mijn Freiberger Casti had hebben we nauwelijks een rijbak gezien. Toch probeerde ik hem wel 'correct' te laten lopen onder het zadel (dit is namelijk heel belangrijk voor trektochten om blessures te voorkomen). Dit vond ik best moeilijk, omdat ik nog nooit een paard had getraind met deze bouw en mentaliteit. Nadat ik tot de conclusie kwam dat het mij alleen niet lukte heb ik gevraagd of mijn instructeur mij weer op weg wilde helpen. Na de eerste 5 minuten de aanwijzingen te hebben opgevolgd had ik een totaal ander paard onder mij. (Ineens genoot ik weer met volle teugen van 'dressuur' := ik was er zelf erg verbaasd over).

Wat mij vooral opvalt is hoeveel baat ik van de dressuurlessen heb in het bos en tijdens andere leuke dingen die we doen (TREC, horseball, strandritten). Waar mijn Casti eerst nog wel eens op de voorhand wilde duiken en wat over zijn tempo naar voren 'douwde' en lastig te remmen was, loopt hij nu steeds meer in balans met veel ruimere passen en tact. We zijn veel beter op elkaar ingespeeld en de hulpen worden steeds minimaler. En ik weet zeker dat de ritten voor hem nu ook veel fijner voelen nu hij heeft geleerd hoe hij z'n lichaam het best kan gebruiken en lekker door het bos swingt ipv holt.

Mijn paardenvriendinnetje wilde al jaren met haar Welsh(paard, 1.62 groot) wedstrijdjes gaan starten, maar vond het zelf moeilijk om alleen de stap te maken. We besloten om het samen een seizoen te proberen en lekker op pad te gaan. Ik dacht dat het wel goed was voor Casti z'n algemene ontwikkeling, en zo kon ik mijn vriendinnetje ook helpen. Afgelopen najaar zijn we beide gestart in de B bij kleine wedstrijdjes in de buurt. Dat was super leuk en een groot succes. We wisselde per wedstrijd de podiumplekjes af en hadden binnen 4 wedstrijden de winstpuntjes voor de volgende klasse binnen. Na de winterstop een beginnetje gemaakt in het L1 en meteen weer fijn en braaf met winstpuntjes en prijsjes. Grappig is dat ik ook totaal geen 'vervelende' spanning meer voel als ik de ring in rij. het enige wat overblijft is een soort van trots mama-gevoel ofzo >;) (tja, dat krijg je als je 28 bent en al je vriendinnen ineens baby's hebben en jij niet :') )

Afgelopen weekend deed ik op aanraadde van HeidiHeros mee aan een koudbloedenwedstrijd. Nou, ik geloof dat dat toch wel de druppel was tegen mijn negatieve gevoelens bij dressuurwedstrijden. Wat was dat gezellig zeg! En wat een openbaring!! Wat mij ten eerste opviel was dat er een stuk beter gereden werd dan op reguliere wedstrijden. Volgens mij deed het halve Haflingerstamboek mee met allemaal fijne sportponys die super netjes werden voorgesteld. Verder was de sfeer echt heerlijk. Iedereen maakte gezellige praatjes, de jury's zaten lachend in de hokjes, de sfeer was relaxt. Ik kreeg vragen en complimenten over Casti, en onder het losrijden werden leuke opmerkingen over en weer gegeven. Freiberger Hold On en zijn mama waren ook aanwezig, wat ik super leuk vond om te zien. Prachtige imposante ruin! Hij liep voor het eerst van zijn leven in een binnenbak en keek niet op of om.

Casti deed zoals altijd weer super goed zijn best. De wedstrijd liep wat uit en we piekte precies wat te vroeg, waardoor het kruit tijdens de proeven helaas al verschoten was. Maar een Freiberger is geen Freibergers als hij niet gewoon door blijft buffelen zonder kruit. Dus ook zonder power liep Casti hartstikke braaf de proeven door wat resulteerde in 188 en 190 puntjes en een 3de plaats.

Onderstaand wat onbetaalde foto's :o gebrek aan kruit benadrukt het enigsinds zware maar brave hoofd van Casti.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:23

Pffff jeetje Belker, wat heftig.... ik weet niet goed wat ik moet zeggen. We gaan duimen voor goed nieuws de komende weken en dat je daarna van Sav voor de wagen weer van de mooie bossen kan genieten. Als er iets is dat ik kan/we kunnen doen voor je... :\ bah, sterkte!

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:47

Hoi Gaia, welkom! Wat leuk om Miranda weer te zien! Zij kwam samen met Casti uit Zwitserland :) ze ziet er erg goed uit zeg! Imposante merrie vind ik haar nog steeds.

Ik weet niet waar je precies woont, maar wij doen met een klein groepje Freibergers mee aan de oefencross in Den Ham in augustus. Zelf heb ik dat nog nooit gedaan, maar het is laag (40/50 cm) en als het spannend is hobbel je er gewoon langs. Je bent uiteraard va harte welkom om je bij ons aan te sluiten ;) .

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:38

Laibadji schreef:
Het is hier de laatste tijd heel stilletjes. -O-

Vraagje: onze 2 Freibergers verharen heel moeilijk. De jongste is uit haar veulen haar aan het komen en onze 2 jarige heeft het toch ook lastig met verharen. Onze pony en mijn bwp zijn nochtans heel mooi aan het verharen.

Is dat een beetje eigen aan het ras of niet? Wat zijn jullie ervaringen?

Mijn ervaring is dat Freibergers heel laat zijn met verharen (die van mij ten minste). Pas na de Ijsheiligen zijn geweest, half mei, begint er wat zomervacht door te komen. Want je weet natuurlijk maar nooit wat er nog komt :brr: ! Mijne is nu wel echt begonnen met verharen, maar er zit echt nog heel veel aan en hij is nu een beetje dof vanwege het ruien. Als eind mei alles eraf is dan is hij pas weer mooi :')

De bovenste laag is wintervacht en door het geschoren piepen nu heel langzaam aan wat zomerhaartjes...

Afbeelding

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:41

Ps. Laybadji, heb je facebook? We hebben een hele gezellige Freibergergroep waar wat meer activiteit is! Nederlandse Vrienden van het Freiberger Paard 8-)