Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:29

Robijntjah schreef:
Ik vraag niks meer of minder van Mo in de enge hoek, gewoon stoïcijns zelf zo doorrijden als alle andere plekken en dat werkt eigenlijk het beste. Indien mij dat niet lukt doordat ik zelf spanning opbouw kies ik ervoor om een deel af te snijden want anders bevestig ik haar gedrag alleen maar.

Dat is normaal ook mijn tactiek, zelfs een paar keer extra die hoek in rijden om te laten zien dat er echt niets aan is. En in stap ging dat wel, versnelde ze dus alleen telkens als we er voorbij waren.
Maar als ik het dan dus in draf probeerde kreeg ik die bok en steiger ...
argh, paarden soms é :p ze moesten zo eens kunnen vertellen wat er is!

Jenara

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:27

Mijn lesgeefster heeft me daar ook voor gewaarschuwd, dat een PRE inderdaad lastiger ontspannen en over de rug te rijden is, dus ik kom momenteel helemaal nog niet aan mijn teugels aan tijdens het rijden, laat haar maar zelf lopen en zichzelf dragen en die hand komen zoeken.

Ik blijf trouwens echt een raar iets tegenkomen met Jenara. Ik dacht met mijn lesgeefster te ontdekken dat ze dingen op haar rechterkant niet vertrouwd, dus nu doe ik al mijn grondwerk vanuit haar rechterkant, ze was in het begin wel wat onzeker als ik haar langs rechts probeerde te leiden, maar verder geen enkel probleem.
Maar iedere keer als ik haar probeer stil te zetten met haar kont naar de uitgang van de piste, drama drama, dan wil ze door me heen lopen, omdraaien, maakt ze zich boos enzo. En dan de ene keer lukt het plots wel, beloon ik haar en de volgende keer is het terug drama drama ... Ik kan er ieder geval niet aan uit, iemand van jullie een idee? of gelijkaardige situatie?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:49

KellyR schreef:
@Jenara, we staan eigenlijk altijd links van een paard en leren alles van links.
We desensibiliseren een paard dus veel meer op links.
Zeker als groene paarden zijn in het beginsel links wel ok, maar rechts nog sensibel.
Op die kant zijn ze vaak veel onzekerder, kunnen meer schrikken maar vertrouwen jou op dat moment ook minder omdat de kant waar je staat nog te sensibel is.

Veel oefenen op rechts op dit ook te desensibiliseren. In het beginsel zal het net zo zijn als het hele begin om rechts. Maar als ze het eenmaal door hebben zullen ze makkelijker op rechts aanpassingen in de omgeving accepteren.

Thanks voor het advies, maar dat is net het gekke, ik dacht ook dat het daaraan zou liggen, maar nu blijkt ze eigenlijk niet echt een probleem te hebben met oefeningen op rechts.
Het stilzetten gebeurt nl. op beide kanten, zowel als ik haar rechts leid, maar ook als ik haar links leid.. ze wil gewoonweg niet stilstaan met haar achterkant naar de uitgang van de piste, aan welke kant ik ook sta.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:49

Robijntjah, hoera :D superblij voor je! Zo snel mogelijk foto's posten!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:43

CalipsoLover, is idd per paard heel erg verschillend. Mijn Jenara is flink aan het uittesten de laatste paar weken en die doet het allemaal, boos wegrennen, bokken, steigeren, aan de hand toch als iets haar niet zint of als ze een oefening niet begrijpt.
Onder het zadel doe ik nog niet veel met haar, maar 1x heeft ze me wel een bokje en steiger uit protest gegeven. Heb ik blijkbaar gewoon pech xD

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 19:52

Elisa2 schreef:
Dat wilde ik ook zeggen..ze zijn wel zeer sensibel en zelf moet je sensibel genoeg zijn om daarmee om te kunnen gaan.
Ik denk dat een PRE ook sneller gestresst raakt (door de will to please) en enorm spiegelt, en als dat niet op een goede manier ontvangen word...

Ik ben volop nog alles aan het uitzoeken :p Veel ervaring met jonge paarden, geen ervaring met PRE's.
Jenara stelt mijn kennis en ervaring en mijn geduld enorm op de proef, maar vandaag toch maar weer
een heerlijke dag met haar gehad dat ze zo lief en braaf was, daar doe ik het voor!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 21:25

Als ze iets niet snapt, wordt ze heel snel druk en boos en dan gaat ze echt proberen over mij heen te lopen en steigert ze dus ook, rent dan weg etc. Ze kan het ene moment heel rustig zijn en het andere plots zo gek beginnen doen en nergens nog naar luisteren. Als ik haar dan probeer te corrigeren of op haar plaats wil zetten, is ze soms helemaal niet onder de indruk en probeert ze met mijn voeten te spelen. Het ene moment lijkt ze een mak lammetje en het andere test ze weer uit hoe ver ze kan gaan, ze zit ook wel echt in een fase van dat uittesten. Ze reageert heel anders dan ik gewend ben van jonge sportpaarden (BWP, KWPN) en dat maakt haar op de meeste momenten heel leuk en grappig, maar af en toe ook wel een draak :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:11

Ze is inderdaad net 4 geworden, ze is nu 2 maanden bij mij, ze was daarvoor sinds juli bij haar vorige eigenaar in Kortrijk en daarvoor kwam ze van een stal in Nederland als ik het me goed herinner. Dus ik gok dat ze een klein jaartje in België/Ndl zal zijn.

Nu ik heb wel sterk de indruk dat ze wat in haar schulp zat bij de vorige eigenaar, ze was altijd superlief, volgzaam en braaf en deed nooit 1 stap verkeerd. Ze stond daar wel altijd op stal, binnen in een grote gang met heel veel andere paarden en kwam dan elke dag eventjes buiten als ze iets met haar deden.

Nu staat ze overdag de hele dag buiten en 's nachts op stal, maar een buitenstal waar ze dus nog vanalles kan zien en ruiken en horen. Ze lijkt mij en de DA in ieder geval heel happy nu, ze ziet er ook echt prachtig uit, heel gezond. Ze is nog steeds heel erg lief, maar ook super nieuwsgierig en dapper en dus wel wat dominant en opdringerig soms.
Eergisteren was het drammen en proberen doorbreken en steigeren als ik haar vroeg om aan 1 bepaalde kant te stoppen, gisteren was ze heel ontspannen en zijn we heel relax aan de hand een wandeling gaan maken.
We zoeken het elke keer nog wat met elkaar uit :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:59

Elisa2 schreef:
Klinkt inderdaad alsof ze heel erg aan het pubereren is en haar grenzen aan het opzoeken is, wellicht was de vorige eigenaar ook wat dominanter. Heb je les met haar? grondwerk les oid?

Ik denk niet dat de vorige eigenaar dominanter was, ik heb die leren kennen als een heel zachtzinnig persoon en ze gaf zelf ook aan niet altijd ideaal met jonge paarden om te kunnen (haar vriend, die zelf westernruiter is, heeft Jenara eigenlijk "ingereden") Ik denk vooral dat Jenara zelf niet echt probeerde daar omdat ze zich daar misschien toch niet echt in haar element voelde en nu duidelijk wel meer.
k heb mijn lesgeefster nu 1x laten komen, maar ben van begin af aan enorm veel grondwerk met haar beginnen doen, ik heb hier vroeger heel veel les in gehad en dan afgelopen zomer nog een flinke opfrisser van mijn lesgeefster met haar jonge paarden, dus ik weet wel wat ik doe. Ze leert ook echt goed en de meeste oefeningen beginnen er echt goed in te zitten (voorwaarts, achterwaarts, opzij voor druk, cirkelen, naar mij toekomen, wegsturen, ...) Lesgeefster zei zelf ook dat ik goed bezig ben en vooral rustig moet verder opbouwen :)

We hebben dit weekend ontdekt dat ze een beetje een schrik heeft gepakt van kinderen die in de verte trampoline springen, daar word ze behoorlijk nerveus van en nu in de hoek waar ze hen zou kunnen zien, doet ze altijd wat druk. Klapstoeltjes en fietsen trekken we omver, in een zweep bijten we speels, wapperende ruiten of plastiek hebben we nog niet gezien ... maar trampoline-springende kinderen in de verte zijn doodeng, paardenlogica heet dan dan xD Dus nu werk ik met haar aan de andere kant van de piste en bouw langzaam op naar de enge kant. Gisteren en vandaag was ze terug superbraaf, dus heb haar enorm uitgebreid beloond en niet te veel gevraagd telkens. Dus we komen er wel, op de juiste momenten haar eventjes laten weten dat ik nog steeds de leider ben en dan lukt het wel ;)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:20

Serenity350 schreef:
Zoals al eerder genoemd, niet iedereen houdt van dat gevoelige, sensibele, communicatieve karakter, en je moet echt met ze willen werken, maar als de basis eenmaal erin zit heb je echt een vriendinnetje/vriendje voor het leven.

Ik heb even je laatste zin eruit gehaald, dat is iets dat mijn lesgeefster ook al zei en dat ik zelf ook al wel aanvoelde. Het is een proces van zoeken en verkennen en ontdekken nu inderdaad, zowel voor haar in deze wereld als van ons naar elkaar toe. Ik leer nog volop al haar verschillende reacties en gedragingen kennen.

Ik heb er in ieder geval zelf terug een goed gevoel en vertrouwen in :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 21:25

Ik wou hier even een update posten!
Vandaag was Nara weer erg schrikkerig en onrustig en heb alles gewoon heel langzaam opgebouwd en haar veel laten lopen (lopen lijkt bij haar spanning af te vloeien) en na een tijdje begon ze te ontspannen.
Heb dan aan de longe er nog langs elke kant eventjes opgezeten en ook telkens die ontspanning opgezocht
en ze was weer superflink en braaf :) Ze blijft wel schichtig van die ene kant van de piste, maar ik bouw het nu gewoon langzaam op, zowel erop als ernaast. Ik durf wel nog eventjes niet los met haar rijden tot de hoek terug wat minder eng is :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:34

Ik rij momenteel met een oude dressuur wintec die ik jaren geleden goedkoop had overgekocht van een lesgeefster. Wonder boven wonder paste die al redelijk en de zadelpasser heeft hem nog wat aangepast
zodat hij helemaal goed zit nu :)
Zadel is eigenlijk wel een beetje klein voor mijn poep :') maar financieel nu niet echt in de mogelijkheid om een nieuw te kopen, zolang Nara nog veel verandert, zal het met het goedkope zadeltje zijn.

Heb hier trouwens nog heerlijke foto's van dit weekend, mijn vriend ging voor het eerste eens mee
naar Jenara :p Hij was ook meegeweest naar de keuring, dus had haar al wel eens gezien, maar nu op haar nieuwe plek!

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:18

Ik snap je bezorgdheid KellyR, ik heb zelf geen verzorgster, aangezien ik op dit moment tijd genoeg heb en Jenara nog te veel moet leren en ik haar nog te veel moet leren kennen. Maar ooit, in de toekomst, als ik aan kinderen wil beginnen en een eigen zaak wil opstarten, ga ik ook iemand moeten zoeken.

Ik kan wel even als de andere partij spreken, ik ben tot een paar maanden geleden zelf de verzorgster geweest.
Ik denk dat een verzorgster een enorme meerwaarde kan zijn als die weet wat ze doet, en dus voldoende ervaring heeft.

Als je zou beginnen zoeken naar iemand, volg je buikgevoel. Ik heb voor de eigenaresse van mijn laatste verzorgpaard ook regelmatig gezocht naar iemand voor haar 2e paard en ik was gewoonweg superkritisch tov iedereen. (Het paard in kwestie was door een vorige ruiter ook echt helemaal kapot gereden en we hadden iemand met echt hééél veel ervaring, rust en lef nodig)
Hoor ze via berichten uit, wat hebben ze gedaan, wat kennen ze, wat vinden ze belangrijk?
Vraag naar foto's, filmpjes, probeer zo veel mogelijk een beeld te krijgen van hoe die persoon met paarden omgaat. Heb je er geen goed gevoel bij, niet laten komen. Je voelt dat echt wel een beetje aan.

En hoe verleidelijk het soms ook kan zijn om een jong meisje toch eens een kans te geven, bedenk altijd hoe snel dingen achteruit kunnen gaan en dat er toch echt een bepaalde maturiteit en ervaring nodig is om je paard met een gerust hart aan iemand toe te vertrouwen.

Ik denk als laatste dat de belangrijkste tip die ik je kan meegeven om een écht goede verzorgster te vinden is dat je geen of zeker niet te veel geld als bijdrage mag vragen. Ja, je gaat een massa aan berichten krijgen als je je paard gratis aanbiedt, maar ik kan je verzekeren dat een ietwat ervaren ruiter paarden genoeg kan vinden om gratis te rijden, dus die slaat de berichten met bijdrage gewoon over.
(Zo was ik toch, als ik 150euro per maand moet neertellen om iemand zijn paard te rijden, kan ik evengoed met wat opleg mijn eigen paard onderhouden, heb ik uiteindelijk dan ook gedaan)

+ als je geen of weinig bijdrage vraagt, kan de persoon in kwestie regelmatig les nemen bij dezelfde lesgever als jij, zo zal de manier van werken ook al gelijk gaan lopen.

Succes in ieder geval bij de beslissing en zoektocht!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:49

Het "verhoor" kan je eigenlijk nog vrij simpel houden door gewoon te vragen welke ervaring ze al hebben en wat ze al gedaan hebben, dan geef je ze zelf de kans om zichzelf voor te stellen.
Als je dan een antwoord krijgt als:" ik rij al x jaar op de manege en krijg altijd de stoute paarden, dus ik kan met bokkende en steigerende paarden rijden en altijd met de snelle, ik heb veel ervaring met moeilijke paarden" dan weet je eigenlijk al genoeg. De manier waarop iemand zijn eigen omgang en ervaring met paarden kan beschrijven, vertelt je echt al veel.

Natuurlijk kan je altijd een jong meisje meenemen in je avontuur en haar de kans geven om veel te leren en ze eigen te maken aan de methode die jij hanteert, daar droomde ik vroeger ook van! Je moet alleen zelf uitmaken en bedenken of je daar het juiste paard voor hebt, want dat kan uiteraard niet met elk paard. En dan zal je er zelf ook in het begin veel meer tijd en moeite moeten in steken.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 17:03

Fading, wat een prachtpaarden!!! lucky you!

Wat de bijrijders en verzorgers betreft, je moet er volgens mij echt geluk mee hebben.
Ik ben nog steeds hele goede vrienden met de meeste mensen waar ik ooit voor gereden heb,
en die waren ook allemaal heel erg blij met mij (ben helaas moeten stoppen door verhuis of studies, ...)
Een andere vriendin van mij rijdt ook bij voor onze staleigenaar (via haar ben ik aan mijn stal voor Jenara geraakt) en die zijn ook echt supertevreden met haar, ze reed zowieso al best goed, volgt nu veel les en je ziet haar echt zo vooruit gaan.

Het kan enorm tegenvallen, maar ook enorm meevallen en je kan er hele fijne vrienden aan overhouden :) Maar dat is natuurlijk alleen mijn ervaring!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 20:45

*\o/* Eventjes mijn geluk delen!!
Na een paar weken van zoeken, testen, steigeren, pubergedrag, drammen, etc ...
Gaat het de laatste tijd echt weer zooo de goede richting uit met Jenara :D

Heb vandaag maar een halfuurtje grondwerk gedaan, maar wauw, wat een vooruitgang!
Waar we in het begin echt boos en druk en opdringerig werden als ik met een kort zweepje
haar vroeg in mijn richting te bewegen (niet eens aanraken, gewoon over haar heen houden en
zachtjes bewegen als ze niet reageerde)
moest ik het vandaag nog maar half hoog optillen en weg bewegen en ze kwam zo meteen
3-4 stappen zijwaarts met me mee! Zal volgende keer vragen of iemand het wil filmen.
Zowel zijwaarts van me weg als zijwaarts met me mee begint er stilaan echt in te zitten.

Ondertussen staat Jenara ook eindelijk bij de andere paarden, op de heerlijke grasweide :)
Ze is nog een beetje de underdog van de kudde, maar er wordt al niet gevochten, dat is een goed begin :)
Ik heb haar nu 3 maanden, nog helemaal niet lang eigenlijk é O_O

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 21:37

Lante, Pictures or it didn't happen :p
Superveel plezier alvast met je nieuwe aanwinst!
Ik was ook niet van plan met een PRE dame naar huis te gaan, maar heb er nog geen spijt van gehad ;)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 22:12

Geeft toch al een idee :) Mooie dame! Heel veel plezier samen :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:05

Ik gebruik momenteel ook geen extra hulpmiddelen bij het longeren, wil graag dat Jenara uit zichzelf ontspanning gaat opzoeken. Wel longeer ik af en toe met dubbele longe, wat natuurlijk ook die druk op de achterhand wat zet. De eerste keer dat ik dat deed reageerde ze er gewoon niet op (ik heb jonge warmbloeden zadelmak gemaakt vroeger die compleet panisch reageerden op de longe achter hun poep de eerste keer), dus ik ging er vanuit dat de vorige eigenaar dit ook al gedaan had...
Uiteindelijk bleek dus van niet, dus Jenara is gewoon superkoel in het hoofd en vertrouwt duidelijk op wat ik met haar doe :))

Ik had ook een grappig praktisch "probleem" dit weekend. Zadel naar de zadelpasser en Jenara heeft wolfstanden die binnenkort getrokken worden, dus ook geen bit momenteel ...
Wat doe je dan als je toch 1x per week 10-15min wil "rijden"?

Zonder zadel of bit dan maar :p Ik had al wel eens eerder zonder zadel op haar gezeten en aan de hand bij iemand wat rondgestapt. Maar dit keer dus kaptoom met teugels eraan, vriendin met longe in het midden en zo "op pad" :p zonder bit heb ik nog bijna 0,0 stuur, dus toch nog maar aan de longe voor nu :p maar heb dus voor het eerst halve cirkeltjes met haar gedraafd zo! En wat was ze flink :D heel rustig en kalm, nog niet 100% gerust, maar zooo braaf :D

Zodra ik mijn zadel en hoofdstel terug kan gebruiken, ga ik terug verder met los rijden :)
Het probleem met de hoek van de piste is er uit en ze loopt terug veel meer ontspannen,
dus denk dat ik die stap wel terug aan kan met haar :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:49

Jenara was 1m57 toen ik haar kocht, ben benieuwd tot waar ze nog komt.
Ik ben zelf 1m65, dus zou 1m60 echt perfect vinden voor mij, maar die paar cm kleiner doen er toch niet toe :p

Vandaag nog maar eens erop, maar nog steeds zadel bij de zadelpasser en wolfstanden ...
Dus weer zonder zadel en met teugels aan mijn kaptoom, dit keer was mijn vriend mee om de longe nog vast te houden, maar wat was ze weer zoooo flink!! Wat een droompaardje heb ik toch :D
Ik zet haar dus gewoon stil met mijn zit en zelfs sturen kan al een beetje op zit, mijn droom om ooit zonder zadel en met neckrope te kunnen rijden, blijkt dan mss toch ooit haalbaar :p
Hoop nu wel dat mijn zadel en haar tanden snel in orde zijn, dat we terug los de bak in kunnen,
zodat ik er de galop ook wat in kan steken, dan kunnen we hopelijk tegen de zomer eens mee gaan wandelen!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:48

Nog iemand met frisse paardjes dit weekend?
Jenara was weer heel schrikkerig en rillig vandaag ... nu weet ik gelukkig al wel beter hoe ik hiermee moet omgaan bij haar, dus haar aan de longe laten lopen en daar ging ze wel weer helemaal mooi van ontspannen. Haar grondwerk deed ze ook echt prima, wat begint ze die oefeningen toch echt allemaal top te kennen :D
Juist die ene hoek is nu terug eng :+ Had ik het er net uit ... gek paard toch soms :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:26

Zsazsa, ohjee, wat erg :s dat je zo probeert geld te verdienen zeg …

Hopelijk zijn alle zieken en gewonden al wat aan de beter hand!

Fluffybox, wat een leuk cadeau! is toch net wat handiger met zadel vind ik, hopelijk is het mijne snel terug van de zadelpasser!

Robijntjah, super, ze geeft er precies niet te veel om :') Hopelijk blijft alles zo goed gaan :D

Heeft er iemand nog ideeën of inspiratie voor oefeningen op de grond?
Ik ga straks weer naar Jenara, maar heb de indruk dat ze de grondwerkoefeningen wat beu wordt,
is wat veel hetzelfde, ook het longeren laat ze merken wat saai te vinden en ze is terug wat meer dominant naar mij toe, dus wil daar wel zeker aan werken.
Kan dus helaas niet oefenen met rijden vanwege nog steeds wolfstanden en zadel bij de zadelpassen en ik heb niemand om de longe vast te houden om zonder zadel wat erop te gaan :(
En ben een beetje inspiratieloos nu :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:23

Zo’n cutie!!

Gisteren zijn eindelijk! Na een 2 maanden wachten, Jenara haar wolfstanden getrokken, nu nog 2 weekjes laten genezen en dan kan ik volop terug met haar verder werken onder het zadel! Als ik straks ook mijn zadel terug heb van de zadelpasser, kan ik ook alvast zonder bit aan de slag :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 21:19

Phew, wat een verhalen allemaal, dan viel mijn zoektocht nog best wel mee!
Wou ook niet echt een PRE aanvankelijk, maar Jenara was net "thuiskomen", toen ik haar ging testen,
de fijngevoeligheid die er al in zat zo jong en haar superrustige, zachte karakter.

Ik heb wel speciaal gezocht naar een jong, groen paard om het binnen budget te houden (had ook al veel ervaring met jonge paarden, dus kon wel), maar heb mijn budget bepaald door een heel aantal noodkosten erbij te rekenen, alle vaste kosten, alle materiaal, ... en dan te kijken wat er "over bleef" als budget voor aankoop, dus ik heb netjes nog een hele hoop opzij staan voor als er iets zou zijn.
Ik heb ook een paar x te horen gekregen van mensen dat mijn budget veel te laag was om iets "deftig" te vinden, maar vond zelf dat ik toch al een behoorlijke som had uitgetrokken.
In ieder geval blij dat ik Jenara ben tegengekomen bij een particulier die met een goede reden verkocht.

Zsazsa, zou best kunnen dat ze hierdoor wat lastig was, 2 maanden geleden pas ontdekt dat ze die had (heeft even geduurd voor ik een afspraak bij de tandarts vast kreeg en nu weer) sindsdien uiteraard wel geen bit meer gebruikt. Ben eens benieuwd wat het resultaat gaat zijn nu ze er vanaf is!

Voor nu nog 2 weken op deze manier af en toe erop :p