Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

CalipsoLover

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:52

Ik ga me melden voor dezelfde reden als Sheran :)

Sinds enkele weken weten we dat mijn paardje met vervroegd pensioen moet. Ik plan om eerst nog wat te sparen en eventueel binnen 1 jaar ook mijn droomras te gaan kopen. Ik zou nog een jong paard willen, onder de 8 jaar. Wel liefst zadelmak, maar geen ramp als dat nog niet zo is. Een merrie of een ruin, mijn voorkeur gaat uit naar een merrie. Geen bruine paarden, liefst zwart/valk/schimmel. Ook zeker +1.63m. Mooie beweging en potentie voor dressuur. Als jullie hier ook een soort van prijskaartje op kunnen plakken graag!

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:03

Sheran schreef:
Haha grappig Calipso, wij willen exact hetzelfde! Bijna dan, want ik wil best een bruine. Verder echt alles hetzelfde als jij!

We kunnen samen op zoek gaan :+ Ik heb al veel goede dingen gehoord over Adelante Stables, Stal Rokven en Troyan Stables. Troyan Stables weet ik op dit moment het meeste over, en dit is ook echt een hele fijne baas. Dacht dat ze daar begonnen vanaf ongeveer 5000 euro. Ik zou graag onder de 6 à 7000 willen blijven.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 22:12

Sheran schreef:
Wij kunnen elkaar wederom de hand schudden :')

Ik ga binnenkort een paar keer proberen te rijden bij de Ypenhoeve om wat verschillende PRE-s onder handen te krijgen om te kijken wat voor type bij me past :)

_/-\o_
Ja, ik zou (hopelijk) eventueel ook eens terecht kunnen bij Troyan Stables via een vriendin die daar regelmatig fotografeert. Hopelijk kan ik daar ook eens eentje testen met de vermelding dat ik geïnteresseerd ben om binnen een jaar te kopen natuurlijk. Hen vroeger wel met een paard gereden dat PRE was, maar is al zo lang geleden en heb nu al 4 jaar een warmbloed...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:02

ZoeyDercks schreef:
Persoonlijk zou ik niet naar stal Rokven of Ypenburg gaan, als je terug zoekt in dit topic of gewoon op Google kom je daar niet zo'n beste verhalen over tegen.
Ik ben sowieso niet zo van de handelsstallen, dus zou liever rechtstreeks naar een fokker gaan (de Woeste Hoeve in Bergeijk, Cyrina van Beveren, zitten er nog een paar in het midden/hoger in het land) of een particulier die het dier al een aantal jaar heeft.

PRE's blijven sensibele, niet altijd makkelijke paarden. Denk dat je beter zult slagen bij iemand die al jaren in dit ras zit en je ook goed kan adviseren.

Kan je misschien ook zeggen waarom niet? Ken een meid die echt een prachtig dressuurpaard heeft van Stal Rokven. Maar inderdaad wat mij opvalt is dat die er ontzettend veel hebben. Bij Troyan en Adelante zie ik dat niet.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:31

Denk dat ze idd in Spanje vaak wat goedkoper (kunnen) zijn. Wet van vraag en aanbod denk ik in NL en BE

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:05

Ik vind vooral op internet paarden tussen de 6000-10.000 die mij aantrekkelijk lijken, dus ik vind 1500 en 2000 wel erg weinig, dan had ik er nu al een staan :p

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:05

Robijntjah schreef:
Ligt er denk ik ook aan hoeveel waarde je hecht aan vol papier, is voor mij totaal niet belangrijk, ga vooral voor het karakter en verder gewoon fijn in het lijf. Papier zal me worst wezen.

Ben dan ook wel een stuk goedkoper uit geloof ik :+

Mee eens, heb nu een paard met fantastische veel belovende bloedlijn en moet op 15 jaar met pensioen. Papieren zeggen niets. En denk dat bijvoorbeeld Super Guus daar een voorbeeld van is :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:34

Heeft er iemand van jullie al ervaring met Stal buitengewoon?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 18:29

TessJazz schreef:
Hier slechte ervaring

Waar heb jij je PRE's vandaan? Vind ze zo mooi!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:26

Sheran schreef:
Mooi diertje, Samyoo!

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het oriënteren op PRE's, om gewoon even te kijken wat er 'op de markt' is. Wat me sterk opvalt is dat de PRE-s er op plaatjes heel aardig uitzien, maar zodra er een filmpje om de hoek komt kijken zie ik veel paarden ontzettend kort gereden worden, zonder achterbeengebruik en met korte passen die niet afgemaakt worden. Toen ik in Spanje was zag ik dit helemaal niet terug bij de PRE-s daar. Het lijkt alsof het hier vaak een beetje 'voor het plaatje' gereden wordt. Is deze beweging iets dat bij de 'Nederlandse' PRE-s hoort, of wordt dit inderdaad gewoon erg vaak gedaan? Het maakt me een beetje huiverig om een ingereden PRE te kopen, omdat ik liever niet heb dat mijn paard op die manier onder het zadel heeft leren lopen en zijn spieren heeft leren gebruiken. Herkennen jullie dit?

Denk dat het ook wel een beetje eigen aan PRE-s is om zo korte pasjes te nemen, viel bij mij op stal ook op (meerdere PRE-s) ben daar zelf ook geen fan van... Weet alleen niet of het er in zit of aangeleerd is...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:11

Lees ook vaak op advertentie's dat er staat "Geen typische PRE gangen", dan bedoelt men die korte pasjes zeker?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:19

Het lijkt idd een beetje op trippelen. Zie liever een paard maaien dan zo korte pasjes lopen...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:32

Even een vraagje uit interesse, zijn de meeste PRE's braaf? En dan braaf in de zin van wegrennen/bokken/stijgeren/verschieten. Weet wel dat ze veel pit en energie hebben, maar heb niet zo zeer de indruk dat ze ook heel stout kunnen zijn, of bekijk ik dat verkeerd?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:59

Nee bedoel dus echt hevig wegrennen en bokken :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 08:39

Ja, ik heb zelf vroeger wel een aantal jaren met een PRE merrie gereden. De kleine ervaring die ik heb is dat ze eerder gaan trippelen en heel energiek zijn ipv 'stout'. Ze zijn veel gevoeliger maar lijken ook wel wat voorzichtiger te zijn, en ik wou dus weten of mijn beeld klopte. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, elk paard is ook anders. Maar heb de indruk dat PRE's toch vaker 'braver' zijn, ik bedoel dan ook niet perse kalmer.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 09:26

Ik moet nu wel zeggen dat ik hyper sensitief ben. Ik ben zelf heel gevoelig en makkelijk onder de indruk. Vroeger durfde ik enorm veel qua paarden, nu veel minder. Ik kan als ik alleen ben soms een onzekere ruiter zijn, als ik les heb gaat dat helemaal over.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:28

KellyR schreef:
Fijn dat ze zo snel bij komt buitenzinnig!

Vraag out of the blue.
Wie van jullie heeft een verzorgster?
Ik denk er al een tijd over na, maar het lukt me niet om de stap te zetten daadwerkelijk een advertentie te plaatsen.

Hij is zo gevoelig en ik ben echt onwijs zuinig met hem.
Daarbij rijden wij anders dan de meesten. Bitloos maar wel met een academische achtergrond. Alles gaat dus zoveel minimaal. Niet in krul etc. Daarbij is hij (zoals veel pre's) sensentiver als een gemiddeld koudbloed/kwpn etc.

Zelf ben ik ook nog steeds super veel aan het leren. En samen leren we steeds nieuwe dingen, waardoor we helemaal op elkaar ingespeeld zijn.

Toch mis ik het soms om iemand te hebben waar ik op terug kan vallen in de vakanties of als ik eens een weekendje weg wil.

Geen schande als hij dan stil staat, maar ik gun hem ook op die momenten aandacht. En voor mezelf is het een stukje rust als er extra controle is.

Maar tegelijkertijd, hoe vind je iemand die er net zo in staat als jij? En iemand die in zichzelf wil investeren om op hetzelfde niveau/manier te rijden. En dan nog het grootste issue, hoe geef je je paard rustig uit handen aan iemand.

Hoe doen jullie dat?
Hoe staan jullie er in?

Ik snap je bezorgdheid. Zelf ben ik ooit de verzorgster geweest van een heel sensitieve merrie met een baasje die een andere rijtechniek had. De eerste maand hebben ik meerdere keren per week les gehad van haar zelf, om alles te zien en te leren. Daarna nam ik ook les van haar lesgeefster, zodat we op dezelfde manier bleven rijden en we ook op dezelfde lijn blijven. Ik denk dat dat vooral belangrijk is, dat jullie van dezelfde persoon les krijgen. Ook zou ik gewoon in je advertentie duidelijk maken wat je zoekt in iemand, liefst iemand die al ervaring heeft met bitloos rijden en sensitieve paarden? Ik zou gewoon eens een strenge advertentie maken en kijken wat er op af komt. Ook zeker vermelden dat ze les moet nemen bij jou lesgeefster.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:10

Ons bezoekje aan Troyan Stables is ook even uitgesteld tot juni :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 17:16

Wat een leukerd! Maar lijkt mij ook meer een vos :D

Zsazsa: Eigenlijk heel soortgelijk aan wat Sheran zoekt, bijna exact hetzelfde eigenlijk :') Maar momenteel nog niet, ben momenteel nog even goed aan het sparen. Was eerder om al eens kennis te maken met de stal en het ras, aangezien het voor mij ook al een hele tijd geleden is dat ik nog op een PRE gereden heb. Ben wel op zoek naar een bijrijpaard, maar vrees dat jij helaas helemaal uit de regio zit.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:58

ZoeyDercks schreef:
Sheran schreef:
Ben ik weer even! Sorry ik ben ook zo enthousiast overal over!

Heb vandaag weer dat hele leuke paard gereden dat ik de vorige keer ook gereden heb. Dat paard denkt echt zo met je mee, echt geweldig. Ik kom er iedere keer heel blij van af.

Daarnaast vroeg ik me af wat een beetje een reële prijs is voor een ander paard dat ik heb gezien. De eigenaar weet nog niet zeker of hij wil verkopen, dus de prijs is ook niet echt vastliggend. Aan de andere kant hoef ik het paard ook niet per se, maar ik zou het wel graag meenemen in mijn overwegingen en vergelijkingen. Het paard is:
- 10 jaar
- uit Spanje, daar ook beleerd
- bruin
- 1.67 hoog
- hengst, veel uitstraling
- geen Nederlands wedstrijdniveau, loopt wel erg netjes
- geen gemakkelijk paard
- goede bewegingen, ook goed strekken
- heeft papieren
- is gezond (vorige maand nog röntgen gehad)

Ik denk dat je voor een bruine hengst met veel maat (mits hij apto gekeurd is en correct gebouwd is) best richting de 10.000 kunt denken eigenlijk. Maat en kleur inclusief bouw is gewild bij hengsten.

Maar hij is nog niet op niveau gereden, dus staat in het klassement nog nergens... En 10 jaar zonder niveau... Denk dat je sowieso ergens tussen de 6000-10.000 uit gaat komen maar 10.000 vind ik persoonlijk te veel.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:40

Wat een knappe foto's allemaal!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 09:33

Een kennis van mij heeft ook een PRE merrie die ze momenteel aan het zadelmak maken is, ik zag echter op een video dat de merrie (in mijn ogen) enorm mankt. Zou ik er wat van zeggen of niet?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:21

VisibreTeam schreef:
CalipsoLover schreef:
Een kennis van mij heeft ook een PRE merrie die ze momenteel aan het zadelmak maken is, ik zag echter op een video dat de merrie (in mijn ogen) enorm mankt. Zou ik er wat van zeggen of niet?

Ik zou dat persoonlijk altijd doen. Niet iedereen ziet zelf dingen en paard staat voorop toch?

Maartje_M schreef:
Ik zou dat ook doen inderdaad

Done. Ja twijfelde of ik het moest doen of niet, want natuurlijk krijg je maar een impressie en ken ik de eigenaar niet geweldig goed.
Paard liep bitloos aan de lounge, was maar een filmpje van 10sec maar ze loopt toch behoorlijk kreupel. Sinds ik weet dat mijn eigen paard kreupel loopt wat ik zelf niet gezien had (voor sommige moet je toch wel een getraind oog hebben) zie ik het plots ook bij andere veel makkelijker. Deze loopt erger dan die van mij.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 16:50

Ze zegt dat het haar op de video ook opviel, maar er in het echt niets te merken is en de piste ook heel zwaar lag... Meer kan je niet doen denk ik, heb er wel serieus mijn twijfels bij :?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:30

Had echt een hele mooie op internet zien staan, leuke kleur, jong, een merrie, onbeleerd en in mijn prijsklasse. Ideaal dus, helaas is de tijd er nog niet rijp voor en wil ik eerst een jaartje sparen. Heb er zelf over gedroomd _O- :=