Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

KellyR

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:21

Ik ben toch wel benieuwd wat bij jullie de aanleiding is om te gaan testen.

Ik ben meer gaan lezen en de symptomen lijken mij nogal "normaal". Hoe ze het omschrijven heeft volgens mij ieder paard wel last van tenminste 1 van alle. Maar het lijkt me niet dat alle symptomen aanwezig dienen te zijn om een reden te hebben tot testen van PSSM.
Dus waar ligt nou die lijn dat je vermoed dat je paard PSSM positief kan zijn?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 13:13

Jeetje wat treurig buitenzinnig..
Misschien via CAPG wat heeft staan? Castreren kan je natuurlijk ook zelf laten doen.
Ik heb wel nog een merrie privé te koop zien staan, ik stuur FB link wel even via PB.

Laats waren de hangbuikzwijnen ontsnapt bij ons op stal en in een buiten stal geplaatst. Jeetje mina, hij is echt als de dood er voor. Kan er helemaal niks mee beginnen.
Gelukkig worden ze binnenkort weg gebracht naar iemand anders, maar van Cas mag het liever gisteren als vandaag.

Ook een nieuwe bijzondere eigenschap ontdekt. Ben benieuwd of die van jullie het ook hebben.
Als ik met hem aan het werk ben geweest moet hij daarna vaak een drolletje leggen of een plasje plegen.
Normaliter liet ik hem altijd los zijn stal in lopen soms "ontsnapte" hij al, maar had ik hem vrij snel weer te pakken.
Nu stond ik laatst met mijn handen vol dus liet ik hem even lopen.

Gaat die sukkel gewoon een andere stal in om zijn behoeftes te doen en komt daarna vrolijk de stal weer uit :')
Nu dus gaan opletten, maar dat "ontsnappen" doet hij dus echt om niet zijn eigen stal vies te maken!

Nog meer paarden die dat doen?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:06

Jeetje Tess, wat een naar nieuws. Ik zag hem net op FB voorbij komen. Volgens mij heb je boven op dat slechte nieuws ook nog heeeel veel reacties te verwerken.
Het is dat ik geen tijd en geld heb voor een 2e ;)

@Maartje, ik vind haar heel onbespierd ogen over de hele bovenlijf. Rij je er ook op?
Voor nu zou ik er naast blijven en de bovenlijf sterker maken en wellicht zelfs extra bijvoeren om dit te kunnen bereiken.
En met wat het weer betreft zou je haar misschien extra kunnen helpen met een deken indien nodig? Zo kan ze haar energie sparen en valt ze niet nog verder terug.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 09:49

@Jenara met Casta heb ik eerst veel gewandeld en toen nog het rondje gelopen wat hij uiteindelijk zou moeten doen.
En ik beginnen met naar buiten gaan toen stop stap draf + stuur er goed in zat.
Eerste paar x een dood brave pony meegenomen die hij kon volgen.
Eerste laat x zelf toch iets onzeker en op die momenten ben ik afgestapt voor het fout zou gaan.
Dan een paar x heen en weer totdat het niet spannend meer was, laten kijken etc.
En dat werkte eigenlijk prima.

Maar... zodra het wat frisser is en ik heb een paard bij me die continu schrikt en peu neveu is. Dan heb ij echt een heel ander paard onder mn kont.
Meestal ga ik alleen naar buiten, dan zijn we allebei het meest relaxed en is hij over het algemeen een stuk dapperder.

Dus als ze braaf alleen is. Zou ik lekker alleen gaan. Dan heeft ze geen schrik van het andere paarden en leren jullie meer op elkaar vertrouwen

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:02

Leuk Tess!

Ik kom even binnen vallen met vraagje. Al een tijdje loop ik er mee rond en ben ik dingen aan het proberen.
Ik had de neiging om met een te losse singel te rijden. Sindsdien let ik hier meer op. Wellicht een paar x iets te enthousiast geweest waardoor hij singelen minder leuk vindt. Dat inmiddels opgelost maar blijft toch iets onrustig met zadelen.
Daarnaast heb ik het volgende ook nog. Zijn maar rommelt vrij regelmatig waardoor ik bang ben voor een maagzweer, wat ook weer reflecteert op het niet leuk vinden van zadelen.
Echter kan ik verder niks van de symptomen terug vinden bij hem.
Ik ben al healthy tummy van Dengie aan het bijvoeren, soms heb ik het idee dat het helpt soms niet.

In de winter staat hij naar mijn mening op deze stal te lang zonder eten op de paddock. Ze zijn verder niet echt actief dus dat scheelt. Voordat ik ga rijden laat ik hem sowieso een half uur eten als ik hem van buiten pluk. Verder op stal is er altijd wat te knabbelen en wordt er 3x per dag hooi in gegooid.
Nu ben ik bang dat het buiten staan zonder eten het probleem is.
Echter zijn ze te onrustig als er eten bij gegooid en daarom wordt dit niet gedaan. (Niet iets waar ik vooraf mee ingestemd had..)

Hebben jullie hier ervaring mee?
Hebben jullie een paard met maagzweren gehad wat verder geen last had van alle andere symptomen?

Voor nu is een andere stal geen optie. Dan staat hij of de hele dag binnen, of de hele dag met natte voeten en een bak die niet te rijden is of ik heb de keuze voor een zelfde soort stal qua voer management met minder ruimte...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:45

Fijn Robijntjah!
Wel meteen foto's showen uiteraard :D

@Azmay 5 a 6 uur zonder hooi. Ligt niet echt iets om te knabbelen.
Hoop echt dat ze snel het land op kunnen en dan aankijken wat zijn buik gaat doen. Ik weet echt niet waar ik het moet zoeken. En het is nu niet dat hij echt genoeg last toont dat ik denk, daar moet een dierenarts naar kijken. Het is zo mwahmwah.

Hij had het op de vorige stal ook al een beetje. Is toen gekomen eind weide seizoen en toen stond hij zichzelf eenmaal op stal wel helemaal onbeperkt vol te vreten, Maar dat was kuil en toen gaf ik het kuil de schuld :')
En soms is het rustig in zijn buik en dan weer niet.
Weet niet of ik het gewoon voor lief moet nemen of wel escaleren naar de dierenarts

Verder zit hij goed in zijn vel, eerder te dik als te dun. Glimt, heeft energie, kroelt veel en verhaard al lekker.
Het is niet zo dat hij dof is en zijn haren vasthoudt, geen levenslust heeft etc.

Zal een kijken wat ze van het stro net vinden..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 17:19

keeyzie schreef:
Lastig KellyR. Ik kan je ook niet echt helpen.
Al lijkt 5/6 uur zonder eten niet heel lang, je geeft aan dat je hem voor het rijden dan nog rustig laat eten, dan zou de kans op een maagzweer toch wel heel klein zijn.

Zelf wel ervaring met paarden met maagzweren. Die gingen veelvuldig gapen, langs tralies schrapen en waren enorm zuur bij het singelen. Ook reageerden die op je been tijdens het rijden.

Ja dat dacht ik inderdaad zelf ook.
Zulke rare symptonen
Helaas nog geen reactie gehad op een stro net in de paddock, ben bang dat het er niet door heen komt.

Als hij verder geen last toont wacht ik nog even af hoe het gaat als we het weide seizoen in gaan. Anders maar de DA er bij halen. :(:)

Man... Als er toch wat meer stallen waren die bij mijn plaatje passen in de regio, zou veel makkelijker zijn.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 12:35

Ik heb het ook een tijdje gehad met Casta.

Adem in en uit. Niet te veel op letten en tot op zekere hoogte uiteraard.

Gewoon rijden en vragen of ze daar normaal wil doen. Zodra ze normaal doet, belonen. Ook al is dit een stuk verder. Net zo lang door blijven gaan tot ze jou irritanter vind als de hoek en besluit om "braaf" te zijn.

Gaat het echt niet. Probeer de hoek te omzeilen.
Je kan het hoofd sturen, maar de gedachten en het lichaam niet ;)
Zogenaamd vechten met je paard, heeft geen zin en wekt bij jullie beide meer frustratie op.

Heb je toevallig les van iemand met een klassieke achtergrond? Kan vaak veel helpen. Ik weet niet uit welke regio je komt, maar in noord Holland ken ik nog wel een hele goede. Wijkt soms ook verder uit op de les routes.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:05

@Jenara, we staan eigenlijk altijd links van een paard en leren alles van links.
We desensibiliseren een paard dus veel meer op links.
Zeker als groene paarden zijn in het beginsel links wel ok, maar rechts nog sensibel.
Op die kant zijn ze vaak veel onzekerder, kunnen meer schrikken maar vertrouwen jou op dat moment ook minder omdat de kant waar je staat nog te sensibel is.

Veel oefenen op rechts op dit ook te desensibiliseren. In het beginsel zal het net zo zijn als het hele begin om rechts. Maar als ze het eenmaal door hebben zullen ze makkelijker op rechts aanpassingen in de omgeving accepteren.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 23:37

Toen ik de mijne net had heeft hij wel een paar x flink gesteigerd. Nadat hij wat relaxter was bij mij is het eigenlijk nooit meer gebeurt.
Bokken doet hij wel met los gooien uiteraard.
Paar weken geleden wel een bokken parade in volle galop gehad buiten. Maar puur van blijdschap. Hij mocht voor het eerst in een galop :')
Verder eigenlijk nooit wat gehad.

Wegrennen heeft hij nog nooit gedaan (op een schrikdraad ontmoeting na).

Hij keert wel vliegensvlug om als er iets is wat op dat moment raar is.
Staat daarna gelukkig wel meteen stil.
Als hij van uit stap schrikt gaat hij in de bambi modes, benen wijd.

Ik vind hem vrij bomproof voor een 5 jarige haha

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 23:22

@Azmay, puur nieuwsgierig, maar hoe weet je dat ze er niet tegen kan?
Ik ben nu 2 weken bezig met voeren en (uiteraard) zie ik nog geen verschil.
Maar hij eet het niet graag. Krijg er geen eens 2 voerscheppen in :(

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:38

Sheran schreef:
Na hoeveel tijd is het eigenlijk geaccepteerd om ergens een mailtje achteraan te sturen in de paardenwereld?

Ik zou heel graag eens bij de WH kijken om te zien wat ze hebben staan, maar misschien is dat dus niet de bedoeling.

Ik zeg altijd, beller is sneller :)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:05

@Sheran, snap ik. Maar ik neem aan dat haar telefoon nr die online haar zakelijke telefoon is. Heeft ze geen tijd of vind ze het mooi geweest neemt ze niet op.
Als je niet zo goed uit je woorden kan komen is het handig om even op te schreeuwen wat je wilt zeggen toch?
Dan heb je ook meteen antwoord en ben je niet in afwachting van de mail.

Privé iemand bellen die ik niet ken vind ik ook niet fijn. Maar beroepsmatig.. Ja waarom niet?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:53

Fijn dat ze zo snel bij komt buitenzinnig!

Vraag out of the blue.
Wie van jullie heeft een verzorgster?
Ik denk er al een tijd over na, maar het lukt me niet om de stap te zetten daadwerkelijk een advertentie te plaatsen.

Hij is zo gevoelig en ik ben echt onwijs zuinig met hem.
Daarbij rijden wij anders dan de meesten. Bitloos maar wel met een academische achtergrond. Alles gaat dus zoveel minimaal. Niet in krul etc. Daarbij is hij (zoals veel pre's) sensentiver als een gemiddeld koudbloed/kwpn etc.

Zelf ben ik ook nog steeds super veel aan het leren. En samen leren we steeds nieuwe dingen, waardoor we helemaal op elkaar ingespeeld zijn.

Toch mis ik het soms om iemand te hebben waar ik op terug kan vallen in de vakanties of als ik eens een weekendje weg wil.

Geen schande als hij dan stil staat, maar ik gun hem ook op die momenten aandacht. En voor mezelf is het een stukje rust als er extra controle is.

Maar tegelijkertijd, hoe vind je iemand die er net zo in staat als jij? En iemand die in zichzelf wil investeren om op hetzelfde niveau/manier te rijden. En dan nog het grootste issue, hoe geef je je paard rustig uit handen aan iemand.

Hoe doen jullie dat?
Hoe staan jullie er in?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:35

@azmay, dat lijkt me inderdaad ook heel moeilijk. Maar als het niet gaat dan gaat het niet. Het moet niet de bedoeling zijn dat je er alleen maar op achter uit gaat.

@Robijntjah haha ideaal zo een hulp.
Ik verbaas me er soms ook echt over hoe snel ze leren!

@Maartje, misschien een stomme vraag. Maar waar merk je dat aan? Dat ze daarna extra moe bijvoorbeeld?
Mensen die alleen maar willen poetsen is ook al heel wat. Ik zie ze niet voorbij komen haha.

@Jenara, lastig om zo een "verhoor" via berichtjes te doen, lijkt mij. Ik heb toch altijd een duidelijker beeld in het echt. Maar snap wel dat je het gros er tussen uit filtert.

Zelf ben ik wel zo een jonkie geweest die mocht verzorgen. En heb er onwijs veel van geleerd. Achteraf gezien had ik het onwijs gaaf gevonden als iemand mij mee zou nemen in de methode die ik nu volg.

Wat ik moeilijk vind, de wat oudere mensen vind ik vaak vrij vast geroest in hun eigen handelen. Jonge meiden kan je veel makkelijker kneden. Maar dat heb je inderdaad wel het risico van veranderende interesses, verantwoordelijkheid die je overdraagt etc.

Wel goed om te weten dat het dus niet bij alle PRE's goed gaat.

Normaal vroeg ik mn moeder om een oogje in het zeil te houden, maar die woont nu 50km verderop -O-

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 14:04

@Elisa2, ergens heb ik dat gevoel ook. Maar voel me anderzijds toch bezwaard als ik weg ga, stom hè..
Van stal uit letten ze wel op, maar zien ze ook niet alles.
Wellicht wel een idee om een heads up te geven op de momenten dat ik weg ben.

@Jenara, haha ja dat is ook zo. Zie genoeg van die oproepjes voorbij komen. Dan denk ik bij mezelf, deed ik dat vroeger ook?
Ben na al deze reacties nog niet overtuigd.
Dus ik houd het denk ik toch bij mezelf xD
Wellicht als ik echt iemand tegen het lijf loop die bij ons past dat het anders is.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:37

Ik hoor ook niet veel positieve verhalen en alles wat voorbij komt op bijvoorbeeld Facebook spreekt me niet aan.
Maar wilde het ergens toch proberen. Als ik dit van jullie nu allemaal lees laat ik het denk ik ook maar gewoon los.

@Zsazsa Wat enorm fijn dat je eindelijk met hem kan rijden!
Hoe gaat het verder met de vage symptomen die hij had?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 22:01

Wat lief! Naam zou ik zo niet weten.
Wel regelmatig foto's plaatsen! Dan kunnen we allemaal een beetje mee genieten haha <3

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 20:25

Tjah, ik heb ook ooit de opmerking gehad dat mijn paard kreupel was.
Maar dit was een combi van een zware bak en onbalans, zo scheef als een kanarie.
Hij wist gewoon niet zo goed hoe hij zijn benen neer moest zitten, dus zou goed kunnen dat het waar is.

Hij heeft nooit wat gemankeerd :)
(Ja ik heb hier ook naar laten kijken)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:26

Jeetje ZsaZsa echt je grootste nachtmerrie. Kan er zo boos om worden dat er zoveel oneerlijke mensen in de (paarden)wereld. Allemaal over het lijk van de beesten bah.

Hoop dat de dame in kwestie haar in alle eerlijkheid gaat verkopen en niet met alle leugens.

Vraag out of the blue. Ik wil met Casta volgend weekend, of dat weekend er op richting de Veluwe.
Of eventueel duin gebied regio NH begin ZH.

En omdat ik altijd al alleen rij was ik benieuwd of er iemand in deze omgeving zit die het leuk zo vinden om een relaxed ritje te maken.
(Vertrouw hem in galop vaak nog niet, zeker op vreemd terrein :') zit dan nog wel eens ineens achterstevoren op mn paard).

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:18

Ik ben nog steeds voorstander van het "vermijden".
Waarom frustraties bij jullie beide opbouwen en met een slecht gevoel in de training staan als het ook anders kan?
Ga aan de andere kant van de bak staan. Zorg dat het daar eerst weer goed is.
En ga vanuit daar met rust langzaam naar die hoek toe werken.

Lukt het vandaag niet helemaal? Laat het dan bij het maximaal haalbare.

Ofwel, stel je doelen bij.

Hier nog een mooi stuk van mijn instructrice. Onwijs blij dat ik dit mezelf eigen heb kunnen maken.
We laten los en maken een ander plan, een plan wat op dat moment wel werkt.

https://www.bitmagazine.nl/psyche/oplos ... en/111663/