Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Ymor, Neonlight, balance, Melissa0304

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 19:56

Dais_ schreef:
[
Je kunt haren (incl. wortel) opsturen naar het lab in Duitsland. Kost 238 euro en ongeveer 14 dagen later heb je de uitslag.

Mijn merrie was dus 1 van de eerste positief geteste PRE's in Nederland. Inmiddels staat ze 4 maanden op een aangepast dieet en ik durf nu wel te zeggen dat het goed gaat. Hoewel ik in eerste instantie dacht dat dit het einde zou betekenen, voelt het nu als een nieuw begin. Ze heeft er nog nooit zo goed bijgestaan, en dat in de winter!

Ik had mijn zadel in oktober na de uitslag direct op zolder gelegd met het idee dat het wellicht nog zou passen op een volgend paard, maar als de stijgende zo doorzet zoals het nu gaat... wie weet kan ik dan toch nog buitenritjes gaan maken.

Maargoed, dat zullen we wel zien. Ik ben iig erg blij dat ze het nu zo goed doet.

[ [url=m/GHT6Us.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6PDnY2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat het nu zo goed gaat en je hoopvol bent naar de toekomst toe.

Om welk lab in Duitsland gaat het? Heb je daar aub meer gegevens van?

Don't take anything for granted

Lukasje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 23:48

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:34

Maartje_M schreef:
Bucas heeft die: https://www.agradi.nl/bucas-buzz-off-ra ... 0gQAvD_BwE

Heb haar nu toch maar een regendeken opgedaan, hopen dat ze morgen niet te warm is dan... en eiwit, hebben jullie advies waar ik dan het beste kan kopen?
Luzerne gooit de calcium/fosfor verhouding in de war toch? Vaad eet geen poedertjes (merrie :roll: ) dus dat is dan weer zo'n dingetje..
Soja klinkt dan aantrekkelijker maar waar koop ik dat?

Luzerne heeft idd een scheve calcium/fosfor verhouding. Zo lang je dit in beperkte mate voert (< 3kg/dag ? zou je even moeten opzoeken), kan het geen kwaad. Geef je meer, kan je de scheve verhouding weer corrigeren door bv zemelen toe te voegen. Persoonlijk vind ik het een topproduct om paarden voller te krijgen. Wel geef ik luzerne zonder melasse.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 23:04

Hoi dames, leuk dat jullie zoekend zijn naar een PRE. Met wat zoekwerk op Bokt vinden jullie vast wel een paar betrouwbare adressen. Of, info over bv. 1 van de genoemde stallen die een minder goede reputatie heeft ...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:05

Bij Yeguada Suenos Espanoles hebben momenteel een net zadelmakke merrie te koop.

En je zou ook een kijkje kunnen nemen op :
http://www.ancce-belgica.be/home-nl/

Fokkers kennen ook de waarde van een goede PRE en zullen niet goedkoper zijn dan een handelsstal vrees ik.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:13

CalipsoLover schreef:
Denk dat ze idd in Spanje vaak wat goedkoper (kunnen) zijn. Wet van vraag en aanbod denk ik in NL en BE

Mmmm, echt veel goedkoper toch niet hoor. Ze weten best wat ze moeten vragen. En bovendien komt daar ook nog het transport bij.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 19:27

Precies! Een goede PRE is niet goedkoop!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 10:17

Zelf vind ik een iberisch paard “andere” gangen hebben dan een belgisch of nederlands warmbloed, net zoals ik dat van een fries ook vind. Vaak zijn PRE’s wel wat korter ja. Anderzijds hebben zij dan weer aanleg voor het verzamelde werk. Elk ras (stamboek) heeft zo zijn sterke en minder sterke kanten. Maar warmbloed, fries of PRE, de kunst blijft wel ze over de rug te rijden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 21:21

Robijntjah schreef:
[ [url=m/oLPdGu.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nu slapen :+ gok dat ik van de week belachelijk veel foto’s ga maken haha!

Gefeliciteerd! Heel veel plezier met hem!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:57

Dat is een lastige vraag. Ik ken 6 PRE’s. De 3 van mijn beste vriendin ken ik het best en die zijn erg braaf. Haar ruin kan op wedstrijd erg nerveus doen, dan gaat hij trippelen en soort van piafferen, maar meer dan dat doet hij niet. Je kan de teugels gerust los laten dan.
De andere 3 die ik ken, van 2 verschillende eigenaars, zijn ook braaf maar 1 ervan vind ik vreselijk sloom, maar dus wel braaf.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 20:13

Op welke manier stelt ze je dan zo erg op de proef? Kan je dat preciezer omschrijven?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 22:00

Oei, dat klinkt best moeilijk!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:11

@ Azmay: gefeliciteerd met je huwelijk!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:45

@ Dais: uit interesse, wat voor jij je PRE dan? Ik dacht dat je iberische paarden net schraal moest voeren in de zin van weinig krachtvoer?
Ik neem aan dat ze in Spanje verse luzerne verstrekken? Maakt dat een verschil tov gedroogde? En luzerne heeft toch een scheve calcium/fosfor verhouding? Houden ze daar in Spanje dan geen rekening mee?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:25

Dais_ schreef:
Ik voer onbeperkt hooi, een halve kilo muesli, 250 gr vit brok, 6 volle handen luzerne, 200gr erwteneiwit isolaat, vitamine E en magnesium en zout en 35 ml lijnzaadolie.

Je kunt idd niet onbeperkt luzerne voeren zonder scheve verhouding, maar ik weet niet hoe ze dit compenseren. Ik ga navraag doen. Heb het ook weer via via vernomen.

Dankje!
Je geeft dus idd niet zo veel muesli (wat ik bedoel met “krachtvoer”). Welke vitaminebrok geef jij? 250g is best wat. Ik geef Marstall Force. Geen idee hoeveel exact maar zeker geen 250g. Is dit dan met het oog op PSSM2?
6 volle handen luzerne zal geen 3.5kg wegen. Ik dacht dat dat zo wat de grens was en wanneer je meer geeft, je dit moet compenseren met bv tarwezemelen. Maar tja, hoe doen ze dit in Spanje dan?
Erwteneiwitisolaat ken ik niet. Dat ga ik eens opzoeken! Magnesium voer ik ook wel af en toe. Van vit.E worden de paarden hier erg hip, té hip. Heb jij daar geen last van?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:16

_Zsazsa_ schreef:
Ik denk dat je ze vooral eiwitrijk moeten voeren maar geen suikers. Daar worden ze te dik, te heet en jeukerig van.
En vooral moet zoeken naar wat voor jou paard werkt.
Marq krijgt lucerne van een grote Baal, dus heel grof en doet het daar geweldig op. Daarbij vitalbix met spirulina (ook vooral eiwitten) omega olie en magnesium. Eindeeelijk een kalm paard. En dan hooi kwaliteit is ook wel belangrijk natuurlijk. Wij voeren nooit kuil of vochtig hooi. Alleen kurkdroog en dan onbeperkt.

Wij hebben ook zo’n grote baal. Superspul! Hoeveel voer jij dagelijks?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 14:37

Goh, ik kan mijn pony ook niet “mooi” houden op droog hooi. Wanneer hij genoeg heeft, stopt hij gewoon met eten en ik heb de indruk dat in voordroog net dat iets meer inzit waardoor hij uit zijn portie meer haalt. Nu hebben we wel droge voordroog en geen “koeienvoordroog”.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:48

Knert schreef:
oke…. ik besluit jullie even te storen..
Na niets te hebben gelezen, wel die mooie bruine merrie van een paar pagina's terug bewonderd..

Waar kan ik fijne Anda's of Pre's vinden?
Jaarling mag. Voorkeur voor schimmel. Vraagprijs passend bij niveau en leeftijd dier.

Zijn er betrouwbare fokkers? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

“De Woeste Hoeve” en kijk ook eens op de site van ANCCE Belgica.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:30

Sheran schreef:
Ik heb echt een enorme hekel aan bellen. Dat ik anderen stoor, dat ik niet uit mijn woorden kom... Ik laat me altijd overrompelen en geef niet de juiste reacties. Op schrift ben ik veel handiger. Vind het ook altijd vervelend als mensen mij bellen.

Sonja is heel vriendelijk hoor!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:31

Soms is de lijn tussen kreupel en onbalans, tactfoutje, klein, al zeker bij een jong paard.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 10:05

Bah bah, wat een pech :(:) !

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 18:34

Helaas hebben enkele handelaren ontdekt dat de PRE wel goed in de markt ligt en willen ten koste van alles een smak geld verdienen :( .
Je kan geluk hebben maar wend je tot een betrouwbare verkoper of fokker met een hart voor het ras.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 12:17

Jenara schreef:
Ik denk van daarna eventueel te proberen samen met éen van de andere paarden te rijden en haar daar achteraan te zetten in draf, deden ze bij mijn lesgeefster ook bij één van de jonkies om er wat tempo in te krijgen. Wat denken jullie?

Ik vind dat zeker niet verkeerd hoor!
Ik weet dat er anderen zweren bij een “andere” aanpak maar vaak is het een kwestie van vertrouwen krijgen. Tuurlijk moet je consequent blijven en de plek mijden helpt je niet verder, maar waarom niet proberen met een ander paard dat daar wèl vlotjes voorbij loopt.

Ik heb hier een ganse korte zijde die doodeng was voor mijn nieuw paardje. Uiteindelijk heb ik mijn man op een stoeltje neer gezet in de meest enge hoek :) en dan doe ik eerst wat eerder afdraaien, zo op de grens van het eng worden, en dan maak ik aan de enge kant de volte steeds wat groter tot we “plots” op de hoefslag aan de enge korte zijde lopen.
Na een paar keer gaat het nu al veeeeel beter.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:12

Harvey1 schreef:
Lante schreef:
Wat zijn de argumenten tegen de aankoop van een PRE? Mooi hoofd, hals en kleur in elk geval! Belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt. :-)

Takt, gangen.. verruimen. Hectiek. Komt niet verder dan L/M Ik heb idd geluisterd naar wat voor mij goed was. Anders stond er straks een Jazz merrie op stal waar ik niks mee durf. Haha!

Eigenlijk heb ik in april net dezelfde keuze gemaakt, maar dan voor een lusitano. Inderdaad, de draf mocht beter en hij kan gespannen zijn en wordt dan hectisch maar hij is wel superbraaf, doet erg zijn best en hij zit héérlijk. Als rugpatiënt is dat laatste wel erg fijn!
Veel plezier met jouw paardje!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:54

fluffyfox schreef:
Vandaag weer erop gezeten.
Terwijl er ook een menner in de bak was. Geen enkel probleem! Ontspanning in draf kwam al echt vrij snel. Dus vaker en langer stukken kunnen maken
❤️

Wauw, dat is wel cool want vaak schrikken paarden toch van een aanspanning