Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

_Zsazsa_

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 20:28

Gefeliciteerd Arthis!
Dit lijkt mij toch ook geen palomino. Maar je moet dadelijk haar opsturen om je papieren te krijgen dus dan hoor je of het DNA matcht met de papa.

Desalnietemin lijkt het een mooi veulen!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 22:48

Arthis, weet je de naam van de hengst? Zou Indd Pearl kunnen zijn. Wel een gaaf dier zeg!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:12

ALD Jabato staat gewoon als vos in de Ancce. Maar lijkt me duidelijk Perlino/Cremello met die groene ogen toch? Ondanks dat zie ik in de Ancce geen enkele nakomelingen met een crème kleurtje..
en zit er ook geen Pearl in als je terug zoekt.
Dat is wel apart.

Afbeelding

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:32

Arthis schreef:
Klopt aparte kleuren worden alleen zo geregistreerd als ze op kleur getest zijn. Onze valk merrie staat ook als bruin geregistreerd... Zijn ze niet getest op kleur zie je dus alleen de basis kleur.. (vos, zwart, bruin os schimmel)

Ja dat klopt Indd. Bij de APTO keuring willen ze ook nog wel eens de kleur aanpassen.
Maar altijd vervelend dat niemand z’n kleurentest laat doen. Maar je ziet het dadelijk vanzelf bij de aanmelding. Misschien is ie heel donker palomino.

Maar goed plaats maar veel foto’s, volgens mij verwachten we niet zoveel veulentjes in dit topic :(:)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 08:20

Ja handig als ze er een kleurentestje bij de hengst doen :))
Maar goed, Pearl dragend vos is ook leuk! Vooral als ie voor dekhengst door kan gaan over een aantal jaar!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 10:55

Oh leuk een merrietje! Jammer dat ze weg moet. Heb je een foto van de moeder?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:31

WoW mooie merrie hoor!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 18:32

Sheran schreef:
Echt typisch ook, met die opgeschoren manen :) Mooi dier hoor!

Even terzijde: hoe heet zo'n sterk bit dat de Spanjaarden veel gebruiken op hun paarden?

Bedoel je een Pelham?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:27

Sheran schreef:
Gefeliciteerd Lange, ziet eruit als een heel leuk paardje!En Robijn, dat ziet er ook fijn uit! Sorry als ik het niet weet, maar ben je aan het beleren op het moment?

Heeft iemand wat info over de Woeste Hoeve? Wat voor soort paarden hebben ze daar, welke leeftijd etc etc? Hebben ze alleen veulens/hele jonge paarden omdat het een fokkerij is?

Ja, er staan niet veel gereden paarden denk ik. Het is echt een fokkerij waar je goede jonge paarden kan kopen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-19 14:29

Leuke merries komen er weer voorbij!!
Vind het hoofdje van jou merrie Jenara echt fantastisch.
Ga je haar helemaal zelf beleren Robijntjah?

De mijne pikt het rijden super op, zo ontzettend braaf. Echt geen pas verkeerd.

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:03

Sheran schreef:
Het voelde 100% goed, alleen kwam hij nog te vroeg op mijn pad. Ik ga in juli nog een maand naar het buitenland en ik zou hem tot augustus tijdelijk onderdak moeten geven tot de definitieve stal er is.

Ik wil wel een filmpje hoor :D

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:41

Robijntjah schreef:
Op het gras staat ze ook nog niet maar voer ze ook wel rijkelijk. Nu dus 1 voor 1 dingen schrappen / vervangen om te kijken wat werkt (of niet).

Dank voor de beterschapswensen, was vergeten hoe pijnlijk dat ook alweer is. :+

Hadde ze je niet verteld dat ze schuurde? De tijd begint nu weer ja.
Goed een deken op en geen suikers voeren. Zo zonde en zielig altijd. Vind ZE echt verschrikkelijk voor die dieren.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:16

Robijntjah schreef:
Ze heeft het nog nooit gedaan en zo zagen haar manen en staart er ook echt niet uit. Kan ook kloppen want 1. Heel andere omgeving en 2. De meeste paarden beginnen rond hun 3e jaar... tjah. Zuur dat ik er echt al weg van ben want zou ook liever geen eczemer hebben.

Oh wat vervelend, als je in een bosrijke omgeving staat al helemaal. Meestal met deken toch wel goed te controleren Maarja het blijft echt een rot aandoening.

Zo arm mogelijk voeren wil wel helpen zeggen ze...

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:09

Ik wil even iets vragen tussendoor.

Ik heb vorig jaar 1 van mijn fokmerries verkocht omdat ze een baarmoeder afwijking heeft waardoor ze niet tot heel moeilijk drachtig wordt.
Ik heb haar prof laten in en doorrijden om haar vervolgens voor een kleine prijs een goed huis te geven. Die werd gevonden door de dame die haar reed. Ze is toen op proef geweest en daar uiteindelijk 8 maanden geweest, later hoorde ik dat ze daar veel kreupel was, waarom weet ik niet.
Ze had ook zomereczeem, best flink zelfs.
Nu zie ik haar door een vreemde jonge meid te koop aangeboden worden, er wordt niet bij vermeld dat ze eczeem heeft en ook niet dat ze moeilijk drachtig werd.
Dat heb ik uiteraard wel vermeld bij de verkoop!
Aan deze dame is ze niet verkocht door de stal die haar voor me reed.
Ik wil deze dame graag een berichtje sturen met de juiste feiten. (Als ze die niet al weet) ze wordt ook als fokmerrie aangeboden namelijk.

Ik baal er zo ontzettend erg van, deze merrie heeft niets dan pech, had zo gehoopt dat ze een leuk baasje had gevonden. En nu wordt ze wederom verkocht met leugens, precies zoals ook ik aan haar ben gekomen. Gekocht voor de fokkerij, maar daar absoluut niet geschikt voor zijn... ze loopt zelfs kreupel op het verkoopfilmpje.

Zouden jullie hier iets mee doen? Wil ook geen gezeik met de vorige eigenaren..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 12:57

Ik heb contact opgenomen en gevraagd of ze het paard van de mensen heeft overgenomen waar wij haar aan hebbem verkocht, en ze zegt van niet.. dat is al een leugen. Zal wel weer niet op mijn andere vragen reageren denk ik.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:43

WoW het wordt nog erger. Ik heb haar het verhaal verteld en ze verteld me dood leuk dat ze de merrie zelf geïmporteerd heeft en echt wel weet waar ze haar paarden haalt. Nog een Pre oplichter erbij in die toch al niet zuivere wereld. In en in triest dit.
Heb haar verteld dat de stamboek naam ten alle tijden maar 1 keer voorkomt. En ik echt wel mijn vorige paard herken! Wat een leugenaar zeg en nog zo’n jong meisje ook. Dus pas op degene die rondkijken. De 14 jarige Pre merrie ‘Divoza’ die ze aanbiedt is absoluut niet geschikt voor de fokkerij!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 14:22

Ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen. Voor degene die de advertentie printscreen willen stuur maar PB. Voordat ik weer gezeik aan mijn broek heb.
Edit krijg nu aangepaste berichten dat zij dit ook niet wist... en excuus.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 15:36

We hebben even een goed gesprek en ze bleek vanaf het begin af aan al niet lekker te lopen dus ik weet niet wat er nu gaat gebeuren. Ze wist in elk geval van veel dingen niet af. als ik plek en geld had kocht ik haar meteen terug. Maar ik heb geen paarden meer aan huis.. helaas.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:07

Nee die is er nu af. Bah krijg maagpijn van dit soort verhalen. Als ik toch een geldboom had, dan stonden er veel op pensioen bij mij.
Dat is natuurlijk het nadeel van paarden met gebreken verkopen, jij kan wel eerlijk zijn tijdens de verkoop, maar dat wil niet zeggen dat de volgende persoon dat ook is. En de paarden zijn de dupe. Had haar nog beter in kunnen slapen, dat was humaner geweest dan van handelaar naar handelaar. Weer een wijze les geleerd.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:54

Het liefst zou ik alles zelf houden maar ik heb ze niet meer aan huis. En een paard waar nog prima mee gereden kan worden of zelfs nog wedstrijden vind ik ook zonde om gewoon in de wei te gooien omdat ze een gebrek heeft. Maarja je hebt het dan inderdaad niet meer in de hand.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:37

Fijn dat ze het zo goed doet Lante! Ze was al gereden toch?

Ik ben vorige week voor het eerst aan de hand naar het bos geweest. Kwam meteen andere paarden tegen waar hij heeel heftig op reageerde. Blij dat ik er niet op zat. De keer erop kwam ik weer andere paarden tegen en ging het al ietsje beter.
Blijft een aparte met van alles.

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 19:20

Maartje_M schreef:
Fijn Lante! Idioot doen aan de longe moet hier ook zo nu en dan nog hoor :')

Knapperd zsazsa <3 is het idee om dsalijk met hem in het bos te gaan rijden?

Jazeker, ik ben gek van bosritten en de stal zit meteen aan het bos. Dus zodra het kan ga ik met een stalgenoot mee die een brave heeft. Hij is gelukkig nergens bang van dus dat is iig super fijn. Met andere paarden heeft wat tijd nodig. Denk met een ander erbij dat het ook wel beter gaat. Eerst dressuurmatig in de bak wat dingen bevestigen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 13:00

WoW Arthis, dan wordt nog een barokke! Heel mooi.

Misschien was Jenara ook wel wat lastig vanwege de wolfskiezen? Die kunnen flink in de weg zitten. Ik laat ze standaard verwijderen tegenwoordig als ze 3 worden.

@Sheran, het aantal handelaren neemt ook in ons land flink toe. Kijk maar eens hoeveel ‘project’ paardjes er nu worden aangeboden. Die halen ze voor 600€ uit Spanje en worden hier voor 2000€ aangeboden. Vaak merries die niet drachtig worden, kreupel zijn, niet ‘braaf’ genoeg. Er wordt er nu ook weer 1 aangeboden met de heel erg weke koten. Zo blessure gevoelig, maar als je dat niet weet... dat je paarden wil in en verkopen is niks mis mee. Maar ben alsjeblieft gewoon eerlijk. Besparen ze zichzelf ook een hoop ellende mee. De rijerij op sommige Spaanse stallen laat zeker te wensen over (net als in NL overigens)
2 weken geleden plaatste Yeguada Susaeta een foto van hun kampioen met een lage neusriem compleet door z’n neus gesnoerd. De neusriem verdween gewoon bijna. Er valt op veel plekken nog winst te behalen.

Ook mijn Marques is aan mij als gezond incl foto’s verkocht maar bleek zo veel mentaal te mankeren. Nu 9 maanden later en heel veel geld later heb ik dan wel een echt geweldig dier. Maar jonge jonge wat heb ik met mijn handen in het haar gezeten. Vandaag wel kers op de taart. 20x keer erop en zoals altijd doodbraaf, stap draf galop. Doet alles wat je vraagt. Wat een beloning voor jezelf ook naar al die ellende. Geduld en een uitgeplozen dieet en training hebben hun vruchten afgeworpen. Het magere is er nu echt af.

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 06:32

Jenara, wij gebruiken het grondwerk van Tristan Tucker.
Daar ben je nooit uitgeleerd en is echt heel handig. Ik heb de online cursus en ga vaak naar zijn clinics.
We zijn nu met de stok bezig met een plastic zak eraan.
Heel fijn dat ie nooit bang is Haha
Afbeelding

En eindelijk na zoveel jaar weer fijn aan het rijden. Marq staat nu zelfs al 2 dagen zonder deken! De grootste mijlpaal die we hebben Bereikt dus. Hij heeft geen stress en boosheid meer, dus geen reden om zichzelf nog te bijten <3

Afbeelding

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 18:30

@Lumkea je zadel is Indd wel een stuk te smal ook, de hele ligging is nu niet goed, vooral ook te zien aan de singelstoten. Daar moet je zo niet mee rijden hoor. Misschien een ander type zadel proberen?
Ik heb een zadel met bredere ruggenwervel uitsparing en verstelbare boom maar ook die vindt ik niet super. 11 juni komt Sella voor Marq en mij een zadel aanmeten. Niks erger dan zadelproblemen. Ze zijn ook zo lekker rond <<)