Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Lante

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 20:18

Mooi paard Harvey!
Doña is ook vlot, maar goudeerlijk. Ik herken dat ook in de meeste van jullie verhalen.
En die van jou is flink veranderd inderdaad xJolien!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:03

Harvey1 schreef:
Nog even een algemene vraag, ik heb mijn PRE overgenomen van een kennis en zo ver ik heb begrepen is het belangrijk om hem zo snel mogelijk op mijn naam te zetten. Echter ga ik regelmatig met de trailer op pad en wil ik volgende maand misschien starten. Als het moet dan stel ik dat natuurlijk uit maar heeft het echt zo'n haast om het paard op mijn naam te zetten? Bij mijn andere paard (NRPS) staat ie nog op naam van de fokker en bij het KWPN doen ze daar volgens mij al helemaal niet moeilijk over. Kan iemand mij dat misschien uitleggen?

Zelfde vraag..

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:20

Gewoon hoek wat afsnijden en schoudervoor er langs. Zelf ook niet een te groot probleem van maken. :)

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 09:27

Hij zwaart vast nog uit, maar op dit moment is het een beetje een ‘IJslander combinatie’ in mijn beleving.

(Ik heb zelf naast mijn PRE nog IJslanders, vandaar die vergelijking).

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 21:43

Ze worden eigenlijk alleen weggehaald als ze echt op lastige plekken zitten (denk aan het ooglid bijvoorbeeld). De mijne heeft hier en daar ook wat kleintjes. Ken genoeg paarden die er echt oud mee zijn geworden. Ben er zelf dus ook niet zo mee bezig.

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:20

Doña heeft een ongevoerde regendeken op nu. Zodra het echt continu ruim onder de 15 graden is overdag, krijgt ze een gevoerde op.

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:00

@Castellon: Mooi een paddock paradise! Ben straks benieuwd naar het eindresultaat!

@Maartje_M: ik longeer veel, bij voorkeur aan de kaptoom. Pak dan ook graag wat eenvoudige grondwerk oefeningetjes mee.

Ik geniet erg van mijn paard, vandaag een buitenritje.

Afbeelding

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:19

Maartje_M schreef:
En dan Lante? Gewone teugels, longe, touwtje, dubbel longe...?

Wat ik dat moment maar nuttig vind; soms alleen longeren aan de kaptoom, soms bijgezet longeren met bijzet aan het bit en longe aan de kaptoom en regelmatig stukje werken aan de hand (in stap); soms met lange teugel aan het bit of een enkele lijn aan de kaptoom.
Ik moet zeggen dat ik ook gewoon veel kijk en experimenteer hoe ik het beste krijg wat ik op dat moment zoek; rechtrichten vind ik het makkelijkst aan de hand, en ook stukje schoudervoor en zijgangen.
Schakelen en overgangen doe ik aan de longe met of zonder bijzet.

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:44

Maartje_M schreef:
Lange teugel als in erachter? Want ik doe een soort van lange teugel vanuit zeg maar een dubbel longe positie/idee. Maar goed, jij doet dus hetzelfde als ik, alles maar een beetje proberen en kijken wat past haha

Klopt helemaal. Ik pak uit verschillende methoden wel wat. Lange teugel doe ik meestal net achter de schouder of naast de achterhand. Maar daar ben ik, eerlijk is eerlijk, niet super handig mee. Doe dan alleen stap. Sommige mensen kunnen daar echt supermooie dingen mee.

Ik kijk altijd goed naar hoe mijn paard beweegt en doet (gedrag) en daar anticipeer ik per dag op.
En als ik zelf handigheid of een paar ogen erbij mis, dan heb ik verschillende instructeurs bij wie ik weet wat ik kan halen.

Wat betreft knippen/ scheren; ik laat het juist groeien. :)

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:59

Wat een super bijleespost Keeyzie; en dank je! Ze was zo dun, maar wordt mooi barok nu. Ben enorm blij met haar, ze is heerlijk om mee te werken.

Mingming welkom, wat een leuk koppie heeft je paard! Veel plezier met hem (en lekker delen hier natuurlijk, leuk!)

Wat betreft het bit: Ik start altijd met een dubbelgebroken trens, maar ben overgestapt naar Myler level 1, daar loopt ze erg fijn op.

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 22:59

Superleuk, gefeliciteerd!

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 20:55

Ik kijk uit naar je topic, ik hou van dat soort avontuurlijke mensen en mooie plekjes elders!

Mijn eigen ‘Georgina’ wordt echt een superfijn rijpaard. Waar ik voorheen nog 3-4 keer longeerde en wat werken aan de hand deed, en hooguit 1-2 keer in de week even ging rijden, is het inmiddels zover, dat het andersom kan. Nu is het vooral onder de man (vrouw) balans en ontspanning houden, recht richten, gehoorzaamheid en tempocontrole, maar het gaat met de week vooruit, genieten!

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 22:01

@Castallon: wat fijn dat je weer hebt kunnen rijden en je nu een bak hebt!
@Robijntjah: wat een mooi plaatje met de paarden in de chill modus!
@Jenara: wat doet ze goed haar best! Lijkt mee een fijn paard om mee te werken.
Je vraagt om tips; ik zou haar eigenlijk vooral niet nog meer voorwaarts-neerwaarts rijden. Je zou eigenlijk het gevoel moeten hebben dat het wel kan (met name het neerwaarts - hand volgen naar voren en beneden), maar het niet te veel doen, dàt is mijn advies. Ik zou vooral werken aan de horizontale balans door haar juist te stimuleren om de achterhand te activeren door het rijden van overgangen, schijnovergangen (draf-bijna stap-draf), korte galopstukjes etc. Ik vind haar namelijk wat veel op de voorhand lopen op dit filmpje. Die nageeflijkheid pakt ze later wel, belangrijker is, denk ik, dat ze meteen leert dat ze ook achterbenen heeft die ze moet gebruiken. Volgens mij zit dat er wel vrij makkelijk in, ze lijkt achter op zich heel functioneel. Het is vooral een balans dingetje. Eerst controle over de motor, dan de rest. :)
Is maar een kort filmpje; maar dit is op basis van die paar meter wat ik kan zeggen over deze meters. :+

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:26

Wat een leuk paard Marion, welkom hier! Hij kijkt lekker onbevangen de wereld in!

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:36

Zo Elke, dát is een heftige jeukreactie..! Eczeem lijkt het me niet zo in de winter, maar het kan wellicht wel een hele heftige reactie zijn op suikers, eiwitten in combinatie met stress o.i.d. misschien?
Vreselijk sneu voor je paard en natuurlijk ook voor jou. Ik zou het wel als eczeem behandelen in de zin van jeukstillende smeersels en zo. In de IJslander wereld worden soms mooie resultaten behaald met wietolie in combinatie met een suiker en eiwit arm dieet (droog en suiker arm hooi (dus sowieso niet uit plastic), geen granen en geen melasse, geen luzerne, wel een vitaminebrokje (pavo vital, equilin of vitalbix o.i.d.).
Ik hoop dat je het snel onder controle hebt weer.

Doña mag vandaag weer eens even mee. We gaan een lesje volgen bij een GP instructrice. Niet dat we daar qua niveau al veel te zoeken hebben, maar ik kon een plekje overnemen en het is goed om eens even iemand mee te laten kijken zo nu en dan.
Doña haar verleden aan het uitpluizen geweest en ze komt van een grote koeienfarm aan de grens Portugal - Spanje. Heb even wat filmpjes bekeken van hoe ze daar met koeien werken met de paarden en ik begrijp haar nu een stuk beter; dat overdreven wenden als je licht stuurt, dat je ho zegt en ze meteen helemaal stil staat, dat ze bij een beetje been al weg schoot, dat ze altijd naar koeien toe wil op buitenrit... :D

Dressuurmatig wordt ze steeds fijner. Ze is wel heet, maar ook heel leergierig. Dat past me geweldig goed, want dat waren mijn dressuurpaarden ook. Voordeel is boven de dressuurpaarden, dat ze echt niet schrikkerig is en zit als een huis. En inderdaad vreselijk lief en mensgericht in de omgang. Kortom, ik geniet van mijn PREetje. <3

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 18:15

Maartje_M schreef:
Oh leuk Lante! Veel plezier!
Bij wie ga je lessen?

Ik had een lesje bij H.ennie R.offel. Was leuk. Ze vond het een werkwillig en leuk paard. ‘Gewoon mooi zo door trainen, dan komt het wel goed’. Nou; dat is fijne feedback naast een paar mooie, praktische tips. We zijn dus op de goede weg en mijn gevoel klopt dus met het beeld.
Vol ongeduld even wachten op de wasplaats:

Afbeelding

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:15

Het was te donker in de bak, dus foto’s zijn helaas echt onscherp. Voor het idee:
Afbeelding

Fijn dat Sol weer wat opgeknapt is, rotbeesten ook die teken.
Altijd afwachten hoe jonge paarden uitgroeien. Met name ruinen groeien soms nog extreem lang door is mijn ervaring, schijnt te maken te hebben groeischijven die later sluiten na een castratie heb ik ooit ergens gelezen.

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:30

Heerlijk even een blokje om! En goed zichtbaar met het grauwe weer.

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:55

@Castallon: Ja, ik moet er nog aan wennen dat PRE mannen vaak wel met elkaar kunnen staan en goed hanteerbaar blijven. Dan hoeft castreren ook niet.

@Marion82: klinkt als een hele fijne plek!

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 23:54

Welkom Babeth! Leuk dat je ook een Spanjaard rijdt!

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 20:18

Super stoer Keeyzie!! Mooie foto’s!

Mijn nieuwe zadel is binnen en zit als een huis; ik ben er super blij mee! Een Bates VZH.
Vandaag heerlijk gereden, het hete temperament is steeds beter te reguleren. Ik heb de eerste wedstrijd opgegeven (Texelweekend). Als deze lijn in het rijden wat doorzet zo, dan gaat dat helemaal goed komen.
Ze wordt ook steeds mooier; lekkere hals komt erop en de bovenlijn wordt zo mooi bespierd. Het blijft natuurlijk een merrie, dus het wordt geen tank, maar ze is wel chique (vind ik).

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 21:53

Oeh, ziet er uit als een heerlijk ritje! Gezellig met zo’n groepje!

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:30

Poeh, heb afgelopen weekend een harde landing gemaakt vanaf PRE op buitenrit..! We gingen even een stukje hard, dat gaat dan ook wel serieus hard. Lastig uitzitten met HD, maar ging steeds best mooi, tot we enge takken tegen kwamen. Ik uit balans, paard bang en daar lag ik. %)
Stuitje gekneusd en spierPijn, verder gaat het gelukkig goed. :7
Dus ik kan je de hand schudden Xantha! Hoe gaat het nu met jou?

Mooie punten MJ!

Het is soms een hele puzzel Jenara, om te ontdekken waar een probleem zit. Mooi dat je het nu waarschijnlijk gevonden hebt en ook tools hebt om er aan te werken dat de achterhand sterker wordt.

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:32

@Dekensenzo: sterkte nog met het verlies van je paard, 11 is veel te jong inderdaad. Maar je kan met recht zeggen dat jij er alles aan gedaan hebt.

@Marion82: Wat een vervelende situatie, fijn dat je zo snel een andere plek hebt gevonden!

@Jenara: Wat rot dat die “vriendin” zo bezig is dat jij je genoodzaakt voelt te verhuizen met je paard. Hoop dat je straks weer lekker ontspannen met je paard bezig kan!

Kierkegaard

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 16:01

Robijntjah schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met een zadel met cair systeem op zijn of haar PRE?

Ja ik, ik rij met een Bates. Paard loopt er fijn onder.

Kierkegaard