Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Elisa2

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 08:34

Klinkt inderdaad alsof ze heel erg aan het pubereren is en haar grenzen aan het opzoeken is, wellicht was de vorige eigenaar ook wat dominanter. Heb je les met haar? grondwerk les oid?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 07:26

Klinkt goed, ik denk ook dat je goed bezig bent. Dat ze wat meer is gaan uitproberen omdat ze beter in haar vel zit kan natuurlijk ook heel goed.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:32

KellyR schreef:
Fijn dat ze zo snel bij komt buitenzinnig!

Vraag out of the blue.
Wie van jullie heeft een verzorgster?
Ik denk er al een tijd over na, maar het lukt me niet om de stap te zetten daadwerkelijk een advertentie te plaatsen.

Hij is zo gevoelig en ik ben echt onwijs zuinig met hem.
Daarbij rijden wij anders dan de meesten. Bitloos maar wel met een academische achtergrond. Alles gaat dus zoveel minimaal. Niet in krul etc. Daarbij is hij (zoals veel pre's) sensentiver als een gemiddeld koudbloed/kwpn etc.

Zelf ben ik ook nog steeds super veel aan het leren. En samen leren we steeds nieuwe dingen, waardoor we helemaal op elkaar ingespeeld zijn.

Toch mis ik het soms om iemand te hebben waar ik op terug kan vallen in de vakanties of als ik eens een weekendje weg wil.

Geen schande als hij dan stil staat, maar ik gun hem ook op die momenten aandacht. En voor mezelf is het een stukje rust als er extra controle is.

Maar tegelijkertijd, hoe vind je iemand die er net zo in staat als jij? En iemand die in zichzelf wil investeren om op hetzelfde niveau/manier te rijden. En dan nog het grootste issue, hoe geef je je paard rustig uit handen aan iemand.

Hoe doen jullie dat?
Hoe staan jullie er in?

Heel eerlijk, ik denk dat ze beter worden/ blijven bij een paar daagjes vrij of minder belasting dan met een verzorger/ bijrijder.
Heb er zelf geen goede ervaringen mee, is er geen stalgenoot die je paard wat extra in de gaten kan houden als jij weg bent/ gaat?

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 07:25

Wat fijn Zsa Zsa, eindelijk eens wat positief nieuws voor je.

Mooie paarden Fading!

Ik heb wel een positieve ervaring met een soort van "bijrijder", maar die gaf ik al 4 jaar les en kende ik goed. Dat is toch anders, het willekeur van internet zeg maar dat blijft lastig. En bij sensibele paarden ligt het weer nog gecompliceerder.
In ieder geval van rust worden ze echt niet slechter.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-19 07:35

Gefeliciteerd! lijkt me ook een vosje.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:19

Wow die kleur is wel erg mooi zeg.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-19 08:11

Sheran schreef:
Ben ik weer even! Sorry ik ben ook zo enthousiast overal over!

Heb vandaag weer dat hele leuke paard gereden dat ik de vorige keer ook gereden heb. Dat paard denkt echt zo met je mee, echt geweldig. Ik kom er iedere keer heel blij van af.

Daarnaast vroeg ik me af wat een beetje een reële prijs is voor een ander paard dat ik heb gezien. De eigenaar weet nog niet zeker of hij wil verkopen, dus de prijs is ook niet echt vastliggend. Aan de andere kant hoef ik het paard ook niet per se, maar ik zou het wel graag meenemen in mijn overwegingen en vergelijkingen. Het paard is:
- 10 jaar
- uit Spanje, daar ook beleerd
- bruin
- 1.67 hoog
- hengst, veel uitstraling
- geen Nederlands wedstrijdniveau, loopt wel erg netjes
- geen gemakkelijk paard
- goede bewegingen, ook goed strekken
- heeft papieren
- is gezond (vorige maand nog röntgen gehad)

Ik heb geen idee hoe de prijzen in Spanje liggen, zou sowieso de rontgen door een NL DA laten beoordelen. Is het een ggk hengst? (apto)
Houd er rekening mee dat spaans beleerde paarden heel anders ohz kunnen zijn dan engels beleerde paarden.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 08:55

ZsaZsa, ik heb haar voorbij zien komen inderdaad.

Wat triest voor de merrie zeg, meer dan wat je nu hebt gedaan kun je niet doen vrees ik..hopelijk komt ze goed terecht en verdwijnt ze niet van handelaar naar handelaar. Maar goed, jij wist niet dat ze kreupel zou worden/ blijven dus dan is inslapen ook niet aan de orde toch? dat kun je jezelf niet kwalijk nemen.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:54

Leuk dier Lante! als ze op alles zo braaf reageert dan zal ze inderdaad wel gereden zijn. Maar die PRE"s zijn zo braaf he..mijn toenmalige werkgever heeft me ook weleens op een PRE merrie gezet onder het mom van, ze zou gereden zijn. Niet dus haha, beest snapte er niks van maar deed geen stap verkeerd. Echt goud waard die karakters.

ZsaZsa, hij is misschien apart..maar wel super knap! het heftige reageren op andere paarden zal ook nog wel met zijn hengst zijn geweest te maken hebben.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 07:17

PRE"s kun je net zo goed laten strekken als een kwpn..de meeste mensen vergeten er "lengte" in te rijden over de rug maar als je dat voor elkaar hebt dan zijn ze echt niet minder. Jammer al die vooroordelen terwijl men eigenlijk bedoelt dat ze zelf niet zo kunnen rijden. :-b

Veel plezier met je nieuwe aanwinst Harvey, hij is knap!

Jammer dat je al lang niet gereden hebt Azmay, ze wordt wel steeds knapper.

Mightyjoe, leuk!

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:12

Dat vind ik al een van de verschillen, ze zijn enorm leergierig en sensibel daar in..vaak wat heter. Wat soms ook wel in de weg kan zitten. Maar ze zullen dan weer niet snel exploderen of bokken/ steigeren zoals een kwpner eerder doet. En ik vind ze "licht", ze zijn niet sterk, en/of lomp. Daarom soms wel wat lastiger in de aanleuning wbt achter de teugel kruipen. Maar dat heb ik dan toch liever dan paarden die sterk worden en gaan tanken. Goed voorwaarts/ neerwaarts naar het bit toe rijden is wel echt een must en ik heb gemerkt dat de bewegingen dan ook rustiger, ruimer en ronder worden.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 07:26

Die is inderdaad enorm veranderd Jolien.

Prachtige paarden komen er voorbij trouwens.

Azmay, komt wel weer toch..beetje vakantie vind ze vast niet erg.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:13

Zsa Zsa vervelend zeg, heeft hij geen worminfectie?

Jenara: ik "herken" je probleem wel, ik heb even een out of the box tip. Kun je haar gewoon lekker gaan longeren aan die kant van de bak? en dan niet alleen maar beweging geven maar echt aan het werk zetten? Mijn ervaring is dat als paarden dan echt helemaal nageeflijk worden en ze zich als "ware" overgeven tussen de oortjes dat ze volledig ontspannen en enge hoeken e.d dan geen probleem meer zijn. Eventueel er na nog een paar rondjes ohz er op..maar dat zou ik na een tijdje pas gaan doen. Eerst dit even bevestigen, werken aan de dubbele longe is hier zeer fijn voor. (kun je ze nl ook gewoon sturen waar jij ze hebben wilt)
En je bevestigd op die manier jouw leiderschapsrol.

*edit* mijn kwpn ruin die inmiddels helaas overleden is, daar heb ik jarenlang hetzelfde probleem mee gehad. Een paar keer per week was ik echt een uur bezig om hem door de bak te krijgen ipv te trainen. Was ook altijd 1 hoek en alleen maar rechtsom..een zeer bang paard, maar ook een extreem dominant paard. Ik moest slimmer dan hem leren worden en "gevechten oid" uit de weg gaan. Uiteindelijk dus het hele probleem op kunnen lossen met de dubbele longe en ik wilde dat ik dat toen veel eerder had geweten.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:05

Jenara schreef:
fluffyfox schreef:
Super veel tips en tricks. Wat mooi dat iedereen mee wil denken.
Idd lastig om het dan fijn te formuleren soms. Daarom schreef ik ook al “waarschijnlijk”
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, wel gelukkig aardig wat ervaring/kennis en opleiding in Mn rugzakje. Maar zou top zijn als er beeld van is. Ik durf gewoon echt geen uitspraken te doen anders. Is zo gokken dan en daar heb je mijn inziens niks aan. Je hebt duidelijk al zoveel geprobeerd met respect voor het paard. Waarschijnlijk zou menig persoon haar al zijn gaan dwingen en dat durf ik te zeggen werkt altijd averechts.
Of je paard gaat dan het gevecht aan of ze sluiten zich af/geven het op. En vooral dat laatste vind ik altijd intens verdrietig om te zien. En de mens dan roepen van zie je. Het is opgelost hoor!
Knap van je dat je dus blijft zoeken/denken aan een oplossing. Die is er echt!!

Wel heel erg bedankt inderdaad voor het meedenken :) Dat appreciëer ik echt enorm!
Ik ga er vanavond heen, en er gaan vrienden mee, dus zal laten filmen :)
En ja uiteraard, dwingen heeft inderdaad echt geen zin, iemand zei al tegen me dat ik veel dwingender moet zijn, maar dat wil ik gewoon niet. Weet ook van mijn eerste maand met haar dat het bij Jenara zeker helemaal niet werkt, die gaat dan gewoon recht terug tegen je in (dat trotse van de PRE zeker? :p)
Daarbij wil ik een paard dat mij ziet als leider inderdaad, als rots waar die op kan bouwen en zich veilig bij kan voelen, niet de bullebak die haar door de bak slaat ofzo.

Ik denk dat het de vorige 2 keer dat ze bang was in die hoek kwam van een ingepakte hooibaal die nieuw naast de bak lag. Heb het toen opgelost gekregen door met haar uitgebreid de baal te gaan bestuderen en besnuffelen. Dat is wel goed, zodra ik iets aanraak, vind zij het niet meer eng en laat ze alle spanning los. Nu lagen er weer nieuwe balen rond de bak, dus ik ben er op voorhand al eens langs gegaan, maar ze leek er niet bang van te zijn. Ik heb woensdag na mijn sessie "werk" met haar, dan toch nog maar s alle balen gaan bekijken en besnuffelen, dus hopelijk heeft dat mijn "probleem" alweer opgelost :)
meer nieuws vanavond!

Elisa2 schreef:
Zsa Zsa vervelend zeg, heeft hij geen worminfectie?

Jenara: ik "herken" je probleem wel, ik heb even een out of the box tip. Kun je haar gewoon lekker gaan longeren aan die kant van de bak? en dan niet alleen maar beweging geven maar echt aan het werk zetten? Mijn ervaring is dat als paarden dan echt helemaal nageeflijk worden en ze zich als "ware" overgeven tussen de oortjes dat ze volledig ontspannen en enge hoeken e.d dan geen probleem meer zijn. Eventueel er na nog een paar rondjes ohz er op..maar dat zou ik na een tijdje pas gaan doen. Eerst dit even bevestigen, werken aan de dubbele longe is hier zeer fijn voor. (kun je ze nl ook gewoon sturen waar jij ze hebben wilt)
En je bevestigd op die manier jouw leiderschapsrol.

*edit* mijn kwpn ruin die inmiddels helaas overleden is, daar heb ik jarenlang hetzelfde probleem mee gehad. Een paar keer per week was ik echt een uur bezig om hem door de bak te krijgen ipv te trainen. Was ook altijd 1 hoek en alleen maar rechtsom..een zeer bang paard, maar ook een extreem dominant paard. Ik moest slimmer dan hem leren worden en "gevechten oid" uit de weg gaan. Uiteindelijk dus het hele probleem op kunnen lossen met de dubbele longe en ik wilde dat ik dat toen veel eerder had geweten.

Het was aan de longe, ik ben er niet opgestapt woensdag omdat ik dit eerst op de grond opgelost wil hebben :)
En dat was de moeilijkheid net, aan de kant van de cirkel weg van de hoek, ontspant ze mooi, hals lang, hoofd laag en briesen en hup dat gaat weer de lucht in telkens ze de hoek passeerde. Wat ik ook probeerde (richting veranderen, tempowisseling, stelling vragen), ik kreeg haar aandacht op dat stuk dus niet bij mij.
Nu wat je vertelt over je kwpn ruin klinkt wel enorm herkenbaar, met de uitzondering dat ik Jenara echt niet als "bang" kan beschrijven. Wel dominant als je niet duidelijk je leiderschap bevestigd tegenover haar, maar dat "slimmer zijn dan je paard" herken ik echt wel! Ik zit er nu vooral mee in mijn hoofd en wil eigenlijk liefst gewoon snel teruggaan om te kijken wat mijn vorige sessie heeft bereikt :) Gelukkig vanavond dus al!

Wel nog eens bedankt voor iedereen die zo meedenkt en wil proberen helpen :)!

Had je haar ook aan de dubbele longe? want dan heb je veel meer te zeggen en dan vooral doorzetten. Dik half uur longeren en flink aan het werk zetten totdat ze volledig nageeft..daar win je het meeste mee is mijn ervaring. Maar goed, je bent al goed bezig dus..heel veel succes ermee! Ik weet hoe frustrerend het kan zijn.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:07

Het is natuurlijk uitvogelen wat het beste werkt en vanuit welke intentie jouw paard wat doet :-) ik ben heel benieuwd Jenara.

Hoe groot is ze nou Soeboenoe? groeit wel lang door..wel super fijn zo'n relaxt paard zeg. Kan me voorstellen dat je dan aan het genieten bent.

Escada, leuk dier..wat voor een kleur is/word hij? jammer dat het zo langzaam gaat he

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 13:35

Geen ervaring mee, is die in de keel te voelen? moet wel gelijk aan een jodium tekort denken.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:01

fluffyfox schreef:
@elisa en escada.
Idd jodium tekort lees ik zou trigger kunnen zijn.
Mn osteopaat benoemde ook het opruimen van zijn lijf wat voor ontregeling zorgt.
Hij is natuurlijk nog relatief kort in Nederland en in training gekomen vanaf groen. Dus hoop verandering en hij maakt echt een enorme sprong door fysiek en mentaal.
Hij staat sinds hij bij mij is op echt hooi. Van eigen land. Mooi (getest) spul.
Hij kreeg daarnaast de afgelopen 9 maanden luzerne aangevuld met eerste 3 maanden equilin. Na die 3 maanden ben ik over gestapt op vitalbix vitamine brokje. En sinds vandaag van luzerne over op Agrobs alpengrun müsli (dit is zachter qua structuur en meer gevarieerd qua kruiden enz)
Dus in principe qua voer zou hij echt goed moeten zitten zou je zeggen.

Kun je zien op de voerzakken of en hoeveel jodium er in zit? het kan natuurlijk ook zijn wat je osteo zegt. Wellicht werd hij in Spanje arm gevoerd en is het iets wat nog daar vandaan komt.

Gaaf Robijntjuh!

Soeboenoe: dat is een mooie stokmaat iig, paard cm erbij zou natuurlijk ook mooi zijn maar het zijn sowieso laatbloeiers natuurlijk.

Wil je perse een valk dan Escada?

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 08:18

Haha ik snap je wel, al val ik zelf altijd op het paard zelf ongeacht de kleur. Hier in de buurt staan ook twee prachtige kastanjebruine PRE"s..ook voor de handel trouwens. Terwijl ik ze eigenlijk het liefst als schimmel zie..zou ik die ook zo mee nemen als ik miljonair was.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 07:56

Yevrah schreef:
Robijntjah schreef:
Hahahaha dat is wel heel herkenbaar, wel op 2 totaal verschillende manieren overigens.

Ik merk bij allebei dat ze zich snel vervelen en echt uitdaging nodig hebben om lekker bezig te blijven in het koppie. Dat heb ik bij andere rassen nooit zo duidelijk opgemerkt.

Poeh.... Mijn super brave NRPS heeft zich nog nooit zo boos gemaakt. Die Spanjaard kan soms echt Spaanse soapseries maken om niks. Dan denk ik.. Doe gewoon normaal!? Ik wil gewoon rechtuit in mijn eigen tempo en hij doet alsof ik zijn moeder probeer te vergiftigen ofzo. He-le-maal gek. :') :') :')

Ik denk dan steeds, dit zal wel dat temperament zijn waar ze het steeds over hebben. :')
zie foto voor de knappe Spanjaard :o :o
[ [url=m/QMHmFh.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- ik moest echt lachen om jouw berichtje, spaanse soapseries maken :D Ik denk inderdaad dat dat het temperamentje is. :D

Jenara, weet je wat haar plaats is in de rangorde in de kudde? wellicht is het een alfa merrie en reageert ze daarom mede En dominant En zo op de andere paarden. Veel geduld zal je wel nodig hebben vrees ik.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:02

Stuur maar door hoor

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 07:45

keeyzie schreef:
Trots momentje hier trouwens.
Hugo vind alles op zijn rug nog steeds enorm spannend. Gisteren heb ik voor het eerst zonder zadel en touwhalster op hem gezet. In het water, mocht hij gek doen dan viel ik niet zo hard.
De eerste passen vond hij wat spannend maar daarna heerlijk door het water gestapt.

[ [url=m/WyH47A.jpg]Afbeelding[/url] ]
En Hugo maar spetteren *\o/*

Gave foto *D wat heerlijk om te doen ook met die hitte.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 11:48

Yevrah schreef:
Hoi allemaal.

Wat gaan jullie hard! Ik heb het momenteel erg druk dus kom haast niet aan bokt toe. Korte update: 2 keer op wedstrijd geweest nu en de combinatie van hengst zijn, mega temperament en niet moe te krijgen zorgt nog voor teveel spanning en fouten. Tijd voor kilometers dus! Wel lovend commentaar van jury’s. En.... deze prachtige foto. [ [url=m/d8FQXu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het enige wat jammer is dat ik net ga staan maar dat boeit me niet eens. Deze ga ik inlijsten!

:~ wat een knap dier is dat zeg...

Kilometers maken zal vast wel gaan helpen, dat spaanse temperamentje valt nog niet altijd mee. :D

Fluffy, wat lief..eenkennig zijn ze ook he

Jenara, klinkt toch als dat er vooruitgang in zit ondanks de stappen terug vanwege de warmte. Hoe is de shoot gegaan?

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 08:18

Wat een mooie merrie, prachtig kleurtje!

My_Chimanga: vaak gaan ze pas in de breedte groeien als ze uitgegroeid zijn in de hoogte, je kan de touwtjes test doen om te kijken hoe hoog hij gaat worden. (touw van elleboog naar het einde van de kogel vh voorbeen, en dan weer van elleboog omhoog) dat geeft een indicatie van zijn uiteindelijke maat. Hij is pas 4 en het zijn laatbloeiers dus ik verwacht nog wel wat meer cm en breedte.

Mighty joe, het is toch een mooi plaatje hoor..hij toont groter dan hij is en de verhoudingen zijn prima.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:24

Buitenzinnig schreef:
Goedemorgen allemaal. Hier minder leuk nieuws..
Dinsdag ochtend met Astoria gereden, zette haar terug in de wei en ze wilde haar brokjes niet en ging liggen, en rollen. En nog een keer. Ik denk, foute boel. Dus op laten staan en gaan lopen. Ondertussen DA gebeld. Die kwam en kreeg ze medicatie. Moesten het even afwachten. Leek goed te gaan, tot een kwartier erna. Weer willen rollen, vanuit het stappen omvallen om te gaan liggen. DA weer gebeld, wij naar Wolvega. Operatie. Helaas is ze tijdens de operatie ingeslapen, de darmen zaten bij de aanhechting teveel in de knoop.

Het is zo heftig, in Februari Goya moeten laten gaan, had ik de perfecte match voor Villa en nu dit. Is nog steeds zo onwerkelijk. Villa kan ook niet alleen blijven, maar kan het echt nog niet op brengen te gaan zoeken..

Ah nee, wat afschuwelijk! heel veel sterkte!

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 08:33

Buitenzinnig schreef:
Bedankt.. Ik kan het ook nog steeds niet geloven.. Zo abrupt, in 1x, weg..
Voor Villa ook zo erg, het was echt zijn vrouw.. Weet niet zo goed wat ik nu moet

Dat begrijp ik, het lijkt me een enorme schok...sowieso is een paard kwijtraken altijd al vreselijk. Maar als ze zo uit het leven weggerukt worden dan is het helemaal moeilijk.
Misschien kan er tijdelijk een paard van iemand anders bij Villa?

Weten ze ook hoe die koliek gekomen was of was het echt een gevalletje van domme pech?

-Kurt Albrecht-