Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

keeyzie

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 09:05

TessJazz: wat een enorm gaaf setje! Gefeliciteerd met jullie overgang naar de M2!
Azmay: Chambon heb ik ook al een paar keer naar gekeken. Zelf heb ik touwtjes maar die zitten vrij los. Hugo snapt het zakken met de hals gelukkig heel goed.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:23

Wat een onwijs gave foto van Djangoooo :D!
Robijntjah: Wat zijn ze lief samen

Ik heb gisteren een hele fijne les gehad. Weer even goed op mijn plaats gezet.
Had al twee weken geen les gekregen en dat merk je meteen. Ik was onbewust heel erg straks in mijn onderarmen en handen waardoor er geen ontspanning meer was. Hugo werd steeds stugger en wilde niet meer lekker buigen :(:)

Nu weer even op scherp gezet, handen rechtop en lucht aan de voorkant. Zelf ook meer trotser gaan zitten en mezelf lang maken.
Tijdens oefeningen als schoudervoor en travers zorgen dat ik mijn hand echt naar voren blijf steken.

Ik merk dat het er zo enorm snel insluipt omdat ze zo enorm snel zijn... Je wil dan toch gaan controleren met je handen. Nu steeds een kleine korte ophouding als hij te hard gaat en dan meteen weer losheid aan de voorkant. Daardoor zo heerlijk en ontspannen kunnen rijden.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 10:23

Maartje_M schreef:
Ik zit ook te denken over een elastieken band voor het longeren, heeft iemand een foto van hoe je dat bevestigd? Net gelongeerd met de longeerhulp, ze vindt longeren stom en ik ben er niet super goed in, dus we hebben meestal weinig ontspanning. Nu wilde ze wel loslaten en dan vindt ze het ook meteen een stuk leuker, gek paard

Hier krijgen ze nu care4life met vital van pavo, zit ook niet veel suiker en zetmeel in en daar doen ze het allemaal wel goed op eigenlijk. Heb toen uitgebreid vergeleken met vitalbix maar uiteindelijk toch voor het pavo mixje gegaan

Ze heeft momenteel zo'n mooi kleurverloop op haar billen <3
[ [url=m/WhqFT2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een prachtige kleur <3
Ik heb zelf een gewone dekensingel gekocht en die met strotouwtjes aan de singel bevestigd.
Zal proberen deze week een foto te maken.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:14

Hugo mag sinds vrijdag logeren op de weide van een vriendin.
Dit is niet ver van onze eigen weide maar het voelt voor hem echt als vakantie.
Mijn gras wil nog niet heel hard groeien en zij heeft gras teveel, ideaal dus!

Meneer is helemaal in zijn element daar :j Zijn dagen bestaan nu uit eten en dutjes doen.
De wei ligt aan een weg waar veel bekende langkomen. Ik krijg dus de hele dag foto's van hem.
Vooral wanneer hij weer lekker ligt te dutten in het hoge gras <3 voor mij in ieder geval een teken dat hij het prima naar zijn zin heeft daar!

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door keeyzie op 29-04-19 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:17

Ja we zitten echt heel mooi met onze weides Robijntjah.
We zitten aan de rand van het bos dus alles begint nu zo mooi groen te worden.
Het is de perfecte plek, zit er al meer dan 10 jaar en ga ook nooit meer weg!

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 13:28

Ik moet bekennen dat ik me daar sinds eergisteren pas in gaan verdiepen en daar best van ben geschrokken. Mijn eigen weide heeft gelukkig geen Esdoorn bomen in de buurt, een hele geruststelling.

Langs de weide waar Hugo nu staat hebben we twee kleine esdoorn bomen ontdekt, maar dat is nog een heel stuk van waar hij nu aan grazen is. Ik kan ook nergens scheuten vinden. Ik hoop dus dat het bij ons alles meevalt. :j ik hou het in ieder geval goed in de gaten!

Ik denk dat de kans op zo'n volle weide ook een stuk kleiner is dan op een schrale weide.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:38

Hugo is frisssss door het gras! Heb mijn handen vol aan hem de laatste dagen.
Gisteren een heerlijke rit gemaakt samen met een vriendin en een heel mooi nieuw plekje ontdekt.
Niet ver van huis maar ik was er echt nog nooit geweest! Daar lekker in het water gespeeld en wat leuke foto's gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 08:50

Nee, ik moet zo even opzoeken hoe het meer precies heet maar het is in ieder geval in Oisterwijk.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:10

Fluffyfox: Ai, dat ziet er gemeen uit. Fijn te lezen dat hij gewoon recht loopt en dat de zwelling af aan het nemen is.

Fading: Dat ziet er erg goed uit, wat een beauty. Ik begon pas vreemd te kijken toen ik de andere reacties zag. Voor mij was het duidelijk dat het een kaptoom was.

Dais: Ze zijn echt heel gevoelig. Bij ons is een merrie een tijdje weg geweest om een ander paard op te vangen. Hugo heeft echt dagen slechter gegeten en was ook wat treurig. Gelukkig had je het op tijd in de gaten en heb je aanpassingen kunnen doen.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:56

Gefeliciteerd, wat een enorm gaaf setje hebben jullie.
Staat echt een sjiek!

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 09:05

Wat een mooi cadeau Fluffyfox.
_ZsaZsa_: Persoonlijk zou ik contact opnemen met de vrouw die haar nu verkoopt en achterhalen of ze op de hoogte is van deze dingen. Vooral om het paard zelf ook te beschermen.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 13:44

Jeetje ;( wat triest! En ook dat ze vol blijft houden.
Heb je een link van de advertentie dan houd ik het even in de gaten. Mag ook via PB hoor!

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:52

Pff ZsaZsa dat lijkt me echt niet gemakkelijk. Gelukkig is de advertentie nu offline en denkt ze misschien ook zelf goed na.

KellyR: Ik woon daar helaas niet in de buurt, anders was ik graag met je mee gegaan.
Ik woon zelf in Brabant, we hebben ook hele mooie natuur hier dus mocht je een keer hier in de buurt willen rijden ben je meer dan welkom!

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:41

Ik woon daar vlak in de buurt Zoey!
Lijkt me super leuk om samen te rijden, ik kan met de trailer daarheen komen :j

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:11

Fijn dat het zo lekker gaat Maartje.
Mooi om te zien hoe snel ze leren he?

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:34

Wat gaan wel snel hier!

Jenera: Wat fijn dat je nu weer aan de slag kunt. Wolfstanden kunnen flink in de weg zitten. Ze is ook duidelijk onder de indruk van het "enge" zeil haha

Ik zie inderdaad veel PRE's voorbij komen die qua prijs gewoon niet kloppen. Er wordt beweerd dat ze alles kunnen voor een lage prijs. Jammer dat mensen hier toch intrappen...

Lante: Dat ziet er inderdaad heel goed en vertrouwd uit. Grappig om dit zo te ontdekken. Buiten lijkt ook alles goed te gaan <3

Azmay: Ik zweer bij Horseware, alleen hebben die geloof ik niet precies wat je zoekt.

Robijntjah: Jullie zijn heerlijk bezig. Zo te zien zijn ze weinig onder de indruk.

xJolien: Wat een onwijs machtig dier heb jij. Straalt ook echt zo uit. Nu het langer licht is merk ik dat ik ook weer veel meer grondwerk aan het doen ben. Het is zo fijn om op die manier je band te versterken. Dat gaat voor mijn gevoel op de grond toch altijd beter dan onder het zadel.

Fluffyfox: wat heerlijk!

ZoeyDercks: Dat ziet er goed uit en wat een heerlijk plekje. Soort zoekt soort he ;-) Binnenkort maar eens een ritje plannen. Die van mij zal ook vast onder de indruk zijn van deze mooie verschijning haha.

_Zsazsa_: Ohhh wat enorm fijn om te lezen dat het zo goed gaat. En dat hij al twee dagen zonder deken staat. Het rijden lijkt dus ook positief te werken?

Jenara: Achter een meer ervaren paard lopen wil vaak goed helpen. Daarnaast zou ik blijven werken aan de longe om het uiteindelijk ook zelfstandig op te kunnen lossen. Heb je al geprobeerd om haar echt in die hoek te zetten? Dus de confrontatie aan te gaan. Als ze dat systeem snappen kun je ze heel snel laten relaxen op enge dingen. Hugo weet bijvoorbeeld dat we enge dingen altijd samen even gaan onderzoeken. Wanneer hij nu iets eng vind loopt hij er meteen heel dapper op af.

Fluffyfox: Ze werkt zo fijn! Ik ben een paar keer mee geweest met een vrienidn die haar paard daar zadelmak heeft laten maken. Je kunt nog steeds merken dat hij echt goed is opgevoed daar!

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:38

Gisteren een workshop sportmassage gehad, Hugo vond het echt heerlijk stond volop te genieten.
We zijn er wel achter gekomen dat het zadel niet lekker ligt, daar baal ik enorm van. Hij was erg strak rechtsachter in zijn rug en reageerde daar ook gevoelig. Zadelmaker is enkele weken geleden nog geweest en heeft wat opgevuld, blijkbaar toch te veel... Hij was de laatste tijd ook weer erg gespannen tijdens het opzadelen. Dacht dat het lag aan zijn logeerpartij, maar nu vallen de puzzelstukjes beter in elkaar. Het zadel ligt achter los en zou voor iets mogen zakken.

Gelukkig komt de zadelmaker snel om het op te lossen. Tot die tijd even beperkt rijden en meer longeren. En nu kunnen we dus ook heerlijk masseren :-)

Vorige week gestart, hij was goed te rijden en had weinig spanning. Wat werd beloond met 2x een tweede plaats. We hebben nu 9 winstpunten in de M1 :D

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:23

Lumkea: Het zadel lijkt inderdaad te smal, zou voor wat mogen zakken.

Maartje_M: Mijn instructrice is sportmasseur voor paarden. Ze kwam in kleine groepjes cursus geven. Het was dus gewoon bij ons op de rijvereniging.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:24

Juist de gedragenheid van de Spanjaarden zie ik echt als een voordeel in de dressuur. Wanneer ze gespannen zijn kunnen ze inderdaad enorm kort gaan lopen. Juist goed over de rug rijden en lengte in de hals zorgen voor meer lengte in de pas en dus ruimere gangen. Ik heb het idee dat Spanjaarden juist heel fijn kunnen strekken vanwege de schoudervrijheid.

Wat jij beschrijft xJolien is precies wat ik ook ervaar met Hugo. Hij kan echt heet zijn en soms uit zijn plaat gaan maar ik hoef nooit bang te zijn dat hij mij er bewust af wil gooien of ontploft. Het is altijd goed op te lossen door even flink voorwaarts te rijden zodat hij zijn ei kwijt kan. Het sensibele moet je wel een beetje tegen kunnen, dat was voor mij in het begin wel wennen. Ik ben van een Fjord overgestapt naar een PRE dat was dag en nacht verschil. Maar echt, ik zou nooit meer anders willen!

Neile: Wat een pech zeg! Ze halen zich soms aan de gekste dingen open. Misschien iets in de wei/paddock of is het op stal gebeurd?

Havery: Gefeliciteerd wat een beauty, lekker spammen graag! :-)

xJolien: Wat een prachtige foto's ben erg benieuwd naar de rest.Zie nu pas dat jij gewoon in Spanje woont, wat gaaf! Waar ergens? Ik wil eind zomer naar de fokker van Hugo om daar eens mee te kijken.

MightyJoe: Wat een beauty. Ik kan me nog goed de eerste ritje herinneren, dat was zo spannend en leuk tegelijk. Wat een mooi apart kleurtje!

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 13:36

Oh wauw die had ik niet meer herkend xJolien wat een verschil!
Hugo is ook echt nog zoveel meer de breedte ingegaan hij wordt dit jaar 7.
De fokker zit twee uurtjes onder Madrid dus ga daar een paar dagen heen en dan met de trein naar daar.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:30

Lumkea: Ik blijf die zweetafdrukken toch lastig vinden hoor.
MightyJoe: Wat doet hij het toch goed he? Dat zadel van Divoza ziet er heel fijn uit!
Jenara: Staat goed <3 Wil je het wel weer langer laten groeien?

Hugo van de week ook weer geknipt. Iets te kort :') maar het was even nodig.
Hij had een hap uit zijn manen van zijn halsdeken, stoorde me er zo aan.
Nu kan het weer gelijkmatig aangroeien.

Hier ook even aan het klooien geweest met mijn zadel. Meneer heeft gelogeerd en is daardoor flink aangekomen (lees: vers gras). Ook in zijn rug is hij hierdoor breder geworden. Zadelmaker kon gelukkig snel langs komen om het zadel iets aan te passen en de kussens op te stomen. Zadel ligt nu weer perfect. Heb wel besloten om er als extra een 1-layer van Kingsley onder te leggen. Voor mijn eigen gevoel geeft dat net wat meer demping.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 09:53

Harvey1: Wat een onwijs gaaf beest. Je bent lekker bezig, goed ook om te lezen dat jullie zo'n grote stappen maken. Met rust en consequent zijn kom je al snel heel ver :D

Hugo en ik starten op M1 niveau, we rijden niet heel veel wedstrijden op dit moment.
Tot nu toe nog niet echt nadelen ontdekt. Voorheen met een Fjord gestart dus ben heel wat gewend. Heb nu het idee dat ik gewoon normaal wordt beoordeeld.

Als Hugo spanning heeft kan hij korter gaan lopen, ik heb wel eens jury's die dat niet konden waarderen. Al gaat dat stukje steeds beter en begint hij nu ook op vreemd terrein zijn spanning beter onder controle te krijgen waardoor hij ruimer blijft lopen.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 07:37

fluffyfox schreef:
Heeft er iemand hier ervaring met een duidelijk voelbare schildklier?
Het viel mij laatst op dat je die bij Ami echt heel goed kan voelen.
Gisteren was de osteopaat er voor hem en die zei ook dat ze iets verdikt leken. Niet direct paniek. Maar goed om te blijven monitoren.
Heb al ruim 30 jaar paarden. Maar hier dus echt geen ervaring mee.

Onze Fjordenmerrie had hier altijd last van als ze te veel eiwitten had binnen gehad.
Staat overdag op de weide, in de avond is het altijd erger. Als ze de avond op de paddock heeft gestaan met hooi is het bijna helemaal weg.

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 15:12

SwPck schreef:
Hallo allemaal, stille volger hier, maar ik mag mijzelf ook de trotse eigenaar noemen van deze mooie, sinds kort geruinde, 3 jarige PRE: Don <3 dus ik meld mij bij deze aan :=
Ik heb mijn handen er nogal vol aan maar ik geniet van elk moment :):)
[ [url=m/JRAvG7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/jkqadn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knappert <3
Hopelijk zien we hier nog veel van hem!
Zie dat je al had aangegeven wat je doelen met hem zijn, gaaf! *\o/*

keeyzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 14:06

Haha en ik werk in Best!

Ik wil even mijn geluksmomentje delen hoor.
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer gestart en onze laatste punten voor het M2 bij elkaar gereden en een mooie 1e plaats gereden. Hugo was zo lekker ontspannen waardoor we echt fijn hebben kunnen rijden.