Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 19:07

Sheran schreef:
Echt typisch ook, met die opgeschoren manen :) Mooi dier hoor!

Even terzijde: hoe heet zo'n sterk bit dat de Spanjaarden veel gebruiken op hun paarden?

Alta escuela, kimblewick?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-19 08:52

keeyzie schreef:
Oh dat zou wel echt ideaal zijn Robijntjah.
Ik heb gewoon een longeersingel en daaraan een dekensingel. Deze doe ik achter zijn kont door zodat hij steeds wat druk krijgt. Hugo gaat daarmee echt lekker over zijn rug lopen.
Voor doe ik er soms wel soms geen touwtjes aan ;)

Dat doe ik met een oude bandage :j

Dan nog een chambon eraan, zeker voor Kim was dat een echte uitkomst want die ging ermee van heuse giraffe naar ontspannen pony. Die had serieus niet door dat ze haar hoofd kon laten zakken ofzo, toen ze dat eenmaal leerde was ze onder het zadel ook meteen veel prettiger.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:01

Sheran schreef:
Het voelde 100% goed, alleen kwam hij nog te vroeg op mijn pad. Ik ga in juli nog een maand naar het buitenland en ik zou hem tot augustus tijdelijk onderdak moeten geven tot de definitieve stal er is.

Als het mijn droompaard was zou ik dat best overwegen eigenlijk :o
Zijn vast plekjes waar hij terecht zou kunnen..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:55

Robijntjah schreef:
Nee, ze kreeg wel wat speedibeet omdat mo die ook krijgt dus die gaat er meteen af :+
En rijkelijk hooi dus meteen over op droger!

Bietenpulp gaat hier wel goed (in ieder geval tot een kilo droog gewogen), voordroog dan weer niet.

Dacht ook dat Diva ZE zou hebben toen ze 3 was maar kwam toen door de basisbrok die ik gaf, en daar gaf ik niet eens een halve kilo van per dag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:13

Robijntjah schreef:
Ze kreeg tot vandaag:
Half hooi
Half voordroog ( gemixt dus onbeperkt)
1 summerfit koek
Een kwart schepje basisbrok van de voermeester gemengd met nature’s best muesli van pavo
1/4 droog gemeten speedibeet

Denk dat de voordroog en de basisbrok de grootste problemen geven, de summerfit en natures best zouden voor die van mij op het randje zijn denk ik.

Zou zomaar nog niet van ZE uit gaan als je dit voert. ;)

Azmay

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:17

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:53

opisop_shop schreef:
Ik lees al heel lang mee in dit topic, ben zo verliefd op de mooie Spanjaarden!
Wat ik mij afvraag: klopt de geschatte hoogte vaak wel een beetje als je een jaarling of enter koopt?
Ik vind de beleerde Spanjaarden vaak nogal prijzig, vind een jong paard ook wel leuk om zelf naar de hand te zetten maar veel Spaanse paarden zijn zo klein.
Mijn huidige paard is 1,66-1,68 en dat is voor mij een mooie maat, toont ook nog groot. Zo groot zal vast niet lukken maar 1,58 moet ik niet hebben...

Wat betreft het schuren: dit is mijn derde eczemer en ik zou zeker die summerfit koeken achterwege laten, veel te veel suiker.

Ik kocht Diva in Belgie en ze zou zeker 1.60 worden :j
Blij als ze nu met 6 jaar de 1.55 haalt, vind ik helemaal prima overigens want ik ben pony fan :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 20:00

melrovers schreef:
Maar met mijn beroep kom ik ook een hoop ellende en verdriet tegen. Dan wordt van de laatste centen een paard gekocht en is er geen geld meer voor een zadel. Dus wordt er wat goedkoops op marktplaats gekocht. Kan goed gaan natuurlijk, maar helaas gaat het vaker mis dan goed. Regelmatig heb ik klanten met dikke tranen want hoe nu verder. Heel frustrerend vind ik dat!

Ik heb een heel goede vriendin die heel blij was met haar nieuwe zadel van 60 euro, paste ook op al haar paarden. :x
Heb laatst een foto gezien van haar andere "passende" zadel en ondanks mijn niet heel getrainde oog zag ik zo dat die van voren een maat of 2 a 3 te krap moest zijn om over de rest van de vorm nog te zwijgen. Maar die bokken komen toch echt van de joligheid..

Ik koop denk ik alleen nog onbeleerde paarden, gaat me tot nu heel goed af.

Diva is voor het eerst sinds ik haar heb echt uit aan het dijen, eens zien of we het binnenkort ook zonder deken af kunnen.

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:54

Knap hoor van die groene paardjes :j

Ik ben weer aan het shoppen, hoopte dat Diva over het niet-waterdicht zijn gegroeid was maar 1 nachtje bloot buiten met 15 graden en een paar spatjes regen en het is een hobbelfestijn :(:)
Afbeelding
Ben benieuwd of ik een deken vind die voldoet aan mijn eisen, want het is verdomd lastig iets te vinden wat luchtig en waterdicht is en dan nog op haar gaat passen ook. Ben nu aan het kijken voor die combi vliegen/regendekens maar vaak hoge voorsluitingen, donkere rug, smalle waterdichte strook...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:49

Lante schreef:
Bucas ligt goed en ademt goed is mijn ervaring.

Op haar lag bucas echt gigantisch belabberd dus dus durf ik niet echt meer, amigo en rambo ligt wel mooi. Heb nu een shires besteld op hoop van zege.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:43

Wat een knappe aanwinsten <3

Diva heb ik al tijden niet meer gereden, soms twijfel ik zelfs of ik haar niet beter weg zou doen maar het is echt mijn meisje geworden dus ik denk niet dat het er ooit van komt. Heel knappe tuindecoratie dus maar :+
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-19 11:34

Harvey1 schreef:
Hij is aan mijn verkocht als een paard van 1.60 dus dit viel wel ff tegen ja hahah! Maar hij was ook nog nooit officieel opgemeten. Ik schrok wel even maar ja, niks aan te doen. Ik snap dat wanneer je zelf 1.75 bent je wel hoopt op een beetje maat! En ik las ergens op Bokt dat PRE's wel tijd nodig hebben om nog uit te groeien/ uit te zwaren. Het blijken laatbloeiers.

Diva is nu net 6 en groeit al jaren niet echt meer, is echt op 1.55 blijven hangen volgens mij.
Wel is ze nu echt lekker breed aan het worden. Vind het ideaal maar kan me voorstellen dat anderen ietsje meer maat zouden willen :')

Wil haar wel weer op pakken maar heb inmiddels een paard erbij wat ik zadelmak maak voor iemand anders en samen met de zorg voor de beesten thuis heb ik er gewoon echt de energie niet voor :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:24

Haha dat "waarom dan" is heel herkenbaar _O- Kim had daar geen last van maar diva luistert het beste als ze weet waarom.

Diva staat aan huis, 24/7 buiten waarvan momenteel 12+uur wei en de rest 800 vierkante meter paddock met schuilstal. In de winter in de nacht 200 vierkante meter paddock en overdag 800. Altijd met haar kleine vriendin.
In de nacht droog staan zou voor haar eigenlijk wel goed zijn maar ik denk dat de andere nadelen daar dan weer niet tegenop wegen dus ik blijf gewoon met dekens klooien. :=

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:16

Lante schreef:
Harvey1 schreef:
Nog even een algemene vraag, ik heb mijn PRE overgenomen van een kennis en zo ver ik heb begrepen is het belangrijk om hem zo snel mogelijk op mijn naam te zetten. Echter ga ik regelmatig met de trailer op pad en wil ik volgende maand misschien starten. Als het moet dan stel ik dat natuurlijk uit maar heeft het echt zo'n haast om het paard op mijn naam te zetten? Bij mijn andere paard (NRPS) staat ie nog op naam van de fokker en bij het KWPN doen ze daar volgens mij al helemaal niet moeilijk over. Kan iemand mij dat misschien uitleggen?

Zelfde vraag..

Ik heb Diva nu 5 jaar en nog steeds niet over geschreven, maar hoe dat met wedstrijden zit weet ik niet.
Bij het PRE willen ze erg graag dat je op naam zet maar het is behoorlijk duur en dat geld geef ik liever ergens anders aan uit :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:37

Harvey1 schreef:
Met diezelfde gedachte zit ik ook, daarnaast ben je dan tijdelijk het paspoort kwijt. Alleen krijg ik enorm het gevoel dat het bij ANCCE als noodzakelijk wordt gezien terwijl dit volgens mij niet volledig aan de orde is? Het paard is toch gewoon van mij?

In Nederland (volgens mij ook België) is zowel het paspoort als de carta geen wettelijk eigendomsbewijs. Volgens mij in het buitenland wel. Denk dat ze daarom zo op de carta hameren?

Krijg inderdaad ook veel commentaar dat ik haar niet over heb geschreven, maar alleen van PRE eigenaren, de rest van de paardenmensen snapt me prima :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:39

Kan juist de frustratie niet (deel van) het probleem zijn?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:07

De carta ligt getekend in de kast, als het een paar tientjes zou kosten had ik het meteen over geschreven maar man wat een bult hooi kan ik voor dat geld kopen :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:44

Vind die tweede foto echt fantastisch van Enzo!

Diva zit weer met spierknopen dus die staat weer stil. Denk dat ik er nu ze stabiel is eens een masseur oid op los laat en dan hopen dat haar nieuwe deken haar droog genoeg gaat houden. Ze voelt zich op zich wel tof verder :Y)
Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 16:37

Zo ziet er goed uit Yevra!

Diva is zo stijf als een plank maar die hoeft me dan ook niet te dragen nu. Even pauze tot ik het management echt op orde heb.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:47

Wat zijn ze toch allemaal prachtig <3

Hoe houden die van jullie het met het warme weer?
Diva kan niet tegen nattigheid maar deze hitte deert haar helemaal niet. Uiteraard werk ik niet met haar en staat ze gewoon chill onder de notenboom/in de stal, nouja vooral in de volle zon 10 meter verder >;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 10:43

Jeetje wat gaat dit topic ineens hard :oo
Ik zie triest afscheid, sterkte. Nieuwe aanwinsten, gefeliciteerd!
Een prachtig vos veulen en blessure perikelen.
Zadels praat ik maar niet over mee, Diva loopt met een keukenstoel op haar rug denk ik nog wel maar die heeft nu een BM die prima lijkt te werken.

Net voor het eerst in 3 maanden er weer op gezeten, meteen maar naar buiten uiteraard en een goed half uur weg geweest. Haar eigen mening schreeuwt ze bijna uit :+
"Dit pad is saai, we draaien om en gaan terug naar Prim" Eh nee >;)
"Hee daar zijn paarden, ik weet dat ik de hele tijd sloom ben maar nu wil ik voluit over het asfalt richting de grote weg" Hmm nou even dan *\o/*
Afbeelding

Ze haalt wat toeren uit maar ik ben absoluut niet bang dat ze me de controle helemaal af neemt dus echt heerlijk rijden. Zit wel enorm vast in mijn rechter schouder merkte ik ineens :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 08:33

Och wat een mooie foto's!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 08:03

Diva is dit jaar 6 geworden en begint nu ineens body te krijgen :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:19

Staat haar heel stoer, houd wel van die diepe kleuren ook :j

Wilde eens wat foto's van Diva met mezelf hebben en besloot mijn man de camera in de handen te duwen. Zo enorm blij met die knol. <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:18

Hier paard niet over geschreven maar carta wel in bezit :j
Diva voelt zich helemaal prima 8-)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ging ook lekker waken terwijl ik in de paddock lag, ze heeft besloten dat ze de hond wel de baas kan en ze ongevaarlijk is _O-
Afbeelding
Nog altijd pauze op een sporadische buitenrit na, ik heb er echt de energie niet voor.