Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:51

_Zsazsa_ schreef:
Ok, wilde je niet aanvallen. Het is moeilijk tips geven zonder filmpjes.

@Robijntjah, hoe gaat de verhuizing? Zijn je paarden al over verhuisd?
@Horseware, Spam maar gauw meer foto’s! Hij lijkt heel gaaf!

Ik ben wederom uitgereden, mijn pechvogel valt van de ene rare blessure in de andere. Osteopaat kon vandaag niks vinden, zaterdag komt de fysiotherapeut. En maandag uitgebreide bloedtest ook voor Lyme, hij blijft te sloom en te apathisch. Heel raar.
Soms gaan dagen super en dan ineens een week weer niks. Ben het wel beu hoor, 10 maanden in de medische molen maar het is voor iedereen een raadsel..

Mijn reactie net was mss ook een beetje scherp, ik weet ook wel dat jullie het allemaal goed bedoelen!
Ik ben alvast benieuwd wat ze dit weekend doet, hopelijk was het gewoon eenmalig weer even en maakt ze er nu weer niets van. Ik kreeg van een vriendin nog de tip mee om mss eens ergens anders te werken/rijden, in de weide bv., dus dat ga ik ook nog s proberen als het probleem toch weer blijft.
Ik zal volgende keer ook nog s vragen of iemand wil filmen, dan is het idd wat makkelijker om te zien wat iemand net fout doet :)

En aww, wat vervelend zeg, kan het me wel inbeelden dat je dat grondig beu wordt :( Ik duim in ieder geval dat ze vinden wat er scheelt!!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 07:43

fluffyfox schreef:
Super veel tips en tricks. Wat mooi dat iedereen mee wil denken.
Idd lastig om het dan fijn te formuleren soms. Daarom schreef ik ook al “waarschijnlijk”
Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, wel gelukkig aardig wat ervaring/kennis en opleiding in Mn rugzakje. Maar zou top zijn als er beeld van is. Ik durf gewoon echt geen uitspraken te doen anders. Is zo gokken dan en daar heb je mijn inziens niks aan. Je hebt duidelijk al zoveel geprobeerd met respect voor het paard. Waarschijnlijk zou menig persoon haar al zijn gaan dwingen en dat durf ik te zeggen werkt altijd averechts.
Of je paard gaat dan het gevecht aan of ze sluiten zich af/geven het op. En vooral dat laatste vind ik altijd intens verdrietig om te zien. En de mens dan roepen van zie je. Het is opgelost hoor!
Knap van je dat je dus blijft zoeken/denken aan een oplossing. Die is er echt!!

Wel heel erg bedankt inderdaad voor het meedenken :) Dat appreciëer ik echt enorm!
Ik ga er vanavond heen, en er gaan vrienden mee, dus zal laten filmen :)
En ja uiteraard, dwingen heeft inderdaad echt geen zin, iemand zei al tegen me dat ik veel dwingender moet zijn, maar dat wil ik gewoon niet. Weet ook van mijn eerste maand met haar dat het bij Jenara zeker helemaal niet werkt, die gaat dan gewoon recht terug tegen je in (dat trotse van de PRE zeker? :p)
Daarbij wil ik een paard dat mij ziet als leider inderdaad, als rots waar die op kan bouwen en zich veilig bij kan voelen, niet de bullebak die haar door de bak slaat ofzo.

Ik denk dat het de vorige 2 keer dat ze bang was in die hoek kwam van een ingepakte hooibaal die nieuw naast de bak lag. Heb het toen opgelost gekregen door met haar uitgebreid de baal te gaan bestuderen en besnuffelen. Dat is wel goed, zodra ik iets aanraak, vind zij het niet meer eng en laat ze alle spanning los. Nu lagen er weer nieuwe balen rond de bak, dus ik ben er op voorhand al eens langs gegaan, maar ze leek er niet bang van te zijn. Ik heb woensdag na mijn sessie "werk" met haar, dan toch nog maar s alle balen gaan bekijken en besnuffelen, dus hopelijk heeft dat mijn "probleem" alweer opgelost :)
meer nieuws vanavond!

Elisa2 schreef:
Zsa Zsa vervelend zeg, heeft hij geen worminfectie?

Jenara: ik "herken" je probleem wel, ik heb even een out of the box tip. Kun je haar gewoon lekker gaan longeren aan die kant van de bak? en dan niet alleen maar beweging geven maar echt aan het werk zetten? Mijn ervaring is dat als paarden dan echt helemaal nageeflijk worden en ze zich als "ware" overgeven tussen de oortjes dat ze volledig ontspannen en enge hoeken e.d dan geen probleem meer zijn. Eventueel er na nog een paar rondjes ohz er op..maar dat zou ik na een tijdje pas gaan doen. Eerst dit even bevestigen, werken aan de dubbele longe is hier zeer fijn voor. (kun je ze nl ook gewoon sturen waar jij ze hebben wilt)
En je bevestigd op die manier jouw leiderschapsrol.

*edit* mijn kwpn ruin die inmiddels helaas overleden is, daar heb ik jarenlang hetzelfde probleem mee gehad. Een paar keer per week was ik echt een uur bezig om hem door de bak te krijgen ipv te trainen. Was ook altijd 1 hoek en alleen maar rechtsom..een zeer bang paard, maar ook een extreem dominant paard. Ik moest slimmer dan hem leren worden en "gevechten oid" uit de weg gaan. Uiteindelijk dus het hele probleem op kunnen lossen met de dubbele longe en ik wilde dat ik dat toen veel eerder had geweten.

Het was aan de longe, ik ben er niet opgestapt woensdag omdat ik dit eerst op de grond opgelost wil hebben :)
En dat was de moeilijkheid net, aan de kant van de cirkel weg van de hoek, ontspant ze mooi, hals lang, hoofd laag en briesen en hup dat gaat weer de lucht in telkens ze de hoek passeerde. Wat ik ook probeerde (richting veranderen, tempowisseling, stelling vragen), ik kreeg haar aandacht op dat stuk dus niet bij mij.
Nu wat je vertelt over je kwpn ruin klinkt wel enorm herkenbaar, met de uitzondering dat ik Jenara echt niet als "bang" kan beschrijven. Wel dominant als je niet duidelijk je leiderschap bevestigd tegenover haar, maar dat "slimmer zijn dan je paard" herken ik echt wel! Ik zit er nu vooral mee in mijn hoofd en wil eigenlijk liefst gewoon snel teruggaan om te kijken wat mijn vorige sessie heeft bereikt :) Gelukkig vanavond dus al!

Wel nog eens bedankt voor iedereen die zo meedenkt en wil proberen helpen :)!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 23:54

Escada, wat een knap koppie! Zo spannend allemaal wss :D

Elisa2, dat heb ik nu afgelopen week nog niet geprobeerd, maar ze kent het wel, dus die gaat zeker op mijn probeer lijstje! Bedankt voor de tip! We komen er wel :) Helaas vanavond er niet geraakt, tot 23u op bureau gezeten voor een deadline :'(

Soeboenoe, jouw verhaal ga ik ook wel onthouden, dat is inderdaad iets dat ik nog niet specifiek heb geprobeerd :) Heb nu echt zoveel zin om terug te gaan en te kijken hoe het gaat. Morgenochtend hopelijk!
En wat leuk, zo'n ervaring! Ziet er ook wel lekker relax uit de foto! Doe zo verder :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:24

Faya_barok, handige uitleg! Bedankt :)!

Edcadq, wanneer heb je het resultaat :)? Ben nu wel benieuwd mee :p en ondertussen al kleine katjes in huis :D?

Edking Enzo, wat een prachtig paardje zeg <3 jullie zien er goed uit samen :)
En yup, hier ook alles zelf, heb m’n lesgeefster nu 2x laten komen als ik ergens tegenaan liep, maar verder gaat het prima alleen :) is natuurlijk wel het 5e paard dat k doorrijd, maar 1e keer voor mezelf :p

Azmay, oei, niet leuk :/ hopelijk alles dnel weer lekker los! Ze ziet er wel fantastisch uit!

Naranja1, wat een verschil!! Ga zeker binnenkort je topic eens lezen, eerst nog crazy weekje op het werk..

Harvey1, spannend!! Alvast superveel succes en je vooruitgang hier delen!!

Tessjazz, zag je bericht ook al op insta! Super proficiat zeg :D wat gaat dat geven als jullie nog verder staan o_o!!

Wat betreft Jenara, ik wil altijd wel wat meer info of leesvoer krijgen over voeding, daar ben ik echt nog een complete leek in! Nara krijgt momenteel 1x per dag een mengeling (moet s kijken welke, wordt door de staleigenaar gekocht) en staat overdag op wei en ‘s avonds dan nog hooi, van de eigen weides.

Het probleem met de hoek is alweer veel minder, ze is nog wel s geschrokken en opzij gesprongen en loopt er soms ohz nog wat ongeruster voorbij, maar op de grond gewoon lekker ontspannen nu :) (weer vergeten te laten filmen, moet er echt s aan denken!) het gaat ook echt wel weer de goede kant op. Ohz volgt ze steeds consequenter mijn hand, ik krijg er al best vaak een mooie binnenstelling uit, alles nog onbevestigd, maar zeker op de goede weg :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 14:18

@ harvey1, hier geen ervaring met wedstrijden, laat staan met een hengst :p

@ fluffyfox, ja bijna bouwverlof hier, dus nog even beetje crazy druk op het werk! Nog 3 dagen werken volgende week en dan vakantie :D
En oh dat klinkt fijn :) blij dat het goed gazt :) doe zo verder!
Ben ook benieuwd naar hoe je les gaat morgen! Moet dat ook s een keertje vaker doen, lange lijnen

@ zoe, ik heb wel met hengsten gewerkt vroeger (wel altijd op eigen terrein of s een buitenrit) en ik vind ze soms aangenamer dan merries, hangt ook van de hengst en de opvoeding wel :)

@ escada, wat een cuties!! Zo mooi <3
En haha, ik begrijp je wel, ze kunnen er zo awkward uit zien soms :p hij heeft wel echt een mooie kleur!

Hier dus druk met werk, heb woensdag nog s gereden, en er blijft toch iets in de hoek zijn waar Nara ongerust van wordt, heb nu afgewisseld tussen aan de andere kant werken en dan af en toe er toch eens langsgaan. Buiten overdramatisch in buitenstelling lopen, naar binnen vallen en wat versnellen, doet ze wel niets ergers. Dit keer was ohz. Aan de hand is het vrij goed nu :)
Vandaag ben ik nog eens aan de hand gaan “wandelen”, was eventjes geleden. Als ik haar nog niet lang had ging ik elke week een stukje wandelen, eerste keren waren vreselijk drama :p
Vandaag helaas ook weer, ga het terug vaker doen. Zo braaf en ontspannen ze is in de piste, zo’n bommetje is ze buiten, trippelen, mij voorbij willen lopen, duwen, trekken, boos kijken .. heb ik mijn handen aan vol gehad.. maar heb er ook flink werk van gemaakt, telkens ze voorbij kwam, stop en terug achteruit en dan weer rustig vertrekken. Veel meer dan 3-4 passen geraakten we niet per keer :’)
Zijn hier nog magische tips voor? Of is het echt alleen een kwestie van geduld en consequent zijn?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 10:22

Escada schreef:
@ Jenara, jeetje je paard klinkt als een handje vol! Ik heb helaas geen tips voor je, oefening baart kunst toch? Gewoon blijven proberen en geduld hebben denk ik!

Ik heb een email gekregen van het Belgische stamboek om lid te worden omdat Ferro natuurlijk uit België komt. Maar ik kom zelf uit Nederland, dan moet ik toch gewoon lid worden van het stamboek hier?

Ik vind het regelmatig nog steeds echt bizar hoe ze zo kan veranderen van rustig, dapper, niet snel uit het lood geslagen, naar zo'n overdramatische zenuwpees ... Nog jong en nog niet veel gezien zekers?
Heb wel de indruk dat ze héél fel reageert op onbekende andere paarden, ze begon zo vreselijk gespannen te zijn toen we een weitje passeerden met een merrie met veulen. Zou ook haar nervositeit in de "enge hoek" kunnen verklaren, wat verderop staan 2 pony's in die richting, die er niet altijd staan.
Geen idee wel hoe ik dit zou kunnen "oplossen/trainen" behalve veel andere paarden tegenkomen?
Nog een paar daagjes werken en dan kan ik alle dagen naar haar toe gaan en dan zullen we véél wandelingetjes gaan maken :p

Wat stamboek betreft, kan ik je niet helpen, heb er echt geen verstand van.

@TessJazz, wat een fantastisch mooie foto en schitterend paard!!! Hoe hou je hem zo schoon?? Jenara is echt een varkentje en wordt dan ook nog eens niet graag gewassen :+

@Robijntjah, wat een schattige foto! je ziet Mo wel bijna niet liggen in die donkerdere achtergrond :p
En ook al zo'n schoon wit paard, teach me your secrets!

@Harvey1, spannend :D veel succes!!

Jenara

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:00

Ik ben ook geen lid, maar ook niet meteen wedstrijdambitie.

@Elisa2, ze is de underdog in de kudde, ook bij de vorige eigenaar stelde ze zich snel onderdanig op naar andere paarden toe. Naar mensen toe kan ze dominant zijn als die niet duidelijk grenzen stellen, waar ik de afgelopen maanden dan ook al flink aan gewerkt heb. Naar mij toe is ze bijna nooit meer dominant (op zo'n stressy momenten probeert ze wel terug, maar weet nu beter hoe ik haar consequent terug op haar plaats zet.)

@ Yevrah, ja super herkenbaar dat temperament :p Ik heb met veel jonge warmbloeden gewerkt, maar Jenara zet me toch regelmatig met mijn handen in het haar :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:38

@Yevrah, wauw, ziet er super uit! Ga zo door :D

@SwPck, wat een lief snoetje! Graag meer foto's van die knapperd!!
En ja hij is nog heel donker, wel mooi zo! Jenara is nu al superlicht, dus die zal wel snel wit zijn. Lijkt me wel leuk om heel die verkleuring te zien!

Ik ben vandaag eindelijk nog eens gaan wandelen met Nara na ons fiasco afgelopen zaterdag.
Heb sinds vandaag ook vakantie (yay voor het eerst sinds kerst!), dus kan ik lekker alle dagen naar haar toe :D
Ze was echt 100x chiller en meer relaxed. Paar spanningsmomentjes, maar dat ging dan alweer snel wat beter. Was dit keer wel zo slim geweest om wortels mee te nemen, waardoor ze toch iets meer op mijn gericht was :p hihi, lang leve paardenliefde door de maag!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:22

Ik ben ook wel benieuwd, niet dat ik er al veel verstand van heb en je zou kunnen helpen :p

Even update over Jenara als jullie geïnteresseerd zijn!
Vorige week bijna alle dagen kunnen gaan nu ik vakantie heb, yay :D
Vrijdag nog een beetje "ruzie" gemaakt over de hoek, maar haar toch rustig duidelijk gemaakt
dat we daar nu eenmaal voorbij moeten en dat er helemaal niets in haar poep gaat komen bijten.
Zaterdag terug gaan rijden, mijn mama kwam voor het allereerst eens mee kijken,
ze had Jenara nog nooit live gezien (terwijl we wel 15j lang samen hebben paardgereden vroeger)
Jenara gedroeg zich absoluut voorbeeldig!! Enge hoek? die is er toch helemaal niet?
Kon er bij het uitstappen zonder problemen zelfs met een lang teugeltje langs :D
En wat begint ze echt fijn mijn hand te volgen, loopt ze mooi lang over haar rug en hals
(nog niet 100% consistent, maar dat verwacht ik ook nog niet) en krijgt ze best een mooie stelling
op beide kanten, we gaan serieus de goeie kant op! Deze week hopelijk nog eens wat beeldmateriaal :D

Hoe gaat het met alle andere jonkies hier?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:30

SwPck, ahh wat een pech :( hopelijk gaat het snel allemaal beter!!

Naranja1, wat een mooi paard! leuk dat vliegenschimmel :) lief snoetje heeft ze!

Robijntjah, leuke foto's allemaal! En wat leuk dat ze nu gewoon bij je thuis staan, lijkt me heerlijk <3

Keeyzie, ja vandaag weer gereden en weer geen problemen met de hoek :D De ontspanning komt er ook echt mooi in vind ik :D En wat is ze heerlijk licht in alles!

unbelievable, ohh, inderdaad spannend! Kan je het zelf regelmatig opvolgen?

En dan vandaag eindelijk beeldmateriaal! Er is nog veel werk aan, maar wat begint ze met momenten echt heerlijk te lopen, ook al zoveel vlotter en actiever :)

En BONUS!
ze liep zo top vandaag dat ik het niet kon laten iets nieuws te proberen :D Dus, onze eerste stukje galop! (Niet op mij letten, ik ben alleen maar bezig met "vooruit in galop")

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 19:40

Hehe, wat een weer geweest zeg. Ik heb zelf verkoeling gezocht bij mijn schoonouders, wat helaas echt ver weg is van Jenara :'( Heb aan de staleigenaars gevraagd om haar goed in het oog te houden met die hitte, aangezien de anderen haar regelmatig wegjagen van de drinkbak, arm ding.
Ze hebben alle dagen gewoon buiten gestaan, maar onze weides zijn omgeven door hoge bomen en er is een wegje tussen de weides dat helemaal overgroeid is, dus altijd schaduw te vinden.
Ben er vandaag op de terugweg naar huis wel even langs geweest en wat had ze dorst, heb haar meteen goed laten drinken en van de gelegenheid gebruik gemaakt om haar toch nog even te tonen hoe de drinkbak werkt in haar stal, blijkbaar had ze dat nog niet door :/ Ze zag er verder wel prima gezond uit, lekker stoffig wel, maar dat zal haar ook beschermd hebben de afgelopen dagen. Haar neus was ook niet verbrand, ook daarvoor had ik de staleigenaar gevraagd het in de gaten te houden.
Vanaf morgen weer bijna dagelijks naar haar toe! Denk dat ik morgen begin met gewoon rustig wat grondwerk en wat dollen in de bak.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:38

Heerlijke foto Keeyzie, hoop dat ik dit soort dingen snel ook met Jenara kan gaan doen :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:47

Updatetje van de laatste 3 dagen voor wie interesse heeft :)

Zaterdag grondwerk en los grondwerk gedaan, heb mijn zus eens meegenomen en haar ook wat
grondwerk oefeningetjes laten doen met Jenara :p Dan is het toch wel duidelijk hoeveel vertrouwen ze toch al in mij begint te hebben en hoe duidelijk ze mij begrijpt :) Maar was leuk!
We hebben nu dus ook nieuw zand in de piste, ligt wel zwaar!

Zondag kon er helaas niemand bij zijn, maar ik heb dus voor de allereerste keer helemaal alleen gereden :D
Eerst eventjes aan de longe genomen om te zien hoe ze was, maar echt helemaal ontspannen en relax,
dus durfde ik opstappen. Ik voelde wel dat ze last heeft met de het diepe zand, haar evenwicht was terug minder en de ontspanning ook wat minder. Maar al bij al was ze braaf. We hebben veel in stap gewerkt en bochtjes gemaakt voor stelling en aanleuning. En dan ook wat overgangen stap/draf. Was wel weer wat stappen terug t.o.v. de laatste keer voor de hittegolf, maar ja, zo gaat dat nu eenmaal :p

Vandaag ook weer langs geweest en gereden, dit keer met één van de andere paarden samen. Ze was weer veel drukker en nerveuzer en is in onze befaamde hoek weer een paar keer weggeschoten. Ik heb haar telkens wel meteen terug gelukkig en veel meer dan een paar passen galop weg doet ze niet. Wel 1 keer plakte ze zodanig tegen de kant, terwijl ik haar er probeerde van weg te duwen, dat mijn knie tegen het hek kwam en daar schrok ze zich natuurlijk een ongeluk van :+
Nog steeds véél werk aan mijn meisje, maar wat is ze eigenlijk toch een schatje en toch wel heel erg braaf, ondanks haar stressmomentjes.

Nu staat ze wat ingepakt op stal na een hele uitgebreide douche, die ze mij alles behalve in dank heeft afgenomen }> want morgen héél vroeg hebben we een fotoshoot :D

Als afsluiter nog een foto van mijn waterkieken:

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 20:31

Wat een mooie paarden die hier weer voorbij komen!

Ikke84, wat spannend! Weet je al wanneer je voor het eerst mag rijden? :D
Armas Lienzo is wel een knapperd zeg!!

Delphi2, Welkom! Azaya is mooi! zo'n prachtige kleur en met die dapples (naam in het Ndl ontglipt me even) <3 Veel succes met het inrijden en welkom in ons clubje van jonge PRE's in training :D

ZoeyDercks, wat een mooie foto!! prachtige kleuren en zo mooi scherp!

Escada, Oehh leuk! Laat je ons weten wat het resultaat is, wanneer weet je het? En proficiat alvast dan met je beslissing ;)

Ik ben een paar dagen in Ndl geweest, dus Jenara heeft een lang weekend vakantie gehad :p
Ben vandaag weer teruggeweest en gereden en ze blijft het toch echt lastig hebben in de diepe zand, in stap is het wel ok en doet ze super haar best, stelling aan beide kanten lukt mooi (wisselen van stelling op 1 lijn is nog moeilijk :p) slangenvoltes en 8-tjes beginnen best goed te gaan, als ik het mooi voorbereid, lukt het wisselen van kant al best netjes. Draf blijft echter moeilijk, zo ontspannen als ze begon te lopen op dat laatste filmpje dat ik hier deelde, blijft ze nu echt zoeken naar haar evenwicht, zelfs aan de lange teugel zakt ze nog niet echt met haar hoofd. Ik hoop dat ze stilaan weer wat meer spierkracht en balans ontwikkelt en dat onze piste nog wat beter gaat liggen.

Ze had vandaag een klein wondje net boven haar oog, heb ik even ontsmet en helende zalf aan gedaan, dus hopelijk ziet het er morgen alweer wat beter uit. Daarnaast heeft ze een soort van zwellinkje onder haar kaak,
iemand een idee wat het zou kunnen zijn en of ik me zorgen moet maken?

Afbeelding

Om met een leukere noot te eindigen, hier alvast twee foto's die ik mocht ontvangen van onze shoot vorige week :D

Afbeelding

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 14:34

MightyJoe, Cortado is zo knap <3 prachtige kleur!!
Als hij goedgekeurd zou worden en hij is over een jaar of 8 nog hengst kom ik wel eens langs met Jenara :D

Ik ben aan het azen op één van de nieuwe setjes van PS of Sweden, ik kan alleen niet kiezen
tussen de Wine of de Grape, welke zouden jullie nemen voor op een schimmel zoals Jenara?

Wine
https://shop.textalk.se/shop/ws10/64010/files/Bilder%20till%20artikelgrupper/25.jpg

Grape
https://shop.textalk.se/shop/ws10/64010/files/Bilder%20till%20artikelgrupper/22%20(1).jpg

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:33

Ja, Jenara heeft weer even een puberperiode :p
Die kan toch echt wel flink gaan testen soms!

Ik stap altijd op vanop een krukje, deed ze tot nu toe altijd zooo braaf, alsof ze nooit anders gekend heeft.
Gisteren, no way dat ze netjes wou blijven staan naast het krukje. Heb haar er geduldig elke keer weer naast gezet tot ze wel bleef staan, maar daar begon het al.. :p

Zodra ik zat, hupla was ze weg en mijn extreem goede rem van daarvoor is ver te zoeken nu :+
Dan maar een potje oefenen op stilstaan }>
Eens dat ze daar dan terug naar luisterde, kon het instappen goed beginnen.
Schrikt ze plots van wat geluid aan de stal, en normaal is ze binnen 2-3 passen weer terug bij mij als ik haar losjes laat in de hand, dit keer niet ... Was ze weg en kreeg ik een bokspronghuppel serenade onder mij, heel eventjes dacht ik dat er af zou gaan, maar zo lelijk deed ze dan gelukkig ook weer niet. Nuja, als je aan de longe eerst superkalm en rustig en lui bent, maar onder het zadel zo kan rondhuppelen, kan je flink doorwerken ook }>

Heb haar in draf gezet en eens goed doorgereden, haar aandacht was in het begin voor geen meter bij mij, dus ik heb 1000 bochten, cirkels en slangenvoltes beginnen vragen, dan kwam ze door en duur toch wel beter onder me :p Maar bepaalde bochten loopt ze vreselijk in buitenstelling gewrongen en wringt ze echt langs alle kanten tegen mijn hulpen in. Andere kanten loopt ze dan weer over gesteld en over de schouder weg naar buiten ... Hier dan ook maar flink mijn werk in gestopt. En waar ze in het begin dus als een stijve, kromme hark zich naar buiten wrong, had ik haar op het einde toch op zijn minst al recht en met momenten een secondje losse buiging naar binnen! (PS, dit deed ze een maand geleden al best goed) Dan nog een galopje om af te sluiten, op links best ok, daar krijg ik ze vrij goed en snel in galop en hebben we 2 rondjes gedaan. Dan rechts, dit heb ik nog niet veel gevraagd omdat ik weet dat het haar moeilijkere kant is, dus bouwen we langzaam op. Mevrouw wou uiteraard niet aangalopperen, dus ik vraag door, wordt ze boos :p Vraag ik nog wat meer door, geeft ze mij een flinke bok (niet de gewoonlijke protestwipjes ..) Geef ik nog één keer flink been door en gaat ze eindelijk in galop, half rondje en gedaan :p

Hopelijk wordt ze snel weer mijn lieve, brave, betrouwbare Jenara en niet dit puberale monstertje :p

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 06:52

Aww buitenzinnig, wat vreselijk, kon het al bijna niet geloven als ik het las! Heel veel sterkte met je verlies
en heel veel steun ook van hier!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 07:32

Escada schreef:
Ik heb ook geen leuk nieuws. Voor mij gaat mijn alk hengstveulen Ferro niet door. Schijnbaar al verkocht. Voel me echt zo rot. Had me er zo op verheugd ;(

Ohnee, wat smerig :( Heb ik ook gehad met een paard, dat is echt wel balen :/
Gebeurt dus helaas wel vaker... maar blijft rot

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:25

Beetje leukere noot terug,
ik heb beeldmateriaal van ons vrijheidswerk vandaag :)

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 18:35

Escada schreef:
Buitenzinnig schreef:
Er weer heen, kijken of hij er nog is.. als dat is, is hij vast voor jullie bestemd

Ik was in slaap gevallen op de bank en toen ik wakker werd was de markt voorbij. Zeker niet voorbestemd dus :')

Aww, ja dat is wel jammer, maar niet voorbestemd dan inderdaad!

Ik ben helaas 2-3 weken out, gisteren, dag net voor mijn verjaardag, in een dom ongelukje mijn teen lelijk omgeslagen en die is nu flink gekneusd. Zeker 2 weken rustig aan en zeker niet rijden :( dan maar even vakantie voor Jenara. Vind het zelf wel spijtig, want had echt zin om weer vooruitgang te maken en wat lessen te nemen. Paar weekjes uitstel dan maar!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 20:58

@Zsazsa, wat loopt hij goed zeg! Heb je een tip om ze zo mooi in aanleuning te krijgen?
Jenara deed het in het begin super, maar nu de laatste paar x was ze moeilijk ontspannen te krijgen
en begint ze ook enorm te overstellen op de ene hand en tegen mijn binnenbeen aan te lopen op de andere hand, ik krijg het wel wat beter als ik figuren rijd. Wil haar ook niet te veel met mijn hand oppakken en vooral vanuit zit rijden, maar ze loopt dus wel vaak nog met de neus in de lucht (terwijl ze dat in het begin dus niet deed)

@Escade, dankje :) was wel wat een verjaardag in mineur, wou graag gaan rijden vandaag en nieuw hoofdstel gaan kopen enzo, in de plaats zat ik thuis vast in de zetel met pijnstillers :'(

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:11

_Zsazsa_ schreef:
Jenara schreef:
@Zsazsa, wat loopt hij goed zeg! Heb je een tip om ze zo mooi in aanleuning te krijgen?
Jenara deed het in het begin super, maar nu de laatste paar x was ze moeilijk ontspannen te krijgen
en begint ze ook enorm te overstellen op de ene hand en tegen mijn binnenbeen aan te lopen op de andere hand, ik krijg het wel wat beter als ik figuren rijd. Wil haar ook niet te veel met mijn hand oppakken en vooral vanuit zit rijden, maar ze loopt dus wel vaak nog met de neus in de lucht (terwijl ze dat in het begin dus niet deed)

@Escade, dankje :) was wel wat een verjaardag in mineur, wou graag gaan rijden vandaag en nieuw hoofdstel gaan kopen enzo, in de plaats zat ik thuis vast in de zetel met pijnstillers :'(

Marq deed dat in het begin ook wel hoor, toen was Mn zadel wat te krap. Met een leenzadel van Sella was dat scheve al meteen heel erg veel minder en wilde hij lekker zakken in de hals.
Ik longeer zonder hulpmiddelen zodat hij natuurlijke balans krijgt en daar zakt hij heel fijn op in.
Verder ben ik heel consequent met rijden. Ik sluit in mijn hand als hij omhoog komt en laat meteen los als hij zakt. Zo krijg je een hele lichte verbinding. Ik heb niks in mijn hand met rijden. En hij loopt bijv in galop nog niet constant nageeflijk, maar dat komt wel zodra hij sterker word. Hij is nog maar zo weinig ohz geweest.

Ik longeer ook alleen aan kaptoom en daar zakt ze wel mooi, in draf nog niet altijd consequent als ze iets gezien heeft, dus we werken aan aandacht bij mij houden :p
En ik rij op exact dezelfde manier als jij, hand sluiten als ze omhoog komt, meteen los als ze nageeft. Ik heb een tijdje terug een filmpje gepost van mijn rijden en daarin zie je haar best zoeken en al regelmatig nageven op mijn hand. Nu moet ik wel zeggen dat het duidelijk achteruit was toen ze onze piste hebben vernieuwd en voelde ik in het begin heel duidelijk haar onbalans. Nu was dat de laatste keren al beter, maar kan zijn dat ze er nog steeds wat moeite mee heeft en daardoor moeilijk in aanleuning kan komen. Ze is ook nog steeds niet zo enorm veel onder het zadel geweest. Ze heeft nu alvast eventjes vakantie en daarna terug wat longeren oppakken!
Bedankt wel voor de uitleg en tips!

@Escade, ohh idd spannend! Benieuwd naar je beslissing!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:01

MightyJoe schreef:
Als ik naar je teugels kijk in de filmpjes die je hier laat zien mis ik een constante verbinding met de mond. Je hebt je teugels best lang, waardoor je geen mooie verbinding hebt en de teugels af en toe los hangen. Voor Jenara is het dan ook moeilijk te begrijpen wat de bedoeling is.

Ik bedoel niet dat je veel druk op je teugels moet hebben, maar zorg wel dat je de mond voelt en dat je niet constant waslijntjes hebt. Die van mij longeer ik met dubbele lijnen. Dit vind ik erg fijn werken om een fijne aanleuning te krijgen. :)

Leuk Escada! :D

Thanks voor de tip, dat is inderdaad wel iets om op te letten.
Wou haar zelf wat naar ontspanning laten zakken, maar merk dat ze mijn steun wel nodig heeft.
Als ik terug kan rijden, weet ik waaraan werken ;)

@Azmay, klinkt fijn!! Ik wil ook zo graag gaan wandelen met Jenara, maar durf nog niet goed. Aan de hand kan ze echt nog vreselijk druk worden. Ging wel veel beter met 1 vd andere paarden erbij

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:13

Mijn gekneusde teen geneest vlotter dan verwacht :D
Vandaag voor het eerst terug kunnen rijden en ging redelijk.
Ik ben dus ook verjaard en heb een hoop dingen besteld voor mijn verjaardag, die mochten ook allemaal hun debuut maken vandaag :D Ben een beetje overboard gegaan met het matchy matchy, maar is mijn eerste eigen paard, heb heel mijn jeugd in te halen aan setjes en paardenspulletjes :p

onze PS of Sweden wine set, en mijn nieuwe charles owen helm :)

Afbeelding

Nieuw halster voor bij haar zweetdekentje :p

Afbeelding

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:33

Hej allemaal, even wat stiller hier!

Ik was onlangs eens aan het grasduinen in Jenara haar stamboom op het ANCCE
en ik vroeg mij af hoe betrouwbaar deze informatie is.

https://www.lgancce.com/lgpreancce/asp-publico/arbolGenealogicoPRE/ConsultarArbolGenealogicoPRE.aspx?ID=cbw/GD6bKh8=

Chipnummer en UELN klopt, geboortedatum klopt, maar haar kleur niet.
Nu dat is natuurlijk totaal niet erg, MAAR, ze zou,
volgens het ANCCE een veulen gehad hebben op /12/2018.
Het bizarre is, dat kan helemaal niet, op dat moment stond ze al in België,
welgeteld 2 weken voor ik haar heb getest voor het eerst.
De vorige eigenaar had haar sinds Augustus 2018, dus het lijkt mij echt heel raar dat ze dus nog een
veulen zou gehad hebben. Nu vraag ik mij af of ze eventueel vroeger een veulen zou gehad hebben,
maar dat de geboortedatum te laat werd geregistreerd.
Of dat ze misschien wel helemaal geen veulen heeft gehad?

Iemand een idee hoe ik hierachter zou kunnen komen?