Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Moderators: Lous, RianneH, Neonlight, Nadia, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Loes1996

Re: Wie start er allemaal met een Fries, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 15:22

Hee hee ik kom graag hier meekletsen!
Start nu sinds maart met mijn bijrijdpaard Vera (Feara fan 'e alde ryd) :) Outdoor seizoen super goed geknald. In vier wedstrijden de B door gegaan en nu vanaf juni in het L. Nu L1+5 wedstrijden (3 proeven geen WP gereden) en ik baal dat het weer indoor seizoen is. Indoor sluit ze zich altijd veel meer af voor mijn hulp, is ze wat meer onder de indruk ofzo dan buiten..
Zondag misschien dat confidence gebruiken, wellicht dat dat haar net dat vertrouwen geeft om open te blijven staan voor de hulp. Hier iemand er ervaring mee? :)

Wil denk ik 2020 outdoorseizoen L2 overgang gaan maken (dus hoop dan die 5 wp te hebben gereden :') ). Dan heeft ze mooi nog een half jaartje nu om sterker te worden, meer gewend te raken aan wedstrijden en krijg ik der hopelijk wat heter voor mijn hulpen :)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:06

Hier ons zojuist weer opgegeven voor een wedstrijd 23 november in Heteren. Begin oktober hebben wij onze vorige wedstrijd gereden in het L1. Daar weer 2 winst punten (Beide proeven 183,5) meegenomen. Proeven voelde ook exact zoals de punten waren, het mag allemaal nog flitsender en was braaf gereden. Paardlief zakte ook paar keer te diep waardoor deze jury op elk onderdeel waar ze te diep liep er een punt vanaf had getrokken (beetje flauw, maar ook begrijpelijk).
Ik heb heel stiekem hoop dat we 23 nov gewoon 3 WP rijden :') In principe kunnen we dat wel, als ze op wedstrijd zo loopt als ze nu in de training doet. Want dat gaat echt erg fijn momenteel.

Leuk dat iemand hierboven gescout is voor het jeugd stimuleringsplan! Mooi iets is dat, met fijne trainingen :)

Laura gefeliciteerd met jullie zoon! Gelijk heb je met het stopzetten van de pas. +100 betalen en er geen gebruik van maken is zonde!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 09:57

Evelien veel plezier zaterdag. Is jouw paard ook altijd zo mega blij als er andere Friezen bij lopen ?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:15

Fijn dat je nu toch een oplossing gevonden hebt Lau!

Hier lag ik er dinsdag bijna naast :+ mevrouw wordt sterker en dat is te merken haha.
Ze vind in de linkergalop aanspringen lastig, rechts geen moeite en dan schakelt ze ook makkelijker binnen galop, maar links toch lastig en veel ondersteuning nodig om erin te blijven ook. Vermoedelijk is der ene achterbeen nog minder sterk dus daar gaan we wat meer op focussen door die kant meer schouderbinnenwaarts te gaan rijden zodat daar toch meer gewicht op gaat komen. Maar goed..ik wil aanspringen dinsdag. En mw besluit het daar dusdanig niet mee eens te zijn (lees: in aanleuning blijven, rug gebruik en van achteruit aanspringen Ipv erin ‘vallen’) dat ze besluit een bok te geven ... en omdat ze sterker is geworden is die bok dus ook hoger dan ik gewend ben van der :’) Gevolg ik moest terugkruipen t zadel in en heb m’n hak zover uitgedrukt dat de kramp me in de kuit schoot.
Leuk hoor..sterker wordende merries ....

Volgende week zaterdag op wedstrijd. Hopelijk zit ze dan weer in der meewerkende bui. Vanavond eerst maar eens les :’)

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 21:28

Kennelijk was afgelopen dinsdag toch ergens goed voor want vandaag liep ze tijdens de les als een zonnetje <3 Hard gewerkt aan de galop en dit keer zonder gebok :jj

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:31

_xwien schreef:
Mooie punten Gett!
Loes1996: jeetje wat een ondeugd, fijn dat ze het in de les daarna gewoon weer goed oppakte!

Wij gaan morgen op wedstrijd, weer met een leenzadel van de zadelmaker, helaas is ze haar eigen zadel totaal ontgroeid, ze hebben gister knetter hard hun best gedaan om het pas te maken maar het lag niet stabiel meer. Nu een nieuwe aangemeten gekregen die komt over 6/8 weken, wachten duurt lang haha. Tot die tijd rijden we met een leenzadel

Tevens staat mijn eigen zadel nu te koop, dus mochten er mensen op zoek zijn O:)

Afhankelijk van de maat en prijs van je zadel... haha

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:28

gett schreef:
Probleem is dat ze niets doet :+
Staat met de voorbenen op de klep en blijft dan stokstijf staan..

Nee, geen vliegles, maar veel spanning en bij het opstappen kwam ze lichtjes omhoog. Ook erg onrustig met bit, volgende week worden haar tanden gedaan.

Voor de sleep ging dan wel weer erg goed.

O ja geen beweging is idd lastig op te lossen.. ze wil ze immers ook niet bang maken:( misschien longeerlijntje erachter ?

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:21

@Splinterz: Headhunterz en D-block & S-te-fan is altijd lekker <3 helaas niet jaren 60/70 maar wel ergggg tof

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:02

Vandaag weer gestart, voor het eerst in laag-soeren.
Super fijne locatie om te starten, liep mooi op tijd.

Fijne proeven neer gezet en super eerlijk gepunt! 182 en 187,5, maakt ons L1+9. Nog 1 te gaan...hopelijk halen we dat puntje 21/12 in Lunteren.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 16:41

Wij zijn niet weggeweest omdat eigenaresse was vergeten te enten :(

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:57

Ja ik baalde inderdaad behoorlijk...
Maar goed per eind januari zullen wij weer starten. Gelukkig kon ik komende wedstrijd kosteloos annuleren.

Paardlief geeft hier ook aan dat het wat veel is de laatste tijd dus we doen in de training 6 stappen terug, meer stap en kortere intensievere stukken. Deze week ga ik het helemaal rustig aan doen met haar, beetje zonder zadel met barebackpad rijden. Veel oefeningen in stap en daarin schakelen en losser maken. Galop laten we heeeel even voor wat het is. In stap kan ze immers ook sterker worden.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:12

Laura1982 schreef:
Loes ik zou het zeker zo doen. Mag ik je alleen 1 tip geven..wel galopperen stap wordt ze niet sterker van. Galop moet ze er meer onder en ik zou gewoon lange stukken rechtuit doen en even niet kijken naar de goede galop gaat om de motor van achteren die je wilt activeren. Veel plezier en fijne kerstdagen allemaal.

Bedoelde ook niet helemaal niet galopperen, maar wel eventjes iets minder. Meer overgangen daarin maken zegmaar.

Naast mij rijd er nog iemand anders op wat al snel kan betekenen dat ze 7dagen pw aan het werk is. Waarvan ik Sws 1 dag longeer (vd 4 waarop ik haar heb), dus vandaar mijn: we gaan het nu even omlaag draaien zodat paardlief niet stuk gaat want ze wil zo graag werken maar dat gaat te hard nu.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 09:58

Laura1982 schreef:
Loes zo las ik het niet en wist ook niet dat je haar deelt met nog iemand. Was goed bedoelde tip omdat ik ook heb moeten werken aan de galop.

Xwien gefeliciteerd super leuk!
Vandaag drukke dag met veel verplichtingen morgen lekker niets en ga ik even heerlijk rijden.
Fijne kerst allemaal

Begreep ik inderdaad zo Laura :) koos er toch voor om erop te reageren haha. Galop is voor de Friezen nou eenmaal lastig, dus eraan werken zullen we altijd moeten blijven doen (in geval v Vera dan).
Bedankt wel voor de tip

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:50

Hier heeft het drie dagen rustig aan doen haar goed gedaan. Ik zat er gister weer op en mw liep direct gemotiveerder en met dansende achterbeentjes (van echt schwung was nou ook nog weer geen sprake dus vandaar dansende achterbeentjes). Linksom aanspringen vindt ze de laatste tijd erg lastig en dan wordt ze ook fel. Zadelmaker komt in februari dus wellicht dat het ook wel wat aan het zadel licht.
Ook nieuwe mede ruiter erbij gekregen die het ook lastig vond om haar in galop te krijgen, dus wellicht dat dit het voor Vera ook moeilijk maakt als iemand anders zelf de hulpen ook moeilijk doorkrijgt zegmaar...
Hoop dat we als de zadelmaker komt eindelijk verlost worden van dit vreselijke VZH-zadel..#bijrijderleed haha

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:51

@Gett fijn dat je stalgenoten willen helpen!
@_xWien gefeliciteerd! Super tof dat je daar mag gaan starten!!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 12:28

Ja Vera wordt fel waarin ik dan een bok krijg en sluit zich daarna wat af voor de hulpen. Dus heb nu met galop stukje zelfverzekerdheid linksom. Aanspringen, goed gedaan? Terug naar draf en belonen en dan een paar x in de training meepakken.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:02

Owja hahah ik vind die bokjes altijd erg schattig :')
Vera dacht gister ik ga even echt hoog en stop mijn hoofd dan tussen mijn benen....die vond ik minder grappig :+

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:44

Wij scheren altijd de benen aan de achterkant een beetje tot aan knie (van bovenaf gezien), anders heeft ze daar echt lange plukken haar :o De sok laten we uiteraard zitten en met kroonrand doen wij eigenlijk ook niets..

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:50

Gaaf Gett!! Ik duim mee voor een merrie veulen!

En succes alvast met je debuut! Komt vast goed

Hier twijfelen of ik de 25ste nu wel of niet start, ze is de laatste tijd niet helemaal zichzelf. Lijkt wat last te hebben van zadel (zadelmaker komt in februari). Had haar vandaag aan de longeerlijn en dan doet ze het wel weer super goed, fijn en is ze scherp op de hulpen (ook voorwaarts)... ik kijk het nog even aan en mocht ze nu wel goed genoeg zijn dan start ik wel gewoon ..

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:39

Wat was er mis met jouw zadel dan M_arjolein? Want je bent hem nu best al een tijdje kwijt toch?

Nette punten, zeker als je een tijd niet echt hebt kunnen trainen!

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:44

Ahhh jeetje wat een lange levertijd zeg :O

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie