lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 14:37

Oh haha ik dacht dat je uit mijn post begreep dat het om een nieuwe Revista ging die nog moet komen...
Misverstandje :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 08:46

Knapperd!
Gelukkig weer opgeknapt!
Was hij erg ziek?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:47

Oeh heftig zeg, dat is wel echt schrikken, zeker als ze al op leeftijd zijn.
Fijn dat hij zo goed aan het herstellen is!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 10:59

Bah het is altijd eng als ze ineens zo ziek zijn of inderdaad doodstil blijven liggen en niet op willen staan...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:44

Zoals het meestal bekend staat is de lusitano meer sportgericht en de PRE meer show.
Ik sprak eens een Spanjaard die van huis uit ook zelf PRE’s fokten, en die gaf dit zelf ook aa, dat hij Lusitano’s over het algemeen meer geschikt vond voor de sport, vanwege hun karakter, bouw, inzet, beweging, etc.
Maar goed, er zullen absoluut binnen een ras ook grote verschillen zijn, dat heb je in alle rassen.
En er zijn steeds meer Lusitano’s maar ook PRE’s die hoog in de sport lopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:54

Ik vind hengst of ruin helemaal afhankelijk van de situatie waarin je het paard kunt houden en hoe het gedrag is.
Hier in het westen zijn er nauwelijks pensionstallen waar ze hengsten aannemen, en als ze ze al aannemen staan ze vaak de hele dag op stal.
Ook qua buiten rijden vind ik een hengst hier wat meer risico dan in een ruime rustige omgeving, smalle paadjes, veel maneges etc....
Maar ook dat ligt heel erg aan het gedrag van je paard en hoe je hiermee om kunt gaan.

Ik heb gekozen voor castratie, omdat dat hier de gelegenheid gaf hem in de zomermaanden met maatjes op de wei te zetten en te blijven staan waar ik stond.
Mijn lusitano zou als hengst toch niet goed gekeurd worden voor de fokkerij vermoed ik en daarnaast zie ik ook niet hoe ik het qua dekkingen zou moeten gaan doen...
Ik heb nu een leuke sociale ruin waar ik overal mee naar toe kan en dat is voor mij prima zo.

In een andere omgeving had ik misschien wel voor hengst houden gekozen, dat durf ik zo niet te zeggen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:43

Ik vermoed inderdaad dat je met dat eisenpakket wel wat neer moet leggen ...
En maat en kleur is al kostbaar over het algemeen...
En dan sport en buitenritten, dan zoek je wel echt een leuk paard!
Ik ben benieuwd wat je gaat vinden, spannend hoor!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:52

Ik denk dat je met deze eisen tussen 10.000 en de 20.000, misschien nog wel hoger...
Met name maat en kleur kost geld...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:33

Ice Cream...

Voor 10.000 heb je een gemiddelde Lusitano met een gemiddelde maat en evt een kleurtje

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:23

Ik wilde ook Gaby Vegelin aanraden, maar die stond er al bij.
André Mos (terra salva) heeft soms ook leuke volwassen paarden of nieuwe aanfok te koop.
Daar komt mijn lusitano ook vandaan die ik nu heb.
Mijn merrie kwam bij Gaby vandaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 08:51

Graag gedaan en succes met je zoektocht!
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waar ben je naar op zoek?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 07:11

Gaby heeft over ‘t algemeen alleen geen hele grote paarden, maar ze kunnen wel gericht voor je zoeken in Portugal.
Ook dan zal je wel boven die 10.000 uitkomen...

Je zou in Nederland inderdaad kunnen zoeken naar nafok van Icecream, als je even geduld hebt tot er wat opgegroeid is.
Maar ik heb ook geen idee of die de maat van hun vader krijgen, dat zal ook van de merrie afhangen.

Nou vind ik zelf stokmaak ook niet alles zeggen.
Het zegt meer of een paard voldoende lijf heeft voor een ruiter met lange benen.
Op mijn merrie van 1.58 toonde ik niet echt anders dan nu op mijn ruin van 1.64.
Het toont wel mooier als je een niet al te fijn paard hebt inderdaad denk ik, dat is wat mooier in verhouding.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 11:53

Ohhh lief, gefeliciteerd !

Lukasje, Ow sorry, nou ja, voor beide misschien zinvolle info als je een lusitano zoekt...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:37

Keuren ze niet aan huis in zo’n geval?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:18

Volgens mij zijn hier jaren geleden ook wel eens paarden aan huis gekeurd onder bepaalde omstandigheden, in Portugal wordt dat bij uitzondering ook gedaan meen ik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 17:42

Een gelukkig paard is zeker het meeste waard!

Dank jessix, maar het blijft inderdaad altijd afwachten wat het wordt.
Je koopt een gok, hoe dan ook wat je ook weet van afstamming, maat ouders, etc, er spelen ook altijd nog allerlei omgevingsfactoren.
Worden ze ziek, krijgen ze juiste voeding, kunnen ze voldoende bewegen en spelen met maatjes...
Ik vond het heel leuk om het eens te proberen in ieder geval.
De moeder van de mijne was 1.54 en de vader 1.64.
Hij heeft de maat van zijn vader gekregen, 1.64.
Je kon daar als veulen al wel wat van zien, want hij had in verhouding met zijn moeder al hele lange benen.
Maar als je echt zekerheid van maat wil kun je beter een 3 of 4 jarige kopen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:38

Ja ik vond het super leuk, vanaf het eerste moment!
Met 7 maanden ging hij naar de opfok waar we met regelmaat gingen kijken, zo gaaf om die groep jonge paarden te zien spelen en zo blij dat ik dat heb gedaan!
Toen hij ruim 2 jaar was had ik een stal dicht bij huis gevonden met weidegang waar hij evt hengst zou mogen blijven.
We hebben hem toen opgehaald.
Omdat hij daar best wel het ventje werd en de stal doe het zelf is en dus iedere keer andere mensen binnen en buiten zetten heb ik vrij snel met de dierenarts besloten om hem te castreren.
Ik wilde daar graag blijven staan omdat het een van de weinige plekjes in de buurt was met veel buiten en ook weidegang.

Ik heb alle stappen in het opgroeien en opleiden super leuk gevonden.
Ben begonnen aan de hand en aan de lange teugel en onder begeleiding van Monya Spijkhoven erop.
Met hulp en veel lessen hier en daar tot nu toe alles zelf gedaan, het is heel erg maar er heeft zelfs nog nooit iemand anders opgezeten...

Enige wat ik nu merk is dat hij is uitgegroeid tot een super leuk en lief paard, maar dat hij eigelijk niet het type paard is geworden dat ik als volwassen paard had gekocht als ik heel eerlijk ben.
Ik ben gek op hem en we zijn in die jaren enorm naar elkaar toe gegroeid, hij is veelzijdig en betrouwbaar, ik kan super veel leuke dingen met hem doen.
Maar ik houd zelf persoonlijk qua rijdbaarheid meer van een wat vlugger sensibeler paard dat lichter in de hand is dan dat hij is.
Hij heeft een lastige bouw om fijn op te richten, te verzamelen, zijn lijf goed te gebruiken en licht in de hand te zijn.
Ik ben daar als het ware in het rijden altijd tegen aan het vechten.
We komen er wel en ik leer er ook veel van.
Maar dat is dus dan wel het risico als je een nog niet gereden paard of veulen koopt.
Aan de andere kant, zo hebben ze altijd wel wat, het perfecte paard is bijna niet te vinden en zal anders ook behoorlijk wat kosten...
Je moet ook iets te sleutelen hebben.

Maar ooit... hoop ik nog weer eens een prachtige super fijn te rijden witte lusitano te hebben!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 22:30

Ja super leuk, ik vind het echt een leuk traject van veulen naar rijpaard en vooral veelzijdig rijpaard.

Aan de ene kant zou ik zo weer aan een veulen beginnen, aan de andere kant vind ik het nu ook heerlijk dat ik zo op kan stappen en weg kan rijden.
Een strandritje is dan weer heel ver weg...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:48

De band met mijn merrie was heel anders, op een of andere manier veel hechter, closer.
Dat was een heel ander soort paard, veel mensgerichter, eenkenniger, veel meer echt op mij gericht.
En ik had haar niet vanaf veulen.
Dat hoeft inderdaad ook echt niet alles te zeggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:10

Ik denk wel dat als je een paard vanaf veulen hebt en alles zelf doet je echt naar elkaar toe kunt groeien, ook al is het niet het perfecte paard dat je gewenst had.
Dat zie ik wel met die van mij.
Ik denk dat ik hem als volwassen paard niet had gekocht, maar door alles wat we samen opgebouwd hebben is het wel echt mijn paard, mijn maatje en raak je enorm op elkaar ingespeeld.
Het hoeft dus ook niet perfect te zijn om het samen leuk te hebben en een band op te bouwen.
Een directe klik is mooi, maar een band kan en moet ook groeien door elkaar steeds beter te leren kennen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:25

Wat een leukerd zeg!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 22:08

keona schreef:
Jessix schreef:
Heel erg leuk! Kleine knapperd!
Is de dekking van mama succesvol geweest? Of is het nog te vroeg om dat te kunnen zeggen?

Vrijdag

Weer gedekt?
Door dezelfde hengst?

Spannend!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:39

Oeh spannend, nou dan maar duimen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:09

Moet je even naar de afstamming kijken, dan vind je de goeie misschien sneller

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 17:34