lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:42

Andalusiër in het amerikaanse boekje uit 1948:

Afbeelding

Vertaald:
"De Iberische (Spaanse) paarden waren licht, slim en vast ter been. Gekruisd met de Berber, werden ze bekend als Andalusiër, de naam genomen van de provincie in het zuiden van Spanje waar ze werden gefokt.
Er waren twee types, de lichtere Jennet en de zwaardere Villanos, maar de laatste werd vooral in Castilië gefokt.
De Andalusiërs zijn verder gekruisd met Frans en engels bloed, maar het heeft het Berber hoofd gehouden.
Het is een paard met een sterk lichaam, gewoonlijk met een goede voorhand met een diep lichaam en hoge sterke achterhand. Zijn temperament is uitstekend."

Over de Lusitano in een boekje uit 1970:
Behalve wat er al eerder gezegd is in het andere boekje maar dan in andere woorden staat er ook dat de Alter hengst die meer dan 100 jaar gelden naar Brazilië is gestuurd de grondslag legde voor het Mangalarga ras.

Over de hengst van de koningin:
"Koningin Elizabeth II bezit een mooie Lusitano-hengst, Bussaco, die haar in 1957 geschonken werd door de Portugese president. In het begin wist niemand zeker welke plaats het kastanjebruine * paard in de Windsorstallen zou moeten innemen. Men had hem niet nodig voor het fokken en hengsten zijn niet altijd geschikt als rijpaard. Maar Bussaco is zo vriendelijk en gewillig, dat hij al vaak bereden is, soms door de koningin zelf. Hij is goed opgeleid en rustig en reageert direct op hulpen; dit was mijn** ervaring toen ik hem eens korte tijd in de manege mocht berijden. Bussaco, die nu uitgeleend is aan een stoeterij in Gloucestershire, bezit het voor een hnegst ongebruikelijke privilege zichzelf te mogen trainen in een paddock. Het is geen moeilijk paard, maar als hij opgevangen moet worden, maakt hij er een onschuldig, doch angstaanjagend sepl van. Hij werd gekruisd met de Anglo-Arabier, Engels Volbloed en showpony, en men hoopt dat zij kroost zij vriendelijke karakter zal erven."

* van chestnut, vos
**Judith Campbell

*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Huis met grote tuin en zoutwater zwembad in zuidwest Portugal (kust) te huur per weekende/week voor groepen (max 12). Paradijsje! Geschikt voor yoga, dans, kunstschilderen etc. Paardrijden op het strand mogelijk in de buurt. Pb voor meer info

Lusitana

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 20:14

Ja hè. In ek geval is er door de loop der jaren wel wat veranderd door de smaak van de diverse fokkers. Moet er wel bij zeggen dat de paarden die door de stierenvechters gebruikt worden nog steeds erg dicht bij dat oude type staan.

De Alter Real in het byzonder heeft een nogal trieste geschiedenis omdat de stoeterij op een zeker punt bijna leeggeroofd is en daarna er nogal wat vreemd bloed is gebruikt om het ras weer terug te krijgen...
Als jullie geinteresseerd zijn in de geschiedenis van de Alter kan ik daar wel wat meer over schrijven.

*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Huis met grote tuin en zoutwater zwembad in zuidwest Portugal (kust) te huur per weekende/week voor groepen (max 12). Paradijsje! Geschikt voor yoga, dans, kunstschilderen etc. Paardrijden op het strand mogelijk in de buurt. Pb voor meer info

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:48

Er is een heel boek uitgekomen over de Alter Real, maar ik zal kijken of ik het in een kort stukje kan samenvatten.

En ja, leuk hè van die hengst, ook zo typisch. Mensen die geen Lusitanos gewend zijn hebben geen idee hoe mak de hengsten kunnen zijn en hoe fijn portugezen paarden af kunnen richten en hoe licht ze op de hulpen zijn omdat ze meedenken.
Hier is een hengst ook gewoon een mannetjespaard, het heeft helemaal niet de angst inboezemende bijklank die het in sommige andere landen heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:16

Ik denk dat het met een aantal factoren te maken heeft. Ten eerste de natuur van het paard, ik weet niet veel van de spaanse paarden, maar portugeze paarden zijn gewoon erg "zen" van zichzelf, maar ik denk dat het feit dat hengsten als heel eng en gevaarlijk gezien worden bijdraagt tot omgang en stalling van ze op een manier die onrustig en mans zijn ook wel weer in de hand werkt.
Ze voelen natuurlijk ook wel perfect de mensen aan die met ze omgaan en als ze geleerd hebben dat met een beetje poeha alles gillend wegrent, om het overdreven te zeggen, geef je ze natuurlijk van kleins af aan een hoop macht en dan gaat het een negatieve spiraal in.
De invloed van hoe je naar een paard kijkt is groot. Ik weet nog dat ik eens in de jaren 80 in pension stond op een manege waar een paard stond waarbij het hoofdstel moeilijk om te doen was, want ja het was een "..." (naam vaderhengst vergeten), en bij de kinderen daarvan kun je niet aan de oren komen. En echt he, iedereen die het wist kon het hoofdstel niet omkrijgen.
Nu is het zo dat de meeste jonge paarden het niet fijn vinden en er aan moeten wennen en als je dan omslachtig gaat doen, wordt het niet beter.
Ik pakte dat hoofdstel aan en deed het zo om, want ik geloof gewoon niet in die onzin. Iedereen stom verbaasd.
Er zijn heus dingen die ze via DNA meekrijgen, ook temperament, maar er zijn ook dingen die we ze soms ongemerkt aanleren door ontzag of twijfel te hebben.

Dit gezegd geloof ik je dat er kwade hengsten bij de nederlandse warmbloeds zitten (ben sowieso niet te spreken over het ras sinds de jaren 80) en weet ik dat Lusitanos in vergelijking gewoon een stuk makker zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-12-19 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:25

Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat het grote verschil is dat er in Portugal (en Spanje) veel minder gedekt wordt met hengsten of merries met een moeilijk karakter.

Bij de KWPN gaat beweging, sport en exterieur voor veel andere zaken.

Terwijl in Portugal (of Spanje) een hengst met vervelend gedrag eerder richting frikadellen gaat.

Er moet tenslotte mee te werken zijn, tussen merries, op straat en op het veld.

Of tenminste, dat heeft veel langer geduurd dan in NL, langzaamaan gaat het ook daar meer richting sport.

In NL zie je ook dat er een paar hengsten heeeeeeeel veel dekken.
Terwijl bij PSL en PRE relatief meer hengsten gebruikt worden, die per hengst minder nakomelingen hebben.

Absoluut. Wat ik zeg, hier is de hengst gewoon een mannetjes paard en is een gebruiks dier. Een paard met een slecht karakter laten ze inderdaad niet leven.
En er zijn er inderdaad heel veel, omdat men niet zo standaard castreert (hoewel het wel meer wordt gedaan tegenwoordig)
In Nederland wordt bijna alles standaard gescastreerd en zijn er veel minder hengsten. Er is veel meer een "paard moet het verdienen om hengst te mogen blijven" cultuur. Heel andere opzet.

Het paard moet hier vooral bruikbaar zijn, ongeacht het eind doel, hoewel er inderdaad nu fokkers zijn die zich op dressuurpaarden voor de buitenlandse markt richten, maar dan nog gaan ze echt niet met een "rotpaard" verder alleen omdat het beste gangen heeft ofzo. Er komt een hoop historie en trots bij kijken. De Lusitano maakt een enorme opmars in de dressuursport, juist omdát het afwijkt van de warmbloed die men kent.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:36

Het erge is dat de Gelderse en Groninger gewoon heel fijne paarden waren en ze hebben door het toevoegen van bloed om die achterlijke gangen en "opwaarts gebouwd" te krijgen meteen het zenuwachtige er in gefokt.

Overigens is er hier in het noorden al meer dan twintig jaar iemand die sportpaarden (met name springen en samengesteld) fokt door Luso-Arabe, Anglo-Luso en driebloed (Anglo-Luso-Arabe) merries te laten dekken door Duitse en Nederlandse warmbloeds. Dat scheutje Luso geeft het koele hoofd.

Ik ben me nog door het Alter boek aan het worstelen, maar het zal jullie verbazen dat daar ooit ook trekpaard bloed aan is toegevoegd!
(En de hoeveelheid paarden waarmee het begonnen is, eerst tientallen, snel honderderden en later zelfs duizenden!)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:04

Ik denk dat de no-nonsense benadering die ze hier hebben, vanzelf ook eerder no-nonsense paarden maakt.
Verder zijn Lusitanos nogal onverschrokken van aard. Als ze iets eng vinden, keren ze zich er naartoe, en als het even kan maken ze het dood. Ze zijn niet zo van het vluchten. Dat maakt een heel verschil.
Ik heb hier een meisje meegemaakt die versteld stond van het feit dat ze een Lusitano niet kon opjagen in de bak. Die bleef haar aankijken en zelfs uitdagen (met een voorbeen schrapen, dat ze hier pedir= vragen noemen). Had ze nog nooit meegemaakt.

Maar dat is inderdaad een groot verschil dat, ook als ze drukker worden, of als iets spannend wordt, ze hun hoofd blijven gebruiken en gehoorzaam blijven want het dienen zit ze óók in de aard. Alles voor hun mens. Dat maakt ze en stuk veiliger.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:54

Aw, wat een lekker ding!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:28

Afbeelding

Vincent is al heel veel aangekomen en ziet er ju uit als een normaal paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:13

Ik nam de hengst die ik reed wel eens mee naar huis voor een nachtje en dan stond hij samen met een ruin die ik nog steeds heb en goed gaat met alle paarden.
En op de stal waar hij stond, stond deze hengst die ik reed ook wel samen met een andere hengst in de wei. Dus hij was ook wel van makkelijk vriendjes maken.
In Nederland had ik een Welsh (ex dek)hengst in een gemengde kudde.
Maar ik ken ook paarden, inclusief ruinen, die gewoon alle andere paarden willen afmaken, ook merries, en altijd apart gehouden moeten worden.
Hoe ze opgegroeid zijn maakt veel uit, en hun rang en inborst.

En ander onderwerp, mijn laatste redding, Van Gogh, die nu Vincent heet, is nu 6 maanden bij me en helemaal hersteld. Hij heeft er wel een litteken op zijn neus bij omdat hij de omheining ingejaagd is door Gandhi.

Bij aankomst:
Afbeelding
Nu:
Afbeelding

Afbeelding

De schimmelmerrie die ik vorig jaar heb gekocht, Pocotó, op de voorgrond:

Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 15:37

Dank je! Ja, het is heel fijn om paarden een kans te geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 19:07

Ze blijven bij mij tot ze doodgaan. Ze hebben genoeg baasjes gehad voordat ze bij mij komen en ik heb slechte ervaringen met doorgeven van paarden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:43

Je kunt veel zien aan de benen. Een veulen dat groot en breed gaat (zou moeten) worden heeft ook een lang en dik pijpbeen (en forsere gewrichten).
Je kunt dat makkelijk zien in verhouding met andere veulens van zijn leeftijd.
Uiteindelijk is het skelet al ingesteld op wat het worden moet.
Een paard met luciferhout stokjes kan natuurlijk ook best breed worden wat bespiering betreft, maar van een paard met forse benen wéét je dat het breed hoort te worden. Dat is alvast een voorsprong.
De lengte van het pijpbeen geeft aan of het groot gaat worden.
Verder wordt een Lusitano hengst pas echt breed na zijn zesde, reden waarom ze vaak pas na die leeftijd ter keuring worden gebracht, dus het is ook een kwestie van geduld hebben en uit laten groeien.
Hier worden paarden die achter blijven vaak wel gecastreerd om ze juist wat groter en breder te krijgen, met wisselend succes.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:49

Het hoort inderdaad niet bij standaard goedkeuring voor het stamboek, maar veel dekhengsten zijn ook sportpaarden en in die hoedanigheid vaak verzekerd en voor dat doel zijn vaak ooit röntgenfoto´s gemaakt.
Maar wat je daarmee wil is me niet geheel duidelijk want slijtage en/of botwoekering worden veroorzaakt door factoren van buiten af.
Wil je zien of er een predispositie voor bestaat, ook redelijk zeldzaam, maar goed, het is mogelijk, dan moet je naar DNA gaan kijken, niet naar röntgenfoto´s.
Bovendien kan het dan nog steeds voorkomen worden door normaal zuinig met je paard om te gaan. Oftewel gewoon later en langzamer in te rijden en niet vanaf dag 1 in een krulletje te vragen.

Een paard kan "verrot" zijn op röngten foto´s maar toch prima presteren en goede nakomelingen geven en andersom komt ook gewoon voor.

Er is op dit moment trouwens veel te doen om de hengst Junco da Rapoula die toe hij werd voorgetsel aan de jury vor goedkeuring als dekhengst vreemd liep en een afwijkende stand en bobbel aan een voorbeen heeft. Hij had een dierenarts verklaring mee dat het een gevolg is van een oude blessure.
Maar door alle protesten op sociale media en verdenkingen van corruptie is er nu een officiële verklaring van het APSL naar buiten gekomen waarin staat dat er een dieper onderzoek wordt gedaan wat er precies aan de hand is en in hoeverre dit erfelijke eigenschappen zou kunnen beïnvloeden en tot dat uitgezocht is wordt dit paard niet ingeschreven als dekhengst.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:34

Voor mij komen mensen die vragen stellen over het algemeen juist slimmer over. Die zijn slim genoeg om te erkennen dat er te leren valt.

De jonge jaren zijn het meest te beïvloeden, zowel de goede als de verkeerde kant op, betreffende het beenwerk.
Als je zelf fokt heb je dus ook in de hand wat een paard meekrijgt aan "sterkende middelen" als goede voeding en voldoende beweging. Dat laatste is cruciaal om te harden en beïnvloed ook de groei.
Als het ook nog een beetje heuvel op en af gaat, en op verschillende ondergrond, is het helemaal ideaal. Ook voor het vast ter been zijn/worden.
En vooral ook proberen niet te dik laten worden, dat is óók overbelasting voor gewrichten, maar wel zorgen dat er genoeg voer is voor energie en groei en genoeg vet om het niet koud te hebben.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 15:12

Luckystory schreef:
Maar ik vind dit wel streng. Bij elk ander stamboek, wordt de merrie überhaupt niet gekeurd.
Daar kan je elke merrie zomaar dekken zonder dat er een haan naar kraait.

Ik vind het juist zo absurd dat men zich blind staart op hengsten en de merries alleen maar zien als een soort losse baarmoeder. Kwaliteit van de merrie is ook belangrijk.
Overigens kun je ook merries bij bepaalde stamboeken premies laten behalen die wijzen op goede vererving - waar ze op hun nakomelingen gekeurd worden- of prestatie, waar ze proeven moeten doen.

Ik vind een gesloten stamboek met de regels zoals ze die hebben, juist heel goed bij het APSL. Het bewaakt de kwaliteit.

Losse vraag, je zegt dat je merrie niet belast mag worden, maar het einde van de dracht is toch ook een gigantische belasting? Hoe ervaart ze dat?