lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Melissa0304

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 20:42

Gina is ook gedekt. Op 15 mei. Maar ik ga haar wel laten scannen rond 31 mei.
Moest het niet gelukt zijn en mocht ze bijvoorbeeld ook slecht gereageerd hebben op het dekken. (bijvoorbeeld vocht in de baarmoeder ofzo) dan heb je tenminste een maand meer om het op te lossen.
Als je daar met de 40 dagen scan pas achter komt, dan mag je het al bijna vergeten voor dit seizoen.
Niet dat ik dat verwacht in haar geval. Maar er komt toch wel wat bij kijken en het vergt toch wel wat georganiseer en inspanning als eigenaar. Dan zou ik het wel heel jammer vinden als het niet lukt.

Ze ziet er prachtig uit Sunora!

Luckystory

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 01:31

Ik denk misschien iets minder dan bij de PRE's. Maar toch zeker ook wel een aanzienlijk aandeel.
Alle goede en leuke hengsten die mij interesseren zijn steeds schimmels. Helaas... Want mijn merrie is een valk en dan vind ik het zonde om haar te dekken met een schimmel. Ook al zegt men dat een goed paard geen kleur heeft.
Maar naar mijn gevoel zijn er dus zeker wel veel schimmels.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:55

Scampi wordt een knappe man!

Al die verschillende outfits, zijn die dan van jezelf?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:55

Aquilo zijn eerste wedstrijd is een feit. :+
Hij heeft wel de hele tijd achter mijn vriend aangelopen en die heeft ook enkele keren moeten ingrijpen om te vermijden dat we in de decor eindigden. Maar soit we hebben het overleefd...
Aquilo kan trouwens gruwelijk goed piafferen. Ik had het nog nooit gezien. Maar hij heeft echt aanleg. _O-

De kroko moest normaal gesleept worden, maar we hebben hem heel orgineel een lift gegeven O:) :D
Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:54

Hier lijken ze weinig last te hebben van de warmte.
Ze wisselen de bomen af met de open wei.

Nouvel schreef:
Cool, wat gaaf Ans!
Hoe oud is hij nu en gaat het goed met hem?

Hij is 7 nu. En sinds mei onder het zadel. (Wel 2 maanden stil gelegen tussendoor wegens geen zadel. Dus alles bij elkaar eigenlijk nog geen 2 maanden gereden)
En het gaat super met hem. :D
Ik ben nog steeds heel voorzichtig met zijn voer. (absoluut geen granen) Maar hij is al enkele jaren gewoon stabiel. Ik durf te hopen dat hij er wat overheen gegroeid is. ;)

Het was inderdaad een soort van behendigheids parcours. Maar mijn vriend heeft hem de hele tijd geleid.
Hij liet zich niet zo goed sturen omdat hij gestressd was door de omgeving. Dus we hebben er niet moeilijk over gedaan en hem achter hem laten aanlopen. Dan ging het wel.
Ik had nog wat foto's gekregen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 08:45

Wij hebben een schimmel van 19 die er geen enkele heeft. Maar hij is heel lang donker gebleven. Dus waarschijnlijk een heterozygote schimmel. Dat wordt ook wel eens gezegd, als ze niet homozygoot schimmel zijn dat ze langer donker blijven en minder kans op melanomen hebben. Geen idee of daar een grond van waarheid in zit?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:22

Ah Moshi aka Meara.
Wat leuk dat mijn tip je naar jouw droompaard heeft geleid.
Ik hoorde al van de fokster dat het liefde op het eerste gezicht was van beide kanten. Dus heel leuk om nu foto's te zien.
Ze begint nog meer op haar mama te lijken, vind ik. En dat vind ik echt een enorm mooie merrie. Toch wel een beetje een eyecatcher. Dus dat beloofd!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 20:38

Ter info; Ik heb net vernomen dat de Lusitano-keuring in België dit jaar niet doorgaat.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 12:37

Mijn ruin is gecastreerd op 5 jaar. Tot dan ging het super als hengst. Braaf, sociaal en nooit problemen. Ik kon er overal mee komen.
Van de ene dag op de andere was het opeens gedaan.
T.o.v. mij bleef hij altijd braaf. Maar op een mooie lentedag joeg hij zijn vriendje door de draad en was het over met zijn sociale leven.
Castratie was voor hem een groot risico ivm eerdere gezondheidsproblemen.
Maar ik vond eenzaamheid geen optie voor hem. Het risico dus maar genomen en nu heb ik een happy sociale ruin. Nooit spijt gehad. ;)
Ik weet niet of ik nog opnieuw op een hengst zit te wachten... toch niet met merries op het terrein.

Ik heb trouwens nog een fijne aankondiging:
We verwachten een Gina-baby voor maart 2021 *\o/* *\o/* *\o/*
Vorig jaar na 5 pogingen nog steeds niet drachtig.
Dus dit jaar de koe bij horens genomen (of de merrie op de trailer :+ ) en afgeleverd bij de eigenaren van Vencedor.
Gina en Vencedor hebben het natuurlijk mogen fixen. (Gina was helemaal verliefd op hem <3 )
Dezelfde dag dat ze gebracht is, kon er al gedekt worden en 3 weken later drachtig gescand. :D
Da's wat anders dan dat gedoe van vorig jaar. :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:39

Daar ga je serieus voor in de buidel mogen tasten. Alleen je eisen qua stokmaat al... Paarden die tegen de 1m70 gaan, liggen niet voor het oprapen. En als je daar dan je andere eisen qua kleur, leeftijd etc. bij neemt, dan hoop ik dat je een aardig budget hebt.
Als je er al in slaagt zo eentje te vinden....
Misschien een zoon van Campeador ofzo ( Santa Margarita) die heeft maat en kleur en massa... :)*

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:27

Ik denk eigenlijk dat je dit gewoon niet te koop gaat vinden...
Een leuke cremello ga je wel vinden. En er bestaan zeker ook grote Lusitano's. Maar die combinatie en dan ook nog te koop voor een redelijke prijs, dat gaat een speld in een hooiberg worden.
Maar wie weet. ;)
Santa Margarida in Portugal, les Anges de Manolo in Frankrijk... Die hebben wel grote paarden en soms ook wel met kleur. Er zullen nog wel fokkerijen zijn waar je kan slagen

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:39

Nouvel schreef:
Ice Cream...

Ik denk niet dat die te koop is en zeker niet voor TS haar budget...

En als dekhengst is het ook maar een gok. Hij zelf is uitzonderlijk groot, maar in zijn voorouders zit die maat eigenlijk niet.
En ik dacht dat hij ook schimmel draagt? Dus dan blijft het sowieso een gok qua maat en qua kleur.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:58

Vraagje: Waarom moet het paard minstens 1m68 zijn? Ben je zelf uitzonderlijk groot?
Ik denk dat als je een paard zou zoeken van pakweg 1m60-1m65 dat je de zoektocht al een stuk budgetvriendelijk maakt.
Kleur ga je wel vinden bij de Lusitano, dat gaat het probleem niet zijn.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:33

Je mag inderdaad wel iets groters hebben dan Quiosque. Ik snap dat je een groot paard zoekt. ;)

Even wat dingen die je kan googelen en in de gaten kan houden waar ik zo meteen aan denk:
- Campeador CSM Van Coudelaria Santa Margarida, valk en 1m70 met veel massa. Zijn eigenaar/fokker houdt alleen niet zo van dubbele verdunningen. Nakomelingen van hem ga je wel duur betalen, vrees ik. Hij loopt GP
- Imperador (uit Escorial) 1m67 in eigendom van een fokkerij in Frankrijk, omgeving van Nantes
- Dardo van De Castel in de buurt van Montpellier in Frankrijk. Dat is een kleurenfokkerij. Cremello's in overvloed en ik heb horen waaien dat je er vanaf 8000 wel kan slagen. ;) Dardo is een nieuwe hengst die ze vorig jaar (geloof ik) goedgekeurd hebben gekregen. Palomino en het ziet er een grote stevige jongen uit...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:43

Ik kan je niet direct iets aanraden.
Af en toe wordt er in mijn vriendenkring wel eens iets leuks gefokt of verkocht.
Maar daar moet je dan geluk mee hebben dat het net is wat je zoekt.
Ik vind de keuringen wel leuk om te kijken en te oriënteren wat je wel/niet leuk vindt qua bloedlijnen en fokkerijen en om eventueel contacten te leggen. Maar dat zal dit jaar uiteraard niet lukken door die corona-sh*t.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:54

In België gaat het dit jaar niet door (corona) maar het is normaal steeds het laatste weekend van september.
Wanneer het in Nederland is, weet ik niet meteen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 16:04

Paul Van de Laer (die hier al door ElCid genoemd werd) had de laatste keer dat ik hem zag nog wel een heel leuk schimmelruintje waarvan hij overwoog hem te verkopen. Die ging mee naar het bos en ik heb wel eens foto's van hem gezien in een WE parcours.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:35

Hoi, was iemand hier nog op zoek naar een hengstenveulen? Een vriendin van mij verkoopt eentje.
De vader is nog niet goedgekeurd en met de huidige corona-toestand wordt het dit jaar niks waarschijnlijk.
Het veulen is dus te koop zonder papieren. Een buitenkansje voor wie een goed ( en bloedmooi) paard zoekt voor minder geld. ;) Hij is volledig bruin en beweegt zeer goed.
De vader is een Spartacus-zoon uit een Baccarat-moeder. Zeer populair dressuurbloed dus.
En de moeder komt uit WE-lijnen (P-inato x A-Rosada)
Maw, volledig lusitano uit superbloedlijnen. Maar zonder papier.
Mocht iemand interesse hebben, laat maar weten dan.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:51

Dat is nog allemaal niet duidelijk. Misschien dat hij wel nog gekeurd kan worden maar daar is geen zekerheid over. Daarom dat het veulen nu als cruzado of papierloos wordt aangeboden. Wordt de hengst nog wel gekeurd da's dan mooi meegenomen. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:03

Mijn merrie is ook goedgekeurd met een medische dossier.
Ze heeft een chronische peesblessure op een hele rottige plaats waardoor ze niet belast kan worden.
Zo'n blessure heeft geen erfelijke basis, dus het zou dan dubbel jammer zijn om je merrie ook nog eens als fokmerrie te verliezen door zoiets.
Ik heb een dossier ingediend bij het APSL met DA-verklaring over de oorzaak en met een CD met RX-foto's (botten zijn perfect) en met echo's etc.
Eén van de keurmeesters die haar goedgekeurd hebben, was een DA. En volgens de voorbrenger is haar blessure ook ter sprake gekomen terwijl ze haar bekeken.
Ze kunnen zo'n paard uiteraard niet goedkeuren met schitterende punten. Want ze loopt er uiteraard naar en is niet correct getraind en zit daardoor niet correct in de bespiering.
Maar gelukkig hebben ze haar wel als fokmerrie goedgekeurd. (Ze had oa. ook een veulen aan de voet die hen zeer beviel.)
Maar ik vind dit wel streng. Bij elk ander stamboek, wordt de merrie überhaupt niet gekeurd.
Daar kan je elke merrie zomaar dekken zonder dat er een haan naar kraait.

Bij de hengsten kan je als merriehouder zelf ook wel kiezen natuurlijk. Als je kiest voor een hengst die succesvol in de sport loopt, heb je toch al wat zekerheid.
Alhoewel bijvoorbeeld één van de meest invloedrijke hengsten van het moment, eigenlijk ook een zeer ziek paard is. Waar veel om te doen geweest is indertijd. Zijn nakomelingen presteren er niet minder om. Hij is de stamvader van enkele van de meest populaire dressuurlijnen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:06

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het een goede zaak dat ook de merries goedgekeurd moeten worden.
In vergelijking met andere stamboeken wordt dat vaak vergeten. Dan wordt opgemerkt dat de hengsten niet op foto moeten, maar men gaat compleet voorbij aan de merries. Het Apsl doet dan tenminste de moeite om beide ouderdieren te bekijken.

Lusitana schreef:
Losse vraag, je zegt dat je merrie niet belast mag worden, maar het einde van de dracht is toch ook een gigantische belasting? Hoe ervaart ze dat?

Dat is niet zo'n probleem. De blessure is niet ernstig maar door de plaats ( peesaanhechting van de diepe buiger in de voet) blesseert ze zich bij elke misstap makkelijk opnieuw. Als rijpaard niet wat je wilt. Maar onbelast op de wei niet zo'n issue. Met haar dikke buik is ze ook een stuk kalmer. Dan heeft ze al minder kans zichzelf weer eens pijn te doen bij een zotte uitspatting. ;)