lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 18:32

Lusitana schreef:
Dat heet een Luso-Árabe. Gekruisd met Engels Volbloed is een Anglo-Luso, en met zowel Engels als Arabisch en Lusitano bloed heet três sanges oftewel driebloed. Ze worden vooral gefokt voor de sport en de laatste vooral voor endurance.

Ja ben er heel benieuwd naar als alles lukt

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

keona

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 18:05

Gister is geisha gedekt, en morgen nog een keer als ze wilt. En dan ga ik mijn dame weer ophalen. En dan hopen dat het gelukt is. Spannend

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 19:44

Sunora schreef:
Spannende tijden Keona! Wanneer weet je iets meer?

Ligt er aan wat ik doe. Maar denk dat ik 8 jullie scan dan zijn 40 dagen om. Je kunt eerder scannen of ze drachtig is, maar vaak word de vrucht voor 40 dagen nog wel eens afgestoten. Dus dan scan ik erna

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 06:56

Luckystory schreef:
Gina is ook gedekt. Op 15 mei. Maar ik ga haar wel laten scannen rond 31 mei.
Moest het niet gelukt zijn en mocht ze bijvoorbeeld ook slecht gereageerd hebben op het dekken. (bijvoorbeeld vocht in de baarmoeder ofzo) dan heb je tenminste een maand meer om het op te lossen.
Als je daar met de 40 dagen scan pas achter komt, dan mag je het al bijna vergeten voor dit seizoen.
Niet dat ik dat verwacht in haar geval. Maar er komt toch wel wat bij kijken en het vergt toch wel wat georganiseer en inspanning als eigenaar. Dan zou ik het wel heel jammer vinden als het niet lukt.

Ze ziet er prachtig uit Sunora!

Als niet lukt en het te laat is, nou dan heb ik pech. Maak me er niet zo druk om

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-19 06:56

Femke_Tweety schreef:
Leuke plannen voor jonge Lusitano's allemaal!

Hier de niet-zo-jonge variant. (25)

Mijnheer staat precies zó ingeparkeerd dat ik hem op een jeukplekje kan kriebelen.
En dat zie je in zijn gezicht... :') :D

[ [url=m/L7HYbk.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/kyXWTL.jpg]Afbeelding[/url] ]
geweldig happy face

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-19 14:54

*\o/* drachtige merrie als het blijft zitten natuurlijk. Toch maar effe gescand iedereen om me heen vond het belangrijk om te weten

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 06:45

Kleur kansen veulen.
Want we weten niet of vis agouti draagt! En van geisha weet ik niet of ze vos draagt, want dat zou wel kunnen.
Draagt ze geen vos( dan vallen alle vos kleuren weg).

16.41% -
Bay Dun
16.41% -
Bay
16.41% -
Dunskin
16.41% -
Buckskin
6.25% -
Palomino
6.25% -
Red Dun
6.25% -
Red (Chestnut/Sorrel)
6.25% -
Dunalino
2.34% -
Smoky Black
2.34% -
Grullo
2.34% -
Black
2.34% -
Smoky Grullo

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-19 23:10

Afbeelding

Hier gaat het ook zo als gepland nu 51 dagen drachtig

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-19 11:07

Mooi paardje gefeliciteerd

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-19 19:35

Sunora schreef:
Ik kom hier na lange tijd nog eens binnenvallen :o
Wat leuk om jullie vorderingen allemaal te zien! Aquilo is wel echt stoer! Zo maar eventjes al die behendigheidsoefeningen...

Eefiepeefie, mooie foto’s van jullie!

Ik ga dit jaar naar Gesves om te gaan kijken, wou Idra mee laten doen voor de opnamekeuring maar ik wacht nog een jaartje. Heb vorige maand mijn pols gebroken dus ze staat jammer genoeg weer even stil. Zelf had ze vorige week ineens een dikke knie en heb ik een sterk vermoeden dat ze maagzweren heeft.
De trailerrit blijft voor haar toch ook echt een issue, ben de laatste maanden verschillende keren onderweg geweest en ze komt er steeds volkomen bezweet af. Maar echt kletsnat :( Ik weet niet hoe ik het voor haar aangenamer kan maken. Nochtans rij ik echt heeeeel voorzichtig met haar erop.

Eens er op zetten met een ander paard

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 09:42

Nouvel schreef:
Wij hadden vanavond zomaar 5 lusitano’s in de verenigingsles, welke vereniging heeft dat... :D

[ [url=m/36M4QU.jpg]Afbeelding[/url] ]

En geen 1 schimmel wow

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 07:35

Verschrikkelijk die melanomen, snap niet dat ze er mee blijven fokken. Vriendin van me is haar pre er ook aan verloren

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-19 09:24

Daphneeeej schreef:
Scampi is nu 3 jaar en 3 maandjes oud. Hij vind het heel leuk om te leren en samen te werken. Staat nogsteeds ook lekker buiten te spelen elke dag met 2 andere jonge hengsten. Heel afentoe er dus al wel op maar verder voornamelijk gewoon aan de hand lange wandelingen in het bos. Max 1 keer per 2 weken aan de longe.

[ [url=m/NDw0Dx.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vZMOsn.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/a9pN8C.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind hem prachtig

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-19 21:19

Karina schreef:
Hij is jong zeg... Ja naar is het, echt een reden dat ik mixed feelings heb over schimmelkleur ook al is er niks zo mooi als een vierspan spierwitte schimmels.
Ik ben overigens eens een week bij de familie Delgado/Pignon (bekend van Cavalia) geweest in Frankrijk, en die hadden echt zo bizar veel lusitano's boven de dertig jaar, en een heleboel zaten kompleet vol met melanomen maar ze werden er dus toch vaak heel erg oud mee. Ik zag er ook veel cremello/perlino met melanomen maar wellicht dat die tegelijk ook schimmel waren.
Wij hebben zelf een KWPN schimmelmerrie van nu 19, die heeft ze tussen haar speekselklieren, maar wel al heel erg lang ook dus zij was ook jong, leeftijd van Cedro had ze ze ook al.
ligt er maar net aan ook waar ze zitten of ze er oud mee worden. En de cremello met melanomen zijn vaak schimmels hoor

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-19 14:27

Luckystory schreef:
Wij hebben een schimmel van 19 die er geen enkele heeft. Maar hij is heel lang donker gebleven. Dus waarschijnlijk een heterozygote schimmel. Dat wordt ook wel eens gezegd, als ze niet homozygoot schimmel zijn dat ze langer donker blijven en minder kans op melanomen hebben. Geen idee of daar een grond van waarheid in zit?

Nee helaas niet. Wij dachten ook dat die schimmel die vol zat en er aan gestorven is een homozygote zou zijn. Maar voor hij stierf heeft hij de merrie gedekt van dat meisje en er is een kleur echt veulen geboren. En deze hengst zat van onder tot boven vol

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-19 10:19

Geweldigste scamp. En je houding is toch geen punt de meeste spring ruiter zitten niet al te best .
Hier groeit de merrie langzaam, heel benieuwd wat we voor een veulen gaan krijgen eind april.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 21:10

Nouvel schreef:
Ik vind ze vaak ook iets beter bewegen dan PRE’s, minder stamperig, vaak wat minder maaien en wat ruimer.
Al zijn in elk ras natuurlijk mindere en betere bewegers te vinden.

Ik sprak een aantal jaar terug een Spanjaard wiens vader PRE’s fokte en die zei zelf dat hij voor het werk/de sport liever een lusitano had omdat dat meer werkers waren volgens hem en PRE’s meer showers.
Maar dat is ook een persoonlijke mening natuurlijk, ik vond het wel grappig uit de mond van een Spanjaard...

Heb dat ook al eens gevraagd aan een Spaans meisje die hier in nl kwam en kwpn paarden rijden in de sport. Zei zei ook dat de Lusitano beter was voor de sport dan de pre. Vaak beter in elkaar zit en beter beweegt. Pre is voor mij ook vaak meer show, echt lopen kunnen de meeste niet. Lusitano vind ik zeer allround en ook daar heb je betere en slechtere bij. Ik heb kwa beweging zeker geen topper, maar puur veiga gefokt en dus is karakter belangrijk, en dat heeft ze. Scheelt ben geen dressuur rijden. Maar cross en spring graag, en dat doet ze geweldig.

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-19 14:27

Balou_k schreef:
Hallo,

ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar mijn google skills zijn wat gesleten merk ik. Ik ben op zoek naar een lusitano dekhengst met de volgende punten:

- goede stap
- sterke draf
- normale galop
- fijne ruglijn
- uitmuntend karakter
- kleur niet relevant
- stokmaat +/- 1,60 mag 10 cm afwijken.
- dekgeld niet relevant

Ik zie graag jullie berichtjes tegemoet.

Romina heeft een hengst staan top karakter. Loopt nu gewoon tussen de 3 jaarling hengsten in buiten. Hij zit goed in elkaar maar is inderdaad 155cm. Hij is creme maar draagt ook schimmel. Sterke en correcte benen

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 21:07

Wie is in golega, wij gaan morgen vroeg

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-19 20:59

ElinaSK schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik ben nu nog niet in het bezit van een Lusitano maar daar komt in januari verandering in. Ik ben al even gecharmeerd van het ras en toen dit veulen te koop kwam kon ik het niet laten. Ik ken de fokker goed en het veulen mag nog even bij mama blijven tot januari. Foto's volgen zodra ze bij mij op stal staat :D.

Wat leuk, gefeliciteerd. Benieuwd naar foto’s

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-19 20:37

Lusitana schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat het grote verschil is dat er in Portugal (en Spanje) veel minder gedekt wordt met hengsten of merries met een moeilijk karakter.

Bij de KWPN gaat beweging, sport en exterieur voor veel andere zaken.

Terwijl in Portugal (of Spanje) een hengst met vervelend gedrag eerder richting frikadellen gaat.

Er moet tenslotte mee te werken zijn, tussen merries, op straat en op het veld.

Of tenminste, dat heeft veel langer geduurd dan in NL, langzaamaan gaat het ook daar meer richting sport.

In NL zie je ook dat er een paar hengsten heeeeeeeel veel dekken.
Terwijl bij PSL en PRE relatief meer hengsten gebruikt worden, die per hengst minder nakomelingen hebben.

Absoluut. Wat ik zeg, hier is de hengst gewoon een mannetjes paard en is een gebruiks dier. Een paard met een slecht karakter laten ze inderdaad niet leven.
En er zijn er inderdaad heel veel, omdat men niet zo standaard castreert (hoewel het wel meer wordt gedaan tegenwoordig)
In Nederland wordt bijna alles standaard gescastreerd en zijn er veel minder hengsten. Er is veel meer een "paard moet het verdienen om hengst te mogen blijven" cultuur. Heel andere opzet.

Het paard moet hier vooral bruikbaar zijn, ongeacht het eind doel, hoewel er inderdaad nu fokkers zijn die zich op dressuurpaarden voor de buitenlandse markt richten, maar dan nog gaan ze echt niet met een "rotpaard" verder alleen omdat het beste gangen heeft ofzo. Er komt een hoop historie en trots bij kijken. De Lusitano maakt een enorme opmars in de dressuursport, juist omdát het afwijkt van de warmbloed die men kent.

Want het kwpn Laar de pre en psl nu ook toe in het stamboek. Echt niet voor niks

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-19 23:58

Lusitana schreef:
Het erge is dat de Gelderse en Groninger gewoon heel fijne paarden waren en ze hebben door het toevoegen van bloed om die achterlijke gangen en "opwaarts gebouwd" te krijgen meteen het zenuwachtige er in gefokt.

Overigens is er hier in het noorden al meer dan twintig jaar iemand die sportpaarden (met name springen en samengesteld) fokt door Luso-Arabe, Anglo-Luso en driebloed (Anglo-Luso-Arabe) merries te laten dekken door Duitse en Nederlandse warmbloeds. Dat scheutje Luso geeft het koele hoofd.

Ik ben me nog door het Alter boek aan het worstelen, maar het zal jullie verbazen dat daar ooit ook trekpaard bloed aan is toegevoegd!
(En de hoeveelheid paarden waarmee het begonnen is, eerst tientallen, snel honderderden en later zelfs duizenden!)
ja ben zelf ook heel benieuwd wat het veulen brengt komend jaar luso X arabe

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-20 21:49

Leuk weer een umbaba, en inderdaad van bij Maya. Veel plezier

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-20 13:30

Lukasje schreef:
Ik heb in het PRE topic de vraag gesteld waarom zij nou specifiek voor een PRE gekozen hebben en niet voor een lusitano.
Mag ik hier die vraag dan omdraaien? Wat is nou het grote verschil? Verschillen ze qua karakter?
Persoonlijk vind ik de lusitano mooier qua bouw, maar dat is mss ook vertekenend omdat de PRE massaler wordt ingevoerd en die import vaak ook niet de meest kwalitatieve paarden zijn.

Wat ik vind is dat de Lusitano functioneler gebouwd zijn. De meeste zitten vind ik ook beter in elkaar. Een pre is gewoon wat show maar echt functioneel zijn de meeste niet

www.fiftyshadesofred.nl

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-20 19:10

Daphneeeej schreef:
@ElinaSK: Wat ziet ze er goed uit, leuke merrie! Hoe oud is zij nu?

Hier laatste tijd lekker bezig met onze knappe Scampi. Hij word bijna 4 en loopt paar keer per week voor de wagen en hoogstens 1 keer per maand klein beetje onder het zadel. Hij groeit langzaam uit tot een hele knappe kerel. Blijft ook echt zo een braaf en lief dier. [ [url=m/T8wmhQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YQpTwh.jpg]Afbeelding[/url] ]
gaat hij ook ter dekking komen

www.fiftyshadesofred.nl