Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 12:31

we hebben 6 jaar geleden een freiberger gekocht van iemand die hem als 3-jarige uit zwitserland heeft gehaald.
hij was daar goedgekeurd als dekhengst maar moest bij uitvoeren uit zwitserland geruind worden.
het is een heel mooi type freiberger, donker vos. luxer type
ook een fijn paard om te rijden en hij loopt aangespannen. maar door zijn hengstenmanieren geen paard voor onervaren paardenmensen.
bij ons in de buurt hebben kennissen ook freibergers. heel fijne paarden.

de een heeft er twee. allebei uit zwitserland gehaald.
de ander 3. twee merrie's uit zwitserland waarvan 1 drachtig. het veulen is dit jaar hier geboren.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:55

Afbeelding

onze freiberger. ook het modernere type.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 17:46

onze freiberger is in de rijbak best rustig. als je hem actief rijdt is hij fijn voorwaarts.
buiten is hij veel wakkerder. heel veel overgangen maken van draf naar stap en dan in stap proberen de teugels wat losser te laten. zelf ontspannen overkomen dus. en in draf kleine ophoudingen maken.
dat heeft goed geholpen bij ons paard.
ervaring en vertrouwen moet groeien met de tijd.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:26

In het begin reden we met een dubbel gebroken trens. Later was een pessoabit, (ook dubbel gebroken) een betere keuze.
voor de wagen heeft hij een liverpoolstang met de leidsels vastgemaakt aan de ring. Want hij is wel gevoelig in de mond.

als zadel heeft hij een kieffer. Past perfect. Maar ook het prestige-dressuurzadel van mijn quarter paste goed.

wat betreft bitten is het echt uitproberen wat ze fijn vinden. Iets wat eerst goed was kan later minder fijn zijn.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:43

Mooi paard piecon !

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:25

ik denk dat de meeste hem uit het buitenland halen. hier zijn er in verhouding niet zo veel. en als mensen hem hier weg doen heb je ,vind ik ,meer kans dat hij niet zo goed beviel en daarom weggaat.
als je dat doet zou ik wel iemand meenemen die dat al vaker gedaan heeft en alle regels, voor- en nadelen weet. via de freiberger vereniging in nederland kun je advies vragen hierover.
boven op de prijs van het paard komt nog redelijk wat bij voordat je hem hier hebt.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:15

als je een paard vind met een super karakter is dat veel meer waard dan een mooi plaatje !!
natuurlijk is een leuk uiterlijk meegenomen, maar ik betaal liever meer voor een betrouwbaar paard waar ik iedere dag plezier van heb, dan een hele mooie die moeilijk en / of niet betrouwbaar is.
ik schat tussen de 3000,- en 4500,- euro. ligt er ook aan of hij bereden en/ of aangespannen is en het niveau. misschien heb je geluk en vragen ze minder.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:45

ik vind hem leuk uitzien. als ik jou was en het paard bevalt je, zou ik hem zeker kopen. ( 4500,- ? )
laat je man maar inzien dat een betrouwbaar, lief paard jouw levensverzekering is als je buiten rijdt!!
niks belangrijker als dat.
en er zijn zeker goedkopere paarden maar die ken je ook niet, en het is maar afwachten hoe die zijn.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:35

geen idee.
ga je deze freiberger kopen?
zou ik zeker doen als het is wat je zoekt. :j

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:22

Leuk paard. Vond die andere trouwens ook heel leuk.
kijk wel uit met dit paard kopen als hij echt slecht stilstaat voor de wagen. Het is heel lastig om dit op te lossen.
en je moet als je weg gaat, voor iedere weg, en bij een stop tussendoor overal kunnen wachten.

we hebben een paar jaar geleden een fjord gekocht voor een jaar te overbruggen met een ander paard die getuigd werd.
super in het verkeer en heel lief en knuffelig. Maar ze kon niet stilstaan. Als je op de wagen stapte moest iemand haar vasthouden. Aan de weg snel eraf en vasthouden...... en zo meer.
we zijn heel consequent hierin, maar ze heeft het nooit goed geleerd en bleef dribbelig en onrustig met stilstaan. Erg lastig.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:08

waarom niet de eerste freiberger proberen?
en er zijn er anders nog meerdere hoor, maar dan zul je geluk en geduld moeten hebben denk ik.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:31

het later verharen is niet typisch freiberger, maar het verschilt gewoon per paard. onze freiberger verhaarde altijd laat, maar had dan een super dun, glanzend velletje, terwijl de freibergers van vrienden vroeger hun wintervacht kwijt waren maar ook wat "dikkere" zomervacht hadden.

als je paard verder gezond uitziet en zich goed voelt is het prima. en dat hij wel eens een tijd wat rustiger is........ dat kan. ( jonge) paarden zijn altijd frisser met koud weer. ik heb nu ook 2 twee-jarigen en die worden helemaal springerig met dit weer.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:17

mooi paard.
( aan de teugel leren lopen doe je door de juiste been en teugelhulpen. niet door hem laag te "dwingen" met een slofteugel.)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 13:22

mooie combinatie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie