Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Riri94

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 23:08

Ik heb zelf ook 2 freiberger, als veulen uit zwitserland gehaald.
Super dieren, nooit geen problemen mee gehad.
Altijd braaf, zelf beleerd, en nog nooit geen stap verkeerd gezet!

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:17

Sizzle schreef:
Ik snap helemaal je enthousiasme.
Ze zijn inderdaad erg veelzijdig.
Maar pas op met wat je koopt als je een goede wilt.
Het stamboek is erg zorgvuldig met de selectie en de minder goede veulens gaan als jaarling naar de slacht. Echter zijn er nogal wat nederlanders die dat zielig vinden en deze dan van de slacht willen 'redden'. Dat is prima als je niet veel geld te besteden hebt, maar dan moet je je ook realiseren dat je dus ook niet een van de betere dieren koopt.
Als je ze in Zwitserland koopt moet je er wel rekening mee houden dat ze niet goedkoop zijn.

Mijn freibergers waren ook slacht veulens, met gewoon goede cijfersvoor de veldtest.
En die van mij zijn gewoon super. En mijn laatste veulen had zelfs 7/8/8 en de eerste 7/7/7 dus dat is gewoon ruim voldoende. Ik ken iemand uit nederland die ook een freiberger heeft gekocht als 3 jarige, en die had ook deze cijfers.

En beide vaders waren goedgekeurde hengsten, en moeders waren beide goedgekeurde merries.

En ik vind het zeker niet zielig, snap dat het zo gaat. maar ik vond mijn veulens gewoon mooi, ik kon ook kiezen uit niet slacht veulens, maar die vond ik niet mooi, dus waarom zou ik dan niet voor de mooiere slacht veulens kiezen. En ze kunnen ook heel anders uitgroeien, ik denk dat je dat niet eens kunt zien als jaarling. Ik had zelf gewoon telkens een heel sterk gevoel van "ja dat is het perfecte paard" En ik heb ze gewoon vanaf een foto gekocht ;)
Laatst bijgewerkt door Riri94 op 02-02-14 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:25

Rosalove schreef:
Hoi freibergers!!!
Ik heb het ras nog niet zolang geleden ontdekt, maar wat ben ik enthousiast geraakt over dit geweldige dier, ik ben alles aan het lezen wat ik maar kan vinden over dit paard, en ben al verenigingen en fokkers tegen gekomen in Nederland die net zo enthousiast zijn als mij. Ik verwacht binnen nu en 2 jaar eentje te kopen, ik ga me heel goed oriënteren, en laat me goed adviseren, ik verwacht in April een baby, en hoop dat ik na een jaar de paardenhouderij weer kan oppakken, ik heb net onze merrie van 4 verkocht ivm aankomende baby, maar kan haast niet wachten om het weer op te pakken, ik hoop volgend jaar al, maar de tijd zal het leren! De Freiberger heeft mijn hart gestolen, het is precies wat ik zoek in een paard, niet te groot, niet te robuust niet te slank, rustig en vriendelijk karakter, berijdbaar en voor de kar, prachtig modelletje, helemaal wauw! zoals ik het nu zie, zal mijn voorkeur uitgaan naar een wat ouder paard, rond de 8 jaar of ouder, die goed ingereden is en beleerd voor de kar, zijn/haar wilde haren kwijt is en waar ik nog jarenlang plezier van kan hebben, als ik de info lees is het ook een makkelijk te onderhouden paard die niet veel meer nodig heeft dan ruwvoer en water, dit is natuurlijk ook een groot voordeel. Ook de hoeven en benen van dit ras zijn sterk, zou je ze ijzerlloos kunnen houden? Ook voor de kar? Ik ben zo geen fan van hoefijzers! Graag jullie reactie!!!

Ik heb mijn freiberger nu zonder ijzers, gaat prima. Ze hoeft niet vaak naar de smid, alleen om iets bij te vijlen enz., mijn 2 jarige gaat wel regelmatig, want die hoefen groeien gewoon harder, maar zijn ook heel sterk. Maar geen ervaring hoe het gaat als ze vaak op de weg lopen.
Laatst bijgewerkt door Riri94 op 02-02-14 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:36

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:05

Mijn paarden staan gewoon ingeschreven bij stamboek, en ze hebben gewoon goede cijfers. Zeker een apart verhaal, denk dat het ook aan de fokker ligt wat niet nodig is doen ze weg. En als ik nu mijn 5 jarige bekijk, vind ik die erg mooi gebouwd. Dus het zegt niks.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 11:17

Ja tuurlijk, maar veulens die dus onvoldoendes behalen, worden niet eens aangeboden. En als ik andere freibergers vergelijk met die van mij, isze echt mooi uitgegroeid.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:04

En ze worden trouwens nog steeds in het leger gebruikt! ik ben lid van het blad freiberger,
en daar stond een zwitserse advertentie in dat ze opzoek waren naar paarden die in het leger gebruikt konden worden.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:45

Hihi leuke fribi! Leuk koppie

Ja ik vind het beleid ook stom, en dat van het mennen ook want ik hou ook niet van mennen,
En ik wil wel graag naar de feldtest

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:09

Sizzle schreef:
Dan kun je toch gewoon iemand vragen?
Bij gelderse (hengsten) is dat ook zo.
Het is een veelzijdig ras, dan moet je dat ook tonen. Lijkt me logisch.

Ik wil het best doen, maar als het helemaal in belgie is het nogal gedonder om ook een menwagen mee te nemen ;)

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:23

Is helemaal niet om mensen te trekken. Het staat er nu ook niet meer bij of het wel of niet een slachtveulen is om dit te voorkomen. Die info moet bij de fokker nagevraagd worden.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:57

Ach het zal een discussie zijn die blijft. Maar ik denk ook zeker dat er veel goede veulens naar de slacht gaan. En ze krijgen er natuurlijk ook een goede prijs voor he, kan me best voorstellen dat ze dan denken van ach als ze niet verkocht worden dan doen we ze naar de slacht.

En toevallig weet ik dat op de keuring waar mijn veulen is gekeurd, een veulen was met de zelfde vader die als beste was verkozen.

Mail van fokker teruggelezen: slachtveulen omdat ze ruimtegebrek hadden

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:07

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:22

Mooi dier aparte kleur!
Ja daar ben ik het helemaal eens, als ik zie hoe die van mij nog veranderd is.

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:48

Lara_Silver schreef:
Ik geloof dat het hier koffievos heet.. In de wiki staat een pracht van een welshje met dezelfde kleur onder koffievos.

We hebben zelfs één merrie hier in de regio die wit fokt, heb ik pas twee keer gezien ofzo. Heb haar toevallig op de foto toen ik een hengst fotografeerde:

[img]http://i122.photobucket.com/albums/o260/Lara_Silver/S2020680.jpg[/mg]

Maar wordt wit dan wel goedgekeurd door het stamboek?

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:17

Nessie4 schreef:
Nino94 schreef:
En ze worden trouwens nog steeds in het leger gebruikt! ik ben lid van het blad freiberger,
en daar stond een zwitserse advertentie in dat ze opzoek waren naar paarden die in het leger gebruikt konden worden.

Waar haal je dat blad? :)
Want het lijkt me wel leuk, zo'n boekje over freibergers :)

Is wel duits/frans dus kan dr niet heel veel wijs uit worden :')
via zwitserse fm site

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie