Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:26

Rosalove schreef:
Hoi freibergers!!!
Ik heb het ras nog niet zolang geleden ontdekt, maar wat ben ik enthousiast geraakt over dit geweldige dier, ik ben alles aan het lezen wat ik maar kan vinden over dit paard, en ben al verenigingen en fokkers tegen gekomen in Nederland die net zo enthousiast zijn als mij. Ik verwacht binnen nu en 2 jaar eentje te kopen, ik ga me heel goed oriënteren, en laat me goed adviseren, ik verwacht in April een baby, en hoop dat ik na een jaar de paardenhouderij weer kan oppakken, ik heb net onze merrie van 4 verkocht ivm aankomende baby, maar kan haast niet wachten om het weer op te pakken, ik hoop volgend jaar al, maar de tijd zal het leren! De Freiberger heeft mijn hart gestolen, het is precies wat ik zoek in een paard, niet te groot, niet te robuust niet te slank, rustig en vriendelijk karakter, berijdbaar en voor de kar, prachtig modelletje, helemaal wauw! zoals ik het nu zie, zal mijn voorkeur uitgaan naar een wat ouder paard, rond de 8 jaar of ouder, die goed ingereden is en beleerd voor de kar, zijn/haar wilde haren kwijt is en waar ik nog jarenlang plezier van kan hebben, als ik de info lees is het ook een makkelijk te onderhouden paard die niet veel meer nodig heeft dan ruwvoer en water, dit is natuurlijk ook een groot voordeel. Ook de hoeven en benen van dit ras zijn sterk, zou je ze ijzerlloos kunnen houden? Ook voor de kar? Ik ben zo geen fan van hoefijzers! Graag jullie reactie!!!

Aangezien je hier ook gereageerd hebt en dit topic actiever is, reageer ik even hier zoals beloofd in de pb. :)

De Freiberger is inderdaad vrij sober te houden, ze zijn met een goed regime erg makkelijk op een fijn gewicht te houden, veel makkelijk als bepaalde paarden en zeker pony's. De hoeven en benen zijn inderdaad sterk. Je kunt ze ijzerloos houden, maar er zijn limieten, ook deze paarden kunnen geen kilometers maken zonder een keer last te krijgen van de hoeven. Hier zijn de merrie's die gebruikt worden voor de buitenritten voor beslagen om te grote slijtage te voorkomen. Achter staan ze ijzerloos omdat ze natuurlijk weer met hun veulens op de gemeenteweides gaan na de ritten, en daar is het dragen van ijzers achter verboden. Als je een fijn gebied hebt om buiten te rijden, dus naast asfalt ook zachte ondergrond kun je ze zonder problemen zonder ijzers houden.

Ook zoals al gezegd hebben ze prima beenwerk, ik zit nu ongeveer 8 jaar in het ras en heb er pas één of twee gezien met been problemen, één oude dame met artrose en één met een peesblessure door een ongeluk. Toen ik de jonge paarden nog reed (ik woon nu helaas te ver weg om regelmatig te gaan) was ik er niet vies van ze eens gewoon door het bos te sturen, rotsig terrein omhoog om te testen hoe ze reageren, ze zijn enorm meewerkend en vast ter been. Ik ben erg fan van hun karakter, zijn zijn zoals al gezegd meewerkend, meedenkend en hebben erg vaak de goede mix tussen koel in de kop en pittig zijn onder het rijden.

Over de slachtveulens; het is niet meer dan normaal dat het stamboek aan een strenge selectie bezig is. Het ras moet overleven, en dan kan je niet voor elkaar krijgen door ze als werkpaarden te blijven fokken. Men wil de Freibergers steeds smaller, wendbaarder, eleganter en heter. Het perfecte allround sportpaard creëren dat wellicht niet in iedere klasse uitblinkt, maar wel degelijk in iedere klasse meekomt. Ze lopen hier voor de kar, springen, doen aan dressuur en een paar rijden er western mee. Daarnaast is het het buitenrij paard bij uitstek, daar zijn ze imo nog het meeste geschikt voor.

Om even toe te lichten; ik stel jullie voor aan Candide, die helaas door haar artrose is ingeslapen:
Afbeelding

Candide was een fokmerrie van de oude generatie, duidelijk te zien aan de stevige bouw die meer aan een trekpaard doet denken dan aan een sportpaard. Erg koel in het hoofd.

Vervolgens zie je er naast Alésia; een jaar of 6/7 jonger, duidelijk al een ander 'model':

Afbeelding

Hier rijd ik Baronne, nu rond de 7 en met 8/8/8 teruggeroepen voor de rappèl van het stamboek, omdat dit de basis is van de paarden die ze willen creëren, slanker, (veel) heter.

Afbeelding

Daarom worden de veulens die volgens het stamboek niet voldoen aan de nieuwe criteria geslacht, ze kunnen nog zo schattig en nog zo mooi zijn, ze voegen niets toe aan de fokkerij. Maakt ze geen slechte paarden, want ze hebben inderdaad goedgekeurde ouders, maar ze zijn simpelweg niet datgene wat het FM wil zien op dit moment. Ik heb al zo vaak meegelopen met de keuringen en ieder jaar had ik wel mijn kleine favoriet (meestal een onzeker en schattig hummeltje dat er niet uit sprong), en ik heb ze altijd naar de slacht zien vertrekken. Dus ik laat de voorkeuringen nu aan me voorbij gaan, ik ga alleen maar nog kijken naar de rappèls.

Ik ben goed bevriend met een fokker van het ras, deze meneer organiseert ook buitenritten hier in de Jura op zijn Freibergers, dus als er geïnteresseerden zijn, aarzel niet om meer info te vragen.

Smile .. it confuses people =)

Eindelijk weer een up-to-date profiel!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 07:36

Ik zou zeggen kom eens naar het Marché Concours hier. Kom eens in de wieg van het ras kijken, niet naar slappe aftreksels in het buitenland, dan slik je die laatste zin ook meteen in. :) Naar talent word in een zekere mate gekeken, maar vooral naar bruikbaarheid. Niet meer dan logisch, de FM wil hun fokproducten niet alleen als veulen zien, maar ook als jong paard, zien wat ze waard zijn onder het werken. Dat het heel vroeg is ben ik met je eens, maar tijd is geld, helaas. Bij sommige fokkers gaan ze alsnog de deur uit als ze niet door die test komen.

Lara_Silver

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 08:14

Ik vind het ras geweldig maar ook ik ben het niet altijd even eens met de gang van zaken nee... Ze willen veel, en snel, dat is erg jammer. Maargoed dat ligt ook aan de fokker. Ik ken er een enkeling in de regio waar je gewoon liever niet naar kijkt, laten het zachtgezegd op een gebrek aan geduld houden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:03

@ Sizzle: klopt, het zijn gewoon hele gezonde en harde paarden.

Hoppit; het Marché Concours is ieder jaar 8 - 9 en 10 augustus in Saignelégier, Jura, Zwitserland. Ik twijfel om dit jaar weer de races te rijden. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:49

Erg mooi paard, goede reclame voor de veelzijdigheid van de Fribi's! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:27

Overigens de term 'slachtveulen' ook niet helemaal correct. Er gaan er hier zelfs met 8/8/8 weg heb ik gehoord, zeker als het hengstjes zijn, merrie's dan weer niet, met die punten blijven ze.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:40

Sizzle schreef:
Eigenlijk precies zoals het met de haflinger gegaan is.
Ga je echter bij een echte haflinger fokker/hengstenhouder kijken dan sta je echt met je bek open. Dan begrijp ik pas waarom mensen er fan van zijn. Dat heeft niets te maken met dat slappe aftreksel wat in Nederland rondloopt. Voor een echte goede haf betaal je dan ook rustig hogere prijsklasse ipv die 500 euro die je op marktplaats vaak ziet.

Dit dus, vervang 'Haflinger' door 'Freiberger' en het hele verhaaltje kan precies hetzelfde blijven. Daarmee maak je het ras dus kapot.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:06

Rosalove schreef:
zou een geimporteerd paard uit Zwitserland moeite hebben met het leren van Nederlandse taal?

Hahaha :)) Mijn pony heeft ook Frans geleerd, hij kent door zijn verzorgstertje nu ook alle commando's in het Frans. Moet dus geen probleem zijn denk ik. :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:18

Mooie kleur Nino94, ik houd van vos met wit! Vos heet hier Alezan.

Dit is mijn lievelingsmerrie van de fokker; een Alezan brulé. Qua kleur dan, want ik kan er helemaal niet mee overweg, we begrijpen ons niet. :D

3 jaar:
Afbeelding

5 jaar, tijdens de races, waar we na een gemene bokshow ook nog eens laatste werden, tevens de laatste keer dat ik op gekropen ben.

Afbeelding

Je ziet ook meteen waarom ik liever zie dat men ze meer tijd geeft, sommigen zijn echte puppy's met 3 jaar en zwaren pas daarna echt uit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:26

Ik geloof dat het hier koffievos heet.. In de wiki staat een pracht van een welshje met dezelfde kleur onder koffievos.

We hebben zelfs één merrie hier in de regio die wit fokt, heb ik pas twee keer gezien ofzo. Heb haar toevallig op de foto toen ik een hengst fotografeerde:

Afbeelding

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:09

Das idd dezelfde kleur ja! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:59

Nino94 schreef:
Maar wordt wit dan wel goedgekeurd door het stamboek?

Ja, deze merrie en haar veulen liepen gewoon de keuring mee. :)

Hoppit schreef:
@Lara_silver: dafuq, racen zonder zadel? Damn 'k hoop dat 'k ooit zo kan rijden dat 'k je dat nadoe!
Wel een heel mooi beest qua kleur, hoewel 'k ze van voor te iel vind voor de kont die er op zit.

Anyhoo, 't blijft me een heel interessant ras lijken, dus blijf die foto's en ervaringen maar delen, heel leerzaam!

Haha ja idd zonder zadel en met (irritante) traditionele kleding, gelukkig droeg ik een short haha! Ik rijd sowieso al veel en graag zonder zadel, het paard hadden we al een hele maand vooral zonder zadel getraind, hele drafritten. Maar madam moest me toch nog even proberen te 'evacueren' aan de start dus dat was wel even heel spannend, want je start echt in een grote groep dicht bij elkaar.

Dressuurmatig doen ze niets, er is daar geen bak aanwezig dus idd de bespiering van voren kan beter!

Zondag ga ik met mijn pony op bezoek daar, samen met mijn vader en de fokker een grote buitenrit maken, eens kijken of ik een paar foto's kan maken. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:09

Het zijn nu wel teddyberen haha ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:57

Het is niet in Basel zelf, het is dan nog 1,5 rijden de Jura in, het word gehouden in Saignelégier. Ik doe er vanuit mijn woonplaats precies 6 uur over tot midden Limburg, valt goed mee dus. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:59

Oeps haha ik zou dan eerder de trein pakken, de verbindingen zijn prima.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:49

Ik was eens op het MC, daar stond een prachtige 3 jarige ruin, koffievos en duidelijk net gecastreerd, mooi gevormd. 8000 Zwitserse frank dus een no go. Komt er een Duits Zwitser aan die hem koopt en inlaadt. Het was rond in 30 min tijd. :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:11

Was ook een prachtig dier, die heeft hij waarschijnlijk een beetje laten doorrijden om daarna de prijs nog wat omhoog te schroeven. Overigens ligt de prijs normaal wel wat lager, zo rond de 6000.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:07

Ik vind persoonlijk de rastypische afgeschoren manen nog het mooiste. En het is zoooo makkelijk in onderhoud en het optomen. :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:16

We hadden er geschoren en met lange manen op de wei, en ik merkte nooit verschil, diegenen met korte manen leken niet meer gestoord door de vliegen dan de anderen. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 21:24

Nee precies, die krengen gaan graag onder de buik zitten en bij de liezen etc. de staart is imo veel belangrijker als verweer dan de manen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 15:48

Waarom iets als klinklare onzin bestempelen als je er te weinig van af weet? Ik was regelmatig op stal als de vrachtwagen ze kwam halen hoor. Niet iedereen houd de veulens aan voor de verkoop, dus klinklare onzin is het zeker niet. Zeker hengstveulens met min. punten worden vaak niet aangehouden. Hangt helemaal af van de fokker.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:34

Ik denk dat ik er net iets meer van af weet, maar dat is niet erg. Jazeker, je kunt slachtveulens kopen, zoals ik al zei, het hangt af van de fokker. De fokker die ik nu onderhand 10 jaar lang ken, doet de veulens met te lage punten < 21, en zeker de hengstveulens < 21 naar de slacht. Andere fokkers die ik ken hier in de buurt willen ze nog wel eens aan houden en proberen te verkopen met 3 jaar. En nee, veulens worden hier niet gefokt voor de slacht, dat is wél klinklare onzin. Maar het FM stamboek heeft een geheel nieuwe rassenstandaart en selecteert nu dus al een ruime tijd strenger om het ras sportiever en nog allrounder te maken. En daarom kan je niet alles door laten gaan. Ook de veulens die 'slechte' punten hebben, blijven goede en fijne paarden! Ze zijn echter niet meer datgene wat het FM stamboek nu wil zien. Want zeker een merrie zal haar genen vele malen doorgeven en dus bijdragen aan de toekomst en het beeld van het ras. Dus inderdaad wat Sizzle zegt, als je alles houd gaat het ras en de markt er niet op vooruit.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:39

Dat eerste, daar is dus helemaal niks mis mee, als je het maar kunt onderbouwen. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:40

Jazeker Freibergers zijn gewoon koudbloeden! Vroeger zijn het echte werkpaarden geweest. Tegenwoordig zijn ze gewoon lichter gefokt, vandaar dat het voor sommigen misschien wat verwarrender is. Laat ze maar een foto van het oude model zien, dan zijn ze zo overtuigt! :))

Benieuwd naar foto's LouiseB en melvinrandy. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 18:33

Leuke Fribi's! De laatste heeft een mooie bouw!