PRE aanschaffen, hoe en wat?

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Angela

Re: PRE aanschaffen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:02

-Wat is het dieet van jouw PRE? Dagelijks: 1,5 kilo basisbrok, 10 kilo voordroog en weidegang, 1/4 schep gepofte mais. Na het rijden (bijna dagelijks) 2 handen luzerne, 1/2 kilo sportmuesli, vitamine e, zeewier, magnesium en handje reformat van hoveler,.
-Start je met deze? Zoja, welke discipline? Nee,
-Hoe vaak rijd je je PRE? 4 dagen per week 1 uur, 2 dagen per week 2 uur (dressuurmatig).
-Hoe vaak is deze ziek? niet (afkloppen)
-Staat jouw PRE op ijzers? nee.

Een PRE is een karakterpaard, en zonder de juiste begeleiding worden het vaak ongeleide projectielen. Ze zijn erg gemakkelijk slecht opgevoed, en je moet de grens kennen tussen hun speelsheid en hun dominantie. Ze zijn heet in het werk (vaak), wel koel in de kop, maar pakken emoties van de ruiter wel op. Jij bang? Paard bang. Jij onzeker? Paard ook. En ze maken handig gebruik van je zwakheden, want de meeste zijn liever lui als moe (staken of juist wegrennen). En ze vragen een aanpak van overleg, maar toch duidelijk. Voor een eerste paard meestal niet de meest handige keuze, of je moet begeleiding (altijd, bij iedere omgang in het eerste jaar iig) hebben door iemand die de Pre's kent.

Ze zijn absoluut helemaal geweldig, en ik zou niet anders meer willen, maar ik ben wel heel erg blij dat ik eerst meer ongecompliceerde paarden heb gehad, waarbij ik heb geleerd om fouten te maken. Andere paarden vergeven je dat, bij een PRE heb je daar veel langer last van.

Gezien het bedrag wat je ouders inleggen denk ik niet dat een PRE haalbaar voor je gaat zijn, een kruising misschien als je zelf nog 1000 euro hebt, en je geen bezwaar hebt tegen een niet mooi-ouder paard.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Angela

Re: PRE aanschaffen, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:58

Als je een leerpaard zoekt, dan zal je echt een oudere die tegen pensioen aan zit (zeker 20+ en waarschijnlijk met beginnende gebreken) moeten zoeken als je budget zo beperkt is. Voor een jonger leerpaard zal je al snel aan 8.000 euro+ moeten denken. PRE's (en ook goed opgevoede kruisingen) zijn gewoon duur.

De Tapasworkshop.nl Voor een tapasworkshop bij jou thuis, door heel Nederland
Hightea workshop.nl Voor personeels- of vrijgezellenfeest
http://www.akasha-rijkunst.nl/akashas-college - Opleidingen voor volwassenen! o.a. Zitcoach, stalmedewerker

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie