lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:58

Leuk een Luso topic!

Ik heb nu bijna een maand een Lusitano ruin, uit Portugal. Estame J.F van Coudelaria Pimentel, roepnaam Santiago. :) Ik was al heel lang verliefd op het ras en heb deze zomer eindelijk de stap gemaakt om op zoek te gaan naar een eigen Luso.

Bij het proefrijden in Portugal:

Afbeelding

En thuis!

Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:22

keona schreef:
hoe oud is deze?

Hij is 6.

Hij is trouwens gelukkig helemaal niet zo rillerig. Af en toe wat lomp in omgang en nog erg bezig met zijn omgeving, hij is gebaat bij duidelijkheid en consequent zijn. Met rijden in de bak is hij zeer braaf, hij werkt erg graag. :) Gisteren heb ik voor het eerst een wandelingetje met hem aan de hand gemaakt, dat vond hij erg leuk en hij was buiten eigenlijk direct vrij ontspannen, keek niet op om om van verkeer of blaffende honden etc. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:38

Gave paardjes weer allemaal! En prachtige energie bij Vlorague! _/-\o_

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 23:53

Gefeliciteerd! *\o/*

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:51

Wow, Ivo is gaaf zeg!

Golega had ik dit jaar heen gewild, maar toen ging ik van de zomer ineens twee keer naar Portugal op paardenjacht, dus nu wacht ik maar even een jaartje. :o

Hier nog een foto van Santi, hard aan het werk. Helaas is hij wat schraal op het moment, hij at wat moeilijk en bleek wat tandproblemen te hebben, dus hij is bij de tandarts geweest.

Afbeelding

Zo schattig, die oortjes, één naar mij en één naar de instructeur, hihi. <3

Supertoffe les trouwens, van een instructeur die opgeleid is aan Hofreitschule Buckeburg (Airnt hier op Bokt), echt een aanrader! Heel veel geleerd. :D Voor herhaling vatbaar.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 12:11

Mijn Portugeesje had zijn eerste "showklusje", filmopnames voor een docu over Karel de Grote. Hij was echt superbraaf, zelfs met het ietwat spannende greenscreen. :D

Afbeelding

Verder zijn we ook bezig met aan de lange teugel werken, hij heeft dit nu twee keer gedaan met m'n instructrice en het gaat erg goed.

Afbeelding

Volgende week weer een les van Roland Heiss en misschien dat we van het voorjaar/de zomer een keertje WE gaan proberen. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:05

Gave foto!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:40

@ Jessix: Gaat goed, we zijn veel aan het lessen en clinics/fun dingetjes aan het doen buiten de deur. In het begin vond hij de trailer nog een beetje spannend maar inmiddels loopt hij er makkelijk op dus dat is super. :) 25 juni gaan we een koeienclinic doen bij ElCid. :D En misschien dat we in august ook de WE wedstrijd gaan proberen.

Hier nog even een maffe foto van gisteren, hij drinkt altijd graag uit de slang. :+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door rider op 06-05-16 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:46

Nog een update van mij en Santi, laatst heerlijk gereden toen Arne Koets op stal was voor een clinic.

We hebben wat dingen uitgeprobeerd, o.a pirouettes en terre-a-terre, beide nieuw voor Santiago (en voor mij ook, heb 2 keer pirouettes gereden op ervaren paarden maar nog nooit terre-a-terre).Was echt zo gaaf! Mijn kleine krachtpatser doet het goed, hihi. Nu we elkaar steeds beter begrijpen wil ik ook langzaam de showtraining op gaan pakken met hem, ik heb nu een aantal keer met garrocha gereden en van het weekend gaan we met harnas aan de slag, dus dat is wel spannend. :D

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:19

Hij is ook echt klein, haha.de verkoper destijds dacht 1.55m, maar ik denk dat hij misschien zelfs nog wat kleiner is. :) Ik was specifiek op zoek naar een klein paardje vanwege mijn interesse in historische rijkunst, een stokmaat tussen de 1.45m en 1.60m ongeveer is historisch gezien authentiek voor bijna alle periodes tot ca. midden 19e eeuw toen grotere paarden populair werden.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:01

Mooie foto Eefie! Wat een mooie kleur heeft het linkerpaard, is dat een valk of een dun of iets?

Jessix, inderdaad, ik ben heel blij dat Lusitana een paardje voor me heeft kunnen vinden want ik had best een eisenlijst, haha. Het is natuurlijk nog even afwachten of hij de showdingen ook kan waarderen, maar we hebben de tijd. Dit seizoen loopt hij sowieso nog niet mee. De andere luso die we uit Portugal hebben gehaald heeft overigens afgelopen weekend op Hippinkster voor het eerst de liveshows meegedraaid en dat ging super. :D

Nouvel, voor mij is deze maat perfect inderdaad, maar ik krijg af en toe wel rare blikken van Engelse ruiters, wahaha. :')

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 22:15

@ Nouvel: mooie combi juist, ik vind jou precies goed qua verhouding met haar.

@ Daphne: Wat een mooi karakteristiek ramshoofd heeft die van jou. Prachtig!

@ Keona: Tof dat je de eventing kant op wil.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:35

Aww, dat koppie. <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:08

Jessix schreef:
Dat kan volgens mij niet Lusitana. Volgens mij loopt alles via het LVN. En als ze voor opname gaat natuurlijk sowieso.

Ja klopt. Ik heb een overschrijving op naam aangevraagd bij APSL en kreeg een rekening van LVN.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 20:44

Sterkte, Nouvel. :(:)

Femke_Tweety, mooi paardje ook!

Ik heb me ingeschreven voor de wedstrijd in Stuifzand, vandaag hebben we op stal wat geoefend (stalgenoot rijdt ook WE) en hebben we zelf een oefentrailtje gebouwd. Santi vond het wel prima en deed her ook erg goed, bij het hek was hij even aan het mutsen omdat hij achteruit én zijwaarts maar vreemd vond en ik waarschijnlijk de hulpen ook slordig gaf, want hij begon in eerste instantie steeds te piafferen. :') Hij werd wel erg heet van het continue stap/halt-galop en dan korte stukjes galloperen.
En ik moest maar weer onder ogen zien dat ik de slechtste springruiter ooit ben, bak er niks van, zelfs over zo''n laag huppeltje. _O- Gelukkig vindt Santi springen wel leuk en doet het min of meer zelf, dan kan ik er tenminste nog als een zak meel op meeliften. :))

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 00:23

Wat een leuk paardje, Femke.

ElCid, wat is Gastao gaaf zeg!

Ik heb (waarschijnlijk) net twee weken lang opnieuw het wiel uitgevonden, wilde Santi leren knielen en was er druk mee, eindelijk gelukt en toen vertelde Lusitana dat hij het waarschijnlijk al kende maar op een andere hulp. :') Ah ja, 't houd je van de straat. Sinds gisteren staat het in ieder geval op mijn zweephulp en vandaag heeft hij het voor het eerst onder de ruiter gedaan. *\o/*

Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 16:26

Thanks! Vorige maand vond ik hem er er beter uitzien, toen had hij iets meer spek. Hij is nu in 2 weken best afgevallen, geen verandering in dieet, tandarts is in okotber nog geweest dus dat zou het ook niet moeten zijn. Hij werkt ook niet meer/harder dan normaal. De stalhouder dacht dat hij misschien toch nog snel last heeft van de regen/het klimaat.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 22:55

Hij is ook zeker niet te mager, maar inderdaad even in de gaten houden. In november toen het ineens koud werd verloor hij ook veel gewicht, vandaar.

Hier trouwens nog een video van zijn nieuwe trucje, haha, en de eerste poging tot knielen onder de ruiter. Hij is zo braaf. <3

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 09:29

Met een rustige ruin samen zetten? Ik snap wel dat hij onrustig wordt als hij in z'n eentje moet staan. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 22:20

Lusitana schreef:
@rider, Lusitanos kunnen op zich goed tegen koude, maar het vraagt natuurlijk wel energie en kan makkelijk een aanleiding zijn voor vermagering als het dieet niet wordt aangepast. Zelfde geldt voor zwaarder of meer werk dan anders.
Verder kennen paarden natuurlijk energieverspilling aan "druk zijn".
Dat kan zelfs gewoon meer nerveus zijn op stal (of weide) omdat ze van alles zien en niks willen missen en daardoor minder rusten/soezen dan anders.
Daar kan ik verder niet over oordelen, maar jij waarschijnlijk wel.
.

Ik heb niet de indruk dat hij energie verspild, de groep is juist vrij rustig en ze zijn meestal aan het fourageren/dutten. Sinds mei staan ze 24/7 buiten op het gras en de rest van de groep is zelfs een beetje aan de dikke kant van het gras, hij is de enige die terugvalt. Vandaag daarom voor de zekerheid mestmonster genomen voor mestonderzoek, als hier niets uitkomt heeft de stalhouder geadviseerd om toch nog een andere tandarts ook naar het gebit te laten kijken. :)

Vandaag hebben we trouwens een koeienclinic gedaan in Pesse, was erg gaaf! Santi begon wat aarzelend maar toen hij het spelletje doorkreeg werd hij erg stoer.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 21:25

Gisteren voor het eerst met Santi me de koeien gewerkt, hij kende dit al uit Portugal. :) In het begin vond hij het toch nog wel een beetje spannend, maar zodra hij merkte dat de koeien bang van hem waren werd hij erg stoer. :7

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 23:49

Gefeliciteerd Duijfje. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 10:35

Welkom HappyTeuntje.

Gisteren zo gelachen om Santi! Hij heeft zaterdag een fotoshoot dus hij moet een paradehoofdstel passen, met belletjes en weet ik veel wat. Hij wist duidelijk niet wat hij ervan moest denken. :') Dus ik stond hem aan te moedigen met, ooh, mooooi, mooi paard!
Zitten drie stalgenootjes aan de bakrand en die beginnen enthousiast mee te doen. *\o/*
Hij draait naar ze toe, kijkt even nadenkend, valt zonder aanmoediging of hulp op twee knieën en staat weer op met de meeste zelfvoldance uitdrukking ooit. _O- Echt zo jammer dat ik het niet op film heb!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 23:59

Gefeliciteerd!

Wat een lief koppie. :)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:20

Santi heeft vandaag laten zien dat hij ook goed kan zwemmen. Leuk als je een meertje doorkruist met een KWPNer van 1.85m. :P "Nee hoor het is niet zo diep." Nou, voor een Portugese smurf van 1.55m was dat toch best diep, haha. :+