lusitano praat en foto,s

Moderators: Neonlight, Nadia, LindyH, balance, RianneH

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:43

Leuk eindelijk eens een topic allen voor de Lusitano's!

Ben van de PRE's nu in de Lusitano's gerold (mocht je de Revista hebben daar heb ik mij de laatste keer voorgesteld (Cora).

Ben sinds ruim 2 jaar in het bezit van Vloraque ruin van 13 jaar. Zeeeer gevoelig paardje maar hij rijdt zo lekker. Rij klassiek met hem, doe handwerk met hem, lange teugelwerk en wat WE. Kent de Spaanse pas, al redelijk de piaffe en vliegende galopwissels ook de terre a terre kent ie ineens heel goed als ie wat heet wordt.
Niet snel ergens van onder de indruk van de omgeving met rijden. Maar wel helemaal in de stress als er een paard van de groep weg gaat (minpuntje...).

Dit moest de Spaanse pas worden, maar toen kwam deze eruit lijkt meer op de schoolhalt ;-)
Afbeelding

Afbeelding

En toen kwam deze jongen er verleden jaar bij Ivo, Lusitano hengst van 2 jaar komt bij Eugene Ploumen vandaan. Echt een boef! Heb ze heel de tijd dag en nacht met elkaar gehad (samen nog met minishetlander hengst). Maar het ging mij toch wat te wild worden, dus hij heeft nu zijn eigen plekje en kunnen nog prima neuzen. Ga met hem met de keuring mee doen dit jaar, ben benieuwd wat de keurmeester van hem vindt :)

(in het echt is hij niet zó goudkleurig, maar moest de foto een beetje aanpassen ivm tegenlicht)
Afbeelding

Zo zag hij er uit toen ik ging kijken bij de fokker
Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:42

Nog even wat foto's van de Lusitano keuring 4 weken geleden met mijn 2 jarige hengst Ivo.
Was best wel heel erg spannend, de eerste keer het erf af :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Faya_barock

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:37

Dank jullie wel, en tja hij heeft (gelukkig) niet zo'n ramshoofd, hou ik persoonlijk niet zo van. Begin het wel steeds mooier te vinden raar genoeg :-)

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-16 13:06

Vandaag eindelijk heel de dag de zon dus hup Ivo eens goed poetsen, vriend meegesleurd om hem vast te houden (vind ie doodeng maar hij doet het gewoon de schat :wink: )
En schieten maar, hier het resultaat!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 12:34

Dank jullie wel!
Ja heb inderdaad ook Gin Tonic gehad door omstandigheden moeten verkopen, is nu ruin en heeft een heel goed thuis krijg af en toe foto's. Is ook te klein voor mij gebleven (ik ben 1.82 m).
Ivo is nu net 3 jaar en 1.58 m dus die zal nog wel wat gaan groeien, vader is 1.69 m en moeder 1.59

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 17:53

Jessix schreef:
Nouvel schreef:
Die groeit vast nog wel iets hoor!
Ferro was tegen de 1.60 rond die leeftijd en die is nu met zijn 6 jaar 1.64

Maar die heb je ook laten ruinen dan gaan ze ook meer de hoogte in. :) Wil niet zeggen dat Ivo niets meer groeit hoor, maar een ruin of een hengst is in de groei eigenlijk geen vergelijking.

Ja dat is ook een puntje, maakt het dan nog uit met extra groeien of je hem met 3 jaar of met 4 jaar laat ruinen? Zou nog wel wat meer hals bij hem willen zien. Dus dacht ik laat hem met 4 jaar ruinen.
Als ik het foefje doet met een touwtje van kogel naar elleboog, en dan naar schoft kom ik nu op 1.65 m...

Ik had met hem met de keuring meegedaan om te kijken wat voor punten hij zou krijgen en of het de moeite zou zijn om hem hengst te laten, nu was ik dus achteraf zeer teleurgesteld dat je dus helemaal niks geen punten krijgt. Dus daar ben ik ook helemaal niks mee opgeschoten :(

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:27

Ik ben nieuw in de Lusitano wereld hiervoor PRE's gehad dus weet nog niet veel over het keuren etc.
De keurmeesters deden het wel enigszins publiekelijk uitleggen met de keuring maar Ivo was zo aan het hinniken dat ik hier niet veel van heb meegekregen. Geen idee dat je ze ook daarna nog aan kon spreken. Bij de PRE keuring waar ik met mijn merrie 2x aan mee heb gedaan was de keurmeester absoluut niet aanspreekbaar en spraak geen tot matig Engels en zat ook alleen maar buiten de keuringen door op het secretariaat.

Maar wat houdt zo'n opnamen keuring dan in, dat is toch wanneer je je paard op wilt geven voor het stamboek als dekhengst, dus als je met hem wilt gaan dekken? En vanaf welke leeftijd is dit dan?

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 15:41

Mag ik wat vragen? Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie traditionele Portugese rijset voor mezelf. Maar dan in natuurlijke kleuren liefst naturel/london kleur. Rijhoed met pomponnetjes, mooi jasje en rijrok. (El caballo en El mosquero ken ik al)

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 17:06

Aan het freubelen geweest om collages te maken en zie hier het resultaat

Lusitano Ivo EP nu 3 jaar

Afbeelding

En nu 3 maanden bij mij (en na een hele moeilijke start gaat het beetje bij beetje beter) Diamante (roepnaam Diamo)

Afbeelding

Diamo was ronduit mager toen ik bij hem ging kijken (zag nog geen ribben, maar niet zoals een barokkie eruit hoort te zien). Nu na goed voeren en trainen (vooral grondwerk omdat rijden nog niet gaat) is dit het resultaat

Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:51

Ja bij Ploumen, moeder is Atalaia de kampioensmerrie
Afbeelding
en vader is Zimbro meervoudig kampioen in Portugal
Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 16:56

Dank jullie wel, ja Ivo is een kanjer! En hij is nu al zo'n beetje een jaar 1.58 m. En de laatste tijd dacht ik dat zijn kont de lucht in ging, ik meten, en ja hoor!! centimeter gegroeid. Zou gewoon fijn zijn als er nog wat bij komt, dan pas ik net wat beter op hem met mijn 1.82 m

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 19:18

Nee ik rij nog niet op Ivo hij is nu 3,5 jaar en voor 4 jaar ga ik er nog niet op. Ben hem wel aan het longeren met zadel op en begonnen met lange teugelwerk, wat ie heel leuk oppakt.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:48

Even als trotse Lusitano eigenaar mijn (bijna) 4 jarige ruin Ivo EP showen.
Hij is sinds deze week voor het eerst onder het zadel geweest.
Nog nooit zo'n lief braaf paard meegemaakt. Ook deze week buiten geweest met hem in het verkeer, hij keek zijn ogen uit maar geen stap verkeerd en het was heel druk.
Baal er zo vreselijk van dat hij te klein blijft voor mij (is nu ongeveer 1.58m maar ik ben 1.82m en 82 kilo, ik ben niet diegene op het filmpje) Hij zal zeker nog wel wat groeien maar helaas niet genoeg voor mij.... zo vreselijk jammer...
Heel misschien zoek ik een fijn nieuw thuis voor hem.

Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 16:23

Ja hij is zo stoer écht het ideale paard. Maar het is echt een barokkie heeft ook een wat kortere rug en daar moeten die kadetjes van mij dan weer in een zadel op passen... Hier mijn vorige Lusitano ook maar 1.57 m

Afbeelding Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:15

Even een vraagje hier (aangezien er volgens mij helemaal geen Facebookpagina's zijn waar je nou eens lekker kunt praten over Lusitano's). Ik zou eens een mooi Portugees zadel willen kopen. Rij zelf nu met een Ludomar Ronda en een Zaldi New Trades. Dit zijn hoog opgebouwde zadels (vind ik persoonlijk fijn want dan komen mijn lange benen niet onder de buik vandaan...). Graag zou ik jullie ervaring horen met Portugese zadels.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 12:30

Dank je wel voor je reacties rider!
Heb je van Marjoman de Relvas Lusitania?

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:52

Afbeelding

Zo trots op Ivo pas 12 keer onder het zadel en gisteren zijn eerste buitenrit met verzorgster erop en ik ernaast met de fiets.
We zijn echt alles tegen gekomen, heel veel werkverkeer, 2x tunnel, brug, langs een hele drukke weg.
Hij liep met ogen op steeltjes maar wat was hij braaf ging overal gewoon langs. Dit wordt een super WE paard!

Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:20

Dank jullie wel ja Nouvel begint echt een barokkie te worden én hij lijkt wat de hoogte in te gaan.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:26

Jep is verleden jaar gecastreerd, was echt een pain in the ass als hengst, nu als ruin zo'n fijn paard. En zijn looks zijn niet helemaal verloren gegaan, hals blijft nog mooi vol en zijn manen zijn wel dunner maar nog wel lang.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 13:25

Afbeelding

Afbeelding

Diamo (officieel Diamante) is nu een jaar bij mij tijd voor een fotoshoot.

We zijn van heel ver gekomen (zeer zeer angstig paard met een mishandeld verleden) heel veel handwerk gedaan (omdat rijden ook gewoon levensgevaarlijk was) en nu na een jaar rij ik op hem en het gaat steeds beter. Het is niet vanzelf gegaan, gebruik nog iedere dag Pavo Nerv Control voor de ergste spanning, osteopaat erbij geweest, magnetiseur erbij geweest, en hij wordt nu behandeld met cranio secraal en druppel gehad van De Hoek en nu etherische druppels van Young Living, waar ik hem mee insmeer en hem laat ruiken voordat we gaan rijden, het lijkt wel enigszins te werken. En sinds vandaag met oornet opgereden, leek zeker te schelen. Ja heel veel tijd energie en geld verder zie ik langzaam een heel fijn, lief kwetsbaar paard. En wat is het een kanjer!!!

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:37

Vraagje is er iemand hier bekend met de zadels van Pedro Lopes?

Afbeelding Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 14:44

Mag ik heel misschien even een vraagje stellen.
Ik heb al verschillende Iberische paarden gehad en vele van hen hadden wat dikke klieren in de kaaklijn.
Nu heeft mijn Lusitano ruin van 9 jaar dit ook maar vind het wel erg dik worden.
Hij staat wel op het land, ongeveer 6 uur per dag, maar het is niet zo dat het 's ochtends, na het binnen staan, minder is.
Hij geeft ook geen pijnreactie als ik er hard op druk.
Iemand een idee?

Afbeelding

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:52

Ja ik heb ook een Lusitano gekocht die ik niet op mijn naam kan schrijven omdat ik het formulier niet heb met handtekening en kopie ID van de geregistreerde eigenaar. Ben er wel achter gekomen wie de verkoper was in Portugal en heb contact met hem gehad via Facebook. Ja hij zou het allemaal gaan regelen met de geregistreerde eigenaar.... nu 1,5 jaar verder reageert hij gewoon niet meer op mijn berichtjes. Dus ja let wel op dat dat formulier erbij zit.

Vraagje: ik wil hem zeer waarschijnlijk nooit verkopen, maar mocht dit ooit toch wel zo zijn, dan is zo'n Lusitano toch wel een stuk minder waard zeker??

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 20:46

Bij de vereniging konden ze niks voor mij betekenen, tja mijn eigen stomme schuld ik begrijp dat ze hier ook geen moeite voor willen doen. Nee niet in Portugal geïnformeerd, kan dat allicht ook eens proberen.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:27

Mag ik even aan de kenners een vraag stellen?
Vandaag eindelijk eens contact gehad met de fokker van mijn Lusitano in Portugal (na 1,5 jaar reageerde hij eens op een berichtje van mij). Leuk feitje mijn Lusitano is een kleinzoon van Jabuti een paard van Master Nuno Oliveira, nu dacht ik, die zoeken we op, maar helaas kan ik geen foto of film van hem vinden. Kan iemand mij daaraan helpen?