lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, balance, Lous

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:11

Femke_Tweety schreef:
Leuk, Lusitanotopic.

Ik gok dat ik de senior heb hier, met zijn inmiddels 21 jaar.
Tweety (Lancelot in zijn paspoort) stamboekpapieren heb ik helaas niet. Ben wel nog steeds op zoek naar de fokker die een C met daarin een A als brandmerk voert. (waarschijnlijk met nog iets boven en iets onder de C, maar dat is slecht zichtbaar.

Carlos Ameixa voert een A in een C Maar niks er boven en/of onder.
Afbeelding

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, [PP] [VOLG] Nieuwe rescue , maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

Lusitana

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:19

Die komt bij een vriend van mij vandaan en is samen met haar zus Dalila via mij naar Nederland gegaan. Wat leuk om haar hier terug te zien! Ze lijkt op haar moeder, alleen was dat een donkere isabel. Mag ik de foto´s doorsturen aan de vorige eigenaar? Hij heeft de moeder gered met een veulen aan de voet (Dalila) en drachtig van Eleonor. Ik heb ze beide als klein veulentje meegemaakt! De moeder is naar Frankrijk gegaan.

Donaties nodig. Elke euro telt, gered paard is gearriveerd, [PP] [VOLG] Nieuwe rescue , maar nog iets extra nodig voor extra voer etc. Te koop 2.5 jarige cruzado merrie, goedkoop.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:42

De merrie was al drachtig van haar toen ze bij Pedro (op de eerste foto) kwam, samen met Dalila. Het enige dat ik weet is dat ze (de merrie) behoorlijk verwaarloosd was toen ze kwam. Ook gewoon slecht behandeld, het vertrouwen moest echt gewonnen.
Ze hebben wel de hengst gezien die de vader was, want die liep bij de kudde, maar hebben daar verder geen interesse voor gehad en hij heeft ruzie met de fokker, dus wil ook niet achter meer info aan.
Hij weet dus ook niet meer van de merrie.

Ik heb de merrie nog gereden, met veel plezier, ze is erg vlug en behendig, zeer comfortabel en behoorlijk goed opgeleid.
Eleonor is geboren toen ik daar nog hielp in de stallen, ik meen 24 april of 24 mei ofzo, ik heb dat doorgegeven aan de mensen die haar kochten, ik weet het u niet meer zo goed, het is lang geleden.

Ze was altijd al wat ranker dan haar oudere zus. Ze stond in een vrij kleine paddock met moeder en zus en we lieten haar dus in de bak even racen af en toe.
De begin periode heeft ze vooral op stal doorgebracht en dan 1 x per dag eruit voor de stallen op een stukje gras of in de bak. Toen was de paddock nog niet goed omheind.
Het hele bedrijf was eigenlijk niet op veulens ingesteld. Het is vooramelijk een africhtings/trainingsstal.

De zussen zijn volkomen verschillend van karakter. Dalila meer op haarzelf, niet zo was erg aanhankelijk en zeker van zichzelf, tot het drammerige. Eleonor was meer onzeker.
Dalila was het paard dat wel voorop ging en het zelf allemaal wel wist, Eleonor was de volger die ook nog eens bakkabouters zag, als je begrijpt was ik bedoel.
Ze heeft ook altijd last gehad van overgangen van licht naar donker en andersom en schaduwen enzo omdat ze het zicht heeft dat je wel vaker vindt bij paarden met een sterke kleurverdunning. Dat zorgde dan voor wat wijfelen.
Daar het zonlicht in Nederland niet half zo scherp is verwacht ik dat het minder evident is in Nederland, maar ik heb het wel verteld aan de koper.

Dat is wat ik allemaal zo weet, maar als je gerichte vragen hebt kan ik die wellicht ook nog beantwoorden.

Kon ook niet voor haarzelf opkomen met ander paarden erbij in de paddock.

Ik kan het trouwens niet uistaan dat ik niet op de naam van de moeder kan komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 21:54

Dank je, ik zal ze doorsturen met je boodschap, dar zal hij blij mee zijn.
Deze zin is wat verhaspeld, zie ik.
Citaat:
Dalila meer op haarzelf, niet zo was erg aanhankelijk en zeker van zichzelf, tot het drammerige.

Dit had moeten zijn: Dalila was erg aanhankelijk en zeker van zichzelf, tot het drammerige, Eleanor was meer op haarzelf en niet zo erg aanhankelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:40

Tja, ze was toen nog maar een veulen/jaarling, met een dominante zus en beschermende moeder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 14:41

Jessix schreef:
@ Lusitana, waren dat die paardjes waarbij Catita ook stond bij Pedro?

Zou kunnen, hij heeft maar 1 paddock.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:40

Gizeppie schreef:
Wat een prachtpaarden zeg! Ik vind ze heel erg mooi! Ik wist trouwens niet dat Lusitano's zoveel verschillende kleuren hadden!

Alle kleuren, inclusief bont komen voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:35

keona schreef:
Bont heb ik toch ook nog nooit gezien of over gehoord.bedoel je niet sabino inplaats van tobiano. Zijn alle bij wit patronen.tobiano is platen bont daar moet minimaal dus een ouder bont voor zijn.bij sabino moet ook een ouder het dragen,maar daar heb je bv minimaal sabino bv enkel een witte kin vlek of 4 witte benen kan ook sabino zijn.maar bij sabino kan ook een grote witte buikvlek voor komen maar dat makt ze niet platen bont.

Ik bedoel echt bont. ALLE kleuren komen voor en er zijn nooit restricties geweest (anders dan in Spanje) wat betreft kleuren en stamboekopname. Appaloosa is er zelfs ooit geweest.
Waar denk je dat de Amerikaanse paarden hun kleuren vandaan halen?

Het is geen voorkeurskleur, dus ze komen heel weinig voor. Ik denk wel dat ze langzaam nog meer gaan verdwijnen, misschien wel helemaal, zeker nu vooral de verdunde kleuren zo populair zijn en bruin erg gewaardeerd wordt.
Het is zo zeldzaam dat ze in de paardenbladen en op sites als nieuwswaardig gezien worden.
http://www.equitacao.com/noticia.php?n=8006&

In het boek van Arsénio Raposo Cordeiro over de Lusitano en vooral zijn oorsprong, kun je een mooie plaat van een schilderij zien van een Iberische bonte hengst met heel veel wit uit de 18e eeuw bv.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:25

ElCid schreef:
Voor zover ik weet wordt bont wel degelijk geweigerd bij stamboekopname, al was het wel een oorsponkelijke kleur van de Iberiër, inderdaad terug te zien op diverse oude schilderijen van Iberische paarden. Zelfs de voskleur is lang ongewenst geweest en zie je tegenwoordig zelden en schimmels hebben lang de voorkeur gehad, behalve dan bij de AR. Het is nog maar kort dat "kleur" op prijs gesteld wordt en ook nog extra geld oplevert.
Schimmels zijn, nog, in de meerderheid al begint dat langzaam te verdwijnen. Maar inderdaad, alle kleuren die je bij de Amerikaanse paarden ziet ( Paints en Quarters) komen bij het Iberische paard vandaan.

Ten eerste kan een niet in het stamboek opgenomen paard nog steeds 100% Lusitano zijn, ten tweede wordt bij opname echt niet naar kleur gekeken. Het is geen criterium.
Als je daar op afgewezen wordt, kun je in beroep, want er is geen enkel arikel in de reglementen te vinden die over kleur gaat, behalve de melding dat bruin en schimmel het meest voorkomen.
(Anexo III)

Het ras heeft geen kleur, dus gaan ze ook geen kleuren uitsluiten, zoals bij rassen waar de kleur wél een raskenmerk is.

Ten derde, als iets niet op prijs gesteld wordt, wil dat nog niet zeggen dat het niet voorkomt.

Voor de liefhebbers, bonte cruzados zijn makkelijker te vinden en betaalbaarder.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:01

Mooie merrie Niekje1991!

El cid, mijn stelling blijft gewoon overeind, hoe je het of wendt of keert. Lusitanos komen in alle kleuren, inclusief bont voor.

Een Lusitano waarvan een van de ouders niet ter keuring is aangeboden maar wel in het veulenboek staat is gewoon een Lusitano waarvan de stamboom helemaal na te gaan is, alleen is het geen stamboek Lusitano en zal inderdaad als cruzado door het leven moeten, maar is feitelijk "een Lusitano zonder papieren" .

Maar totaal los daarvan kan een bonte gewoon opgenomen als het twee ouders heeft die bij het volwassenen stamboek zijn ingeschrevn. Ze kunnen gewoonweg niet geweigerd. En dat gebeurt ook niet.

Waar ze gebleven zijn? Er waren er al niet veel en er zijn niet veel bonten bijgefokt, punt.
In Nederland werden bonten voor 1980 ook als lelijk gezien en waren ze heel schaars. Toen er een hype kwam en goedgekeurde bonte hengsten is er een opleving gekomen. Ik weet niet hoe het nu statistisch is bij KWPN, maar ik denk niet dat ze een grote voorkeursstatus genieten binnen dat stamboek.

Kleuren zijn gewoon aan mode onderhevig. Er wordt met gewenste kleuren meer gefokt (vandaar de opkomst van de verdunde kleurtjes bv) en met niet zulk gewenste kleuren minder of niet.
Je wilt uiteindelijk je product wél verkopen. Fokkers springen dus in op de markt. (Staatsstoeterijen hebben bredere belangen.)
Daardoor is het aantal bonten teruggelopen. Maar ze zijn er her en der, en via atavisme komt het soms plots terug in een veulen, zoals bij de getoonde Gaivota.

De kleurennamen zijn helaas een beetje vaag. Zo wordt hier zowel perlino als cremello als palomino "isabel" genoemd.
Ruça is schimmel. Ruça sabina wordt ook "alva" genoemd. Ik weet niet of het met sabino te maken heeft, ik zal er eens in duiken. Ze zijn op het oog wit.
Madura is rijp, ligeiramente interpolada is licht geinterpoleerd.

Ik heb niet zo´n interesse in onderverdeling van kleuren, maar ik zal er eens induiken voor je, of misschien weet een ander het zo uit het hoofd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:15

ElCid schreef:
Ik zeg ook nergens dat Lusitano's niet in alle kleuren voorkomen, ik zeg alleen dat er een in ieder geval een poging is gedaan om sommige kleuren weg te fokken, hoeveel vossen lopen er bijv. rond, dat is ook een kleur die een tijd niet geliefd was. Ik vraag me af of, als er ooit een bonte Lusitano zal worden aangeboden of die wordt ggk als deze goed in het type staat en of de keurmeesters dat kunnen beoordelen. Een echt bonte beoordelen op bouw is moeilijk, dat is o.a. de reden dat halterpaarden bij de Paints bijna allemaal Minimal White zijn, dan is bijv. de ruglijn beter te zien.

Er is geen poging gedaan om kleuren te elemineren, zoals bv bij de Fries en kleurrassen, omdat kleuren nooit een rol gespeeld hebben voor opname, er is alleen sprake van meer voorkeur voor de een of andere kleur door de tijden heen bij kopers en daar past men zich bij aan.
Er is geen enkele reden om een bonte Lusitano die aan wordt geboden niet goed te keuren. Bruikbaarheid staat nummer 1. Schoonheid en dus ook kleur, speelt geen enkele rol. Dat vlekken inderdaad op bepaalde plekken voor optisch bedrog kunnen zorgen wil niet zeggen dat een keurmeester er niet aan gaat beginnen. Zou een slechte keurmeester zijn. Een paard met een scheve bles waardoor het een asymetrisch hoofd lijkt te hebben komt er ook gewoon door... een witte aftekening aan het benen of lateral twee kan ook zorgen dat een paard onregelmatig lijkt gaan, maar die komen er ook gewoon door.

Citaat:
De vraag over de kleuren stel ik omdat bij de voorouders van het bonte veulen bij de kleuren nog andere aanduidingen staan die misschien kunnen duiden op een verkleuring van de vacht die niet als bont werd opgemerkt. Ik weet dat ruça schimmel is en dat veel kleuren op papier niet helemaal kloppen met de werkelijke kleur van een paard. Onze, homozygoot en zeer zwarte, hengst staat op papier als Castanha i.p.v. preta en ik ken ook gevallen dat een buckskin castanha werd genoemd of een zwarte zelfs ruça omdat men er blijkbaar van uit ging dat het toch wel een schimmel zou worden.

Ja wat ik zei, ze zijn niet erg nauwekeurig met kleuren duiden, met name omdat ze geen rol spelen voor het ras.

Citaat:
Ik vind bont prachtig, ondanks dat ik een minimal white Paint heb, maar binnen sommige rassen wordt de kleur nou eenmaal niet op prijs gesteld. Een voorbeeld is bijv. de Azteca, kruising tussen Iberier en Quarter. Kruisingen tussen Paint en Iberier worden niet toegestaan omdat er dan kans is op bont, dus ik neem aan de kruising tussen Quarter en een bonte Lusitano ook niet mogen, wat raar is als die laatste een ggk paard zou zijn.

Dan heb je het over een ras waarbij kleur-eisen zijn opgenomen in de stamboekstandaard. Het Palomino stamboek wil ook geen zwarten, het Fjordenstamboek wil ook geen schimmels, etc.

Citaat:
Bont is en blijft in veel gevallen een niet alom geaccepteerde kleur en veel stamboeken zullen kost wat kost die kleur blijven onderdrukken, behalve als opeens de halve wereld om bonte Lusitano's gaat roepen, en dan nog..............Ook binnen het KWPN zijn de bonten nog steeds in de minderheid, deels omdat veel mensen geen bont paard willen hebben.

Er is een verschil in stamboeken die het niet accepteren en al of niet populair zijn, en in beide gevallen komen ze evengoed voor. Zo accepteert het IJslands stamboek ook geen bonten, maar ze bestaan wel, bonte IJslanders. Je zegt het zelf, mensen willen ze niet graag, dus daarom gaat men ze niet massaal fokken. De klant bepaalt.

Het Lusitano stamboek, nogmaals, kent, anders dan sommige andere stamboeken, geen kleurdiscriminatie en geen kleur eis. Kleur speelt geen rol in de rasstandaard.
In hoe grote getalen er Lusitanos voorkomen die bont zijn ligt dus niet aan de stamboekstandaard, maar aan mode/smaak.

Citaat:
Ik had de vertaling van Madura en ligeiramente interpolada ook opgezocht en vond dezelfde vertaling als jij hebt, ik vraag me alleen af wat die betekenen i.c.m. ruça.

Was het één term dan alles bij elkaar?

Het is hier trouwens ook niet bij iedereen even duidelijk wat sabina is, maar wat ik tot nu toe gehoord hebt zou ik toch gokken dat het sabino is.
Maar nogmaals kleurbeschrijvingen zeggen, zoals je zelf ook hebt gemerkt, vaak weinig over de werkeljke kleur van het paard.

Dat wat jij buckskin noemt hier soms bruin genoemd wordt, komt door de nuance die soms amper waarneembaar is en dan moet je dus echt naar de achtergrond van de ouders gaan kijken en da doen veel niet, nogmaals omdat er geen standaard is.
Ik heb zelf een paard in de verkoop gehad waar een hele discussie over ontstond met de klant die echt dacht dat hij lichtbruin was, terwijl het om een donkere valk ging met schouder en aalstrepen. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:51

O toch niet 1 term.
Ik denk dat de eerste een warmbruin met metalic/koper glans is.

Batarda is een vliegenschimmel. "wit met rode stipjes". Afgeleide van abetarda, een gestipte vogel (Otis tarda)

Ik vond trouwens iets over schimmels waar ze een sabino of avinhado omschrijven als roodachtige haren tussen witte en zwarte, waarmee ze zich onderscheiden van de gewone schimmel die twee kleuren haar door elkaar heeft.

De linken zijn leeg als je niet op de pagina en eigenschappen daarvan hebt geklikt. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:58

Overigens kennen ze in Brazilië soms weer andere kleuromschrijvingen, om het leuker te maken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 12:23

Gefeliciteerd, El cid!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:22

Het hoofd hoeft volgens de richtlijnen van het stamboek slechts licht gewelfd te zijn. Het is de voorkeur van sommige fokkers.
En ja het went vrij snel omdat het toch ook wel weer past bij de rest.
Overigens kan het hoofd in de loop der jaren nog veranderen.
Ik had een veulen die in zijn derde jaar ineens bolling kreeg. Daar keek ik van op want hij had lang het karakterstieke brede rechte hoofd van zijn moeder.

Er is een reden waarom in Portugal hengsten vaak niet voor hun zesde jaar worden aangeboden voor goedkeuring voor de fok. Sommige wassen ontzettend langzaam/laat uit en soms kan dat nog voor best belangrijke veranderingen in het uiterlijk zorgen. :j

Over dat scheren van die manen en staart: ik liet bij zowel Branca als Catita de manen en staart groeien, waarop ik het commentaar kreeg dat het wel hengsten leken zo. :+
Vinden sommigen best raar, een merrie met vol haar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:28

Luckystory schreef:
We gaan Spartacus bekijken. (Zijn "uitgenodigd" door zijn eigenaren op hun fokkerij. Dus waarom niet hé. ;) ) .

Van stoeterij Santa Margarida?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:54

Melanomen kunnen genetisch voorkomen, het gen is toevallig in Portugal ontdekt, maar het komt bij alle rassen en alle kleuren voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:06

keona schreef:
Lusitana schreef:
Melanomen kunnen genetisch voorkomen, het gen is toevallig in Portugal ontdekt, maar het komt bij alle rassen en alle kleuren voor.

Als een paard dat niet schimmel is een elanoom krijgt is het kwaad aardig en bij schimmels is et goedaardig.dit is wat ik begreep.maar het komt vooral bij schimmels voor.en is dus eigenlijk wel kleur gebonden schimmel.

Het laten staan van een schimmel met de angst ervoor vindt ik persoonlijk overdreven. Zo groot is de kans nou ook weer niet.

Het is wel grappig dat ik in Portugal woon en geen Lusitanos heb. Wel 1 cruzado in de kost (die te koop is en dus niet blijft) maar dat is tussen 4 andere paarden/pony wel weinig... :D .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:20

Nouvel schreef:
ach wij hebben hier ook niet allemaal een gelder of een fries... :D

Da´s waar. :D

Maar hier zijn verhoudingsgewijs niet zoveel paarden van uitheemse rassen in het land (behalve bij de springruiters waar ze de boventoon voeren) vergeleken Nederland. Beetje te vergelijken met zo´n 100 jaar geleden in Nederland ofzo.

Maar wel Lusitanos gehad en heb ze om me heen dus ik vind het wel leuk om een beetje mee te doen in het topic.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:09

keona schreef:
Nou als ik de ellende van mijn vriendin met haar lopende tumor zie.zeg ik ja ik zou een schimmel pre of lusitano laten staan.het scheelt dat het misschien ook een kleur is die ik niet zo mooi vind

Ik begrijp terughoudendheid als je zoiets meemaakt, maar de kans dat je dat bij een andere kleur krijgt is ook aanwezig. Of een geheel ander slepend probleem.Er zijn nu eenmaal geen garanties dat een bepaald paard nooit iets zal krijgen....

Waar het mij om gaat is dat er een ongegronde angst heerst, in Nederland met name, dat zo´n beetje alle schimmels wel last krijgen van melanomen. Terwijl het echt niet algemeen is, ook al is de kans er op groter dan bij andere kleuren, en ze zijn ook lang niet altijd hinderlijk, en de kans op een kwaadaardige is al helemaal klein.

Overigens hebben andere paarden met veel wit, zoals bonten, daarop ook meer kans en toch laat men bonten er niet om staan....

De weerstand om een schimmel aan te schaffen hangt dus ook samen met voorkeur of afkeer, zoals je zelf ook al zegt, van bepaalde kleuren. Het is dan gewoon een extra duwtje om het dan maar niet te doen.

Het is ieders goedrecht om te gaan voor een kleur die ze aanstaat, maar schimmels laten staan omdat ze misschien ooit melanomen zouden kunnen krijgen, vind ik zelf ver gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:59

En kijk, dat nooit aanraden is dus waar ik zo´n probleem mee heb.
JIJ bent er huiverig voor, om welke redenen dan ook, en daar heb ik ook nog begrip voor, maar daarmee hoef je nog niet de Iberische schimmel op zich in een kwaad daglicht te stellen door je angst door tegeven.
Je hebt tenslotte te maken met een zeer persoonlijk ervaring. Je kent niet alle schimmels van de wereld om een goed te weten hoe het zich verhoud onder schimmels van diverse achtergronden.
Je kent ook niet alle Iberische schimmels in de hele wereld om na te gaan hoevaak het voorkomt onder hen en hoe groot de kans is.
Je baseert een en ander zuiver op een paar paarden die je kent en misschien wat horen zeggen erbij.
Dat is allemaal prima, maar je kunt het niet als feit gaan verspreiden dat Iberische schimmels allemaal melanomen gaan krijgen of die kans veel groter is dan bij andere schimmels ....
En dan is het ook nog aan de ander die er een wil kopen om te bepalen of ze het risico willen nemen. Dat is hún goedrecht.

Er is een verschil tussen mensen opmerkzaam maken op een risico (ik snap volkomen dat iemand dat wil doen) en gewoon afraden een schimmel te kopen....
Het kan wel het ideale paard voor ze zijn dat bovendien nooit melanomen ontwikkeld of niet in een mate dat het hinderlijk is...

Ik neem wel mee dat "niet aanraden" niet gelijk hoeft te staan aan "afraden" , trouwens.

Ik wil niet overkomen als een lastige drammer en de sfeer verpesten, en je hoeft dingen niet persoonlijk op te vatten, ik wil alleen dan men niet overdreven angstig is of wordt voor melanomen bij Iberische paarden.
Ik denk dat de mensen die deelnemen aan het topic wel hun eigen ervaringen hebben waar ze conclusies uittrekken, maar er zijn ook altijd meelezers die misschien een scheef beeld krijgen als er geen tegenwoord komt... Dus daar zorg ik dan mede voor, kunnen die ook hun eigen conclusies trekken.
Ik denk dat het belangrijk is dat er meerdere en verschillende meningen zijn om tot een goed beeld te kunnen komen.

Niet dat je denkt dat ik iets tegen jouw mening in het byzonder heb of denk dat mijn mening de enige is die klopt ofzo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:22

Melanomen komen ook eerder voor bij paarden met veel wit (of weinig pigment) omdat die meer melanocyten hebben in de huid, aldus de artikelen erover.
Er zijn verschillende soorten melanomen met verschillende oorzaken en verloop.

Verdunde kleurtjes staan er ook om bekend, maar die winnen in populariteit.

Er bestaan ook nog sarcoïden die te maken hebben met een virus infectie.
We gooien het nu allemaal op de grote hoop "melanomen" omdat we nu eenmaal geen veeartsen zijn, maar hoe erg een en ander is hangt natuurlijk wel af van de soort en de plek.

En inderdaad komen de meeste pas op latere leeftijd opzetten. Dit kan ook uitmaken in de keuze, omdat sommigen nou eenmaal niet hun paarden houden, maar slechts een paar jaar hebben.

De complicaties aan de binnenkant zijn inderdaad niet te onderschatten, dit betekent meestal dat helaas euthanasie de beste uitweg is.

Persoonlijk ken ik trouwens 1 Lusitano schimmel en een Nederlandse pony schimmel en een Scandinavische vos met melanomen, over ruwweg 30 jaar genomen. (Daarvoor lette ik er niet op.)
Alle andere schimmels hier die ik ken en heb gekend hebben of hadden geen melanomen. Mijn plaatje is dus weer anders, vandaar dat mijn angst ervoor niet zo groot is.

De vraag die in me opkomt is of de paarden die jij kent, Jessix, gerelateerd zijn? Of liever hoe nauw, want als je ver genoeg terug gaat zijn ze allemaal wel familie...

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik eenzelfde soort tegenzin heb naar een bepaald paardenras om een bepaalde reden waar ik verder niet op in zal gaan omdat het geen Lusitanopraat is, vandaar dat ik het op zich best snap als iemand er voor past.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:15

Ok, thanks, Jessix. nieuwsgirigheid bevredigd... ;)

@ keona, de Lusitano is nooit op kleur gefokt, maar op bruikbaarheid (vandaar ook dat ze niet altijd moeders mooiste zijn en ook niet allemaal keurig in een standaard plaatje passen), er zijn dan ook geen voorkeurskleuren voor het stamboek (hoewel er wel fokkers bestaan die alleen zwart of alleen bruin of alleen verdunde kleuren willen fokken), en andere kleuren komen ook veel voor, anders als bij de PRE waar wél een voorkeur voor schimmel was en de kleuren bijna verdwenen waren.
Wat dat betreft is er een groot verschil in de landen.
Er zijn in Portugal nooit schimmels gefokt puur om schimmels te krijgen, maar de kans op een schimmel uit een schimmel is natuurlijk gewoon sowieso al groot dus ze zijn vast nog wel in de meerderheid.... Maar niet zo als in Spanje.
Bij het stamboek spreekt men over "de meest voorkomende kleuren zijn schimmel en bruin in al zijn schakeringen"... De eeuwenoude Alter stoeterij heeft natuurlijk al een groot aandeel in de bruinen.

Een belangrijke passage over de verschillen kun je vinden bij het APSL stamboek.
Citaat:
Om verschillende redenen en verschillende selectiecriteria in de afgelopen driehonderd jaar, zijn de kenmerken van de paarden met Andalusische oorsprong verwijderd van die van de paarden in Portugal, de laatste is het dichtstbij het originele Iberische paard, waar ze van afstammen, gebleven.

(vrij vertaald)

Ik kan de korte geschiedenis zoals hij daar staat wel eens compleet vertalen, misschien is dat wel leuk voor de liefhebbers?

Opvallend is dat ze in de jaren zeventig, eigenlijk net als in Nederland, de paarden min of meer hebben moeten redden van de ondergang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:36

Ja, zoals ik al zei: als meest voorkomend, niet als gewenst. ;) Kleur is geen rasstandaard om toegelaten te mogen worden.
Ik heb dit al eerder aangehaald toen het over bonte Lusitanos ging. Alle kleuren komen voor en zijn toegestaan.

Er is geen voorkeur (wat stamboek betreft, onder fokkers kan het er wel zijn, maar dat neigt dan vaak juist naar effen en verdunde kleurtjes) en er worden geen kleuren afgekeurd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:26

Klut, hele post weg omdat ik opnieuw in moest loggen omdat ik blijkbaar nogal lang er over had gedaan.
In steno dan maar opnieuw.
Ik denk niet dat je echt van verschil van mening kan spreken. Ik geef namelijk niet echt een mening :D . Maar er staan paarden van alle kleuren ingeschreven, dat is toch het bewijs dat alle kleuren zijn toegestaan? En wat fokkers doen kan iedereen in de ringen terugzien.
Maar inderdaad hoeft niemand het met elkaar eens te zijn hoor, het is gewoon allemaal info, en discussie houdt de boel levendig...;)

Bonten zijn zo zeldzaam dat ze nieuwswaardig zijn en er zijn naar mijn weten nog geen goedgekeurde bonte dekhengsten dus zo´n vlucht zal de kleur niet nemen, maar ze komen voor en worden gewoon ingeschreven, daar ging het even om.

(Je kunt wel makkelijk aan bonte cruzados komen.)

Iets heel anders, een vriendin van me zit achter een mooie zwarte cruzado aan, ik hoop dat het lukt hem te kopen. Het lijkt een heel fijn paard. Bereden en betuigd. Er was sprake van dat hij tot het einde van de maand bij mij zou komen, maar ik meen dat hij direct naar het nieuwe adres gaat van een kennis die meer paarden wil en belangstelling heeft voor de cruzado die bij mij staat en te koop is. Ben benieuwd.