ElCid schreef:Ik zeg ook nergens dat Lusitano's niet in alle kleuren voorkomen, ik zeg alleen dat er een in ieder geval een poging is gedaan om sommige kleuren weg te fokken, hoeveel vossen lopen er bijv. rond, dat is ook een kleur die een tijd niet geliefd was. Ik vraag me af of, als er ooit een bonte Lusitano zal worden aangeboden of die wordt ggk als deze goed in het type staat en of de keurmeesters dat kunnen beoordelen. Een echt bonte beoordelen op bouw is moeilijk, dat is o.a. de reden dat halterpaarden bij de Paints bijna allemaal Minimal White zijn, dan is bijv. de ruglijn beter te zien.
Er is geen poging gedaan om kleuren te elemineren, zoals bv bij de Fries en kleurrassen, omdat kleuren nooit een rol gespeeld hebben voor opname, er is alleen sprake van meer voorkeur voor de een of andere kleur door de tijden heen bij kopers en daar past men zich bij aan.
Er is geen enkele reden om een bonte Lusitano die aan wordt geboden niet goed te keuren. Bruikbaarheid staat nummer 1. Schoonheid en dus ook kleur, speelt geen enkele rol. Dat vlekken inderdaad op bepaalde plekken voor optisch bedrog kunnen zorgen wil niet zeggen dat een keurmeester er niet aan gaat beginnen. Zou een slechte keurmeester zijn. Een paard met een scheve bles waardoor het een asymetrisch hoofd lijkt te hebben komt er ook gewoon door... een witte aftekening aan het benen of lateral twee kan ook zorgen dat een paard onregelmatig lijkt gaan, maar die komen er ook gewoon door.
Citaat:
De vraag over de kleuren stel ik omdat bij de voorouders van het bonte veulen bij de kleuren nog andere aanduidingen staan die misschien kunnen duiden op een verkleuring van de vacht die niet als bont werd opgemerkt. Ik weet dat ruça schimmel is en dat veel kleuren op papier niet helemaal kloppen met de werkelijke kleur van een paard. Onze, homozygoot en zeer zwarte, hengst staat op papier als Castanha i.p.v. preta en ik ken ook gevallen dat een buckskin castanha werd genoemd of een zwarte zelfs ruça omdat men er blijkbaar van uit ging dat het toch wel een schimmel zou worden.
Ja wat ik zei, ze zijn niet erg nauwekeurig met kleuren duiden, met name omdat ze geen rol spelen voor het ras.
Citaat:
Ik vind bont prachtig, ondanks dat ik een minimal white Paint heb, maar binnen sommige rassen wordt de kleur nou eenmaal niet op prijs gesteld. Een voorbeeld is bijv. de Azteca, kruising tussen Iberier en Quarter. Kruisingen tussen Paint en Iberier worden niet toegestaan omdat er dan kans is op bont, dus ik neem aan de kruising tussen Quarter en een bonte Lusitano ook niet mogen, wat raar is als die laatste een ggk paard zou zijn.
Dan heb je het over een ras waarbij kleur-eisen zijn opgenomen in de stamboekstandaard. Het Palomino stamboek wil ook geen zwarten, het Fjordenstamboek wil ook geen schimmels, etc.
Citaat:
Bont is en blijft in veel gevallen een niet alom geaccepteerde kleur en veel stamboeken zullen kost wat kost die kleur blijven onderdrukken, behalve als opeens de halve wereld om bonte Lusitano's gaat roepen, en dan nog..............Ook binnen het KWPN zijn de bonten nog steeds in de minderheid, deels omdat veel mensen geen bont paard willen hebben.
Er is een verschil in stamboeken die het niet accepteren en al of niet populair zijn, en in beide gevallen komen ze evengoed voor. Zo accepteert het IJslands stamboek ook geen bonten, maar ze bestaan wel, bonte IJslanders. Je zegt het zelf, mensen willen ze niet graag, dus daarom gaat men ze niet massaal fokken. De klant bepaalt.
Het Lusitano stamboek, nogmaals, kent, anders dan sommige andere stamboeken, geen kleurdiscriminatie en geen kleur eis. Kleur speelt geen rol in de rasstandaard.
In hoe grote getalen er Lusitanos voorkomen die bont zijn ligt dus niet aan de stamboekstandaard, maar aan mode/smaak.
Citaat:
Ik had de vertaling van Madura en ligeiramente interpolada ook opgezocht en vond dezelfde vertaling als jij hebt, ik vraag me alleen af wat die betekenen i.c.m. ruça.
Was het één term dan alles bij elkaar?
Het is hier trouwens ook niet bij iedereen even duidelijk wat sabina is, maar wat ik tot nu toe gehoord hebt zou ik toch gokken dat het sabino is.
Maar nogmaals kleurbeschrijvingen zeggen, zoals je zelf ook hebt gemerkt, vaak weinig over de werkeljke kleur van het paard.
Dat wat jij buckskin noemt hier soms bruin genoemd wordt, komt door de nuance die soms amper waarneembaar is en dan moet je dus echt naar de achtergrond van de ouders gaan kijken en da doen veel niet, nogmaals omdat er geen standaard is.
Ik heb zelf een paard in de verkoop gehad waar een hele discussie over ontstond met de klant die echt dacht dat hij lichtbruin was, terwijl het om een donkere valk ging met schouder en aalstrepen.