lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, Lous, RianneH, Neonlight, Nadia

Jessix

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:04

Ik zal me ook even aanmelden hier. (ik las al wel mee) Ik mag me gelukkig prijzen met twee Lusitano paarden, eentje van 8 jaar en eentje van 1,5 jaar oud.

Het ras heeft echt mijn hart veroverd! Juist de combinatie van hoge intelligentie en gevoeligheid met aan de andere kant weer het standvastige, bom proof karakter. Ik heb in het begin nog even onderzoek gedaan naar het Spaanse paard, maar viel al gauw voor de Portugees. Dat is gewoon meer mijn type paard in beweging en uiterlijk. (karakter kan ik niet beoordelen, want ik heb die ervaring niet met de Spaanse paarden) Ik zie toch ook wel heel duidelijk de verschillen tussen die twee. Een echte PRE liefhebber zal hetzelfde zeggen.

Mijn 8 jarige is in Portugal gefokt en ben ik dus ook daar gaan bekijken. Een super mooie ervaring na een lange zoektocht. Ik had een heel specifiek paard in gedachte en heb er twee jaar over gedaan om die uiteindelijk te vinden. Mijn jaarling is gefokt door een vriendin van mij en is vooral het paard van mijn paard. ;) Hij woont sinds twee maanden bij mij en ik ben er wel ontzettend blij mee. Hij is ook echt een leuk dier.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:31

Onderste is een Lusitano?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:39

ElCid schreef:
Jessix schreef:
Onderste is een Lusitano?

Ik heb er nog 2 bijgezet, voor de lol.
Kant van brandmerk zegt niet meteen iets, een in Spanje gefokte Lusitano heeft het brandmerk aan de Spaanse kant en een in Portugal gefokte PRE het brandmerk aan de Portugese kant ;)

Ik keek niet naar het brandmerk, zag die opmerking later pas. Ik kijk vooral naar de rug. Een Spaanse is wat platter in de lendenen. En om de een of andere reden trekt een Portugees me meer aan, dus kies ik degene die ik het mooiste vind. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:41

Tweede is lastiger, maar ik denk dat de bovenste de Lusitano is. De onderste zou er ook een kunnen zijn, deze keuze maak ik op gevoel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:12

ElCid schreef:
De 1e bruine is een Lusitano, de 2e is een PRE. De 1e schimmel is een Lusitano ( de hengst Soberano), de 2e een PRE. Bij de betere paarden is het vaak moeilijk te zien, in de mindere kwaliteit zie je inderdaad bij veel PRE een weke ( soms zelfs "badkuip" rug) en bijna geen kont maar wel een enorme speknek ( zie de 2e bruine).
Foto's zijn sowieso erg lastig, het is maar net vanuit welke hoek de foto is gemaakt. Maar bij de kwaliteitsvolle PRE en Lusitano is het verschil niet 1,2,3 te zien, ook niet aan het brandmerk.

Helemaal met je eens! Op de foto is het inderdaad een stuk lastiger dan in het echt. In het echt kun je het paard beoordelen aan gangen en het van alle kanten bekijken.

Zien we Ultramar nog een keer op keuring? Eigenlijk zou je hem samen met zijn zoon moeten showen in Gesves. <3

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:26

Mee eens hoor, ik vind het ook veel gedoe en georganiseer. Helemaal voor enkel de gereden hengsten rubriek.

Ik bedoel inderdaad Gastao, lijkt me gaaf om vader & zoon samen te zien. Maar dat gebeurd misschien dan wel een keer in de WE.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:08

Oh fijn dat hij een baasje heeft gevonden. Mooi paard hoor! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 18:51

Luckystory schreef:
Ik vind die foto's zo gek.
Lijken mij verschillende paarden te zijn? :?

Volgens mij ook. :') Twijfelachtige advertentie.

De prijs van dit paard is met reden "laag". Het is ten eerste een ruin en ten tweede staat hij al niet ingeschreven bij het APSL. Over de bloedlijnen die hij zou moeten hebben is de advertentie vaag. Hij is 7 jaar, gereden maar geen noembaar wedstrijd niveau.

Niets mis mee en voor veel mensen een prima paard voor een redelijke prijs.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:29

Xantha schreef:
Waarschijnlijk een gekke sprong gemaakt en op een steenterecht gekomen,pure pech!
Dank je Ellis

Beterschap!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:54

@ Lusitana, waren dat die paardjes waarbij Catita ook stond bij Pedro?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:46

Ik was bekaf gisteren na de keuring en ik was enkel toeschouwer! :+

Voor mij weinig nieuwe paarden, maar wel leuk om de ontwikkeling te zien en leuk om zoveel bekenden tegen te komen natuurlijk.

@ Nouvel, leuk jou in actie te zien en met goede resultaten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:34

Mooi paardje is Guda geworden! +:)+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:37

Waarom vraag je het niet aan Romina zelf aan wie ze hem verkocht heeft?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:53

keona schreef:
Jessix schreef:
Waarom vraag je het niet aan Romina zelf aan wie ze hem verkocht heeft?

Omdat hij eerst nog op internet stond mar nu is hij verdwenen.en misschien wist iemand het hier.daarom vraag ik het

Dat kun je altijd proberen natuurlijk, maar ik denk dat vragen aan R. de kortste weg is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 21:54

Alik schreef:
dank je Jessix, ik ben er ook nog steeds erg blij mee

Dat kan ik me voorstellen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:49

@ Nouvel: Heeft het jullie nog een potentiƫle koper opgeleverd, die keuring?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:53

Lusitana schreef:
Gizeppie schreef:
Wat een prachtpaarden zeg! Ik vind ze heel erg mooi! Ik wist trouwens niet dat Lusitano's zoveel verschillende kleuren hadden!

Alle kleuren, inclusief bont komen voor.

Maar bont wordt niet opgenomen in het stamboek toch? En het grootste percentage is schimmel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:08

Lijkt me geweldig een bonte! Ik ben er gek op! Helaas heb ik het nog nooit voorbij zien komen, wel mooie bonte kruizingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 18:56

keona is het nog gelukt om Quiosque op te sporen of ben je daar nog niet aan toe gekomen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 11:56

Mooi paard Chocooprins!

Goed gedaan ElCid!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:39

Het is inderdaad een kwestie van wennen. Bij andere rassen vind (vond?) ik een ramshoofd spuuglelijk, maar bij een Lusitano vind ik het ondertussen prachtig. Het past bij de rondingen van de hals en de rest van het lichaam. Ik vind de filmpjes (en kunst) van Beatrice Bulteau altijd mooi aansluiten bij mijn idee van hoe een Lusitano eruit moet zien. https://www.youtube.com/watch?v=cfXIlwbO8vI

Ik vind het een hele mooie klassieke uitstraling hebben. Aristocratisch!! <3

Geschoren manen en staarten vind ik inmiddels ook prachtig. Helemaal bij de jonge dieren tijdens een keuring. Het brengt (mits goed geschoren natuurlijk) ook weer de rondingen naar boven. Ook hier heb ik erg aan moeten wennen. Uit praktische overweging heeft mijn baby Lusitano wel manen en een staart sinds vorig jaar winter. Met name de staart is toch wel handig om vliegen weg te wapperen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:37

Gezellige feestdagen allemaal! En dan 2016 maar een mooi jaar mag worden met ons geliefde Lusitano paard daarin centraal! {:)

Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:34

@ Daphneeeej, dat is best een grote paard of niet? Waarom kies je voor western rijden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:35

Daphneeeej schreef:
Jessix schreef:
@ Daphneeeej, dat is best een grote paard of niet? Waarom kies je voor western rijden?

Hij is gok ik maar 1.57 ofzo schofthoogte, geen heel groot paard maar wel mooi formaat lusitano. (ben zelf maar 1,64)
Ik merkte dat we in een soort sleur raakte samen met engels rijden. Nu met de overstap komt er veel meer rust en ontspanning in ons alle 2. Ik vind mij zelf ook wel meer in de westernrichting dan het dressuur wereldje.
Klassieke dressuur hebben we ook geprobeerd (van de grond trainen en dan pas verder in de training onder het zadel.) Maar hij heeft de concentratie van een doperwt en we schieten daar niks mee op, werd hij alleen maar lusteloos van.

Oh hij lijkt echt gigantisch, maar valt dus wel mee. Fijn dat je iets gevonden hebt wat jullie allebei ligt. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:48

Heerlijk Luckystrory, even lekker naar Portugal! Ik wil zelf graag in mei. Als het hier wat beter weer is draag ik de zorg voor mijn eigen veestapel wat makkelijker over. Ik ken geen winkeltjes, maar ik zou het gewoon daar aan de locals vragen. Als je toch paarden gaat bezoeken weten die mensen vast wel waar je moet zijn voor een hoofdstel.

@ keona, is KI geen optie?