lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Lous, Nadia, balance

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:14

Geen onbekende maar hij mag wel weer eens genoemd worden, Ultramar, goedgekeurde Lusitano hengst, geb. 2001. Hij heeft intussen 11 kinderen en volgend jaar wordt nr. 12 in Zweden geboren, 3 Azteca's ( kruising met Quarter horse' en de rest allemaal volbloed Lusitano´s . Hij wordt uitgebracht in Working Equitation op WE3/ WE4 niveau. Een paard met een gouden karakter, echt een gentleman, met genoeg temperament onder het zadel en hij is homozygoot voor de kleur zwart. Hij heeft 1 zoon die sprekend op hem lijkt; Gastao.
Ultramar is als 2,5 jarige uit Portugal gekomen, geruild voor de dekhengst Naufrago die toen nog van mijn man was. Hij is gefokt door Coudelaria Lobo des Vasconcellos en een van de weinige homozygoot zwarten. In 2008 is hij goedgekeurd voor de dekdienst met 71 punten en werd toen ook kampioen der kampioen met een zilveren medaille, in 2006 heeft hij ook een zilveren medaille behaald.
In het voorjaar van 2015 zijn we met hem en ons andere paard naar Portugal geweest voor 2 maanden en daar is o.a. getraind bij Pedro Torres. Het is de bedoeling om eind oktober te starten tijdens het NK Working Equitation in Pesse, als de training zo goed blijft verlopen in WE4.
Dressuurmatig trainen wij hem onder leiding van Antonio Borba Monteiro, 1 van de grootmeesters aan de Portugese Hogeschool. Ultramar beheerst piaffe, passage bijna en doet wissels om de pas.

Ultramar:
Afbeelding

Afbeelding

Gastao:
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 10:35

Nee, geen speciaal rantsoen voor de Lusitano, onze beide paarden ( Lusitano hengst en Paint Horse hengst) krijgen vrijwel hetzelfde; 1e klas Duits hooi, gemengd graan ( hoofdzakelijk blanke en zwarte haver) en "Wafer Fioc" ( een soort van hooibrok met granen er in verwerkt van Guidolin http://www.guidolinhorses.com/en/wafer-fioc/ ) . Wij voeren altijd graan, aan al onze paarden i.c.m. veel ruwvoer, ook andere rassen die we gehad hebben ( Arabier/ halfbloed Arabier/ KWPN, etc) . De Wafer Fioc komt uit Italië en is erg fijn voer omdat de paarden er lang op kauwen.
Eigenlijk krijgen ze dus verschillende soorten ruwvoer aangevuld met beperkt granen/ haver. Daar doen ze het erg goed op en op deze manier weten we ook wat we voeren. Van april tot ca. oktober grazen ze 1 tot 3 uur per dag.

Ze krijgen nu tijdelijk nog wat lucerne erbij ( zit ook in de Wafer Fioc). We voerden voordat we de Wafer voerden veel lucerne, maar die gaan we nu langzaam afbouwen, omdat het anders teveel van het goede wordt. De granen voeren we d.m.v. een voermachine, waardoor de paarden 5 x per dag ca. 150 gram krijgen, hooi is vrijwel onbeperkt. De Wafer voeren we 2 x per dag.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:43

De Lusitano en de PRE ( andalusier) is ontstaan uit het " Spaanse" paard ( Spanish Purebred) . Niet zo heel lang geleden zijn de 2 stamboeken "uit elkaar" gegaan en ontstonden de Lusitano in Portugal en de PRE in Spanje. In de basis dus hetzelfde paard wat door kleine verschillen in fokkerij verschillen is gaan vertonen. Zo zal een Lusitano que bouw meestal meer uitgebalanceerd zijn, een betere ruglijn hebben en een sterkere achterhand dan een PRE. Bij een PRE zie je nog wel eens een (te) zware hals en te zwaar front, weke rug en zwakkere achterhand. Het karakter van de gemiddelde Lusitano is vaak prettige dan de PRE. DE PRE is, volgens de traditie van Spanje, meer gefokt op show en bravoure, de Lusitano meer als goed "werk" paard. Ook de PRE wordt tegenwoordig groter gefokt en meer als dressuurpaard. Ik heb een duidelijke voorkeur voor de Lusitano, maar een goede PRE en een goede Lusitano zijn nauwelijks van elkaar te onderscheiden. De gemiddelde prijs van een Lusitano ligt vaak wat hoger, maar uiteindelijk zullen een goede Lusitano en een goede PRE elkaar niet ver ontlopen. Het vinden van een goed gebouwde PRE is wel lastiger dan het vinden van een goed gebouwde Lusitano.
Daarbij stelde de PRE keuring in het verleden bar weinig voor en dat heeft het ras geen goed gedaan.

Er zijn echt wel "goedkopere" Lusitano's te koop, maar "what you pay, is what you get" . De gemiddelde prijs van een goedgefokte Lusitano begint toch al gauw bij de 5000,- voor een jong dier, wat kan oplopen tot ca. 25.000 voor een zadelmakke tot enkele miljoenen voor bijv. de merrie Batuta die op Grand Prix niveau wordt uitgebracht. Zoals bij elk paard geldt dat kwaliteit geld kost of je nu een KWPN'r, pony of PRE/ Lusitano koopt. Het is ook maar net waar je het dier voor koopt, wil je op grand prix niveau gaan acteren dan zal je dieper in de buidel moeten tasten dan wanneer je een "bos cross pony" zoekt ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:44

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:10

IsaCalixa schreef:
Zie mijzelf nog niet bij de grand prix, met een aantal jaren manege ervaring en rondhobbelen op een haflinger door het bos. Zou denk ik beetje een recreatie/dressuur paardje willen :D

Wel heel gaaf die paarden!!

Grand Prix is, gelukkig, niet het streven van iedere ruiter, zeker niet van de paarden in kwestie :o . Er zijn leuke Lusiatno's te koop, voor leuke prijzen zowel in Nederland, Duitsland, België als in Portugal. Nadeel van Portugal is dat er nog ca. 1000,- transport bij komt en dat je daar de weg moet kennen om aan die leuke ( betaalbare) paarden te komen. Ik weet er wel een paar te koop va. ca. 5000,- ( als ze nog niet verkocht zijn) en die zijn wel meer te vinden. Dat zijn dan prima recreatie paarden, geschikt voor een dressuurproefje.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:26

Jessix schreef:
Ik zie toch ook wel heel duidelijk de verschillen tussen die twee. .

Welke is dan de Lusitano en welke de PRE? :D ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-09-15 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:36

Jessix schreef:
Onderste is een Lusitano?

Ik heb er nog 2 bijgezet, voor de lol.
Kant van brandmerk zegt niet meteen iets, een in Spanje gefokte Lusitano heeft het brandmerk aan de Spaanse kant en een in Portugal gefokte PRE het brandmerk aan de Portugese kant ;)

ElCid

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:06

De 1e bruine is een Lusitano, de 2e is een PRE. De 1e schimmel is een Lusitano ( de hengst Soberano), de 2e een PRE. Bij de betere paarden is het vaak moeilijk te zien, in de mindere kwaliteit zie je inderdaad bij veel PRE een weke ( soms zelfs "badkuip" rug) en bijna geen kont maar wel een enorme speknek ( zie de 2e bruine).
Foto's zijn sowieso erg lastig, het is maar net vanuit welke hoek de foto is gemaakt. Maar bij de kwaliteitsvolle PRE en Lusitano is het verschil niet 1,2,3 te zien, ook niet aan het brandmerk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:19

Jessix schreef:
ElCid schreef:

Zien we Ultramar nog een keer op keuring? Eigenlijk zou je hem samen met zijn zoon moeten showen in Gesves. <3

We zijn 1 keer naar Gesves geweest, toen was zijn zwarte zoon ( Gastao bedoel je, neem ik aan?) nog niet geboren :D . Maar het is zo'n enorm eind rijden voor die 5 minuten in de ring. Het zou wel leuk zijn maar een hele organisatie. We gaan ook niet naar de keuring dit weekend, zijn een beetje "uitgekeurd" , te veel "politiek". ;) .

Ultramar wordt volop getraind voor de WE, dat is veel leuker en met de hele verschuiving binnen de Lusitano naar een soort van dressuurpaard hebben we op een keuring ook niet veel te zoeken. Hij is al weer te "barok" maar een prima WE paard, dan heb je niks aan lange benen en uitgestrekte zwaaidraf :o zonder achterhand gebruik.............

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 14:29

Jessix schreef:
Ik bedoel inderdaad Gastao, lijkt me gaaf om vader & zoon samen te zien. Maar dat gebeurd misschien dan wel een keer in de WE.

Gastao is verkocht, hij staat dus niet meer bij zijn fokker, geen idee of de nieuwe eigenaars WE met hem gaan doen, zou wel erg leuk zijn.

Nog even een plaatje van Gastao.

Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:48

Wanneer is Gesves eigenlijk? Is er dan ook een WE wedstrijd? Tja, meer hengsten zou leuk zijn maar dan zullen de keuringen toch aantrekkelijker moeten worden!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:50

van_flipsen schreef:
Gesves is afgelopen weekend geweest. Op internet heb ik nog geen uitslagen kunnen vinden

Ik had al zo'n vermoeden, misschien volgend jaar!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:00

Voor zover ik weet wordt bont wel degelijk geweigerd bij stamboekopname, al was het wel een oorsponkelijke kleur van de Iberiër, inderdaad terug te zien op diverse oude schilderijen van Iberische paarden. Zelfs de voskleur is lang ongewenst geweest en zie je tegenwoordig zelden en schimmels hebben lang de voorkeur gehad, behalve dan bij de AR. Het is nog maar kort dat "kleur" op prijs gesteld wordt en ook nog extra geld oplevert.
Schimmels zijn, nog, in de meerderheid al begint dat langzaam te verdwijnen. Maar inderdaad, alle kleuren die je bij de Amerikaanse paarden ziet ( Paints en Quarters) komen bij het Iberische paard vandaan.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:42

Misschien dat er niet meteen kleuren worden uitgesloten maar een Lusitano die niet het stamboek ( Adultos) wordt opgenomen is geen fokdier en op die manier kan dus een minder gewenste kleur ( of type) uitgesloten worden en zal die dus bijna kunnen verdwijnen. Op het opnameformulier staat kleur weliswaar niet als criterium, maar ik vraag me af of je met een bonte Lusitano een kans maakt. Kans is groot dat er nog wel een andere reden voor afkeuring wordt gevonden bij beroep; waar zijn al die bonte Lusitano's anders gebleven ;) ! Als een van de ouders van het bonte veulen niet in het Adultos staat mag er dus niet mee gefokt worden en is het dier een cruzado, ook als het 100% Lusitano is.
Bij de Quarters komen nog steeds de zgn. "crop-outs" d.w.z. een bont veulen uit schijnbaar effen ouders en voorouders. Zo'n veulen zal dan opgenomen kunnen worden in Paint stamboek maar niet in het Quarter stamboek, ondanks dat het 100% Quarter is.
Ik weet niet of er bij Lusitano's crop-outs voorkomen? Is het veulen van 2 effen ( Adultos) ouders? Dan zal het een veulenboek papier krijgen en zou het leuk zijn als zo'n dier ooit op een keuring komt.

Edit: ik spreek/ lees geen Portugees dus die regelementen zijn leuk maar ik kan er niks mee :o Op de site van http://lusitanovrienden.info/category/nieuws/ onder stamboek zaken staat het regelement in het Engels, daar staat inderdaad niks over kleur in, voor zover ik snel kan zien, maar wel:

Citaat:
One - Animals which have not been entered in the Lusitano Studbook may not be referred to as Lusitano Breed animals and the Supervisory Body does not, therefore, issue certificates of origin for such animals prior to their respective owners’ delivery of proof of registration

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:06

Al even opgezocht, beide ouders zijn goedgekeurd, dus dan lag het bont gen ergens verstopt; ik ben heel benieuwd of dit dier ooit ggk gaat worden? Dan zou de kans op bonte Lusitano's wel eens kunnen toenemen ;) maar zien is geloven en ik moet het eerst nog zien ;)

Kans is dat de vader, nu een schimmel, bont was! Als die nu helemaal verschimmeld is dan is die bonte kleur niet meer te zien maar vererft hij het dus wel. Maar goed, dat is dus maar een idee, dan heeft de fokker dat of niet gezien, of zijn mond gehouden ;) De kans bij dit veulen bestaat ook, dat het verschimmeld en de bonte kleur dus niet meer zichtbaar wordt, dan komt er gewoon "ruca" in het papier!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:14

Is het Portugese "Sabina" wat wij Sabino noemen?
RUÇA SABINA
En wat betekent dit CASTANHA ( bruin) MADURA LIGEIRAMENTE INTERPOLADA?

Die kleuren vind ik terug bij voorouders van het veulen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:47

Ik zeg ook nergens dat Lusitano's niet in alle kleuren voorkomen, ik zeg alleen dat er een in ieder geval een poging is gedaan om sommige kleuren weg te fokken, hoeveel vossen lopen er bijv. rond, dat is ook een kleur die een tijd niet geliefd was. Ik vraag me af of, als er ooit een bonte Lusitano zal worden aangeboden of die wordt ggk als deze goed in het type staat en of de keurmeesters dat kunnen beoordelen. Een echt bonte beoordelen op bouw is moeilijk, dat is o.a. de reden dat halterpaarden bij de Paints bijna allemaal Minimal White zijn, dan is bijv. de ruglijn beter te zien.

De vraag over de kleuren stel ik omdat bij de voorouders van het bonte veulen bij de kleuren nog andere aanduidingen staan die misschien kunnen duiden op een verkleuring van de vacht die niet als bont werd opgemerkt. Ik weet dat ruça schimmel is en dat veel kleuren op papier niet helemaal kloppen met de werkelijke kleur van een paard. Onze, homozygoot en zeer zwarte, hengst staat op papier als Castanha i.p.v. preta en ik ken ook gevallen dat een buckskin castanha werd genoemd of een zwarte zelfs ruça omdat men er blijkbaar van uit ging dat het toch wel een schimmel zou worden.

Ik vind bont prachtig, ondanks dat ik een minimal white Paint heb, maar binnen sommige rassen wordt de kleur nou eenmaal niet op prijs gesteld. Een voorbeeld is bijv. de Azteca, kruising tussen Iberier en Quarter. Kruisingen tussen Paint en Iberier worden niet toegestaan omdat er dan kans is op bont, dus ik neem aan de kruising tussen Quarter en een bonte Lusitano ook niet mogen, wat raar is als die laatste een ggk paard zou zijn. Bont is en blijft in veel gevallen een niet alom geaccepteerde kleur en veel stamboeken zullen kost wat kost die kleur blijven onderdrukken, behalve als opeens de halve wereld om bonte Lusitano's gaat roepen, en dan nog..............Ook binnen het KWPN zijn de bonten nog steeds in de minderheid, deels omdat veel mensen geen bont paard willen hebben.

Ik had de vertaling van Madura en ligeiramente interpolada ook opgezocht en vond dezelfde vertaling als jij hebt, ik vraag me alleen af wat die betekenen i.c.m. ruça.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:22

http://www.cavalo-lusitano.com/en/stud- ... -stud-book
Pelagem: CASTANHA MADURA LIGEIRAMENTE INTERPOLADA

Pelagem: RUÇA SABINA

Pelagem: RUÇA CLARA BATARDA.

Ik kan voor Batarda überhaupt geen vertaling vinden.

Ik ben altijd bezig met kleuren en kleur genetica, dus vind het erg interessant om te weten wat de keurmeesters met deze beschrijvingen bedoeld hebben. Gelukkig gaan ze tegenwoordig wel iets beter kleuren omschrijven, maar dat zal ook door de druk vanuit het buitenland komen. Mensen willen toch graag in hun boekje de echte kleur van hun paard hebben staan, o.a. voor identificatie!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:15

Lusitana schreef:
De linken zijn leeg als je niet op de pagina en eigenschappen daarvan hebt geklikt. ;)

Dat schiet dan ook niet op. Hoe dan ook, ging om de ouders en voorouders van het bonte veulen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 10:57

We kunnen het hier natuurlijk ook niet onvermeld laten dat Ultramar, samen met mijn man Ben Ridders, afgelopen weekend Nederlands Kampioen Working Equitation is geworden.
Wij zijn trots op onze zwarte Parel, maar ook hieruit blijkt weer hoe veelzijdig en fijn de Lusitano is als (werk) paard.
Afbeelding

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:22

Luckystory: Gomes Equestre zit in Pombal en Golega http://www.gomesequestre.com/index.php/en/site/index .
Als je de kans hebt kan ik je aanraden om een bezoekje te brengen aan de rijschool van Antonio Borba Monteiro, die zit in een buitenwijk van Lissabon: http://www.santoandrelusitanos.com/en/index.php mooie paarden, prachtige plek en hele aardige mensen. Antonio geeft een aantal keer per jaar clinics bij ons. Heeft ook de beroemde dekhengsten Hostil en Rico.
Verder is een bezoek aan de Portugese Hogeschool natuurlijk een must, zeker op de nieuwe locatie in Belem in Lissabon: http://www.parquesdesintra.pt/parques-j ... -equestre/
Coudelaria Quinta dos Cedros is ook de moeite waard; de stal waar Pedro Torres en Miguel Ralao trainen, vlakbij Lissabon. http://www.coudelariaquintadoscedros.com/#!stud/cwgd Ruby en Qxidado staan hier, niet echt makkelijk te vinden maar echt een van de mooiste stallen die je in Portugal zal vinden. Wij zijn er vorig jaar 3,5 week geweest toen mijn man met Pedro trainde ( met Ultramar).

In Cascais zit een winkel:

Centro Hípico Quinta da Marinha - 2750 Cascais
en in Lissabon Correaria ProCavalo
Hipódromo do Campo Grande - 1600 Lisboa

Hier een lijst met paardensport winkels in Portugal: http://www.cavalonet.com/pt/contactos/c ... _equestres

Toen wij er waren zijn we zelfs bij een 2e hands winkeltje geweest in de buurt van de stal van Pedro, maar ik weet niet meer waar dat was. Kan ik evt. wel achterkomen.

Dekken met een Portugese dekhengst zal bijna altijd via KI diepvries moeten met het bijbehorende prijskaartje. HippoExpress brengt wel gekoeld sperma naar Portugal, dus kans is dat ze het daar ook ophalen; daar hangt wel een prijskaartje aan...........daarbij zijn nog niet alle Portugese fokkers de wereld van de KI binnengetreden ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:47

Luckystory schreef:
Diepvries vanuit Portugal heeft ze sowieso al slechte ervaringen mee. De diepvries techniek daar is niet echt super blijkbaar...

...

Ja, dat klopt, jammer maar waar al zit er wel verbetering in, al was het alleen maar omdat de Portugezen toch wat meer aan marketing wil doen ;)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:00

Die valk is inderdaad een heel mooi dier, niet zo groot. We hebben hem vorig jaar in levende lijve gezien toen we bij Bruno Rodrigues da Silva, die de paarden daar traint, waren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:40

keona schreef:
ElCid schreef:
Die valk is inderdaad een heel mooi dier, niet zo groot. We hebben hem vorig jaar in levende lijve gezien toen we bij Bruno Rodrigues da Silva, die de paarden daar traint, waren.

Ik zou daar graag eens rond kijken,weet jij of ze van daar uit met verzend sperma werken of doet hij dat niet

Durf ik niet te zeggen, dan zou je eens contact met Bruno op moeten nemen, die is ca. 1 x per maand in Nederland, bij stal Vreedenburgh. Maar ik denk het wel. Je kan ook een mail naar Resina d'antunes sturen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:51

Gezien de huidige tendens in de fokkerij is 162 cm aan de kleine kant, maar wel net boven de minimum stokmaat van 160 cm. De Portugese fokkers en APSL zien liefst rond de 165 cm. Onder de 160 zal je weinig ggk hengsten vinden, daar is nauwelijks meer vraag naar.
Het APSL wil aansluiten bij de vraag naar dressuurpaarden en die zijn nou eenmaal niet interessant onder de 165 cm. Toen wij is Portugal waren hebben we diverse ggk hengsten gezien, allemaal tussen de 165 cm en 175 cm, de "kleintjes" en de echte barokke types zijn vaak voor "weinig" te koop........Ik ben ook geen fan van grote paarden maar de tendens binnen het APSL ligt nu eenmaal anders.
Bij Quinta dos Cedros staat bijv. Rubi ter dekking, 168 cm en Disturbio, 172 cm. De kinderen van deze hengsten, die we daar gezien hebben, waren ook allemaal flink boven de 160 cm.
Rico van Borba is 171, Hostil is 165 cm http://www.santoandrelusitanos.com/en/c ... =9&catid=1
Soberano is ook 171 cm, dat zijn de tophengsten van het moment. http://lusitanosdatela.com/index.php?op ... 31&lang=en
De kleinere hengsten zijn voor de dressuur markt minder interessant, voor de Working Equitation daarentegen juist interessanter, dan wil je niet zo'n "slagschip" ;)

Overigens hebben deze hengsten toch echt nog wel het Lusitano type! We hebben Rubi, Disturbio en Soberano van dichtbij gezien, en veel kinderen van deze hengsten; echte Lusitano's.