lusitano praat en foto,s

Moderators: RianneH, Neonlight, Nadia, LindyH, balance

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:44

Knappe paarden hier!
Sommige 'kende' ik al uiteraard.

Ik heb ook eentje die mag mee doen hier :D
Gina RS, een 4-jarige valk merrie.
Gefokt door Romina, zoals al blijkt uit haar naam uiteraard. En sinds 2 jaar van mij.
Afgelopen jaar heeft ze bij een vriendin van mij in de Ardennen gelopen, op een grote heuvelweide. Dat leek mij wel fijn voor haar, omdat ik haar toch nog te jong vond om er wat mee te doen. En daar had ze alle ruimte en tijd om verder volwassen te worden. Sinds afgelopen juli is ze weer naar huis gekomen.
Het is de bedoeling dat ze nu ingereden wordt. (Hopelijk dit najaar ofzo. Ik moet nog even bekijken wanneer het het beste in mijn planning past. Maar in principe zijn de afspraken al gemaakt.)
En ondertussen ben ik er wat basic dingen mee aan het oefenen. Wandelen op de openbare weg bijvoorbeeld. Wat ze ondertussen toch al heel braaf doet.
Gina is een lief en gezellig paard. En ze geniet erg van aandacht. Dus ik denk dat ze het wel leuk gaat vinden om aan het werk te gaan. T'is ook wel een heel temperamentvolle en gevoelige dame. Ze kan nogal "heet" en hectisch worden. Maar daarnaast kan ze ook heel stoer en stoïcijns zijn. Aparte combi, vind ik dat wel. En meteen ook wat ik er zo leuk aan vind qua karakter.

Ik heb niet zoveel recente foto's van haar omdat ze in de Ardennen geweest is.
Maar dit zijn de meest recente:
Afbeelding
Afbeelding

En hier was ze nog in de Ardennen vorig najaar:
Afbeelding

En voor ze vertrok:
Afbeelding
Afbeelding

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:26

Ja, die had ik inderdaad eerst. Maar die heb ik ingeruild voor Gina.
Dus die is gewoon terug naar Romina gegaan en die heeft haar nog steeds. Dat is een heel mooi paard geworden. En dit jaar had ze ook een heel knap merrieveulen. :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:50

Als je benieuwd bent naar haar, Romina had dit voorjaar wel een foto ervan geplaatst op haar fb. Met een voskleurig veulentje erbij. ;) Dat het zo'n scharminkeltje was, zie je er helemaal niet meer aan hoor. T'is een hele knappe merrie geworden en ze is ook hoog gekeurd (75,5 dacht ik) en heeft al verschillende medailles gewonnen op de keuringen. Ze doet het heel goed dus! :)

Mijn halfbloed-hengst heb ik inderdaad ook nog. Die is nu 3.
Hij is jammer genoeg heel ziek geweest het afgelopen jaar. Nog steeds eigenlijk.
Het is ook maar twijfelachtig of hij ooit nog beter wordt. In principe was de prognose heel slecht.
Maar de laatste maand gaat het eigenlijk wel goed met hem, dus ik begin nu toch weer wat hoop te krijgen... Dit zijn de laatste foto's die ik van hem gemaakt had:
Afbeelding
Afbeelding
Om je een idee te geven vanwaar hij komt. Zo was hij eraan toe dit voorjaar :(
http://www.mijnalbum.be/Foto-CBWY74GZ.jpg

we hebben trouwens nog een halfbloed hé, halfzusje van jullie Geisha ;)
Een red dun merrietje, ook 3 jaar geworden dit jaar.
Die doet het wel heel goed.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:43

Ja, ik ben er van vrijdag tot zondag normaal gezien.
Vriendin van mij heeft haar merrie ingeschreven voor stamboekopname en ik ga haar een beetje helpen ermee. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 20:49

Ik denk zaterdagochtend.
Maar de merrie blijft staan, dus blijven wij ook natuurlijk ;)

Ik moet het programma nog checken.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:13

Als je WE rijdt, valt de keuring in Gesves misschien toch wel te combineren met deelname aan de WE-wedstrijd?
Dan is het wat meer de moeite waard om dat eind te rijden. ;)
Ik zou het (als merrie-eigenaar) toch wel leuk vinden om meer hengsten te zien te krijgen. En ik denk dat het voor de hengsten zelf ook wel loont om ze op de keuring te tonen, of nakomelingen ervan. Een vriendin van mij haar merrie is nu ook drachtig van een hengst waar ze vorig jaar leuke nakomelingen van had gespot op de keuring. Hadden we die vorig jaar niet gezien, was het waarschijnlijk die hengst ook nooit geworden. Een website of foto's etc. is dan toch niet echt vergelijkbaar vind ik. ;)

Ik vind het ook altijd zo jammer dat er in Gesves amper bereden merries worden getoond.
Dat lijkt me nog wel leuk om eens te doen. Maar ik ga daar echt niet alleen in die ring rijden :=

Ik vind die foto's lastig te beoordelen.
Ik zie het heel vaak aan de ogen. Lusitano's hebben vaak hele typische ogen. Beetje ellipsvormig en ze staan wat schuin. PRE's hebben vaak eerder grote bollere "pony"-ogen.
Maar uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel. :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:51

Gesves was afgelopen weekend.
En de laatste jaren wordt dat inderdaad gecombineerd met een WE-wedstrijd.
Vorig jaar was dat een internationale wedstrijd met buitenlandse teams.
Dit jaar was het meerdere niveau's en voor iedereen.
Het programma van de keuring wisselt af met de WE, dus dat lijkt mij wel doenbaar?
Er is ook altijd een MCI maar het programma daarvan overlapt wel.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:54

keona schreef:
Het is maar net wat je zoekt kwa prijs
hier staat bv best een leuke te koop voor normale prijs
http://www.kapaza.be/nl/paarden/top-moo ... 480287.htm

ik vind sommige ook echt belachelijk geprijzd

Ik vind die foto's zo gek.
Lijken mij verschillende paarden te zijn? :?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:54

Stoer peerd die Duquesa!
En hele leuke filmpjes. Tof hé, die clinics van Christel? ;)

Ik heb even een vraagje.
Einde van de maand ga ik met een vriendin enkele dagen naar Portugal, oa. een dekhengst bekijken. :)
Maar we hebben ook wel tijd genoeg om eventueel wat leuk paardenspul te shoppen.
Een mooi Portugees hoofdstel voor mijn Gina ofzo.
Maar weet iemand misschien leuke adresjes waar we zoiets kunnen vinden? We vliegen op Lissabon en gaan dan met de auto naar beneden richting Alentejo (Grandola).
Dus alles tussen Lissabon en Grandola is ok.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 20:31

We gaan Spartacus bekijken. (Zijn "uitgenodigd" door zijn eigenaren op hun fokkerij. Dus waarom niet hé. ;) ) En die dekt niet KI dmv diepvries. Ik vrees dat de enige optie zal zijn om je merrie op vakantie naar Portugal te sturen als je met hem wilt dekken.
Maar het is vooral mijn vriendin die interesse in hem heeft momenteel. Ik ben maar gezelschap.
Dus dat moet ze zelf maar bedenken of ze dat al dan niet ziet zitten. Diepvries vanuit Portugal heeft ze sowieso al slechte ervaringen mee. De diepvries techniek daar is niet echt super blijkbaar...
Dus dat zal ze niet gauw opnieuw beslissen. (Dat vinden Spartacus zijn eigenaren trouwens ook. Daarom dat ze het ook niet aanbieden.)

En bedankt voor tips ivm winkeltjes enzo! Ik ga het allemaal eens bekijken of dat er iets bij zit wat een beetje op de weg ligt. :D
Heel veel tijd om nog andere dingen te bekijken gaan we niet hebben, vrees ik. We zijn er maar enkele dagen...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:50

Lusitana schreef:
Van stoeterij Santa Margarida?

yep :j

We waren nogal gecharmeerd van zijn dochter die vorig jaar in België de keuring gewonnen heeft.

Amaai Hermès onder het zadel.
Hij is even oud als mijn cruzado hengstje. Kan hem mij nog herinneren als veulentje...
Maar ik geloof dat de mijne 2 keer in de jouwe past ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:29

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:37

Jessix schreef:
Mooi dier!

Ja hé!
En deze merrie is zijn dochter die nu in België is en daar vorig jaar kampioen werd.
https://www.youtube.com/watch?v=BDTEwHuHKH0
Ik vind wel dat haar beweging in dit filmpje niet zo uit de verf komt. In levende lijve is ze echt heel gaaf. ;)

Luckystory

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:54

Welke hengst had jij dan eventueel op het oog Keona? ( of welk type? )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 22:33

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:26

Wij hebben een oudere schimmel (geen lusitano) die geen melanomen heeft. Dus het kan wel.
Het is wel een heterozygote schimmel. Hij is ook redelijk lang donker gebleven. Hij wordt 16 dit jaar en is nog steeds niet helemaal wit. Zit hier en daar nog wat grijs aan.
Ik hoor vaker dat homozygote schimmels er meer risico's op hebben. En dan is het wel logisch dat het bij lusitano's meer kan voorkomen omdat schimmel een veel voorkomende kleur is bij dit ras en er als gevolg daarvan ook meer homozygote schimmels tussen zitten waarschijnlijk?

Dit gezegd zijnde ken ik ook wel een heterozygote lusitano schimmelmerrie die melanomen heeft. Niet zo extreem. Maar haar moeder had het wel behoorlijk erg. Dus mogelijk zit er daar ergens ook wel een erfelijke factor?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 23:35

Ik heb ook een cruzado.
Zelf gefokt uit mijn kruising Quarter horse-Anglo Arabier.
Hij is dus half Lusitano, en een kwart QH en een kwart Anglo Arab. :D
Als ik dergelijke kruising google kom ik eigenlijk alleen stierenvechterspaarden tegen.
Ze zijn wel gaaf.
Afbeelding
Wordt nu 4. Op de foto is hij 3
Helaas nogal ziekjes het laatste jaar. Maar ik blijf stapelgek op hem <3

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:46

Stevige kerel voor een 4 jarige!

keona schreef:
Luckystory schreef:
Ik heb ook een cruzado.
Zelf gefokt uit mijn kruising Quarter horse-Anglo Arabier.
Hij is dus half Lusitano, en een kwart QH en een kwart Anglo Arab. :D
Als ik dergelijke kruising google kom ik eigenlijk alleen stierenvechterspaarden tegen.
Ze zijn wel gaaf.
[ Afbeelding ]
Wordt nu 4. Op de foto is hij 3
Helaas nogal ziekjes het laatste jaar. Maar ik blijf stapelgek op hem <3

Hoe gaat het nu met dit ventje

Nogal wisselend. Niet heel slecht, maar ook niet heel goed.
Maar ik heb tijd en ik blijf hopen dat hij toch weer beter wordt...

Eefiepeefie schreef:
Wie is zijn vader?

Colibri, een leuke jonge hengst die Romina een tijdje heeft gehad. Hij is op 4 jaar weer terug gegaan naar Portugal en daarna verkocht naar Frankrijk. Ik heb nog wel eens filmpjes van hem gezien onder het zadel en het was een hele gave hengst geworden. :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:48

Alleen is het wel zo dat je alleen bont kan fokken uit bont.
Maw. als er geen bonten ingeschreven staan in het stamboek, zullen er ook geen nieuwe bonte zijn. En is het nogal nutteloos dat het wel 'mag'. ;)

Het kan trouwens wel zo zijn dat een paard dat heel uitgebreid sabino/splash is, toont alsof hij bont is.
Dat zie je bij Arabieren bijvoorbeeld ook. (Daar bestaat bont ook niet) Daar heb je hele fokkerijen die dit patroon proberen te fokken. Die paarden zijn dan genetisch gezien niet bont. Maar gewoon effen met hele uitgebreide aftekeningen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:27

Ik wil toch absoluut geen creme-hengst op mijn valk merrie.
Dat een veulen valk of palomino is, vind ik ok. Maar een cremello wil ik zelf niet fokken.
Doe mij maar een bruine hengst ofzo...

Afgelopen week ben ik in Portugal geweest en oa. op bezoek geweest bij coudelaria Santa Margarida.
Ik vond het absoluut een aanrader voor wie een leuk sportpaard zoekt. Ik heb heel veel mooie grote dressuurlusitano's gezien. Veel bruine en veel valken trouwens.
Allemaal prachtige paarden in grote kuddes met de dekhengsten ertussen. Helemaal verliefd geworden op een merrieveulen van 1 jaar. Maar ik heb haar maar wijselijk laten staan. (Net een huis gekocht, dus ff niet de moment om paarden te kopen. :+ )
(En ik had niet de indruk dat ze qua prijs zoveel extremer waren dan een andere fokkerij. Kwaliteit kost uiteraard geld. Je gaat geen jonge hengst met potentieel voor de GP kopen voor 5000 euro uiteraard. Das logisch...)
Ik ben helaas zelf momenteel niet op zoek om eentje te kopen. Maar als dat in de toekomst wel het geval is, dan ga ik absoluut daar langs, denk ik. :)
En Spartacus is heel lief en heel gaaf. En al zijn nakomelingen hebben ook zeer sterk zijn type, mooi fijn hoofd met opvallende ogen, hele mooie hals, sterke rug en super bewegen.
Hun andere hengst Campeador (een valk) is trouwens ook prachtig!

(Wie schreef trouwens dat de eigenaar brits is? Want dat lijkt me niet hoor. Mr. en Mvr. spreken Portugees. En verkiezen het Frans boven het Engels om te communiceren.)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:27

Jessix schreef:
Klinkt als een leuke mini vakantie, Luckystory! Heerlijk hè om in Portugal te lopen tussen de kuddes? Als ik daar ben vind ik het altijd moeilijk om weer naar huis te gaan... :)

Ja, ik had ook best wel wat langer willen blijven. :D Alles is er nu groen en alle paarden staan op de weilanden met de dekhengsten er gewoon tussenin. De heren hebben het druk. :+
We zijn ook super vriendelijk ontvangen geweest door de mensen daar.
En zo'n mooie paarden hé... Ik denk dat ik toch maar wat ga proberen te sparen. Want wil wel een merrieveulen van Spartacus. :o (Heb 1 merrie die bejaard begint te worden, dus tegen dan "mag" het wel hé :P )

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:44

Jessix schreef:
Zie je het niet zitten om Spartacus voor je eigen merrie te gebruiken dan? Of is dat geen combi? (ik ken die hengst niet op de foto's die je in dit topic liet zien na, dus ik heb geen idee of dat een match is)

Goh, Gina is nog niet gekeurd hé.
En eerlijk gezegd twijfel ik wel of het de moeite is om er zo'n hengst op te willen zetten...
Fokken is een hele investering. Zeker met een Portugese hengst. En dan moet het voor mij ook echt die investering waard zijn.
Ik denk dan dat ik eerder ga sparen om er op termijn een merrieveulen van aan te kopen. Of misschien aan Maja vragen dat ik Oda mag gebruiken... Ik weet het nog niet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:09

Wat een leukerd! Sabrina.

En Ivo groeit mooi uit zeg.
Knappe stevige kerel wordt het!
(Wie was de papa ook weer?)

Ik voel me al bijna verplicht om nu ook foto's te gaan plaatsen van mijn valkje haha.
Hele pagina vol valkjes dan. :P
Helaas zit ze nog te veel in haar wintervacht om mooi op foto te staan. :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 23:22

Nope, Gina is in de winter een halve Yeti. :D
Daarom niet echt voor publicatie vatbaar. Daar moet eerst nog een paar kilo haar vanaf ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 09:23

Ik begrijp dus dat sport met je hengsten de voorkeur krijgt tov dekken?

Enorm gaaf paard wel. Heel veel succes ermee!